NPK gødning
Fra : Heino Strauss

Dato : 26-05-05 21:28

Hej

en der kan fortælle mig hvad tallende efter står for

jeg har 2 typer NPK gødning, en til plæne og en all round, og disse tal er
forskellige, hvad står de for ? eks. NPK (15-2-17)

på forhånd tak

Heino

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-05-05 21:35

"Heino Strauss" <strauss(slet)@tv.dk> skrev i en meddelelse

> en der kan fortælle mig hvad tallende efter står for
>
> jeg har 2 typer NPK gødning, en til plæne og en all round, og disse tal er
> forskellige, hvad står de for ? eks. NPK (15-2-17)

N (kvælstof) 15 (dele)
P (fosfor): 2 (dele)
K (kalium): 17 (dele)

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-05-05 23:37

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> N (kvælstof) 15 (dele)
> P (fosfor): 2 (dele)
> K (kalium): 17 (dele)

Nej, det er vægtprocent.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mikkel Jacobsen

Dato : 28-05-05 19:29

Hvad er der så i de sidste 66 %...... kalk ?

Mikkel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-05-05 21:27

"Mikkel Jacobsen" <faerk@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er der så i de sidste 66 %...... kalk ?

Når der er angivet vægtprocent for et grundstof, følger de øvrige
ingredienser i saltet med og vejer en del mere, samlet. F.eks. vil K sikkert
være repræsenteret ved saltet K2SO4, hvor det øvrige vejer mere end K gør i
sig selv. Men alt i alt er der en del gips (CaSO4) i 'den gængse' NPK
kunstgødning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Heino Strauss

Dato : 29-05-05 20:13

Takker for svar.... blev klogere på nogle tal, men kan godt se man skal vide
noget mere til det for at kunne bedømme hvilke der er godt til eks. græs og
hvilke der ikke er, ved godt det sikkert står på posen, men derfor er det
meget rart at vide noget om hvad hulen det er man går og smider i bedene.

Mvh. Heino