Bedste dyk i Egypten?
Fra : Nicolai

Dato : 27-05-05 09:58

Skal man til Marsalam eller hvad?

Jeg spørger efter en tur her for et par uger siden til sharm der skuffede
lidt.

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

http://www.webhostingdanmark.dk - Når "fri trafik" ikke er nok!

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-05-05 10:57

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> Skal man til Marsalam eller hvad?

Jeg har haft mine bedste dyk på Elphinstone ud for Marsa alam og på Heaven
lidt sydligere. Men jeg har så heller aldrig været nord på. Men et dårligt
dyk kan jo forekomme når somhelst og hvorsomhelst.

mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 27-05-05 11:36

Nicolai wrote:
> Skal man til Marsalam eller hvad?
>
> Jeg spørger efter en tur her for et par uger siden til sharm der skuffede
> lidt.

Brother Islands, specielt Little Brother. Så bliver det vist ikke
meget bedre i Ægypten.
Meeeeeen Elphinstone skal man heller ikke kimse af.

Jens Olsen

Fra : Nicolai

Dato : 28-05-05 19:22

Tak for 2 gode forslag

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 30-05-05 14:55

St. Johns (ca. ud for den egyptisk/sudanske grænse) byder også på nogle
seriøst fede dyk.

/Marten

Fra : Allan Norsk

Dato : 30-05-05 15:19

> "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

De fleste områder i Rødehavet har rigtigt gode dykkersteder. Men der er stor
forskel på hvordan du oplever dem hvis du dykker fra liveaboard kontra fra
dagbåde. Med liveaboard har du mulighed for at nå revene uden for myldretid
og du slipper for al hurlumhejet på land.

Fede steder i min bog:

Udgangspunkt Sharm: Tiranstrædet, Ras Mohammed, Thistlegorm
Udgangspunkt Hurghada: Brothers Island
Udgangspunkt Marsa Arlam (eller deromkring): St. Johns, Rocky Island,
Zabagad, Elphinstone, Samadai (snorkling med delfiner), Shab Sharm

/Allan

Fra : Nicolai

Dato : 30-05-05 20:55

> [...]
> fra dagbåde. Med liveaboard har du mulighed for at nå revene uden for
> myldretid og du slipper for al hurlumhejet på land.

I know. Har kun været på liveaboard dernede de sidste 2 år ;)

> Udgangspunkt Sharm: Tiranstrædet, Ras Mohammed, Thistlegorm

Tiran skuffede fælt i maj. Ras Mohammed var ikke så godt som sidste år, men
altid godt.

> Udgangspunkt Hurghada: Brothers Island
Det skal prøves.

> Udgangspunkt Marsa Arlam (eller deromkring): St. Johns, Rocky Island,
> Zabagad, Elphinstone, Samadai (snorkling med delfiner), Shab Sharm

Det ska også prøves.

Er der så stor forskel på sæsonen eller er dykningen RIGTIG god året rundt?

Fra : Allan Norsk

Dato : 31-05-05 07:50

> Det ska også prøves.
>
> Er der så stor forskel på sæsonen eller er dykningen RIGTIG god året
> rundt?

Jeg har kun været af sted i sep, okt og feb. September oktober er godt -
luft og vandtemperatur er rigtig behagelig. Februar er lidt kold og vi havde
kun rigtig god sigt på Tiranstrædet (storm ugen forinden). Blæst kan man
vist løbe ind i året rundt.

I år tager vi af sted i juli - varmt ja, men det burde være bedre med hajer
på denne årstid - nu får vi se.

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 31-05-05 08:11

Der er forskel på de forskellige tider på året. Det drejer sig selvfølgelig
dels om luft og vandtemperatur, og deraf følgende forskel i dyrelivet. Det
vil primært sige hvilke store fisk der er i området, hvilket igen vil sige
hvilke hajer der er.

Jeg har ikke styr på det i detaljer, men jeg ved at hammerhajerne trækker op
omkring maj måned, så dine chancer for at se hammerhaj på Elphinstone er
ikke så stor i marts som i maj-juni.

Så er der selvfølgelig vandtemperaturen, som svinger fra 20 - 30 grader i
løbet af året.I marts er den typisk omkring de 21-22 grader, mens den i
oktober-november er oppe omkring 26-28 grader.

/Marten

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 02-06-05 07:45

Nicolai wrote:

> I know. Har kun været på liveaboard dernede de sidste 2 år ;)

jeg overveger at tage derned i starten af juli: flyve til Tel Aviv, leje
en bil, og så køre sydpå.

Er der nogen liveaboard-arrangører I/du kan anbefale?

/Ole

Fra : Thomas VJ

Dato : 02-06-05 11:01

"Ole Michaelsen" <omic+usenet4@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
<klip>

> jeg overveger at tage derned i starten af juli: flyve til Tel Aviv, leje
> en bil, og så køre sydpå.

Hvis du flyver til Tel Aviv med El Al, får du kastet det sidste stræk til
Eilat i nakken for en slik ...

--
Mvh,
Thomas VJ

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 02-06-05 16:58

Thomas VJ wrote:
> "Ole Michaelsen" <omic+usenet4@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
> <klip>

> Hvis du flyver til Tel Aviv med El Al, får du kastet det sidste stræk til
> Eilat i nakken for en slik ...

Øh, bare en tanke. Men når det nu er Ægypten man skal til, var det
så ikke nemmere bare at tage en fly der til.
Så kan man jo også flyve charter. Det er både billigere og man
kommer tættere på sine medmennesker.

Jens Olsen

Fra : Thomas VJ

Dato : 02-06-05 19:16

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<klip>

> Øh, bare en tanke. Men når det nu er Ægypten man skal til, var det
> så ikke nemmere bare at tage en fly der til.
> Så kan man jo også flyve charter. Det er både billigere og man
> kommer tættere på sine medmennesker.

Helt sikkert, men det er både billigere og nemmere at flyve hele vejen til
Eilat, hvis man har planer om at rejse til Egypten via Tel Aviv, som Ole
snakkede om. Eilat ligger mindre end 20 minutters kørsel fra grænsen til
Egypten.

http://shop.dykkerteori.dk - iQ til dykkere andre vandhunde

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-06-05 11:00

Thomas VJ wrote:
> [...]
> Eilat, hvis man har planer om at rejse til Egypten via Tel Aviv, som Ole
> snakkede om. Eilat ligger mindre end 20 minutters kørsel fra grænsen til

Ja, ja det ved vi. Det var selv tanken om at starte med at rejse til
Israel, når det var Ægypten man ville til, jeg fandt ret sær.

Jens Olsen