Midlertidig forsikring og skade
Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 18:03

Hejsa.
Jeg var i dag så smart at bakke ind i en anden bil der kom kørende, med det
resultat at bilen blev skrællet fra forskærm til bagskærm af mit
anhængertræk.

Problemet er at jeg købte bilen for 14 dage siden, en
Lørdag eftermiddag som et impulskøb, så jeg havde ikke nogle papirer fra mit
eget selskab. Sælger ville forståeligt nok gerne stå for omregistreringen,
så vi aftalte at han blot
tegnede en midlertidig forsikring på den i mit navn om Mandagen.
Men hvad gør jeg nu......
Hænger jeg på den midlertidige forsikring, og sikkert en
pissedyr præmie og selvrisiko, eller kan jeg stadig flytte den til mig eget
selskab (GF-Forsikring). Eller hvordan er reglerne med den slags ?

For at gøre det endnu mere problematisk, så har jeg ikke
fået papirerne fra det midlertidige selskab, så jeg aner faktisk ikke
hvilket selskab han har oprettet den i.
Kan jeg få det oplyst på motorkontoret ?
Skidesmart at købe en bil og ikke vide hvor den er forsikret.....i know
Af skade bliver man klog men
sjældent rig...

Håber der en en venlig sjæl der kan kaste lidt lys over sagen. Har aldrig
lavet skader før, så aner ikke hvad
jeg skal gøre.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Holst

Dato : 27-05-05 18:51

Jimmy_K wrote:

> For at gøre det endnu mere problematisk, så har jeg ikke
> fået papirerne fra det midlertidige selskab, så jeg aner faktisk ikke
> hvilket selskab han har oprettet den i.
> Kan jeg få det oplyst på motorkontoret ?

Var det ikke nemmest at kontakte sælger?

Da jeg sidst købte bil og fik en "midlertidig" forsikring på den (dog i
mit eget selskab) fik jeg da en form for genpart fra sælgeren.

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 21:00

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke nemmest at kontakte sælger?

Desværre ikke. Kan ikke få fat i manden
Og han b or i den anden ende af landet.
Men har modtaget den nye registreringsattest.
Så et eller andet selskab har han åbenbart sat den i.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-05-05 23:53

"Jimmy_K" <jimmy_k76SnabelAhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og han b or i den anden ende af landet.
> Men har modtaget den nye registreringsattest.
> Så et eller andet selskab har han åbenbart sat den i.

Bilen kan ikke blive registreret, hvis ikke der er forsikring på. Så kontakt
politi/motorkontor og forklar dem din kattepine. De kan meget let slå op i
deres register og se, hvilket selskab der hænger på den.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 07:13

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Bilen kan ikke blive registreret, hvis ikke der er forsikring på. Så
> kontakt politi/motorkontor og forklar dem din kattepine. De kan meget let
> slå op i deres register og se, hvilket selskab der hænger på den.

Okay. Det var også det jeg regnede med.
Spørgsmålet bliver så bare om jeg hænger på
det forsikringsselskab pga. skaden, eller om jeg stadig
kan flytte den til mit eget selskab.

Er der slet ikke nogen af jer kloge folk der kan
henvise til nogle paragraffer vedr. dette problem ?

Mvh
Jimmy_K

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-05-05 07:29

In news:42980be9$0$15121$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Jimmy_K <jimmy_k76SnabelAhotmail.com> wrote:

> Okay. Det var også det jeg regnede med.
> Spørgsmålet bliver så bare om jeg hænger på
> det forsikringsselskab pga. skaden, eller om jeg stadig
> kan flytte den til mit eget selskab.

Skaden dækkes af det forsikringsselskab hvor forsikringen pt. er tegnet.
(Man kan jo ikke komme rendende i et nyt selskab om mandagen, og få dem
til at dække en skade der skete i fredags)
Man kan altid skifte forsikringsselskab umiddelbart efter at
forsikringen har været benyttet, uanset udfaldet. (SVJH 14 dages frist
fra afgørelse) Så når nu den her episode er overstået er der ikke
umiddelbart noget der hindrer at du forsikrer køretøjet i det selskab du
har tænkt dig.

> Er der slet ikke nogen af jer kloge folk der kan
> henvise til nogle paragraffer vedr. dette problem ?

Det fremgår af almindelige forsikringsbetingelser.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 08:11

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42996120$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Skaden dækkes af det forsikringsselskab hvor forsikringen pt. er tegnet.
> (Man kan jo ikke komme rendende i et nyt selskab om mandagen, og få dem
> til at dække en skade der skete i fredags)

Hæ hæ, nej det er jo netop det. Ville ellers være skønt hvis det kunne gøres
med tilbagevirkende kraft Håber ikke selvrisikoen i det midlertidige
selskab er skyhøj...

