Elektriker råd søges
Fra : mrbean

Dato : 26-05-05 21:53

Hej

min Aprilia SR 50 har højest sandsynligt en overgang et eller andet sted
(knallerten arbejder ujævn ). Har prøvet at måle strøm på stellet. Måleren
viser en spring fra 1-5 V til 14 V. Mit spørgsmål er: hvordan kan man ved
hjælp af en tester (fra Harald Nyborg) måle om der er en stelforbindelse på
en ledning.

Tak for svar

Fra : Brian A.

Dato : 26-05-05 22:25

"mrbean" <hjack@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mit spørgsmål er: hvordan kan man ved
> hjælp af en tester (fra Harald Nyborg) måle om der er en stelforbindelse

Sæt dit multimeter i stillingen "gennemgangstester". Det er en pil med en
streg, vinkelret på spidsen.
Mål fra stel til din ledningen. Om du forbinder den sorte ledning til stel
og den røde til ledningen, eller omvendt, kan ofte være lige meget, men prøv
altid begge veje. Hvis det er et multimeter med lyd, så er der kun 100%
gennemgang hvis skidtet hyler konstant. Nogle kan give et 'bip' hvilket
indikerer... tjae at der ikke er helt 100% gennemgang :)
Ang. dit spændings-problem: hvor måler du, og hvordan måler du?

Fra : mrbean

Dato : 27-05-05 21:02

Hvis det er et multimeter med lyd, så er der kun 100%
> gennemgang hvis skidtet hyler konstant. Nogle kan give et 'bip' hvilket
> indikerer... tjae at der ikke er helt 100% gennemgang :)

Min tester er uden lyd ?!

> Ang. dit spændings-problem: hvor måler du, og hvordan måler du?

Jeg sætter tester på jævn strøm og tilslutter rød ledning til stillet og
sort til noget med metal i f.eks. til en plænekliper. der er strøm på mellem
1-3 V og 14-30 V.

Tak for svaret

Fra : GK

Dato : 28-05-05 21:10

> [...]
>
> Jeg sætter tester på jævn strøm og tilslutter rød ledning til stillet og
> sort til noget med metal i f.eks. til en plænekliper. der er strøm på

ha ha nu står verden squ ikke længere .. har hørt om jordforbindelse ..
ikke plæne klipper forbindelse

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 29-05-05 09:40

"GK" <G@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ha ha nu står verden squ ikke længere .. har hørt om jordforbindelse ..
> ikke plæne klipper forbindelse

Nåe, det var på den måde, jeg fattede sgu ikke ret meget for du penslede det
ud.

Tak for hjælpen, du har reddet min dag

mvh tp