/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bremsepedal ryster ved opbremsning
Fra : Jesper Kristensen


Dato : 26-05-05 11:48

Hejsa,

Jeg har lige købt en Mazda 626 årgang 1994. Da jeg prøvekørte den inden køb
bremsede den fint som den skulle, men der var nogle andre ting der skulle
ordnes og bilen skulle synes inden levering. Det var også fint nok, men nu
hvor jeg så har fået bilen, kan jeg mærke at bremsepedalen
ryster/slår/hopper en hel del ved normal opbremsning, uden der dog er noget
at mærke i rattet.

Jeg beklager mig til forhandleren, og han siger at det kan være fordi de
bageste bremseskiver var noget rustne og han derfor havde slebet dem inden
syn. Han skifter så de bageste skiver til nye og jeg får bilen igen (uden at
han havde prøvekørt den), men problemet er uændret. Han foreslår nu at prøve
at skifte de forreste skiver, fordi han ellers ikke kan se hvor problemet
skulle ligge. Jeg har bare på fornemmelsen at det ikke vil hjælpe, for han
siger han ikke har pillet ved de forreste bremser, og der var altså ingen
problemer da jeg prøvekørte bilen inden køb.

Spørgsmålet til alle jer kloge menensker er derfor: Hvad kan der ellers være
galt? Er der ikke andet end skæve bremseskiver der kan forårsage problemet?

Mvh.
Jesper



 
 
Roberto Saldo (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 26-05-05 12:09

Jesper Kristensen wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg har lige købt en Mazda 626 årgang 1994. Da jeg prøvekørte den inden køb
> bremsede den fint som den skulle, men der var nogle andre ting der skulle
> ordnes og bilen skulle synes inden levering. Det var også fint nok, men nu
> hvor jeg så har fået bilen, kan jeg mærke at bremsepedalen
> ryster/slår/hopper en hel del ved normal opbremsning, uden der dog er noget
> at mærke i rattet.
>
> Jeg beklager mig til forhandleren, og han siger at det kan være fordi de
> bageste bremseskiver var noget rustne og han derfor havde slebet dem inden
> syn. Han skifter så de bageste skiver til nye og jeg får bilen igen (uden at
> han havde prøvekørt den), men problemet er uændret. Han foreslår nu at prøve
> at skifte de forreste skiver, fordi han ellers ikke kan se hvor problemet
> skulle ligge. Jeg har bare på fornemmelsen at det ikke vil hjælpe, for han
> siger han ikke har pillet ved de forreste bremser, og der var altså ingen
> problemer da jeg prøvekørte bilen inden køb.
>
> Spørgsmålet til alle jer kloge menensker er derfor: Hvad kan der ellers være
> galt? Er der ikke andet end skæve bremseskiver der kan forårsage problemet?

Du blokerer hjulene så abs'en går i indgreb? ;)
Nogle biler er det som at køre på rumlerillerne, andre mere som på skærver (knitrende).

Prøv (forsigtigt) at gøre det i bakgear.

Måske er det bare fordi dine forskiver har befundet sig ude i det våde vejr.
De er trods alt lavet af stål så efter en våd nat er de rustne.
Du må bare bremse grundigt de næste km.

Mvh
Roberto

Jesper Kristensen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Kristensen


Dato : 26-05-05 12:20

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
news:d74aif$7cf$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Du blokerer hjulene så abs'en går i indgreb? ;)
> Nogle biler er det som at køre på rumlerillerne, andre mere som på skærver
> (knitrende).

Bilen er uden ABS, så det er nok ikke det

> Måske er det bare fordi dine forskiver har befundet sig ude i det våde
> vejr.
> De er trods alt lavet af stål så efter en våd nat er de rustne.
> Du må bare bremse grundigt de næste km.

Hvis det var forskiverne, burde der så ikke også være rystelser at mærke i
rattet?

Mvh.
Jesper



Martin Bak (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 26-05-05 12:27


"Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> skrev i en meddelelse
news:4295b0ea$0$79463$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Hvis det var forskiverne, burde der så ikke også være rystelser at mærke i
> rattet?
>

Jo det skulle man vel mene. Måske er der i virkeligheden en svaghed hos
Mazda 626 her? Min fra ´92 rystede også da jeg købte den. Det blev ret
hurtigt meget værre, også i rattet. Efter at have fået skiverne drejet
plane, blev den helt rolig. Men nu, 15-20.000 km senere, er det galt igen.
Hvorfor mon skiverne sådan bliver skæve?

