Køkkenbordsplade lavet af flisestumper (mo~
Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 27-05-05 21:35

Hej

Er der erfaring med at lave en vinkel-bordplade med mosaik, det vil sige med
stykker af ituslåede klinker/fliser.
Jeg vil prøve at lave underlaget af 16mm vandfast krydsfiner, i to lag,
udskåret således at den underste plade i den ene side fortsætter ind under
den øverste på modsatte side, så det bliver så stift som muligt.
Der skal så en for og bagkant på af ædeltræ. Klinkerne lægges i elastisk lim
(LIP), og fugen med fugemørtel tilsat et middel til at gøre fugen elastisk.

Er der noget der kan gå galt ? (så skal det jo nok gøre det)

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-05-05 00:07

Langgaard Bærbar wrote:

> [...]

> gøre fugen elastisk.
>
> Er der noget der kan gå galt ? (så skal det jo nok gøre det)

Ja, fugerne mellem klinkerne er umulige at holde rene og bakteriefri. Det
kan ikke anbefales til et køkenbord, selv om det er nok så flot.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 28-05-05 08:18

> Ja, fugerne mellem klinkerne er umulige at holde rene og bakteriefri. Det
> kan ikke anbefales til et køkenbord, selv om det er nok så flot.

Du har nok ret, det havde jeg ikke tænkt på, men tror du det er værre med en
sæbemættet fuge end det er med en træbordplade?

Fugerne kommer til at være helt i plan med klinkerne.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-05 16:08

Langgaard Bærbar wrote:

> Du har nok ret, det havde jeg ikke tænkt på, men tror du det er værre
> med en sæbemættet fuge end det er med en træbordplade?

Jeg ville ikke spise mad, der er tilberedt på det klinkebord.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : anders majland

Dato : 30-05-05 08:21

> Jeg ville ikke spise mad, der er tilberedt på det klinkebord.

Det er jo nok ikke uden grund at proffer kun må bruge rustfrit stål og plast

Men råvarer kommer vel kun undtagelsesvist i direkte kontakt med bordpladen
og tilberedt mad slet ikke ...

Vi har 10x10cm fliser/klinker på en vandfast krydsfiner ved vasken og har
også planer om at gøre det ved omkring kogepladerne.

/A

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-05-05 09:21

meddelelse news:429abef1$0$18642$14726298@news.sunsite.dk...

> Men råvarer kommer vel kun undtagelsesvist i direkte kontakt med
> bordpladen
> og tilberedt mad slet ikke ...

Helt korrekt.

> Vi har 10x10cm fliser/klinker på en vandfast krydsfiner ved vasken og har
> også planer om at gøre det ved omkring kogepladerne.

Jeg har slebet kanterne på de brud jeg har lavet, så der bliver ikke nogle
skarpe kanter eller riller/hulrum der kan gemme nogle "gode sager".

Jeg satser pelsen, og fortsætter med projektet, og du har helt ret, selv her
ovre i Jylland bruger vi skærebrædder, ja vi har endda flere af slagsen.

Jeg har da også set en færdig bordplade i mosaik, solgt fra et firma der
leverer køkkenbordplader. (den var dyr!)

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk