Automatisk Trafikkontrol
Fra : Mikael Mortensen

Dato : 27-05-05 12:08

Hej

Jeg er blevet taget i en automatisk trafikkontrol for at have kørt 6 km/t
for stærk...
Er det ikke lidt navlepilleri når man skal betale en bøde for den smule
overskridelse?

MvH
Mikael

Fra : Holst

Dato : 27-05-05 12:29

Mikael Mortensen wrote:

> Jeg er blevet taget i en automatisk trafikkontrol for at have kørt 6 km/t
> for stærk...
> Er det ikke lidt navlepilleri når man skal betale en bøde for den smule
> overskridelse?

Så kunne de jo lige så godt have sat hastighedsgrænsen 6 km/t højere,
hvis det var okay at køre 6 km/t for meget.

Den juridiske del af dit spørgsmål kunne jeg ikke finde?

Fra : Thomas

Dato : 28-05-05 14:24

Holst wrote:

> [...]

Hvis overskridelsen er så ubetydelig, hvorfor kørte du så 6 km/t for
hurtigt?

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 28-05-05 14:25

Beklager min fejlcitering. Citatet i foranstående indlæg er af Mikael
Mortensen, ikke Holst.

Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-05-05 12:46

Mikael Mortensen wrote:

> [...]
> for stærk...
> Er det ikke lidt navlepilleri når man skal betale en bøde for den smule

Nu har de mig bekendt en sikkerhedsmargin på de
målinger, så når de skriver, at du har kørt 6km/t
for stærkt, så viser deres måling sikkert en del
mere.

Så hvis du synes det er noget pjat at skulle betale
en bøde for så lidt, så er en oplagt løsning at
fortælle dem, hvor hurtigt du rent faktisk kørte.
Så vil de sikkert godt være med til at rette bøden.
(Jeg ved ikke, om det er nok til at du faktisk
kommer til at betale mere af den grund.)

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 27-05-05 13:03

> Nu har de mig bekendt en sikkerhedsmargin på de
> målinger, så når de skriver, at du har kørt 6km/t
> for stærkt, så viser deres måling sikkert en del
> mere.
Jo, men det er vel fejlmarginen man skal regne med, da deres måleudstyr
åbenbart ikke er helt præcist.

> [...]
> Så vil de sikkert godt være med til at rette bøden.
> (Jeg ved ikke, om det er nok til at du faktisk
> kommer til at betale mere af den grund.)

Det er nok lidt svært når det er en fotofælde jeg er kørt i.

MvH
Mikael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-05 16:27

In article <42970d5a$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mikael Mortensen wrote:

> Jo, men det er vel fejlmarginen man skal regne med, da deres måleudstyr
> åbenbart ikke er helt præcist.

det plejer de at trække fra inden de udskriver bøden.

> Det er nok lidt svært når det er en fotofælde jeg er kørt i.

Men kørte du rent faktisk kun 6 km/t for hurtigt ? Eller
har de givet dig rabat på farten som de plejer ?

Fra : John Doe

Dato : 27-05-05 12:48

"Mikael Mortensen" <mikael@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for stærk...
> Er det ikke lidt navlepilleri når man skal betale en bøde for den smule

Jo - måske. Det er da ikke verdenshistoriens største forbrydelse, men et
eller andet sted skal stregen jo trækkes. Skal man så heller ikke straffe
folk som kun har stjålet for småbeløb i supermarkdet.eller gøre vold
straffrit hvis man ikke slog ret hårdt ?
Og man kunne jo også hævde, at hvis du mener at de 6 km/t du har kørt for
hurtigt er uden betydning kunne du jo lige så godt have kørt 6 km/t
langsomere og dermed undgået bøden.

mvh
Jesper

Fra : -=- JF -=-

Dato : 27-05-05 12:58

"John Doe" <invalid@invalid> skrev i en meddelelse

> Og man kunne jo også hævde, at hvis du mener at de 6 km/t du har kørt for
> hurtigt er uden betydning kunne du jo lige så godt have kørt 6 km/t
> langsomere og dermed undgået bøden.

Faktisk et rigtigt godt argument

Og så er der vel kun det spørgsmål tilbage, at hvis en overskridelse på 6 er
OK, så er en overskridelse på 7 vel også - og hvis en overskridelse på
7.....................

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 27-05-05 13:06

> [...]
er
> OK, så er en overskridelse på 7 vel også - og hvis en overskridelse >på

Næh, men bøden bør måske ikke være så høj ved de minimale overskridelser.

Desuden er et speedometer ikke særligt præcist.