Martin



Roberto Saldo (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 26-05-05 12:58

Martin Bak wrote:
> "Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> skrev i en meddelelse
> news:4295b0ea$0$79463$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Hvis det var forskiverne, burde der så ikke også være rystelser at mærke i
>>rattet?
>>
>
>
> Jo det skulle man vel mene. Måske er der i virkeligheden en svaghed hos
> Mazda 626 her? Min fra ´92 rystede også da jeg købte den. Det blev ret
> hurtigt meget værre, også i rattet. Efter at have fået skiverne drejet
> plane, blev den helt rolig. Men nu, 15-20.000 km senere, er det galt igen.
> Hvorfor mon skiverne sådan bliver skæve?

Fordi man holder bilen stille med bremsen efter nedbremsning, det giver ujævn
varmeafledning. Direkte ind i vaskehallen med gloende skiver smadrer dem også.

Jeg er ret glad for at bruge håndbremsen (har tromler bag), også i kryds og på skråt
underlag, og jeg har kørt 35.000 indtil nu på de samme gamle skiver der fulgte med Yodaen.
På den gamle Opel kørte vi 110.000 uden bulede skiver.

Hvis det kan være en trøst har Peugeot store problemer med bulede skiver.

Mvh
Roberto

Lars Knudsen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 26-05-05 13:07

Hej,

On Thu, 26 May 2005 13:57:46 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.com>
wrote:

>> plane, blev den helt rolig. Men nu, 15-20.000 km senere, er det galt igen.
>> Hvorfor mon skiverne sådan bliver skæve?
>Fordi man holder bilen stille med bremsen efter nedbremsning, det giver ujævn
>varmeafledning.

Ahhhhhh... Det er vist ikke en general sandhed - biler med automatgear
holder man jo netop stille med bremsen efter man er stoppet - den
"kryber" fremad hvis man slipper bremsen på lige vej med gearvælgeren
i D... Men det kan selvfølgelig godt være bremseskiverne er specielle
for at kunne tåle det?


>Hvis det kan være en trøst har Peugeot store problemer med bulede skiver.

Min Xsara VTS havde det også... Jeg tror jeg fik nye skiver foran to
gange i løbet af de cirka 80.000 km jeg havde bilen - det er altså
bare ikke særlig imponerende - jeg hverken kørte specielt hårdt og
rigtig meget motorvej hvor man jo ikke bremser....

** Lars


Martin Bak (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 26-05-05 13:12


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:d74de8$83n$1@news.net.uni-c.dk...
> Martin Bak wrote:
>> "Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4295b0ea$0$79463$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Hvorfor mon skiverne sådan bliver skæve?
>
> Fordi man holder bilen stille med bremsen efter nedbremsning, det giver
> ujævn varmeafledning. Direkte ind i vaskehallen med gloende skiver smadrer
> dem også.
>
> Jeg er ret glad for at bruge håndbremsen (har tromler bag), også i kryds
> og på skråt underlag, og jeg har kørt 35.000 indtil nu på de samme gamle
> skiver der fulgte med Yodaen. På den gamle Opel kørte vi 110.000 uden
> bulede skiver.
>
> Hvis det kan være en trøst har Peugeot store problemer med bulede skiver.
>
Det lyder jo plausibelt. Jeg har bare ikke oplevet det i andre af mine mange
biler gennem tiden, så 626´eren må jo være mere følsom overfor det end hvad
jeg tidligere har kørt i... hm. Og jeg har jo skiver bag også. Så vil
teknikken med håndbremsen vel bare udsætte de bagerste bremser i stedet?
eller bremser de så meget mindre, at varmen ikke er noget problem?

Det med vaskehallen er intet problem.. he. For det første er det sjældent at
jeg er i vaskehal, og for det andet er der, når det endelig sker altid så
stor kø, at både bremser og resten af bilen når at blive helt kold.. :(

Martin



Roberto Saldo (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 26-05-05 13:36

Martin Bak wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:d74de8$83n$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>Martin Bak wrote:
>>
>>>"Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> skrev i en meddelelse
>>>news:4295b0ea$0$79463$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>>Hvorfor mon skiverne sådan bliver skæve?
>>
>>Fordi man holder bilen stille med bremsen efter nedbremsning, det giver
>>ujævn varmeafledning. Direkte ind i vaskehallen med gloende skiver smadrer
>>dem også.
>>
>>Jeg er ret glad for at bruge håndbremsen (har tromler bag), også i kryds
>>og på skråt underlag, og jeg har kørt 35.000 indtil nu på de samme gamle
>>skiver der fulgte med Yodaen. På den gamle Opel kørte vi 110.000 uden
>>bulede skiver.
>>
>>Hvis det kan være en trøst har Peugeot store problemer med bulede skiver.
>>
>
> Det lyder jo plausibelt. Jeg har bare ikke oplevet det i andre af mine mange
> biler gennem tiden, så 626´eren må jo være mere følsom overfor det end hvad
> jeg tidligere har kørt i... hm. Og jeg har jo skiver bag også. Så vil
> teknikken med håndbremsen vel bare udsætte de bagerste bremser i stedet?
> eller bremser de så meget mindre, at varmen ikke er noget problem?

