Linolie på alkyd maling
Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 27-05-05 07:51

Hej

Jeg har nogen vinduer fra 30 erne som er blevet malet med alkyd maling,
dem skal jeg have malet. I den forbindelse har jeg en række
spørgsmål:

Er der nogen måde hvorpå jeg kan afgøre med sikkerhed at mine
vinduer er malet med alkyd maling?
Er det en dårlig ide at male med linolie maling oven på alkyd maling?
Kunne det være en ide at benytte grundmaling oven på alkyd maling
inden man maler med linoliemaling?
Hvad er forskellen på grundmaling og den dækkende linolie maling?

Håber de kan hjælpe, og tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Mads

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 27-05-05 10:45

<madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>inden man maler med linoliemaling?
>Hvad er forskellen på grundmaling og den dækkende linolie maling?
>
>Håber de kan hjælpe, og tak for hjælpen.

Hej
Du kan læse en masse om brug af linoliemaling her:
http://www.raadvad.dk/default.aspx?id=43

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : John Vedsegaard

Dato : 30-05-05 18:00

[...]

Intet problem at male ovenpå, det binder endda også på plast. Men der er
forskel på linoliemaling.
Den bedste kommer fra SkovFryd (den bruger jeg selv).

Der er ikke nogen grund til at bruge grundmaling først, 2 gange linolie kan
gøre det.

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 02-06-05 09:24

Hej John

Hvordan er du kommet frem til at det er den bedste? Kan den bestilles
over nettet?

Mads

Fra : John Vedsegaard

Dato : 03-06-05 23:12

> Hej John
>
> Hvordan er du kommet frem til at det er den bedste? Kan den bestilles
> over nettet?
>
> Mads

Sagen er at jeg er malermester og bruger masser af linoliemaling hvert år.

Fremstillingsmetoden er grunden til at det er den bedste. Dog findes der
også nogle svenske produkter som også er lavet på samme måde, jeg ved ikke
om de kan købes i Danmark.

Den maling jeg selv bruger har en temmeligt blank overflade, det gør den
smukkere at se på samt endnu mere vandafvisende.

Man kan jo også selv blande malingen, det vil jeg dog ikke anbefale, ikke
fordi det er svært men man kan ikke rive det ordentligt sammen og netop det
er forskellen på de forskellige produkter, udover der jo også kan være
forskel på indholdet, blandingsforhold (fernis/koldpresset linolie
sammensætning af pigmenter zinkhvidt/titanhvidt) i malingen.

Hvor vidt den kan bestilles over nettet ved jeg ikke, men de fleste
Sadolin/Nordsjö forhandlere kan bestille den hjem.

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 05-06-05 01:16

Hej John

Nu har jeg et ret beskedent buget (er på SU) så jeg var ret tiltalt
af at blande selv, hvad er efter din mening konskevensen hvis man ikke
får blandet malingen ordentligt.

Mads

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-06-05 15:30

madsgormlarsen@gmail.com wrote:

> Nu har jeg et ret beskedent buget (er på SU) så jeg var ret tiltalt
> af at blande selv, hvad er efter din mening konskevensen hvis man ikke
> får blandet malingen ordentligt.

Uens dækevne. Dine vinduer bliver stribede. Zinkhvidt og titanhvidt fås som
en ret tyk pasta og det kræver noget manuelt arbejde at få rørt
linolien/fernisen ordentligt sammen med pigmentet. For meget olie på en gang
gør rørearbejdet sværere.

Desuden skal du bruge sikativ, ellers tørrer din maling aldrig. Laver du
malingen på basis af rå linolie, skal du bruge ca. 5% sikativ i den færdige
maling. Bruger du fernis i stedet for rå linolie, kan du gå et par %'er ned.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk/

Fra : John Vedsegaard

Dato : 07-06-05 16:50

> [...]
> en ret tyk pasta og det kræver noget manuelt arbejde at få rørt
> linolien/fernisen ordentligt sammen med pigmentet. For meget olie på en

Rigtigt, desuden bliver malingen ikke lige så blank.

> [...]
> færdige
> maling. Bruger du fernis i stedet for rå linolie, kan du gå et par %'er

MAX 5% tørrelse

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 07-06-05 22:34

Kan man ikke bare bruge et piskeris på en boremaskine til at blande
det med?

Fra : John Vedsegaard

Dato : 08-06-05 03:01

Kan man ikke bare bruge et piskeris på en boremaskine til at blande
det med?

Jo det kan man godt, men det er ikke lige så godt.

En rigtig rivemaskine består af valser med en meget lille afstand imellem,
derved bliver alle korn en maximal størrelse.
Dette kan man ikke lave med røremaskine metoden.
Røremaskinemetoden kan dog sagtens anvendes, mit indlæg betyder ikke at det
er helt uanvendeligt, den fabriksfremstillede metode er bare pænere da det
er mere blankt.

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 08-06-05 07:12

Hej

Jeg tror jeg vil forsøge mig med at blande selv, men til at begynde
med vil jeg bare male nogen døre på nogen udhuse, så jeg kan se
resultatet. Er der nogen steder hvor det er bedst at købe bland selv
sæt?

Fra : John Vedsegaard

Dato : 15-06-05 13:07

[...]

Københavns farvehandel.