Jeg taber kampen...
Fra : Kim

Dato : 26-05-05 13:00

Har nogle liljer i haven jeg er meget glad for.
Men jeg kæmper med de røde liljebiller, og er ved
at tabe kampen. Det har stået på i nogen år, og de
æder simpelthen alt det grønne på planten, og efterlader nogle
klamme klatter, som enten er afføring eller larver.
Jeg har forsøgt at være efter dem med pincet, jeg har forsøgt
at sprøjte med diverse, men er nu ved at kaste håndklædet i
ringen og "aflive" mine liljer, hvis der ikke kommer et kreativt
råd som kan fjerne / holde dem nede.

Mvh, Kim

Fra : MVN

Dato : 26-05-05 14:31

"Kim" <No@money.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at sprøjte med diverse, men er nu ved at kaste håndklædet i
> ringen og "aflive" mine liljer, hvis der ikke kommer et kreativt

http://www.google.dk/search?hl=da&q=liljebiller&btnG=Google-s%C3%B8gning&met
a=lr%3Dlang_da

Fra : V. Hansen

Dato : 26-05-05 14:37

> [...]
> at sprøjte med diverse, men er nu ved at kaste håndklædet i
> ringen og "aflive" mine liljer, hvis der ikke kommer et kreativt

har du prøvet med nicotin ?
det er et godt gammelt middel

http://www.danmarksinsekter.dk/tobak.htm

mvh
Vibeke

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-05-05 15:29

"Kim" <No@money.dk> wrote in message
> [...]
> at sprøjte med diverse, men er nu ved at kaste håndklædet i
> ringen og "aflive" mine liljer, hvis der ikke kommer et kreativt

Det er meget enkelt, sprøjt med Maladan, 10ml til 5 l vand, så dør de på
sekunder.

mvh
Preben

Fra : bubber

Dato : 26-05-05 15:33

Hej Kim,

Jeg kender kun alt for godt til Kardinalbillerne. Også jeg har i flere år
kæmpet en ulige kamp mod disse grådige småfyre - der godt nok er flotte, men
alligevel ......

I år har jeg givet efter og købt noget kemisk stads, som jeg ellers ikke er
pro. Men det var dog effektivt. Dagen efter var billerne væk og siden har
der ikke været et hul i liljebladene.

En sidste udvej, som jeg ikke har det godt med, men resultatet synes jeg
rigtigt godt om.

Jeg kan ikke lige her og nu huske hvad midlet hedder, men det er købt i
MATAS og kommer i en aluminiumsflaske.

m.v.h.
Bjarne

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-05-05 16:09

"bubber" <bubber@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kæmpet en ulige kamp mod disse grådige småfyre - der godt nok er flotte,

Kardinalbiller (Pyrochroidae) og Liljebiller (Lilioceris lilii,
Chrysomelidae) er ikke det samme. Kardinalbillerne går ikke i liljer.

mvh
Preben

Fra : EJ

Dato : 26-05-05 17:48

> [...]
> at sprøjte med diverse, men er nu ved at kaste håndklædet i
> ringen og "aflive" mine liljer, hvis der ikke kommer et kreativt

Hej Kim

Jeg tror du er har liljebiller - prøv at læse lidt mere her:

http://plante-doktor.dk/liljebille.htm

venlig hilsen

EJensen