/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Elcykler har fordele.
Fra : El


Dato : 27-05-05 02:49

Elcykler

Elcykler fås i mange forskellige udseende - både dem der ligner normale cykler,
og dem der ligner scootere og har plads til to personer. (Og må fragte to
personer, hvis der er et sæde til to).

Elcykler må have max en 250W motor, og den skal slå fra ved 25 km/t, samt have
pedal, der skal betjenes, eller andet.

Elcykler har cykelstel nummer og er i lovens forstand en normal cykel.

Elcykler må tages med S-Tog og intercity/interregional tog med cykelbilet(ter),
som normal cykel.

Elcykler med plads/sæde til to personer, må fragte to personer. (Op til to plus
føren)

Elcykler, må monteres med godkendt børnesæde og have børn i.

Elcykler må køre i skov, og på strand, og hvor motorkøretøjer er forbudt, men
cykling lovlig. Også hvor knallert forbudt.

Elcykler må parkeres som normale cykler - også hvor benzinkøretøjer og
motorkøretøjer er forbudt, herunder benzinknallerter.

Elcykler hører under indboforsikringen, og kræver ikke særskildt ansvars eller
kasko forsikring. Prisen er så lav, som for normalt lidt dyere cykler (elcykler
koster to normale trædecyklers pris.).

Elcykler fås med gashåndtag, og betjenes som knallert (eller scooter).

Der er ikke aldersgrænser for el-cykler - dog skal man kunne nå pedalerne og
dreje pedalerne, og kunne betjene håndtag og bremse sikkert.

Dog er aldersgrænse, hvis man har nogen bagpå, eller befordre personer i enten
anhænger, eller i barnesæde - så skal man være min. 15 år som fører.

Det er ikke noget krav til styrthjelm - men cykelhjelm anbefales.

Elcykler kan normalt nemt komme op på 25 km/t - (hvis man læner sig lidt
forover). Det er ikke krav om, at man skal dreje pedaler på nogen typer. Det kan
være andet end pedaler, som skal betjenes - gashåndtaget.

Elcykler kører typisk 50 km per opladning - men fås med batterier til 120 km som
også har mindst dobbelt så lang levetid i op/afladninger - eller mindst 5 gange
så langt, i antal kilometer. Dårlige batterier klarer dog kun ned til ca. 35 km
per opladning og holder til ned til kun 200 - 300 opladninger.
For de fleste kan man så få bedre modeller, og selv vælge om det skal være NiMH
(bedre) eller LiOn (meget bedre), end evt. medfølgende ofte bly-gele.

Et typisk NiMH batteri koster fra ca. 800 kroner. Og LiOn fra ca. 3500 kroner og
op. De medfølgende er ofte bly-gele, men vedligeholdelsesfrie. LiOn holder
desuden til klatopladning, og har ikke memory effekt.

Der er ikke nogen bevægelige dele andet end hjulene, da de fleste modeller idag
bruger nav motor.

Men det er stor forskel på kvaliteten af motoren, og nogen motorer skal skiftes,
eller repareres, efter kun to år. Bedst er de børsteløse.

Resten er som for en normal cykel. Og man kan bruge normale cykeldele og normale
dæk, for mange modeller. Nogen sælges med kvalitetsdæk der er så godt som
punkterfrie og ellers kan normale dæk købes, og sættes på, som er punkterfrie
(f.eks. Harald Nyborg punkterfrie, Kevlar, Schwalbe, eller bedre dæk).

Det er muligt at prøve en elcykel først.

El-cykler, også dem i scooter design, er nemmere at få godkendte, og opfylde
kravene, end knallerter og scootere der stilles store krav til. De er derfor
nemmere at importere, hvis de opfylder kravene til el-cykler. (250W, PAS oa., og
max 25 km/t.)

I udlandet (USA) er prisen for elcykler - specielt dem i scooterdesigns -
drastisk faldende. De er nede i under 500 dollers for nogen modeller, som
salgspris i USA. Svarende til ca. 3000 danske kroner.

EB01-RD har en pris på $549 og kan fås med pedaler med PAS assist, og den har
brushless motor som default. Den har, som de fleste scootere bagagerum under
sædet, og der er sædeplads til to personer (dog uden fodhvilere), og der er
scooterbox.
I danmark er udsalgsprisen for elekriske cykler i cykeldesign i ca. 5.395
kroner. Måske nærmer de sig bunden af hvad de skal sælges for, og vi skal i
fremtiden nok se dyere modeller med større kvalitet og gear til samme pris.
El-scootermodellerne med PAS bliver måske billigere end elcykler. Typiske er
sunbird electric bicycle, eb01rd (skal have pedaler) oa.

Min opfattelse er, at el-cykler har mange fordele - og lang rækkevide da de kan
tages med S-tog og DSB. De sviner ikke, og har ikke benzin og olie. De har
cykelstelnummer og cykellove gælder.
Endnu kan de ikke tages gratis med tog/S-tog, men kræver en/flere cykelbilletter
(som cykel).

Jeg har set tilbud på en elcykel med gear til ca. 5400 kroner i kraftigt rødt
design.
De er lidt langsommere end en knallert, men renlige, og larmer ikke. De er
billige forsikringsmæssigt i forhold til knallerter - og koster som normale
cykler - 5000-6000 kroner. Og man kan have flere på en forsikring. Og rækkeviden
er på 50-125 km for en opladning, afhænig af hvor meget man vil give for
batteri.
Batteriet kan tages med ind, og har håndtag. Det vejer ca. 8 kilo for de dyre
lithiumpolymer og 12kg for NiMH med under halv rækkevide. Og nogen fås med
reservebatteri i købet.

El-cykler har alle fordele. Billig forsikring, hurtig med S-Tog, ren transport.
Og til børn også. Og scooterdesign når de skal være ekstra billige.



 
 
Henning Lund (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 27-05-05 20:43

El skrev:

> Elcykler

Og ?

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

/Ole \(6000\) (29-05-2005)
Kommentar
Fra : /Ole \(6000\)


Dato : 29-05-05 07:02



> Og ?
>


Han har sgu nok et par stykker til salg

/Ole


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 7991 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste