En der er god til tysk ?
Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 08:19

Hvad står der her:

Jetzt das Mittellager ganz abschrauben (Holzklotz zum Unterstellen
bereithalten) und die Welle ablegen oder anderweitig befestigen. Nun wird
das Sicherungsblech am Getriebeausgang entfernt und dann die 30-Spezialnuss
auf die Mutter stecken und vorsichtig gelöst (ist mit Schraubenkleber
befestigt). Wenn diese dann ab ist brauchen wir die Abziehvorrichtung, um
den Dreieckflansch rauszubekommen (bitte mit Gefuehl, der besteht aus
Gusseisen, was sehr schnell bei Druck zerspringt). Wenn der ab ist sehen wir
schon den grossen Simmerring. Dieser kann nun gegen einen neuen getauscht
werden.

Aber jetzt erst mal zu dem kleinen. Die Schaltvorrichtung braucht ihr nur
auf einer Seite zu loesen, d.h. auf der am Getriebe, das reicht voellig.
Wenn der Hebel weg ist, muesst ihr nur noch die Befestigung von der
Schaltvorrichtung am Gertiebe loesen. Dazu schiebt das Federsicherungsblech
beiseite und schiebt den kleinen Sicherungsstift, der dann zu sehen ist raus
(geht nur in eine Richtung zum schieben, bei mir wars nach unten). Jetzt
geht das Teil ab. Merkt euch wie ihr es abgezogen habt, und legt es am
besten gleich so hin.

Babsfish giver ikke noget man kan forstå.. :o/

Mvh

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 08:42

Bare glem det, har fundet ud af det

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 08:51

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
| Bare glem det, har fundet ud af det

Hvad står der så?...;).

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 09:03

> Hvad står der så?...;).

Det er noget om hvordan man afmontere en gearkasse på en E30, men synes ikke
rigtigt jeg kan finde noget om hvordan man kommer til alle boltene.. dem
mellem motor og gearkasse.. de er fandeme ikke nemme at komme til på sådan
en E30 med pløreturbine..

Mvh
Morten

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 27-05-05 11:40

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message
> [...]
> besten gleich so hin.
>
> Babsfish giver ikke noget man kan forstå.. :o/

quote
Nu skrues centerlejet helt af (hold en træklods klar til at understøtte med)
og akselen sænkes ned (måske bare; fjernes, red.) eller på anden måde
fastholdes.
Så fjernes sikringsblikket på gearudgangen og 30-specialtoppen sættes på
møtrikken og løsnes forsigtigt (er sikret med skruelim (loc-tite?)).
Når denne er af, skal vi bruge aftrækker-indretningen, for at udtage trekant
flangen (med følelse, den består af støbejern, som nemt kan
sprænges/splintre ved tryk). Når den er af, kan vi allerede se den store
simrering. Denne kan så udskiftes med en ny.

Men først til den lille. Gearskiftet behøver i kun af løsne på den ene side,
d.v.s. på den på gearkassen, det er fuldt tilstrækkeligt.
Når armen er væk, behøver i blot at løsne gearskiftets fastgørelse på
gearet. For at gøre dette; skub fjedersikringsblikket til side og skub den
lille sikringsstift - som nu kan ses - ud. (Kan kun skubbes i en retning,
hos mig var det nedad). Nu går delen løs. Læg mærke til hvordan i har
trukket det af/ud og læg det hellere hen i denne orden.
unquote

Ved ikke om man bliver meget klogere af det.

hilsen jesper

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 11:42

mange tak, det er taget herfra
http://www.behindmatrix.com/e30/fotost/f00856/f00856.htm

Men der står sq intet om hvorn helvede man tager gearkassen af..

Skod hehe..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 11:49

Von unten wird die komplette Auspuffanlage bis zum Krümmer abmontiert
(!Achtung auf das Kabel der Lambdasonde achten!). Dann die hinteren
Hitzeschutzbleche demontieren. Öl aus dem Automatikgetriebe ablassen (dazu
Ablassschraube und Peilstabstutzen öffnen). Die Ölleitungen zum Kühler vorne
demontieren und komplett entfernen. Die verbleibenden Öffnungen am Kühler
mit entsprechenden Kappen verschließen. Die Kardanwelle am Getriebe,
Mittellager und Differential lösen und mit Mittellager herausnehmen ab Bj.
87 ist die Aufnahme des Mittellagers und damit auch der Tunnel geändert
worden, das Lager selbst ist das Alte geblieben, ich habe die Aufnahmen
tauschen müssen. Dazu werden jeweils die Lager von der Welle abgezogen
(Seegerring herausnehmen) und danach aus dem Halter gedrückt. Einbau in den
richtigen Halter umgekehrt).

