Peugeot vs. Toyota
Fra : Regnar Ingversen

Dato : 26-05-05 20:23

Jeg er på udkig efter en nyere brugt bil, og i den forbindelse vil jeg gerne
vide noget mere omkring pålidelighed (mekanik og elektriske dele) på Peugeot
406 og Toyota Carina/Corolla.

Har Peugeot flere fejl på mekanik, el-styring eller interiør end Toyota?

Umiddelbart synes jeg, at Peogeot er mere velkørende, men hvis den skal på
værksted lidt for ofte, kan det hurtigt blive en dyr bil at køre i.

Findes der på nettet en oversigt over fejl/mangler på diverse bilmærker?

mvh

Regnar

Fra : Nicolaj C.

Dato : 26-05-05 20:29

"Regnar Ingversen" <regnar.ingversen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> værksted lidt for ofte, kan det hurtigt blive en dyr bil at køre i.
>
> Findes der på nettet en oversigt over fejl/mangler på diverse bilmærker?

Jeg har en 406 1,8 stc. fra1998 med 200.000km på uret.
Ingen problemer der. Synes faktisk den larmer mindre end den ny 407.

Fra : Henrik

Dato : 26-05-05 21:08

> [...]
> Peugeot
> 406 og Toyota Carina/Corolla.
>
> Har Peugeot flere fejl på mekanik, el-styring eller interiør end Toyota?

Efter min bedste overbevisning JA
det var i hvertfald flere problemer med min 306XSI i de 2 år jeg havde den
end der har været tilsammen med de indtil videre 5 toyotaer af forskellige
modeller jeg har haft.

> Umiddelbart synes jeg, at Peogeot er mere velkørende, men hvis den skal på
> værksted lidt for ofte, kan det hurtigt blive en dyr bil at køre i.
>
> Findes der på nettet en oversigt over fejl/mangler på diverse bilmærker?

www.mandagsbil.dk

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 20:51

"Regnar Ingversen" <regnar.ingversen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Peugeot
> 406 og Toyota Carina/Corolla.
>
> Har Peugeot flere fejl på mekanik, el-styring eller interiør end Toyota?

Kort og godt - ja!

Der findes flere. Se f.eks. på http://www.fdm.dk eller http://www.adac.de

Fra : Kim Kristensen

Dato : 26-05-05 21:00

> [...]
> værksted lidt for ofte, kan det hurtigt blive en dyr bil at køre i.
>
> Findes der på nettet en oversigt over fejl/mangler på diverse bilmærker?

Det her http://www.reliabilityindex.co.uk er nok det nærmeste jeg kan hoste
op med. Ellers prøv at se i de brugtbilstests der ligger her
http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=19479 eller den svenske
http://begbilguiden.bilprovningen.se/ hvor der er en masse information nå
man lige har lært den at kende.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-05-05 21:40

> Har Peugeot flere fejl på mekanik, el-styring eller interiør end Toyota?

Ja, det har de.

Jeg ved ikke, hvor gamle biler, du kigger på - men ældre Toyotaer ruster -
det gør ældre 406´ere ikke.

Gå evt efter en faceliftet 406 - det er en langt bedre bil.

/Jan W Nielsen

Fra : Psypher

Dato : 26-05-05 21:53

Toyota?

> Ja, det har de.
>
> Jeg ved ikke, hvor gamle biler, du kigger på - men ældre Toyotaer
ruster -
> det gør ældre 406´ere ikke.

Bortset fra hvis du snakker Carina E, hvis de er passet, så ruster de ikke
og kører efter min mening generelt bedre end 406.

> Gå evt efter en faceliftet 406 - det er en langt bedre bil.

Væsentlig pænere end den første 406 men deres mekanik er
mildt sagt elendig, du finder ikke de samme problemer i en Toyota.

--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-05-05 22:06

> Bortset fra hvis du snakker Carina E, hvis de er passet, så ruster de ikke

Det er så lodret forkert - og der advares generelt mod rust i netop Carina E
i alle brugtvognanmeldelser. Det svarer til at jeg siger, at Vectra A ikke
ruster, hvis man passer dem - det gør de.

