Michael Stoltenborg wrote:
>
> Hej
>
> Jeg har efterhånden fået en del kendskab til bogføring, efter at hav e
> drevet mit enkeltmandsfirma et par år,men der er par småting jeg ikke helt
> fatter.
>
OK.
Jeg vil da lige forsøge mig med at hjælpe dig.
Hvis jeg måtte tage fejl, så lad lige være med mudderkastning, men
bare fortæl hvorledes det er tingene rigtig hedder.
Errare humanum est.
> Jeg har opdelt mit regnskab i to dele. "Faturaer" og "bilag", hvor bilag er
> alle de regninger jeg har betalt gennem firmaet. Hvis jeg nu gerne vil have
> korrekt navngivning i mit regnskab, hvad skal jeg så kalde de dele af
> regnskabet? "Bilag" kan jo være alt muligt.
>
Bilag er _al_ din dokumentation for dit regnskab. Bilag består i
hovedreglen af fakturaer og kreditnotaer (både dem du afleverer og dem
du modtager).
Man kan ikke bare sætte lighedstegn mellem bilag og fakturaer bl.a.
fordi numeringen er forskellig.
Man skal indsætte de fakturaer man modtager og afleverer i
/kronologisk/ (bl.a. bevarer man overblikket så, hvornår der sker hvad
i din virksomhed, hvilket er krav jf. bogføringsloven rækkefølge.
Denne rækkefølge vil være bilagsnummeringen.
De fakturaer du udsteder skal være systematisk fortløbende.
De fakturaer du modtager vil have forskellig nummerering, da dine
leverandører også skal nummere deres fakturaer systematisk
fortløbende.
> Hvis jeg har faktureret for meget og skal betale penge tilbage til en kunde,
> så kan kunden jo ikke sende mig en regning, men jeg sender en "negativ
> faktura", hvad hedder dette?
>
Det hedder normalt en kreditnota.
Disse skal have deres egen systematiske fortløbende nummering.
Hvis du udsteder en kreditnota (og der ikke har været likvider
iblandet i handlen endnu), så skal du kreditere din kundes konto og
debeterer din omsætningskonto og kontoen for udgående moms.
> Og omvendt hvis jeg skal have penge tilbage fra en kreditor, så jeg modtager
> en "modsat regning"
>
Så modtager du en kreditnota
Hvis du modtager en kreditnota (samme betingelse fra før), så skal du
debetere din leverandørkonto og kredetere dit varelager og kontoen for
indgående moms.
> Jeg håber det jeg har skrevet ikke er helt sort
>
Er det noget skattevæsnet skal bruge?
Jeg håber ligeledes, at mit svar er a) korrekt og b) forståelig.
Hvis ikke, så sig lige til.
Den tørre lovstof kan du læse på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19980100630-REGL
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Min forlovede og jeg søger en 2 værelses-lejlighed i Kbh.
Andel eller leje er ligegyldig.
Send en mail, hvis du selv har eller kender en, der kender en.