> [...]
> fra afgørelse) Så når nu den her episode er overstået er der ikke
> umiddelbart noget der hindrer at du forsikrer køretøjet i det selskab du

Okay mange tak for oplysningen !
Så kan jeg da sove en anelse roligere. Det må jo så være
en vigtigt lektie jeg har fået lært her
Tøv ikke med at få skiftet til dit eget selskab, få det gjort i
samme sekund det er muligt !
Det er fandme surt det her. Føste skade siden jeg fik pappet
for 6 år siden, og så sker det mens jeg står i et midlertidigt
selskab. Der røg chancen for at blive elitebillst lige forløbig

Mvh
Jimmy_K

Fra : alexbo

Dato : 29-05-05 08:44

"Jimmy_K" skrev i

> Så kan jeg da sove en anelse roligere. Det må jo så være
> en vigtigt lektie jeg har fået lært her

Roligt og roligt, da kun hvis du er sikker på at forsikringen er tegnet med
kasko.
Men en lektie er det da, og rent faktisk selvforskyldt, det er jo ikke noget
tilfælde at du ikke tegnede i dit sædvanlige selskab, det var for at udnytte
fortrydelsesretten til en periode med gratis forsikring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-05-05 08:59

"alexbo" skrev 29/05/05 9:43:

> Roligt og roligt, da kun hvis du er sikker på at forsikringen er tegnet med
> kasko.

Som jeg læser det, er det da en ansvarsskade:

? - Hvor ved du det fra?

--
/kristian

Fra : alexbo

Dato : 29-05-05 09:33

"Kristian Storgaard"

> Som jeg læser det, er det da en ansvarsskade:
Du har ret, skaden eller i hvert fald den største del af den, er på
modparten.

> ? - Hvor ved du det fra?
dk.fritid bil

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 10:12

> "Kristian Storgaard"

> Du har ret, skaden eller i hvert fald den største del af den, er på
> modparten.

Ja, min egen kan man næsten ikke se noget på.
Den anden lignede noget der var løgn. Ved ikke om
hun blev rå forskrækket at hun kom til at træde på speederen
eller hvad der skete. Hun stoppede ihvertfald først bilen da hun var
kørt 10 meter forbi mig, med det resultat at hendes bil blev godt skrællet.

> dk.fritid bil

Det er også delvist rigtigt. Bilen blev købt en Lørdag
eftermiddag som et impulskøb. Kunne derfor ikke skaffe
de nødvendige papirer fra mit eget selskab.
Og da sælger ville stå for omregistreringen, så tog jeg
det som en bonus at jeg kunne vinde lidt tid til at få solgt
den gamle. (sælger bor i den anden ende af landet, så havde
ikke lyst til at tage turen igen om Mandagen)
Meeen det skulle jeg jo så have gjort.....

Mvh
Jimmy_K

Fra : alexbo

Dato : 29-05-05 10:44

"Jimmy_K" skrev

> Det er også delvist rigtigt. Bilen blev købt en Lørdag
> eftermiddag som et impulskøb. Kunne derfor ikke skaffe
> de nødvendige papirer fra mit eget selskab.

Det havde du heller ikke behøvet, hvis du havde fortalt sælger hvilket
selskab du ønskede kunne han have forsikret i dette.
Du har jo heller ikke skaffet de papirer han nu har brugt.
Du vinder heller ikke noget umiddelbart ved det forsikringsmæssigt,
du kunne have haft begge biler på den samme forsikring i hvert fald 3 uger,
måske længere.
Når nu du får flyttet forsikringen, tæller den fra den dag bilen blev
omreg., så om du gjorde det til start eller nu er lige meget.

Men du har dog muligvis midt i alt kludret fået reddet din gamle forsikring,
det nye hænger på skaden og det gamle vil nok bare lade dit tidligere
præmietrin gælde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 12:06

> Det havde du heller ikke behøvet, hvis du havde fortalt sælger hvilket
> selskab du ønskede kunne han have forsikret i dette.
> Du har jo heller ikke skaffet de papirer han nu har brugt.

Okay. Var bare ikke sikker på om han måtte oprette forsikringen
i mit selskab (GF-Forsikring), så lod ham styre det så jeg var sikker
på at den i det mindste blev forsikret uden en masse bøvl for ham.

> Du vinder heller ikke noget umiddelbart ved det forsikringsmæssigt,
> du kunne have haft begge biler på den samme forsikring i hvert fald 3
> uger,
> måske længere.

Okay. Det vidste jeg så ikke. Troede jeg skulle betale for 2 biler fra
dag et. Det må jeg lige huske til næste gang !

> Når nu du får flyttet forsikringen, tæller den fra den dag bilen blev
> omreg., så om du gjorde det til start eller nu er lige meget.

Ikke forstået. Er det ikke 14 dage fra den dag jeg modtager
policen jeg har til at skifte.....? Eller hvad mener du ?

> Men du har dog muligvis midt i alt kludret fået reddet din gamle
> forsikring,
> det nye hænger på skaden og det gamle vil nok bare lade dit tidligere
> præmietrin gælde.

Uhh... Det kunne være skønt !