> og kører efter min mening generelt bedre end 406.

Ok - det gør de så heller ikke - hvis "bedre" mener bedre vejbeliggenhed mm.
Der er Carina´en altså ikke noget unikum.

> Væsentlig pænere end den første 406 men deres mekanik er
> mildt sagt elendig, du finder ikke de samme problemer i en Toyota.

Elendig mener jeg er en overdrivelse af samme størrelse, som at Carina E er
en særligt "velkørende" bil.

Carina´en har "almindelige køreegenskaber" - hverken mere eller mindre.

Men det er korrekt, at Carina har meget få driftsforstyrrelser - dér scorer
den godt.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 22:11

"Psypher" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> ruster -
>
> Bortset fra hvis du snakker Carina E, hvis de er passet, så ruster de ikke
> og kører efter min mening generelt bedre end 406.

Jeg er heller ikke enig. En japansk produceret Carina E er faktisk ganske
ruststærk.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-05-05 06:39

> Jeg er heller ikke enig. En japansk produceret Carina E er faktisk ganske
> ruststærk.

Som det tidligere er beskrevet har vi så en pladesmed fra Toyota i Århus her
i gruppen, der ikke er enig med dig. Carina E er svag overfor rust - også
efter at man i 1998 faceliftede og forbedrede sikkerheden.

FDM advarar om dårlig rustbeskyttelse på Carina E. Brugt Ravyen advarer også
mod dårlig rustebeskyttelse på Carina E. Det svenske rustregisteret er også
meget kritisk overfor de ældre Toyotaer, og her skal man faktisk helt op til
Avensis, før Toyota er bare lige så god som en Vectra B II.

Jeg er ked af, hvis du stadig synes, jeg bare kværulerer - men sådan siger
sagkundskaben.

/Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-05-05 07:42

Jan W Nielsen wrote:

> Som det tidligere er beskrevet har vi så en pladesmed fra Toyota i Århus her
> i gruppen, der ikke er enig med dig. Carina E er svag overfor rust - også
> efter at man i 1998 faceliftede og forbedrede sikkerheden.

Og det gjorde man så bare ikke, det var medio 96, dvs '97-modellen'
I 1998 kom Avensis jo på markedet.
Var et biler du skrev om?

> [...]
> meget kritisk overfor de ældre Toyotaer, og her skal man faktisk helt op til
> Avensis, før Toyota er bare lige så god som en Vectra B II.

Så når de gode historier nye højder :) du sammenligner en bil fra 92/96 med een fra 2000?

En hvilken som helst 97-model Carina E er over snittet for sin tid.
Min svigerfars 97 Mondeo står og bløder og den holder i car-port hele tiden.
De 97' Vectra'er jeg har set er pilrådne i bagskærme, døre osv osv.
På min vej står en sølvmetallic Mondeo model 2002 med alle fire døre i dårligt matchet
farve pga rust i dørene.

Så alt er jo relativt kære Jan :)

Mvh
Roberto (min 97-model Carina fra 96 har det fint alderen taget i betragtning)

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 08:15

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
| De 97' Vectra'er jeg har set er pilrådne i bagskærme, døre osv osv.
| På min vej står en sølvmetallic Mondeo model 2002 med alle fire døre i

DET er sgu' utroligt, jeg ville ikke være stolt af alt den elendighed:(. Min
Octi., indreg i marts -97, står i en carport 200m. fra havet!!!, så den
skulle på det nærmeste være "væk", hvis standarten skulle holdes på det
niveau?... :(. Men det er den ikke, langt fra, jeg har opdaget en svaghed i
bagklappen, som blev udbedret inden det blev alvorligt, das ist alles.
Ellers står den pænere end da jeg modtog den, den havde stået udendørs ved
forhandleren, og klargøringen var ret mangelfuld.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-05-05 16:17

> Og det gjorde man så bare ikke, det var medio 96, dvs '97-modellen'
> I 1998 kom Avensis jo på markedet.

Tanketork/skrivefejl - jeg ved godt, det var i april 1996, den blev
faceliftet.

