Torx
Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 20:20

Hvilke størrelser skal man bruge for at være nogenlund garderet når man
roder med bil ?
Nogen sæt i vil anbefale ?

Min erfaring med bits siger mig at det er bedre at købe 1 god end
at få et sæt med 20 forskellige størrelser til samme pris.

Det gælder sikkert også Torxbits.

Man kan jo få et sæt med alt i bits og bor til en 100 kr seddel men det er
ikke sådan
et sæt jeg er interesseret i. Et sæt med de mest nødvendige størrelse til en
fornuftig pris.

Allan

Fra : alexbo

Dato : 27-05-05 20:45

"Allan Møller" skrev

> [...]
> ikke sådan
> et sæt jeg er interesseret i. Et sæt med de mest nødvendige størrelse til

Hvis det bliver de eneste torx i værktøjssortimenet er du nødt til at have
et helt sæt, der findes små torx str. 7-20 til indv. beklædning og store
45-50 til f.eks bremsecalibre.
men hvis du har små torx skruetrækkere kan du nøjes med store bits til det
andet.

Et Biltema sæt 10-972 og en serie skruetrækkere 6-20 12-171 osv. vil dække
stort set det hele.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-05-05 21:58

> [...]
> andet.
>
> Et Biltema sæt 10-972 og en serie skruetrækkere 6-20 12-171 osv. vil

Jeg spørger af uvidenhed (det er vel en god grund), men hedder det ikke kun
Torx til træskruer, og noget andet til bilers og andets bolte?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 27-05-05 22:08

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg spørger af uvidenhed (det er vel en god grund), men hedder det ikke kun
> Torx til træskruer, og noget andet til bilers og andets bolte?

Det kan jeg ikke forestille mig. Det er jo "kærven" som navnet
beskriver. Fladkærv, Philips, PoziDrive og Torx hedder det vist, uanset
om det er maskinskruer eller træskruer.

Mvh.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-05-05 22:25

Fri, 27 May 2005 23:07:40 +0200, skrev Lars L. Hansen, på 10 linier, i
<42978c1b$0$79459$14726298@news.sunsite.dk>, :

Der er også forskelige udgaver Torx

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-05-05 22:34

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev
> Der er også forskelige udgaver Torx

Er det så ikke sådan, at de Torx der bruges til bolte er anderledes end dem
til træskruerne?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-05-05 15:39

> Er det så ikke sådan, at de Torx der bruges til bolte er anderledes end
> dem
> til træskruerne?

Det har jeg ikke oplevet.
Det sæt jeg har, bruger jeg til både bil og træ.
(ok, til træskruer så

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 16:14

> Er det så ikke sådan, at de Torx der bruges til bolte er anderledes end
> dem
> til træskruerne?

Nej.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 28-05-05 18:20

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Der er også forskelige udgaver Torx
>
> --
> MVH Karsten
> Horsens

Hvad er det da for noget vås. Torx er navnet på kærven, og den er ens uanset
om den sidder på en bolt eller en træskrue.

Så skulle der vel også være forskel på en Phillips stjerne, alt efter hvor
den sidder henne. Ja det er der jo så også, men den eneste forskel der er på
skruerne/boltene er størrelsen, altså om det hedder PH1 eller PH2. Det er
det samme med TORX. Hvilke numre de så lige kører med, ved jeg ikke.

Jesper

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 18:29

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4298a7e1$0$79463$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad er det da for noget vås. Torx er navnet på kærven, og den er ens
> uanset om den sidder på en bolt eller en træskrue.

Ja, men der findes f.eks. også "sikkerhedstorx", som ikke kan skrues ud/i
med en alm. torx-skruetrækker.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-05-05 20:21

> Ja, men der findes f.eks. også "sikkerhedstorx", som ikke kan skrues ud/i
> med en alm. torx-skruetrækker.

Jep - disse benævnes oftest "Torx - Tamper proff".

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-05 20:54

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jep - disse benævnes oftest "Torx - Tamper proff".

Engelsk ord for det samme.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-05-05 22:33

> Engelsk ord for det samme.

En solid skruetrækker og hvad har man så?
En Torx der er: Non-tamper proof

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (med masser af torx)

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 08:29

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En solid skruetrækker og hvad har man så?
> En Torx der er: Non-tamper proof

Den er bare så fan's besværlig at skrue ud igen.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-05-05 09:02

> Den er bare så fan's besværlig at skrue ud igen.

Nejda, du har vist misforstået hvad der skal gøres

1 stk 'for-lille-skruetrækker' ned i torx kærven.
1 (eller flere) vrik.
Vupti, den lille tap i tamper-proof-torx er knækket af.
=> 1 stk 'non-tamper-proo-torx'.