MvH
Mikael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-05-05 13:16

Mikael Mortensen wrote:

> Desuden er et speedometer ikke særligt præcist.

Nej, de fleste viser mig bekendt lidt for meget. Og
politiets udstyr viser lidt for lidt. Så dit
speedometer har nok vist en del mere, end der står
på bøden.

Hvor meget viste dit speedometer? 20km/t for meget?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-05 13:30

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, de fleste viser mig bekendt lidt for meget.
Og det fordi det så vidt jeg husker ikke er lovligt at have et speedometer
der viser for lidt.
For at være på den sikre side viser de altså lidt for meget.

Det vil derfor ikke være så klogt, at argumentere imod fartbøden med, at
speedometeret jo sikkert viser for lidt...

/Per

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-05-05 15:10

Per Christoffersen wrote:

> Og det fordi det så vidt jeg husker ikke er lovligt at have et speedometer
> der viser for lidt.

Jeg sad og kiggede lidt på færdselsloven, og jeg kunne
ikke finde det sted, der stod noget om speedometer. Er
det overhovedet lovpligtigt at have et speedometer?

I øvrigt er der en ting, der undrer mig. Så vidt jeg
kan læse ud af paragraf 42 er der mulighed for at lave
lokale hastighedsbegrænsninger, der ligger over den
generelle hastighedsbegrænsning.

Så hvorfor skulle der egentlig en ny lov til for at
hæve begrænsningen på motorvejene fra 110 til 130?

Før ændringen måtte der så vidt jeg forstod ikke
skiltes med mere end 90 på motortrafikveje, og med
ændringen må der så heller ikke skiltes med mere end
130 på motorveje.

Til gengæld kunne jeg ikke finde lignende bestemmelser
for byveje og landeveje. Vil det sige, at der i de
tilfælde godt må skiltes med en lokal hastighed på
140km/t?

Fra : Holst

Dato : 30-05-05 15:26

Kasper Dupont wrote:

> Jeg sad og kiggede lidt på færdselsloven, og jeg kunne
> ikke finde det sted, der stod noget om speedometer. Er
> det overhovedet lovpligtigt at have et speedometer?

Nej, det står heller ikke i færdselsloven, men derimod finder du i
BEKENDTGØRELSE OM DETAILFORSKRIFTER FOR KØRETØJERS INDRETNING OG UDSTYR
2005 følgende:

- - -

10.04 Instrumenter

10.04.001 Generelle bestemmelser

(1) Påbudt instrument, der skal kunne aflæses under kørslen, skal være
således indrettet og anbragt, at det uden vanskelighed kan aflæses fra
førerpladsen.

(2) Påbudt instrument skal være forsynet med belysning, når køretøjets
påbudte lygter er tændt. Det gælder dog ikke, når påbudt
kørelysautomatik er i funktion. Belysningen eller reflekser herfra må
ikke kunne virke generende på føreren.

10.04.002 Hastighedsmåler

(1) Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen og
skal vise hastigheden i km/h eller m.p.h.

(2) Fartskriver, der opfylder bestemmelserne i pkt. 10.04.001 og
10.04.002 (1), anses som hastighedsmåler.

10.04.020 Bil

(1) Bil skal være forsynet med hastighedsmåler.

- - -

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 27-05-05 13:25

> [...]
> speedometer har nok vist en del mere, end der står
> på bøden.
>
> Hvor meget viste dit speedometer? 20km/t for meget?

Det kan jeg ikke huske, da det er 10 dage siden, men de målte mig til
9 km/t for meget.

Mvh
Mikael

Fra : Eliasen

Dato : 27-05-05 13:17

"Mikael Mortensen" <mikael@danbbs.dk> wrote in message

> Desuden er et speedometer ikke særligt præcist.

Du mener altså, at du ikke kørte for stærkt og at dit speedometer viste
korrekt, men fejlmarginen på speedometeren udløste bøden?

--
Eliasen

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 27-05-05 13:27

> Du mener altså, at du ikke kørte for stærkt og at dit speedometer >viste
> korrekt, men fejlmarginen på speedometeren udløste bøden?

Nej, jeg mener, at det er svært at styre med de små marginer så det ikke
børe udløse en bøde.

Mvh
Mikael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-05 16:33

In article <429712ee$0$254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mikael Mortensen wrote:

> Nej, jeg mener, at det er svært at styre med de små marginer så det ikke
> børe udløse en bøde.

Undskyld mig, du skal køre efter forholdene, og må MAKSIMALT køre den
tilladte hastighed. Der er ingen der tvinger dig så tæt på grænsen at
du kommer over.

