Hvor købes brugt aircon til VW Passat bill~
Fra : NHF

Dato : 26-05-05 21:17

Hej

Jeg har en VW Passat TDi årgang 1998, og nu trænger varmen sig på. Så ville
det jo være rart med noget "kulde" (Aircondition eller KlimaTronic) og så
tænker jeg på, om der er nogle af jer skrappe hoveder som kender til en tysk
ophugger, tysk DBA eller lignende hvor sådan et anlæg er til at komme til
for menneskepenge, og meget gerne et sted hvor de også påtager sig
monteringen men ikke et krav. Det kan naturligvis også være her i DK, men
hvor?

Med venlig hilsen

NHF

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-05-05 21:40

On Thu, 26 May 2005 22:17:04 +0200, "NHF" <lamper@mail.DK> wrote:

> [...]
>for menneskepenge, og meget gerne et sted hvor de også påtager sig
>monteringen men ikke et krav. Det kan naturligvis også være her i DK, men

Jesus Christiansen!

Der hvor vi af og til kommer for at få efterfyldt vores air-con, laver
de også eftermonteringer på nyere/nye biler.

Det er godt nok noget af en opgave. De arme biler er nærmest splittet
ad i atomer. Jeg kunne forestille mig, at alene arbejdslønnen er
astronomisk?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 26-05-05 21:44

"NHF" <lamper@mail.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig monteringen men ikke et krav. Det kan naturligvis også være her i DK,

Prøv http://www.r-a-r.de/
Der har jeg engang fået tilbud til min A4.
Er selv på jagt, så lad os endelig vide hvad du finder ud af..

/Carsten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-05-05 21:53

> [...]
> en tysk ophugger, tysk DBA eller lignende hvor sådan et anlæg er til at

Jeg ville kontakte VW i Warszawa - og så lave en weekendtur ud af det.

/Jan W Nielsen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 27-05-05 10:13

> [...]
> for menneskepenge, og meget gerne et sted hvor de også påtager sig
> monteringen men ikke et krav. Det kan naturligvis også være her i DK, men

Montering af et AC anlæg i en bil varer mellem to og tre hele arbejdsdage.
Arbejdslønnen udgør derfor en ikke ubetydelig del af projektets samlede
pris.

For eftermontering af et nyt manuelt Diavia klimaanlæg i din bil, skal du
nok forvente en pris i omegnen af 20.000-22.000 dkk. Arbejdslønnen udgør
omkring 8.000-9.000 dkk så der er altså kun den resterende del du kan spare
på, ved at montere brugte dele.

Bemærk i øvrig at der er betydelig forskel i stumpepris og monteringspris på
et manuelt og et automatisk klimaanlæg. Det automatiske anlæg kræver typisk
eftermontering af en håndfuld servomotorer og jeg har hørt en del mekanikere
fraråde eftermontering af automatiske anlæg simpelthen fordi det er noget
bøvl af få til at fungere stabilt.

Hvis du leder efter brugte stumper kan www.ebay.de anbefales.

Hvis du i stedet overvejer nye stumper kan også være heldig at finde
forhandlere af disse på ebay. Alternativt kan du prøve Bosch service i
Tyskland.

Du bør i øvrigt gå efter originale anlæg som er afmonteret fra skadede biler
eller eftermonteringssæt af mærket Diavia. Der findes andre typer til
eftermontering men de skulle være af ringere kvalitet. Igen en tør
konstatering fra flere mekanikere, som har haft fingrene i skidtet.

Jeg monterede selv et nyt Diavia anlæg i mon Golf III sidste forår. Jeg
havde aldrig prøvet at montere et sådan anlæg og måske derfor strakte det
sig over tre dage og 30-35 arbejdstimer. Bilen skal skilles grundigt ad!
Det anlæg som jeg monterede købte jeg hos Bosch i Flensburg og sparede
derved knap 4.000 dkk på stumperne.

Mvh
Claus
(Som absolut ikke har fortrudt at der er kommet køl på Golfen)

Fra : Kim

Dato : 28-05-05 08:40

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Claus
> (Som absolut ikke har fortrudt at der er kommet køl på Golfen)

Hvis man køber en Diavia anlæg til sin bil , kan man så regne med at alt
hvad man skal bruge følger med ??
På VWs biler med klimatronic er der en meget smart betjéningspanel , KAN den
bruges sammen med Diavia , på nogen måde ??
Jeg har en Polo 9N 1,9 TDI og har set på EBAY en sæt til en Polo 6N til 950
Euro helt nyt, så jeg må vente og se om der dukker et sæt op til min bil.
Mvh. Kim

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 28-05-05 09:07

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man køber en Diavia anlæg til sin bil , kan man så regne med at alt
> hvad man skal bruge følger med ??

Ja! Det leveres samlet i én stor papkasse inkl. en ca. 100 siders
montagevejledning på flere sprog.

At så Bosch ved bestilling havde glemt at fortælle Diavia at der i min bil
er dobbelt airbag, betød blot at en mindre plastdel måtter eftersendes, men
det er en helt anden historie.

> På VWs biler med klimatronic er der en meget smart betjéningspanel , KAN
den
> bruges sammen med Diavia , på nogen måde??

Umiddelbart ville jeg sige nej, men det er du nødt til at spørge Diavia om.
Det ville dog ikke undre mig om nogen har fået det til at virke.

