Billeder taget i arbejdstiden
Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 20:23

Hejsa i Gruppen

Lige et spørgsmål om copyright..

Hvis man på sit arbejde, bruger tid på, at tage nogle billeder til en
eventuel rapport- handlingsplan som firmaet så senere bruger, og pressen
også bruger
har man så en form for rettighed på disse billeder ? eller "ejes" de af
firmaet ?

Billederne er taget med private digital-kameraer.

Mange Hilsner
Bo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 21:09

In article <42962106$1@news.dansketelecom.com>, BoB wrote:
> [...]
> firmaet ?
>
> Billederne er taget med private digital-kameraer.

Det er kunstneren der har rettighederne til værket. Såfremt det er
et bestil portrætfoto kan han dog disponere over billedet uden den
portræteredes tilladelse.

Eneste undtagelse i loven er software, hvor arbejdsgiver får ophavsretten.

Om kameraet er firmaets eller dit eget er lige meget. Men der kan i
det du tager billeder ligge en implicit forventning om at billedet
må bruges uden yderligere vederlag i firmaregi, da de jo har betalt
din løn.

De bedste er at få klare aftaler inden billedet tages.

Fra : Jens

Dato : 26-05-05 21:22

"BoB" <kast((a))klarupnet.dk> wrote:

> [...]
> også bruger
> har man så en form for rettighed på disse billeder ? eller "ejes" de af

I lov om ophavsret findes følgende:

"§ 53. Ophavsmanden kan med de begrænsninger, der følger af §§ 3 og 38,
helt eller delvis overdrage sine rettigheder efter denne lov.
Stk. 2. Overdragelse af eksemplarer indbefatter ikke overdragelse af
ophavsretten.
Stk. 3. Har ophavsmanden overdraget en ret til at udnytte værket på en
bestemt måde eller ved bestemte midler, giver overdragelsen ikke
erhververen ret til at udnytte værket på andre måder eller ved andre
midler.
Stk. 4. Bestemmelserne i §§ 54?59 om overdragelse af ophavsret kan
fraviges ved aftale mellem parterne, medmindre andet er fastsat i de
enkelte bestemmelser."

Som udgangspunkt er billederne dine. Din arbejdsgiver kan efter aftale
med dig - benytte dem.

Specielt for edb-programmer gælder følgende:

"§ 59. Ophavsretten til et edb-program, der er frembragt af en
arbejdstager under udførelsen af dennes arbejde eller efter
arbejdsgiverens anvisninger, overgår til arbejdsgiveren."

Kig efter i din ansættelseskontrakt. Står der noget om ophavsret til
billeder?

> Billederne er taget med private digital-kameraer.

Det er uden betydning.
--

Jens F

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-05-05 23:38

"BoB" skrev 26/05/05 21:22:

> [...]
> også bruger
> har man så en form for rettighed på disse billeder ? eller "ejes" de af

Ophavsretten opstår hos den der tager billederne (hvis de har værkshøjde -
vi holder lige § 70-rettigheder udenfor). Hovedreglen er dog, at
ophavsretten overgår til arbejdsgiver i det omfang det er nødvendigt af
hensyn til arbejdsgivers sædvanlige virksomhed.

Resten må klares ved aftale - fx i ansættelsesaftalen.

--
/kristian

Fra : Jens

Dato : 27-05-05 05:43

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Hovedreglen er dog, at
> ophavsretten overgår til arbejdsgiver i det omfang det er nødvendigt af
> hensyn til arbejdsgivers sædvanlige virksomhed.

Mit instinkt fortæller mig, at det er rigtigt - men lov om ophavsret
nævner specifikt kun edb-programmer i den forbindelse.

Hvor er hovedreglen beskrevet?
--

Jens F

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-05 06:09

In article <1gx7jrb.izpttppw5d1uN%spam@finds.dk>, Jens wrote:

> Mit instinkt fortæller mig, at det er rigtigt - men lov om ophavsret
> nævner specifikt kun edb-programmer i den forbindelse.
>
> Hvor er hovedreglen beskrevet?

Det er den heller ikke. Og det er kun brugsret der overgår til
virksomheden. Du får jo din betaling i form af løn når du tager billedet.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-05-05 06:47

"Povl H. Pedersen" skrev 27/05/05 7:09:

> Det er den heller ikke. Og det er kun brugsret der overgår til
> virksomheden. Du får jo din betaling i form af løn når du tager billedet.

Nej, det er ikke kun en brugsret. Det er ganske vist en delvis
rettighedsovergang, men det er antaget, at arbejdsgiveren også erhverver en
påtaleret.

--
/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-05-05 06:43

"Jens" skrev 27/05/05 6:43:

> Mit instinkt fortæller mig, at det er rigtigt - men lov om ophavsret
> nævner specifikt kun edb-programmer i den forbindelse.
>
> Hvor er hovedreglen beskrevet?

Hovedreglen står ikke loven (udover den nævnte regel i § 59), men er
fastslået i retspraksis. De to ledende domme på området er U 1978.901H og U
1994.349H.

--
/kristian

Fra : JensF

Dato : 27-05-05 07:20

Kristian Storgaard wrote:

> Hovedreglen står ikke loven (udover den nævnte regel i § 59), men er
> fastslået i retspraksis. De to ledende domme på området er U 1978.901H og U
> 1994.349H.

Tak!
--

Jens F