Fra : Holst

Dato : 27-05-05 13:38

Mikael Mortensen wrote:

> Næh, men bøden bør måske ikke være så høj ved de minimale overskridelser.

Bødetaksterne stiger da også mig bekendt afhængig af hvor stor
hastighedsoverskridelsen har været.

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 27-05-05 12:59

> [...]
> Og man kunne jo også hævde, at hvis du mener at de 6 km/t du har >kørt for
> hurtigt er uden betydning kunne du jo lige så godt have kørt 6 km/t

Jeg gad godt se den person der kan holde hastigheden konstant hele tiden -
uden cruise kontrol.

Men OK, jeg har kørt for stærkt men 500.- syntes jeg er lige i overkanten
for den smule.

MvH
Mikael

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-05 13:15

"Mikael Mortensen" <mikael@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Men OK, jeg har kørt for stærkt men 500.- syntes jeg er lige i overkanten
> for den smule.

Det er en politisk afvejelse, og har som sådan ikke så meget med jura at
gøre.

/Per

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-05-05 13:14

Mikael Mortensen wrote:

> Jeg gad godt se den person der kan holde hastigheden konstant hele tiden -
> uden cruise kontrol.

Hvis du virkelig kun havde kørt 6km/t for hurtigt
tror jeg slet ikke de havde udskrevet en bøde.

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 27-05-05 13:28

> Hvis du virkelig kun havde kørt 6km/t for hurtigt
> tror jeg slet ikke de havde udskrevet en bøde.

De målte mig til 9 km/t for meget men med usikkerheden bliver det 6 km/t.

Og det giver en bøde på 500.-

Mvh
Mikael

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 27-05-05 21:47

> De målte mig til 9 km/t for meget men med usikkerheden bliver det 6 km/t.
>
> Og det giver en bøde på 500.-

Ja det kan virke at lidt men opløft det i procenter så bliver det alligevel
en del ikke..

Og du får jo også kun en bagatel bøde på 500kr

Fra : Holst

Dato : 27-05-05 13:42

Mikael Mortensen wrote:

> Jeg gad godt se den person der kan holde hastigheden konstant hele tiden -
> uden cruise kontrol.

Nej, men så må man jo forsøge at holde den ved en lavere hastighed.
Kører du på en landevej med 80 km/t som max, så lad være med at forsøge
at holde den på 80 km/t. Sigt derimod efter 70-75 km/t. Så er der ikke
så stor fare for, at du kommer til at overskride hastighedsgrænsen.

> Men OK, jeg har kørt for stærkt men 500.- syntes jeg er lige i overkanten
> for den smule.

Det er altid surt at skulle betale noget, som man ikke synes, at man
rigtig får noget for. Og når det samtidig kun er for "lidt", så bliver
det endnu mere surt.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-05 14:25

"Mikael Mortensen" <mikael@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Men OK, jeg har kørt for stærkt men 500.- syntes jeg er lige i overkanten
> for den smule.

Ifht. bødekataloget er det da billigt.
Taksten for hastighedsovertrædelser går til 4.500 DKK + at der kan komme
tillæg for forskellige forhold.
Så du er sluppet med den billigst mulige bøde for en overtrædelse af
færdselsloven (samme pris som for at cykle uden lygte...).

/Per

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-05-05 14:42

> [...]
> for stærk...
> Er det ikke lidt navlepilleri når man skal betale en bøde for den smule

i en 50 Km zone 10% for meget, og senere i tråden indrømmer du at de har
målt dig til endnu mere. At politiet lader en "tvivl" komme dig til gode,
skal vel ikke være argument for at de ikke bør straffe en overskridelse på
mere en 10%

Peter

Fra : Jesper Andersen

Dato : 29-05-05 05:07

On Fri, 27 May 2005 15:42:04 +0200, "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixen.dk> wrote:

> [...]
>skal vel ikke være argument for at de ikke bør straffe en overskridelse på

Ja, han har næsten kørt 20% for hurtigt, omsæt det til bremselængde og
tilføj nogle børn som leger, den bøde var ALT for lav imo.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-05-05 13:38

Jesper Andersen wrote:

> Ja, han har næsten kørt 20% for hurtigt, omsæt det til bremselængde

Det giver ca. 40% større bremselængde.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-05-05 10:30

> [...]
> for stærk...
> Er det ikke lidt navlepilleri når man skal betale en bøde for den smule

Tag da og blive voksen og tag et ansvar for dine handlinger og betal.

--
mvh / regards

Christian