Er afprøvet da jeg ikke havde nogen sikkerhedstorxnøgle.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 09:51

> [...]
>
> 1 stk 'for-lille-skruetrækker' ned i torx kærven.
> 1 (eller flere) vrik.
> Vupti, den lille tap i tamper-proof-torx er knækket af.

Nååååhhh...

> Er afprøvet da jeg ikke havde nogen sikkerhedstorxnøgle.

Mig heller ikke. Men har i Biltema købt et "Sikkerhedsbitssæt", med en masse
forskellige bits - også en del mærkelige. Det koster ikke ret meget, og så
er man fri for fusk.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 30-05-05 17:58

Sat, 28 May 2005 19:20:02 +0200, skrev Jesper Jacobsen, på 22 linier,
i <4298a7e1$0$79463$14726298@news.sunsite.dk>, :

>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

>Hvad er det da for noget vås. Torx er navnet på kærven, og den er ens uanset
>om den sidder på en bolt eller en træskrue.

På arbejde har jeg da både Torx 15 og torx 15+ og ja der er forskel.
Så vås er det ikke.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-05-05 08:16

> På arbejde har jeg da både Torx 15 og torx 15+ og ja der er forskel.
> Så vås er det ikke.

Jo det er vås, en Torx15 ER en Torx15.
Men en Torx15+ er ikke en Torx15.

At sammenligne Torx og Torx+, svarer nogenlunde til at sammenligne Phillips
med Pozidrive.
Begge er varemærker, begge benytter 6 'stråler' (for det meste).
Men så hører ligheden også op.

For nærmere info kan jeg anbefale at kigge på Textron's hjemmeside:
http://www.textronfasteningsystems.com/products/torxplus/index.html

Eller på denne side:
http://www.answers.com/topic/torx

Dem her har også noget info om Torx(+):
http://www.wihatools.com/

Skal lige tilføjes at jeg ikke havde hørt om Torx+, før du nævnte den

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : alexbo

Dato : 28-05-05 18:35

"Karsten Andersen" skrev

> Der er også forskelige udgaver Torx

Forskellige er måske så meget sagt, men nogle Torx har en pind i midten, man
kan se hullet i bitsen på biltema`s sæt 10-974.

http://www.biltema.dk/index.asp

mvh
Alex Christensen

Fra : Aksel

Dato : 28-05-05 21:43

> [...]
> kun
> Torx til træskruer, og noget andet til bilers og andets bolte?

Torx findes i to udgaver normal- og sikkerheds-, forskellen er at
sikkerhedstorx har en tap i midten af skruen og kræver et hul i toppen.

Det du forveksler er sikkert at der findes forskellige typer spline skruer
som minder om torx, de kræver andre toppe, kan være med 8 takker eller
andet.

Hilsen Aksel

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-05-05 22:16

Fri, 27 May 2005 21:45:19 +0200, skrev alexbo, på 26 linier, i
> [...]

>andet.
>
>Et Biltema sæt 10-972 og en serie skruetrækkere 6-20 12-171 osv. vil dække

Så mangler han bare Torx toppene

Torx 7 hvilken bil bruger så små?
Torx 15 og 20 burde dække det meste.
Der efter en torx 40 top som bruge hos Opel.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 22:43

> Så mangler han bare Torx toppene
>
> Torx 7 hvilken bil bruger så små?
> Torx 15 og 20 burde dække det meste.
> Der efter en torx 40 top som bruge hos Opel.

Ok det var noget i den retning jeg ville frem til.
Der er mange sæt med Torx 15 20 25 30 (ca)
Så et kvalitetssæt med de størrelser og så må jeg bare håbe det er nok.
Og så måske man skulle ofre den 100 lap og få et "bilkasæt" - der er jo
næsten alle størrelser i.

Allan

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-05-05 23:54

Fri, 27 May 2005 23:42:40 +0200, skrev Allan Møller, på 16 linier, i
<42979450$0$79459$14726298@news.sunsite.dk>, :

> [...]
>Så et kvalitetssæt med de størrelser og så må jeg bare håbe det er nok.
>Og så måske man skulle ofre den 100 lap og få et "bilkasæt" - der er jo

kmmer meget anpå hvad du skal bruge dem til.
hoppy brug er de billige sikkert fine nok.
Men hvis man bruger dem hverdag dur de ikke

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Brian

Dato : 28-05-05 00:40

Allan Møller wrote:

> Der er mange sæt med Torx 15 20 25 30 (ca)
> Så et kvalitetssæt med de størrelser og så må jeg bare håbe det er
> nok. Og så måske man skulle ofre den 100 lap og få et "bilkasæt" -
> der er jo næsten alle størrelser i.

Der er ingen grund til at købe det helt store forkromede sat med
mellemgasfordeler, før du ved om du har brug for det.

Start med at købe et billigt sæt. Når du har fundet ud af hvilke dele
du bruger meget, kan du altid kaste penge efter noget bedre.

/Brian