Ansvar ved subdomæner
Fra : Steen

Dato : 27-05-05 16:23

Man har et domæne registreret hos dk-hostmaster, f.eks. def.dk og opretter
et subdomæne, f.eks. abc.def.dk og lader nogle andre lægge indhold på
abc.def.dk. De får egen ftp-adgang til subdomænet.

Hvordan ligger det så med ansvarsforholdet for ejeren af def.dk overfor
abc.def.dk. Hvad skal ejeren af def.dk gøre for at sikre sig, at han ikke
får "ørene i maskinen" for noget der bliver lagt på abc.def.dk?

Jeg tænker selvfølgelig især på brud på ophavsretsloven.

Kan ejeren af def.dk umiddelbart nedlægge subdomænet abc.def.dk, hvis han
mener at dansk lovgivning bliver overtrådt?

/Steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-05-05 22:05

Den 27-05-05 17.22 skrev Steen følgende:

> [...]
> får "ørene i maskinen" for noget der bliver lagt på abc.def.dk?
> Jeg tænker selvfølgelig især på brud på ophavsretsloven.

Det vil være en god ide, hvis han kan godtgøre over for for eksempel APG
eller andre som måtte henvende sig, at han ikke har ansvaret for
subdomænet. For eksempel ved at have en nedskrevet aftale med
vedkommende, der har subdomænet.

> Kan ejeren af def.dk umiddelbart nedlægge subdomænet abc.def.dk, hvis han
> mener at dansk lovgivning bliver overtrådt?

Det afhænger af, hvad der står i den aftale, han har lavet med
vedkommende, der har subdomænet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Steen

Dato : 28-05-05 07:28

> [...]
> eller andre som måtte henvende sig, at han ikke har ansvaret for
> subdomænet. For eksempel ved at have en nedskrevet aftale med vedkommende,

Nu kommer APG næppe ind i billedet her. Det var anden form for evt.
ophavskrænkelse jeg havde i tankerne, men tak for svaret.

/Steen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-05-05 08:54

> Det afhænger af, hvad der står i den aftale, han har lavet med
> vedkommende, der har subdomænet.

Ikke udelukkende.
En aftale kan hæves af den ene part, hvis den anden part misligeholder sin
del af aftalen.

Ved at anvende subdomænet på en måde, der truer domænets eksistens*, kan
subdomænets ejer have optrådt illoyalt, og dermed kan der være mulighed for
at hæve aftalen.

Det vil selvfølgelig være en konkret vurdering, men muligheden foreligger.

* Under forudsætning af, a noget sådant kan ske.

/Per