Løsne meget fastsiddende oliefilter på
Fra : Robert Eriksen

Dato : 26-05-05 15:18

Jeg troede jo lige jeg skulle skifte olie på cyklen, men nej.

Jeg kan ikke få det s**de filter af.
Jeg har været ude og investere i sådan en dims til at sætte hen over
filteret så det kan skrues ud med en topnøgle. Og den passer også fint
på det nye filter, men på det gamle er det som om de små flader i
filteret nærmest er borte så dimsen drejer bare rundt.

Jeg fandt ret hurtigt ud af at sådan et filter ikke ligefrem er lavet af
hærdet stål, så de lidt grovere metoder med en tang gav ikke meget andet
end buler i filteret :(

Er der nogle cowboytricks til at få løsnet sådan et fastgroet filter?
Udover at afmontere forrørene så man kan komme ordentlig til med noget
mere voldeligt?

Alternativt, vil der være nogen skade i at køre med et lettere bulet
(men ikke utæt) filter i en uges tid og så se om hajerne hos Kantana
lige kan give en lektion i "filterskift for øvede"? ;)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-05-05 15:46

Robert Eriksen wrote:

> Jeg kan ikke få det s**de filter af.

Det tyder på at filteret nok er blevet strammet for hårdt sidst det blev
skiftet. Det skal kun spændes med hånden.

Jag en skruetrækker igennem filteret og få det ud på den måde!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 16:29

"Tony Lorentzen" <spam@dfmc.dk> skrev i en meddelelse

> Det tyder på at filteret nok er blevet strammet for hårdt sidst det blev
> skiftet. Det skal kun spændes med hånden.

Hemm. i instruktilnsbogen til Banditten, stod der at man skulle skrue
filteret på til det lige havde "kontakt" derefter skulle det drejes to(2)
fulde omgange !

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 26-05-05 15:46

Du kan hakke en skruetrækker igennem filtret og så dreje det rundt.
Det er vist husmoderrådet til den slags. Har ikke selv prøvet det da
mit filter godt kan skrues af med en filtertop. Men har hørt en del
sige at de gør det sådan.

Mvh.
Jesper

Fra : Knud Dam

Dato : 26-05-05 16:06

"Robert Eriksen" <ROEblåbærgrød@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Alternativt, vil der være nogen skade i at køre med et lettere bulet (men
> ikke utæt) filter i en uges tid og så se om hajerne hos Kantana lige kan
> give en lektion i "filterskift for øvede"? ;)

Hej Robert.

Det er den bedste løsning, set i lyset af vejrudsigten den næste uge,
kombineret med muligheden for at gennemhulle filteret med en skruetrækker og
risikere ikke at kunne løsne det alligevel.

; - )

KD

Fra : Kantana MC

Dato : 26-05-05 16:44

> Alternativt, vil der være nogen skade i at køre med et lettere bulet (men
> ikke utæt) filter i en uges tid og så se om hajerne hos Kantana lige kan
> give en lektion i "filterskift for øvede"? ;)

"Haj-løsningen" i dette tilfælde er (som andre også nævner) enten noget med
en skruetrækker eller også noget med en rørtang

Fra : Casper Jensen

Dato : 26-05-05 17:06

"Kantana MC" <Se@vores.hjemmeside> skrev i en meddelelse

> "Haj-løsningen" i dette tilfælde er (som andre også nævner) enten noget
med
> en skruetrækker eller også noget med en rørtang

Den med en stor polygriptang eller rørtang hælder jeg mest til. Hvis det
virkeligt sider fast, vil skrue trækkeren bare mase sig gennem olie filtrets
tynde blik.
Har prøvet det.

Løsning en stor rørtang helt ude på enden af filtret og vupti af med det .

mvh
Casper
z750 04

Fra : Robert Eriksen

Dato : 26-05-05 19:03

Casper Jensen wrote:
> [...]
> virkeligt sider fast, vil skrue trækkeren bare mase sig gennem olie filtrets

Polygriptangen er forsøgt. Det var den der gav bulerne i filteret.
Skruetrækkeren var måske en ide, men som det er blevet nævnt risikerer
jeg bare at stå med et gennemhullet filter jeg stadig ikke kan få af.

Rørtangsløsningen er der desværre 2 mindre ulemper ved.

