Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop brush størrelse genvej
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-05-05 18:10

Hej i gruppen.

Hvordan er det man ændre størrelsen på sin brush i Photoshop, jeg har set et
sted at det gøres med de her "[ ]" taster, men jeg kan ikke få det til at
lykkedes, nogen der kan hjælpe?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : KNL DtP

Dato : 26-05-05 20:49

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det man ændre størrelsen på sin brush i Photoshop,

Du kan indstille hvilke genveje, du ønsker skal styre hvilke funktioner. Dette
gøres under Edit > Keyboard Shortcuts. Under Shortcuts For vælges Tools. Scoll
ned i bunden og find Increase Brush Size. Vælg din ønskede genvej.

Jeg har sat min PS op således, at penselstørrelsen justeres med komma og
punktum. På den måde kan man hurtigt med venstre hånd køre op og ned i
størrelse, mens man f.eks. arbejde videre med klon-børsten.

Hvis knappen allerede er i brug, vil det komme en advarsel. Du kan vælge at
fortsætte og derved fjerne genvejen til tidligere værktøj.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 26-05-05 22:15

On Thu, 26 May 2005 21:49:01 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Hvis knappen allerede er i brug, vil det komme en advarsel. Du kan vælge at
>fortsætte og derved fjerne genvejen til tidligere værktøj.

Er den ikke det i forvejen? Min gamle PS-5 har da komma og punktum for
penselstørrelsen uden at jeg har valgt det.

Jens

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-05-05 22:22

Jens Olsen skrev:

> Er den ikke det i forvejen? Min gamle PS-5 har da komma og
> punktum for penselstørrelsen uden at jeg har valgt det.

Det fjernede de af en eller anden grund fra og med Photoshop 7.
Jeg fik i hvert tilfælde aldrig version 7 til at ændre pensel-
størrelse med komma og punktum, som også er mine foretrukne
genveje til den funktion, da man jo nærmest er "opflasket" med
det fra de første versioner.

Først da jeg fik Photoshop CS 1, kunne jeg igen få det til at
virke takket være de definerbare genveje i CS 1 og så virkede
det pludselig også i Photoshop 7, som jeg havde installeret på
samme tid. Mystisk, men sandt. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-05-05 16:05

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> fortsætte og derved fjerne genvejen til tidligere værktøj.

+++++++++++++++++++++

Hej.

Tak for det, hvor det hjalp istedet for jeg skal klikke med musen. Men
hvis nu jeg vil vælge [ og ] hvordan gøres det så, prøvede lige hvis man
klikker på Alt/Gr og [ så siger Photoshop at man ikke kan trykke to knapper
samtidig, og hvis jeg kun trykker [ så skriver den jo 8.

Fra : KNL DtP

Dato : 27-05-05 16:19

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> Tak for det, hvor det hjalp istedet for jeg skal klikke med musen.

Godt du fik det til at fungere.

> Men
> hvis nu jeg vil vælge [ og ] hvordan gøres det så,

[ og ] er jo 8- og 9-tallet. Tallene er allerede optaget af Photoshop, da de
bruges til at justere opacity fra 0-100%. Hvis du vil omkonfigurere tasterne for
genvejene til værktøj, skal det være rene bogstaver. Ikke noget med Ctrl, Alt
eller Shift. Du kan altså kun vælge fra A-Z

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-05-05 15:23

> [...]
> Alt
> eller Shift. Du kan altså kun vælge fra A-Z

Hej.

tak for det.