Spartling af væg
Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-05 14:28

Hej

I forbindelse med vores badeværelsesprojekt er vi nu nået så langt at
broderparten af resten af arbejdet skal udføres af os selv (Gys)..

Det første der skal ske er at vi skal have væggene spartlet så de
fremstår glatte så det kommer til at se ordentligt ud når vi kommer
glasvæv på.

Nå men før var der fliser og flere steder fulgte pudset med ned da vi
bankede de gamle fliser ned. Desværre er der specielt et sted som er
hårdt ramt, der fulgte al pudsen nærmest med ned så der er ikke noget
"niveau" indenfor rækkevidde af vores spartel (35 cm) ..

Hvordan klarer de "professionelle" lige sådan en situation, har de en
bredere spartel eller bruger de et "brædt" eller noget ?

Mureren som pudsede et par af de andre vægge sagde jeg skulle bruge
sandspartel så det har jeg købt men som sagt kniber det noget med at
få fundet "niveauet" så det kommer til at se ordentligt ud..

Alternativt, hvor mange timer tager det en "professionel" maler at
spartle sådan nogle vægge op ? Rummet er 8 kv/m og der er 2.5 meter
til loftet ..

Henrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-05-05 18:46

> [...]
>
> Hvordan klarer de "professionelle" lige sådan en situation, har de en
> bredere spartel eller bruger de et "brædt" eller noget ?

Ja.
En anden mulighed er lidt mere fusket. Du fylder, så din spartel er halvt på
den eksisterende væg og halvt ud over hullet. Nu spartler du de 3-4 gange,
der skal til før det er helt i niveau. Derefter bruger du det nye anlæg til
at komme videre. Det tager lidt tid, men bruger du 10 minutter hver aften,
så varer det jo ikke i uger.
Brug lommelygte og spartel til at checke efter med over hele væggen - tro
mig, enhver ujævnhed ses.

Mvh Maria

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-05 20:01

On Fri, 27 May 2005 19:45:52 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>at komme videre. Det tager lidt tid, men bruger du 10 minutter hver aften,

Det var sådan set også min ide men jeg syntes bare lige jeg ville
spørge her for det virkede lidt uoverskueligt at gøre det sådan

>Brug lommelygte og spartel til at checke efter med over hele væggen - tro
>mig, enhver ujævnhed ses.

Ja det kunne jeg forestille mig

Henrik Madsen

Fra : Benny Andersen

Dato : 27-05-05 19:50

On Fri, 27 May 2005 15:27:32 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>sandspartel så det har jeg købt men som sagt kniber det noget med at
>få fundet "niveauet" så det kommer til at se ordentligt ud..

Der kørte han nok med klatten - du skal selvfølgelig pudse op som
mureren gjorde - og det kunne han passende have fortalt hvordan.

9% strandmørtel iblandet 1/8 del cement. Afretning med bræt som kører
på lige væg eller opsatte ledere eller afsatte ledere. For vedhætning
vandes først og svummes evt. med tynd vælling.

--
Mvh Benny Andersen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-05 20:01

On Fri, 27 May 2005 20:49:46 +0200, Benny Andersen
<be9@worldoffline.dk> wrote:

> [...]
>på lige væg eller opsatte ledere eller afsatte ledere. For vedhætning
>vandes først og svummes evt. med tynd vælling.

Mureren påstod at når det "kun" drejer sig om max 1 cm så kan han ikke
få mørtel til at binde ordentligt..

Derfor skulle jeg bruge det der sandspartelmasse og så lige selv ordne
det..

Henrik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-05-05 00:13

Henrik Madsen wrote:

> Mureren påstod at når det "kun" drejer sig om max 1 cm så kan han ikke
> få mørtel til at binde ordentligt..
>
> Derfor skulle jeg bruge det der sandspartelmasse og så lige selv ordne
> det..

Men fremgangsmåden er den samme. Find et langt brædt, der kan 'skræve' over
hullerne og brug det til at afrette væggen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : jones_net

Dato : 28-05-05 10:50

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Mureren påstod at når det "kun" drejer sig om max 1 cm så kan han ikke
> få mørtel til at binde ordentligt..
>
> Derfor skulle jeg bruge det der sandspartelmasse og så lige selv ordne
> det..

Hvis det er et lag på 1 cm I skal have på, så skal du være meget omhyggelig
med ikke at putte for tykke lag på af gangen! Læs på spande hvor tykt lag du
må bruge per gang, og overhold dette.

Hvis du putter for meget på, så hærder det hårdt op yderst, og bedst når du
tror det er færdighærdet, så er det stadig flydende inderst - også flere
dage efter!

/J

Fra : ThomasB

Dato : 28-05-05 09:06

> [...]
>
> Det første der skal ske er at vi skal have væggene spartlet så de
> fremstår glatte så det kommer til at se ordentligt ud når vi kommer

Jeg vil foreslå at i skruer et lag vandfast gips på i stedet for at spartle.

Det er hurtigt, det bliver jævnt og så har i et lag ekstra beskyttelse mod
fugt.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 29-05-05 11:18

On Sat, 28 May 2005 10:06:25 +0200, "ThomasB"
<usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote:

>Jeg vil foreslå at i skruer et lag vandfast gips på i stedet for at spartle.

>Det er hurtigt, det bliver jævnt og så har i et lag ekstra beskyttelse mod
>fugt.

Det lyder som en fin ide...Hvis det ikke lige var fordi vi allerede
har fået lagt den der halve flise op ad væggen

Men du har ret i at det nok ville have været nemmere hvis vi havde
tænkt på det før den sten blev lagt..

Henrik