1) det er ikke til at komme ind til filteret pga. forrørene.
2) jeg har ikke nogen rørtang :)

Så jeg tror bare der kommer noget frisk olie på og så må jeg køre med
bulet filter i en uges tid.
Vil være for dumt at begynde at eksperimentere alt for meget hvis der
alligevel er et par hjælpende, og erfarne, hænder om en uge :)

Tak for alle forslagene ellers

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 19:39

> bulet filter i en uges tid.
> Vil være for dumt at begynde at eksperimentere alt for meget hvis der
> alligevel er et par hjælpende, og erfarne, hænder om en uge :)

Hvor bulet er den ?
Er du helt sikker, på at der er tilstrækkelig olie gennemstrømning i
filteret med de buler ?
Hvis ja, tør du tage chansen ?

Som en anden har skrevet, er den bedste løsning en tang ude på enden hvor
den er stærkest, pga. "låget"
Bare klø på den skal nok komme af.

MVH Ove Bandit 600 uden+

Fra : Knud Dam

Dato : 26-05-05 21:26

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> MVH Ove Bandit 600 uden+

Hej Ove.

Hvorfor "uden+" ?

Det lyder sq ikke godt !

; - )

KD

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 12:37

> Hej Ove.
>
> Hvorfor "uden+" ?
>
> Det lyder sq ikke godt !

Hej Knud
Pga kraftig under komp. som jeg ikke helt kender grunden til.
Den er opstået efter at jeg skiftede top fra en 86er 750r til en 91er 750r .
Om det har hævet komp. så meget at ringene ikke kan klare det eller det er
en fejl i toppen ved jeg ikke.
Så hvis der er nogen i nærheden af holstebro, der har en komp. måler til
ø10mm. tændrør vil jeg meget gerne låne den.
Jeg håber at finde nogle ringe magen til, ellers bliver det et nyt
bigbore.(hvis det ikke er toppen) Et komplet inc. stempler foringer
pakninger og krydspinde er nede i 400£. og det er HELT sikkert pengene værd
(har nu kørt 20k. km. på det brugte sæt jeg købte for 1200kr)
Så jeg har indkøbt et stk. standard 600ccm. Bandit motor til resten af 2005
sæsongen. Og den kører faktisk rigtigt godt, når man lige har vænet sig til
at der lige skal bruges en 6-7000 snoninger mere -)

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-05-05 19:45

On Thu, 26 May 2005 20:02:34 +0200, Robert Eriksen
<ROEblåbærgrød@adr.dk> wrote:

Hej Robert.

>Polygriptangen er forsøgt. Det var den der gav bulerne i filteret.
>Skruetrækkeren var måske en ide, men som det er blevet nævnt risikerer
>jeg bare at stå med et gennemhullet filter jeg stadig ikke kan få af.

Jeg er heller ikke den store tilhænger af vold med mindre det er
sidste udvej.
Jeg har derfor købt en (to) oliefilternøgle.
De fås i flere udgaver.
1) En nøgle der passer over sekskanten på toppen af filteret.
2) En universal nøgle der griber om filteret med tre kløer.
3) En rem eller kæde monteret på et håndtag, hvor kæden eller remmen
lægges omkring filteret, og spænder sig selv når der tages fat.
Den type nøgle kan du selv lave hvis du er lidt fingernem

1) Har den ulempe at den skal passe til det filter man har, altså een
pr filterstørrelse.
Den har til gengæld den fordel at den kan anvendes med en ½" nøgle, og
dermed forlænges ud gennem forrørene.
2) Er en heftig sag, der kan få skovlen under noget der sidder meget
fast.
Til gengæld skal der være plads at arbejde på.
3) Kan komme til selv meget vanskelige steder, men kan ikke tage så
godt fat som 2.

Jeg har selv 1+2, og har prøvet 3 som "hjemmefusk".
På min Duc er 2 at foretrække - Det filter sidder sørme fast når det
har siddet der en season

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-05 18:54

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(snabela)dalbynet.dk> writes:

> Hemm. i instruktilnsbogen til Banditten, stod der at man skulle skrue
> filteret på til det lige havde "kontakt" derefter skulle det drejes to(2)
> fulde omgange !

.... og det vil jeg påstå er for meget. Der står i øvrigt det samme i
min værkstedsmanual. Man kan spænde det lidt over en omgang med
hånden. Det plejer at være fint nok for mig, og jeg har endnu til gode
at opleve at det ikke er hårdt nok til at den er tæt.

Første gang jeg skiftede oliefilter måtte jeg i øvrigt også bruge
skruetrækker-tricket. Siden har det ikke været nødvendigt, men så har
jeg også husket at give kanten af oliefilteret lidt olie før det blev
skruet på.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*