Am Getriebe die elektrischen Verbindungen lösen (bei mir -4HP22- war das nur
ein Kabel). Die Schaltstange vom Wählhebel lösen. Jetzt wird der Deckel
unterhalb der Ölwanne an Motor und Getriebe gelöst. Die Verschraubungen
zwischen Anlasserzahnkranz und Drehmomentwandler werden gelöst (3 Stück,
Motor am Anlasserzahnkranz mit langem Schraubenzieher entsprechend
weiterdrehen). Der Getriebehalter hinten wird abgeschraubt (Unterstützung
durch einen Getriebeheber nötig!) und die Verschraubungen zum Motor mit
langen Verlängerungen vom Getriebetunnel ausgelöst. Das Getriebe mit Wandler
(mit Schraubenzieher vom Anlasserzahnkranz abhebeln) vom Motor abrütteln und
ablassen.

Kan du dette også ?

Mvh
Morten

Fra : Gunnar007

Dato : 27-05-05 12:39

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

Klip en masse tysk.

Er du bedre til engelsk så prøv
http://babelfish.altavista.com/

Den oversætter

Hilsen G

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 12:47

> Klip en masse tysk.
>
> Er du bedre til engelsk så prøv
> http://babelfish.altavista.com/
>
> Den oversætter

hehe ja tak, men ikke altid til noget man kan bruge til en disse..

Mvh
Morten

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 27-05-05 14:22

> [...]
> Wandler
> (mit Schraubenzieher vom Anlasserzahnkranz abhebeln) vom Motor abrütteln

Hej Morten.
Altid til tjeneste.

Nedefra afmonteres det komplette udstødningssystem indtil manifolden (Pas på
kablet til lambdasonden).
Derefter afmonteres de bagerste varmeskjolde. Olien fra automatgearkassen
aftappes (dertil åbnes aftapningsskrue og pejlestavs-studsen).
Olieledningerne til køleren forrest afmonteres og fjernes helt. Åbningerne
på køleren lukkes med passende kapper/propper.
Kardanakslen løsnes ved gearkasse, centerleje og differentiale, og udtages
med centerlejet. Fra byggeår 87 er konsollen for centerlejet og dermed også
tunnelen ændret, lejet selv er det samme. Jeg måtte skifte
centerlejekonsollen. Dertil aftrækkes lejerne fra akslen (låsering udtages)
og derefter trukket ud af holderen. Montering i den rigtige holder i omvendt
rækkefølge.

På gearkassen løsnes de elektriske forbindelser (hos mig -4HP22- var det
blot et kabel). Skiftestangen løsnes fra gearvælgeren. Afdækningen under
bundkarret løsnes ved motor og gearkasse. Skrueforbindelserne mellem
tandkrans og momentomformer løsnes (3 stk, motoren tørnes tilsvarende med en
lang skruetrækker mod tandkransen).
Gearkasseophænget bagerst skrues af (understøttelse med en
gearkasse-donkraft nødvendig!) og skrueforbindelserne til motoren løsnes med
lange forlængere fra gearkasse/kardan-tunnelen af.
Gearkassen med momentomformer (som vrikkes løs fra tandkransen med en
skruetrækker) vrikkes fri af motoren og sænkes ned.

Unquote

Ja, nu har du alligevel gjort mig nysgerrig.
Så vidt jeg kan forstå, er problemet noget med forbindelsen mellem
momentomformeren (eller hvad det nu hedder) og tandkransen. Han skriver
"skrueforbindelserne mellem momentomformer og tandkrans" men det kan også
sagtens oversættes som "forskruningerne mellem ...."
Det giver ikke megen mening når man ikke har set det. Men han skriver jo at
der er 3 styks og at man skal tørne motoren tilsvarende imens. Så der må vel
være et eller andet sted, hvor der er så meget åbning, at man kan komme til
tandkransen (eller svinghjulet eller hvad det nu er) og løsne en skrue eller
noget lignende, og så tørne motoren en trediedel omgang og så videre.

Desuden skriver han jo at alle skruerne mellem gearkassehus og motorblok
tages med lange forlængere bagfra fra kardantunnelen af.

God fornøjelse.

Vi er alle spændte på at høre om du for den forb*/# gearkasse af.

hilsen Jesper

Fra : alexbo

Dato : 27-05-05 16:55

"Jesper Sørensen" skrev

> [...]
eller
> noget lignende, og så tørne motoren en trediedel omgang og så videre.

Og lige præcis det er vigtigt,
momentomformeren sidder fast på gearkassen men er også skruet på
svinghjulet,
d.v.s at man kan ikke afmontere gearkassen selv om man har alle omgangsbolte
ude, man kan derimod ødelægge den ved at prøve, gearkassen slipper lidt og
man tror den er på vej, men momentomformeren har fat i begge ender.
Så de bolte skal af, jeg synes at 3 lyder af lidt, men kører man svinghjulet
helt rundt, og tager de bolte der er kan det ikke gå galt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-05-05 19:24

> Så de bolte skal af, jeg synes at 3 lyder af lidt, men kører man
> svinghjulet
> helt rundt, og tager de bolte der er kan det ikke gå galt.

Hvis tændrørene komme ud er det meget lettere at dreje motoren rundt.
Bare et lille hint

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC