Navigation - gps - pda..., eller hvad...??~
Fra : Helge Duif

Dato : 28-05-05 08:48

Hej, er der nogen her der har erfaring med navigation til biler, hvad er det
bedste at købe...???

Jeg ville egentlig have købt en af de der pda'er i Harald Nyborg, de ser jo
ud til at kunne det hele og så kan man også bruge den som lommecomputer, men
nu kan jeg se at de også begynder at reklamere med noget som tilsyneladende
kun er navigation..., eller hvad, f.eks. har jeg set en der hedder Mitac Mio
og en der hedder tomtom go 300...

Er der en der kan forklare mig forskellen på de forskellige ting, fordele og
ulemper...???

mvh. Helge

Fra : Brizz

Dato : 28-05-05 10:04

> [...]
> set en der hedder Mitac Mio og en der hedder tomtom go 300...
>
> Er der en der kan forklare mig forskellen på de forskellige ting, fordele

TomTomGo er en lille navigations computer som kun er et navigations system..
Mitac Mio kender jeg ikke.
PDA løsningen bruger jeg selv og er lige så god som tom tom go løsningen.
Dog kan du så bruge din pda til mange flere ting. som fx Kalender der
synkroniseres med outlook. Word, excel osv.
Jeg er mest til PDA løsningen . Hvis du køber en pda løsning skal du
overveje om du vil have kabler hængende fremme eller om du vil gemme dem væk
under instrument bord osv. Hvis du derimod vælger en pda med Bluetooth er du
fri for ledning op til din gps mus.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Helge Duif

Dato : 28-05-05 10:49

Hej og tak for svaret, har lige opdaget, at der er en nyhedsgruppe, der
hedder dk.teknik.satellit.navigation
og som faktisk kun handler om bilnavigationsanlæg, så den vil jeg lige kigge
igennem...

mvh. Helge

Fra : phk

Dato : 30-05-05 15:18

"Helge Duif" <helgeGULBILduif@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hej og tak for svaret, har lige opdaget, at der er en nyhedsgruppe, der
> hedder dk.teknik.satellit.navigation
> og som faktisk kun handler om bilnavigationsanlæg, så den vil jeg lige
> kigge igennem...

Men der kan du ikke læse om Garmin fordi der er ingen problemer med deres
løsninger ...

--
Per, Esbjerg
Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Fra : KASO

Dato : 28-05-05 10:53

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
væk
> under instrument bord osv. Hvis du derimod vælger en pda med Bluetooth er

TomTom Go og Mio's tilsvarende er "dedikerede" til navigation og er en fin
løsning, hvis man ikke har noget at bruge en PDA til. De har indbygget
GPS-antennen og kan bruges til navigation uden for bilen - til fods eller på
cykel. Jeg anvender selv en Qtek 9090 med Tomtom - den er både PDA (med
kalender, adressebog, MP3-afspiller, billeder etc.), "kamera" (dårlig
kvalitet), telefon og navigation. I bilen er den monteret i en Arkon holder
med indbygget GPS-antenne - så behøver man ikke en løs antenne.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-05-05 10:53

Helge Duif skriver:

> Hej, er der nogen her der har erfaring med navigation til biler, hvad er det
> bedste at købe...???

TomTom Go

Ikke noget med at den msiter opsætning, eller kommunikation til en
ekstern GPS. Put kortet i og kør !

Men den er dyr i forhold til en pda løsning.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Robert Piil

Dato : 28-05-05 22:27

On Sat, 28 May 2005 09:47:52 +0200, "Helge Duif"
<helgeGULBILduif@wanadoo.dk> wrote:

>Hej, er der nogen her der har erfaring med navigation til biler, hvad er det
>bedste at købe...???

Det er et meget upræsist spørgsmål.

Medmindre du har noget at bruge PDA'en til ellers, synes jeg ikke det
er nogen brugbar løsning. Det kan være en hjælp, men der er alt for
mange situationer hvor de fungerer for længe. Desuden skal man synes
det er sjovt at rode med teknik, fordi de fleste PDA'er fungerer for
dårligt.

Et fastmonteret anlæg med koblet til kompas og hastighedssignal fra
bilen er langt at foretrække. De er dog ret dyre.

Jeg tror nok jeg ville ende på et af Garmins anlæg, skulle jeg tage
hensyn til både økonomi og brugbarhed. Ellers ville et Pioneeranlæg
vinde.
--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-05-05 08:24

Hej,

On Sat, 28 May 2005 09:47:52 +0200, "Helge Duif"
<helgeGULBILduif@wanadoo.dk> wrote:

>Hej, er der nogen her der har erfaring med navigation til biler, hvad er det
>bedste at købe...???

Jeg har før brugt TomTom på en iPAQ PDA med stor tilfredshed. Det
kræver dog lidt indsats hvis du vil have det monteret pænt uden
ledninger "over alt". Funktionen er rigtig god, eneste deciderede
ulempte jeg syntes det var at den havde tendens til at tabe
orienteringen i byer (nok pga huse der skyggede for GPS signalet).

Nu har jeg et fabriksmonteret system, og jeg syntes afgjort at det
fungerer bedre end TomTom. Det har styr på din færden selv om det
skulle have tabt GPS signalet pga huse eller en tunnel. Det har TMC
support så man får besked om vejarbejde, propper osv med mulighed for
at route uden om. Og så er det 100% integreret.

Prisforskellen på de to systemer i nypris er dog også markant! Hvis
jeg skulle købe et anlæg til en bil, der ikke havde ville jeg nok se
efter et af Garmin's eller VDO... Måske TomTom Go...

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-05 09:28

Lars Knudsen skriver:

> Prisforskellen på de to systemer i nypris er dog også markant! Hvis
> jeg skulle købe et anlæg til en bil, der ikke havde ville jeg nok se
> efter et af Garmin's eller VDO... Måske TomTom Go...

Nu, hvor TomTom Go sælges til 4kkr, eller MEdion er kommet med en
lignende model til 3kkr, skulel det kun være en pda, hvis man skal bruge
den til andet end navigation.