Det der betjeningspanel er, så vidt jeg ved, hele styringen til anlægget og
som sådan sikkert væmmeligt kostbart.

Jeg monterede et manuelt anlæg og kasserede den medleverede kontakt fra
Diavia og købte i stedet en original fra VW så det passede helt i kabinens
design. Et par kontakter er dog simple i forhold til det betjeningspanel du
omtaler.

I øvrigt mener jeg at et klimatronic anlæg er koblet sammen med bilens
øvrige elektronik så man kan udlæse fejlkoder herfra og det kræver vel også
at stumperne passer helt sammen.

> Jeg har en Polo 9N 1,9 TDI og har set på EBAY en sæt til en Polo 6N til
950
> Euro helt nyt, så jeg må vente og se om der dukker et sæt op til min bil.

Det er sikkert et firma som sælger det nye anlæg du har set. I stedet for at
vente kunne du prøve at forespørge dem om hvad et anlæg til din bil koster.
På den måde fandt jeg et benzinfyr til en rigtig god pris.

Har du søgt efter et anlæg til din bil her hos Diavia:
http://www.waeco.de/de/produkte/fahrzeugklimaanlagen_fuer_ihr_auto.php
Bemærk at priserne kun er vejledende. F.eks. er det endnu ikke lykkes mig at
finde nogen som ville levere og montere anlægget til den pris som var anført
for min Golf.

Hvis du overvejer selv at montere det i din Polo, gerne vil have et indtryk
af opgavens omfang og bor i nærheden af Århus er du velkommen til at kigge
forbi så kan du se det jeg har monteret og montagevejledningen.

Mvh
Claus

Fra : Torben Madsen

Dato : 28-05-05 10:03

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Det der betjeningspanel er, så vidt jeg ved, hele styringen til anlægget
og
> som sådan sikkert væmmeligt kostbart.

Ja - det styrer showet! Men kostbart - det er nu egentlig ikke så galt...

> [...]
>
> I øvrigt mener jeg at et klimatronic anlæg er koblet sammen med bilens
> øvrige elektronik så man kan udlæse fejlkoder herfra og det kræver vel

Diagnoseledningen, som går til mange af modulerne i bilen, skal også føres
til betjeningsmodulet for klimaanlægget. Rent praktisk skal den faktisk
føres sammen med alle andre ledninger fra trykmelder på klimarør,
blæsermotorstyring i fronten, frostkontakt osv. til et stik, som sidder på
luftkassen. Der sidder 2 stik, som forbinder klimaanlægget med bilen. Alle
ledninger til diverse spjældmotorer, samt temperatursensorer i luftkassen
sidder i et færdigt ledningsnet på luftkassen, som har forbindelse ud til
betjeningspanelet gennem 4 stik.
Men det er altså kun de 2 stik på luftkassen, som skal forbindes ud til
bilen - de andre 4 stik er forbindelse ud til betjeningspanel og er lige
fiks og færdige til at blive "plugget in".
Og når det hele er færdig, så kan der ganske rigtigt udlæses fejlkoder fra
klimaanlægget.

Fra : Kim

Dato : 30-05-05 19:43

> [...]
> af opgavens omfang og bor i nærheden af Århus er du velkommen til at kigge
> forbi så kan du se det jeg har monteret og montagevejledningen.

Det kunne jeg måske godt tænke mig at se , før jeg selv begynder, men nu
skal jeg lige se om jeg kan finde et anlæg til rimelig penge.
Er det montering af anden varmeaparat, der er lidt tricky, ved montering af
klimatic?? eller hvad er det værste ved eftermonteringen ??
Mvh. Kim

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 30-05-05 22:38

> Det kunne jeg måske godt tænke mig at se , før jeg selv begynder, men nu
> skal jeg lige se om jeg kan finde et anlæg til rimelig penge.

Du siger bare til hvis det bliver aktuelt!

> Er det montering af anden varmeaparat, der er lidt tricky, ved montering
af
> klimatic?? eller hvad er det værste ved eftermonteringen ??

Nu har jeg ikke monteret Climatronic. Mit er et manuelt klimaanlæg.

Jeg synes at det værste var at lave hullerne i torpedopladen. At skære i
bilen gør lidt ondt på mig. Resten var kun mekanisk og en lille smule
elektrisk arbejde og det er nemt nok at gå til. At opgaven så er ganske
omfattende og at det derfor varer noget tid at få gjort er en anden sag.

Mvh
Claus

Fra : Torben Madsen

Dato : 27-05-05 10:40

> [...]
> for menneskepenge, og meget gerne et sted hvor de også påtager sig
> monteringen men ikke et krav. Det kan naturligvis også være her i DK, men

Klimatronic er nok at foretrække frem for manuel aircondition, men hvis du
ikke selv kan lide at rode med ledninger, så er det nok klogest at holde sig
fra Klimatronic'en. Der er mange ledninger, som skal forbindes - og det
koster jo timeløn, hvis det skal laves på et værksted. Men har du mod på (og
også lidt forstand) at bygge det i selv, så er det såmænd ikke umuligt. Jeg
byggede selv et Klimatronic i min golf sidste efterår (Golf IV '98). Det er
en fornøjelse at køre med.
Hvis du skal købe delene i Tyskland, så se om du ikke kan finde et samlet
sæt et sted fra en, som har pillet det af en skadet. En skam at det ikke var
en Golf, du manglede til - jeg har nemlig et ekstra sæt stående til sådan
en...

mvh
Torben Madsen