I øvrigt ellers rart at se, at de tidligere Toyota-medarbejdere og
Toyta-ejere nu kommer på banen med forsvar.

> Så når de gode historier nye højder :) du sammenligner en bil fra 92/96
> med een fra 2000?

Nej - jeg forholder mig blot til de rust-styrke-karakterer, som bilerne får
i statistikkerne. Karakteren taer neturligvis højde for bilens alder.

Carina E er IKKE stærk overfor rust - I´m sorry, venner. Kig nu lige på
statistikkerne og de undersøgelser, der generelt er lavet på mærkerne. Jeg
går jo heller ikke rundt og siger, min Vectra er ruststærk, vel.

Det ville være plat.

> En hvilken som helst 97-model Carina E er over snittet for sin tid.

Det er så en holdning - jeg finder ingen dokumentation for at denne holdning
er mere end blot en subjektiv....holdning.

> Så alt er jo relativt kære Jan :)

Slet ikke - det er noget vrøvl.

Carina E ruster.

Hvis debatten skal videre, må I nok hoste op med noget dokumentation, så vi
ikke ender i ja-naj-ja-snak.

/Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-05-05 08:17

Jan W Nielsen wrote:

> Slet ikke - det er noget vrøvl.
>
> Carina E ruster.

Ja det gør *alle* biler her i saltlandet, nogen kalder det så noget andet, korrosion på
aluminium, det der er interressant er *hvor hurtigt* ruster de?

Ruster de midt på dørpladen (Ford Ka, Vectra B) eller kun lidt på stenslag på de udsatte
steder?

> Hvis debatten skal videre, må I nok hoste op med noget dokumentation, så vi
> ikke ender i ja-naj-ja-snak.

Helt bestemt.

Umiddelbart er det baseret på: 'dem jeg ser køre rundt ser meget pæne ud'.
Det kan alle da i hvert fald kontrollere :)

Svigermekanikkens Mondeo, en til sammenligning dyrere bil, ruster alle steder fra og den
har fået Dinitrol jævnligt.

Mvh
Roberto

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-05-05 16:45

> Svigermekanikkens Mondeo, en til sammenligning dyrere bil, ruster alle
> steder fra og den har fået Dinitrol jævnligt.

I(kke meget er så skidt, at man ikke kan finde noget, der er endnu værre..

Toyota er ikke katastrofal - det er gamle Opler og Ford - men direkte godt
er det bestemt heller ikke

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-05-05 07:09

> [...]

i gruppen, der ikke er enig med dig. Carina E er svag overfor rust - også
efter at man i 1998 faceliftede og forbedrede sikkerheden.

FDM advarer om dårlig rustbeskyttelse på Carina E. Brugt Revyen advarer også

Fra : KASO

Dato : 27-05-05 11:20

> Jeg er heller ikke enig. En japansk produceret Carina E er faktisk ganske
> ruststærk.

Hvor finder du en japansk produceret Cariana E?
"E" står for Europa - og bilerne solgt i DK er mig bekendt alle fra England.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-05 14:47

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor finder du en japansk produceret Cariana E?
> "E" står for Europa - og bilerne solgt i DK er mig bekendt alle fra
> England.

Nej, ca. 30% af de i Danmark solgte Carina'er kom fra Japan.

Fra : KASO

Dato : 27-05-05 16:02

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ca. 30% af de i Danmark solgte Carina'er kom fra Japan.

Øhh - det kunne jeg ikke huske - er du sikker?

Er der tale om bestemte versioner (hatchback/sedan/st.car/motorstr./....) -
eller er det "tilfældigt"?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-05-05 16:25

> Øhh - det kunne jeg ikke huske - er du sikker?

Henrik har helt ret..

> Er der tale om bestemte versioner
> (hatchback/sedan/st.car/motorstr./....) -
> eller er det "tilfældigt"?

Ikke helt tilfældigt.

Produktionen af Carina E begyndte i maj måned 1992 - og først i midten af
december rykkede man produktionen til GB.