Mvh
Jimmy_K

Fra : alexbo

Dato : 29-05-05 12:53

"Jimmy_K" skrev

> Okay. Det vidste jeg så ikke. Troede jeg skulle betale for 2 biler fra
> dag et. Det må jeg lige huske til næste gang !

Alle selskaber giver mulighed for at have 2 biler på samme forsikring i
mindst 3 uger.
Langt de fleste bilskift er baseret på at lade forsikringen fortsætte med
den nye bil,
og da forhandleren skal indregistere den nye mens kunden stadig kører i den
gamle, har man denne frist.

> Ikke forstået. Er det ikke 14 dage fra den dag jeg modtager
> policen jeg har til at skifte.....? Eller hvad mener du ?
Jeg mener at du kommer til at betale fra indreg.datoen uanset om du afviser
den første forsikring og vælger en anden.
Men lige i dit tilfælde kan du ikke afvise det nye selskab, du skal jo bruge
dem.

Forøvrigt har alle bilhandlere forsikringsbegæringer/forsikringsbeviser
liggende, og de fleste er flinke mennesker,
så står man en søndag og mangler et bevis, så spørg den nærmeste bilhandler
om han har et bevis til lige det selskab man ønsker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 13:23

> [...]

> den nye bil,
> og da forhandleren skal indregistere den nye mens kunden stadig kører i

Havde jeg dog bare vidst det for 14 dage sinden Øv øv øv

> Jeg mener at du kommer til at betale fra indreg.datoen uanset om du
> afviser
> den første forsikring og vælger en anden.

Mener nu at have læst et sted at det først gælder fra den dag man modtager
policen fra selskabet... Men det finder jeg så ud af i morgen.

> Men lige i dit tilfælde kan du ikke afvise det nye selskab, du skal jo
> bruge
> dem.

Og det vil så også sige at jeg hænger på forsikringen fra selskabet i min.
et år...?

Takker for tippet.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 13:29

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Mener nu at have læst et sted at det først gælder fra den dag man modtager
> policen fra selskabet... Men det finder jeg så ud af i morgen.

Hov ja, du mener blot at jeg skal betale for den periode jeg havde
forsikringen...
Det er også fair nok. Troede du mente at fortrydelses fristen gælder fra
dagen
bilen bliver indregistreret.

Fra : alexbo

Dato : 29-05-05 13:56

"Jimmy_K" skrev

> Mener nu at have læst et sted at det først gælder fra den dag man modtager
> policen fra selskabet... Men det finder jeg så ud af i morgen.

For mig lyder som om du har tænkt dig at fortryde forsikringen, det lyder
som en farlig leg, hvem skal så betale din skade?
Hvis du fortryder det nye, og får skiftet til GF, og de betaler skaden må du
meget gerne poste det her, jeg møder ofte spørgsmål om netop dette med
forsikring og fortrydelse, og den periode der i mellem.

Det kan undre mig at forsikringsselkaber vil lade sig forpligte på den måde,
at bare der er udfyldt en forsikringsbegæring så hæfter selskabet for
skader.

Nogle selskaber afviser forsikringer på f. eks. muskelbiler, men hvis bilen
er reg. med dem som forsikring, så gælder den til selskabet siger den op.
Det er en mærkelig fremgangsmåde.
Det naturlige ville være at selskab og forsikringstager aftaler en
forsikring, og derefter reg. man bilen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 14:45

> [...]
> meget gerne poste det her, jeg møder ofte spørgsmål om netop dette med
> forsikring og fortrydelse, og den periode der i mellem.

Da meningen fra starten var at få den rykket ind i mit eget selskab, vil det
være ret surt at blive tvunget til at tage en forsikring til f.eks 10.000kr
om
året, plus måske en skyhøj selvrisiko pga en skade, når mit eget selskab
skal have 3600kr og 1400kr i selvrisiko. Men i morgen ved jeg forhåbentlig
hvad det hele ender med. Så skal nok smide en update omkring det.

> Det kan undre mig at forsikringsselkaber vil lade sig forpligte på den
> måde,
> at bare der er udfyldt en forsikringsbegæring så hæfter selskabet for
> skader.

Ja det er faktisk underligt at de vil gå med til det. Det er så heller ikke
alle
der vil det. Vejle Brand laver f.eks kun forsikringer efter man har snakket
personligt med den. Tror GF-Forsikring har samme politik. Men er ikke
sikker.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 17:39

Så kom der klarhed over sagen...
Det var Tryg der havde fået forsikringen, og også dem der hænger på skaden.
Dvs at jeg så også hænger på deres forsikring. Dog skal jeg ikke betale
selvrisiko som jeg havde skullet i mit eget selvskab. Har fået det lavet
sådan at jeg mod en lidt højere præmie, kan opsige forsikringen med en
måneds varsel. Så når skaden er betalt, kan jeg med en måneds varsel rykke
tilbage i mit eget selskab.
Så alt i alt slab jeg vist heldigt ud af den suppedas.

Mvh
Jimmy Køhler