Hurrah for sneglegift!!!
Fra : Aksel.pe

Dato : 27-05-05 13:45

I det tidlige forår glædede vi os over, at vores Vibeæg tegnede fint.
Pludseligt var der noget alvorligt galt med dem. Blade og blomsteranlæg
blev forgnavet, og selv efter nøjere inspektion kunne vi ikke opdage,
hvem skadevolderen var. For en sikkerheds skyld strøede jeg forsøgsvis
lidt sneglekorn. Allerede næste morgen var der utallige slimspor på
jorden, og mange af dem endte med en meget lille agersnegl. Intet under,
at vi ikke havde kunnet se dem. Derefter fik hele blomstergruppen en god
dosis, og det gav overvældende resultat.
For nylig så vi, at næsten alle vores liljer var forgnavede. Vi regnede
straks med, at det var den røde bille, som der var ikke så få af, der
gjorde det. Liljerne fik alligevel en god dosis sneglegift, og
resultatet var overvældende. Masser af døde snegle i alle størrelser og
farver lå spredt under liljerne.
Hvis I har meget gnav i liljerne, så tag det ikke for givet, at det
udelukkende er den røde bille, der generer planterne.
Nu for nylig gik sneglene spilleme også over i kartoflerne. Sneglegiften
kom på, og nu til morgen var området fyldt med døde snegle og slimspor.
Vi ved ikke, hvordan vi skulle have klaret disse situationer uden
sneglegiften metaldehyd. Jeg er ikke i tvivl om, at man ved de
forskellige husråd - med øl i nedgravede dåser - o.l. kan fange nogle
snegle, men metaldehyd er uforligneligt.
Emnet har været behandlet tidligere i gruppen, og det har bla.a. været
fremført, at pindsvin kunne få undt i maven af de forgiftede snegle.
Men jeg tror ikke, at der er mange pindsvin i vores have - eller også
gør de deres arbejde forbandet dårligt!
Med venlig hilsen
Aksel.

Fra : Aksel.pe

Dato : 27-05-05 15:59

Aksel.pe wrote:
e.
> Men jeg tror ikke, at der er mange pindsvin i vores have - eller også
> gør de deres arbejde forbandet dårligt!
> Med venlig hilsen
> Aksel.

Husk: Strø ikke metaldehyden direkte under liljerne. En af stand på ca
20 cm er fint.
Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-05-05 00:17

Aksel.pe" <" Aksel.pe wrote:

> Hvis I har meget gnav i liljerne, så tag det ikke for givet, at det
> udelukkende er den røde bille, der generer planterne.

Det er nu ikke så svært at se, om det er snegle eller liljebiller. Sneglene
sidder ikke som ulækre grønsorte klatter rundt omkring på liljerne om
dagen - de gemmer sig for ikke at tørre ud i solen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/