Såvidt jeg ved er GTi-modellerne alle lavet i Japan - men man kan se det ved
at se på bilens "VIN-nummer" - begynder dette med JT, så er bilen samlet i
Japan.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 02:27

> Såvidt jeg ved er GTi-modellerne alle lavet i Japan - men man kan se det
> ved at se på bilens "VIN-nummer" - begynder dette med JT, så er bilen
> samlet i Japan.

Der var en del 1,6'ere imellem. Og korrekt m.h.t. stelnummeret.

Fra : KASO

Dato : 28-05-05 10:56

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse

> Der var en del 1,6'ere imellem. Og korrekt m.h.t. stelnummeret.

Tak til begge - så blev jeg det klogere!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-05-05 08:30

> [...]
Peugeot
> 406 og Toyota Carina/Corolla.
>
> Har Peugeot flere fejl på mekanik, el-styring eller interiør end Toyota?

Ja.

> Umiddelbart synes jeg, at Peogeot er mere velkørende, men hvis den skal på
> værksted lidt for ofte, kan det hurtigt blive en dyr bil at køre i.

Enig.
Toyota er et transportmiddel, der bringer dig fra A til B hver dag.
Peugoet er en bil, ofte sjov at køre i, har næsten sjæl, men fejler nogle
gange.
Bringer dig nu også fra A til B stort set hver dag.

--
mvh / regards

Christian
Ex: Peugeot 605 SLi
Ex: Citroen Xsara 2.0i 16V
Nu: Peugeot 306 2.0 HDi 11/2001

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-05-05 09:22

> Har Peugeot flere fejl på mekanik, el-styring eller interiør end Toyota?
>
> Umiddelbart synes jeg, at Peogeot er mere velkørende, men hvis den skal på
> værksted lidt for ofte, kan det hurtigt blive en dyr bil at køre i.

Jeg har nu kørt PSA produkter i 12 år - en BX'er, en Xantia og en Berlingo -
selvom det jo ikke er Peugeot, så er teknikken (motor, gearkasse,
undervognskomponenter) jo de samme.
Jeg har aldrig oplevet at nogen af bilerne har svigtet mig - der har på dem
alle været mindre detaljer som er blevet ordnet på garantien, men jeg har
aldrig oplevet startproblemer, olieforbrug eller sammenbrud.
Min erfaringer er at motorerne er overordentlig stabile og slidstærke - der
var dog en enkelt svipser for PSA med den årgang hvor stemplerne ikke
passede til motorblokken, således at bilerne brugte massivt med olie...
Som sagt så er motorerne overordentlig robuste, og livstidsmæssigt har de
ingen problemer i forhold til andre mærker.
En anden ting er så at motorerne ikke er specielt kultiverede i forhold til
måske Toyota, Honda osv. - man oplever ikke en silkeblød turbineagtig
motorgang som man kan på visse andre maskiner.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Brian Madsen

Dato : 27-05-05 18:44

> [...]
> værksted lidt for ofte, kan det hurtigt blive en dyr bil at køre i.
>
> Findes der på nettet en oversigt over fejl/mangler på diverse bilmærker?

Jeg har kun kendskab til Toyota Carina E i denne sammenhæng og med hensyn
til rust, ja så ruster de. Da vi købte vores Carina Eer i 2003 kiggede vi på
en 1993 model GLi. Den var smågraverende med hensyn til rust i panelhjørner
og fra baghjulet og bagud. Den havde aldrig set skyggen af efterbehandling,
men var efter min bedste overbevisning ret sund, dens alder taget i
betragtning. Dvs. ingen gennetærring, i hvert fald ikke de steder jeg kunne
mosle min lommekniv i. Vores GLx (12/97) var der intet på. Jeg har en
kollega der lige har købt en 1,6 XLi fra 1993 som skulle have lavet det
forreste panelhjørne som var gennemtæret, den havde heller aldrig set
efterbehandling. resten af bunden var ganske fin (har selv kravlet rundt
under den).

Min subjektive mening om Carianes "ruste-egenskaber" er nemt opsummeret, de
holder ganske godt - men helt sikkert er det også at de kan ruste, nøglen er
pleje og efterbehandling (som på alle andre mærker).

Mvh.
B. Madsen