Skiver bag på alm familiebiler har fanden skabt.
De bagerste bremser bruges meget lidt, og det er faktisk en god ide at motionere
håndbremsen hvis der er skiver.
De får i hvert fald ikke ret meget til at ryste, skulle de mod forventning blive skæve :)

> Det med vaskehallen er intet problem.. he. For det første er det sjældent at
> jeg er i vaskehal, og for det andet er der, når det endelig sker altid så
> stor kø, at både bremser og resten af bilen når at blive helt kold.. :(

Er også min erfaring.

Mvh
Roberto

Rasmus (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 26-05-05 16:11


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
news:d74de8$83n$1@news.net.uni-c.dk...
> Martin Bak wrote:
> > "Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4295b0ea$0$79463$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> >>Hvis det var forskiverne, burde der så ikke også være rystelser at mærke
i
> >>rattet?
> >>
> >
> >
> > Jo det skulle man vel mene. Måske er der i virkeligheden en svaghed hos
> > Mazda 626 her? Min fra ´92 rystede også da jeg købte den. Det blev ret
> > hurtigt meget værre, også i rattet. Efter at have fået skiverne drejet
> > plane, blev den helt rolig. Men nu, 15-20.000 km senere, er det galt
igen.
> > Hvorfor mon skiverne sådan bliver skæve?
>
> Fordi man holder bilen stille med bremsen efter nedbremsning, det giver
ujævn
> varmeafledning. Direkte ind i vaskehallen med gloende skiver smadrer dem
også.
>
> Jeg er ret glad for at bruge håndbremsen (har tromler bag), også i kryds
og på skråt
> underlag, og jeg har kørt 35.000 indtil nu på de samme gamle skiver der
fulgte med Yodaen.
> På den gamle Opel kørte vi 110.000 uden bulede skiver.
>
> Hvis det kan være en trøst har Peugeot store problemer med bulede skiver.

Min 306'er har kørt 90.000km med de samme skiver...., den har ingen
rystelser.

mvh
Rasmus



Roberto Saldo (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 27-05-05 07:27

Rasmus wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
> news:d74de8$83n$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>Martin Bak wrote:
>>
>>>"Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> skrev i en meddelelse
>>>news:4295b0ea$0$79463$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>>
>>>>Hvis det var forskiverne, burde der så ikke også være rystelser at mærke
>
> i
>
>>>>rattet?
>>>>
>>>
>>>
>>>Jo det skulle man vel mene. Måske er der i virkeligheden en svaghed hos
>>>Mazda 626 her? Min fra ´92 rystede også da jeg købte den. Det blev ret
>>>hurtigt meget værre, også i rattet. Efter at have fået skiverne drejet
>>>plane, blev den helt rolig. Men nu, 15-20.000 km senere, er det galt
>
> igen.
>
>>>Hvorfor mon skiverne sådan bliver skæve?
>>
>>Fordi man holder bilen stille med bremsen efter nedbremsning, det giver
>
> ujævn
>
>>varmeafledning. Direkte ind i vaskehallen med gloende skiver smadrer dem
>
> også.
>
>>Jeg er ret glad for at bruge håndbremsen (har tromler bag), også i kryds
>
> og på skråt
>
>>underlag, og jeg har kørt 35.000 indtil nu på de samme gamle skiver der
>
> fulgte med Yodaen.
>
>>På den gamle Opel kørte vi 110.000 uden bulede skiver.
>>
>>Hvis det kan være en trøst har Peugeot store problemer med bulede skiver.
>
>
> Min 306'er har kørt 90.000km med de samme skiver...., den har ingen
> rystelser.

Så kører du rigtigt.
Min kollegas 407 får skiftet skiver sammen med olien!
Dvs hver 15-20.000km, det er pænt dyrt.

Mvh
Roberto

claus b. p. (27-05-2005)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 27-05-05 22:22


"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:d74bq7$1md2$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> skrev i en meddelelse
> news:4295b0ea$0$79463$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > Hvis det var forskiverne, burde der så ikke også være rystelser at mærke
i
> > rattet?
> >
>
> Jo det skulle man vel mene. Måske er der i virkeligheden en svaghed hos
> Mazda 626 her? Min fra ´92 rystede også da jeg købte den. Det blev ret
> hurtigt meget værre, også i rattet. Efter at have fået skiverne drejet
> plane, blev den helt rolig. Men nu, 15-20.000 km senere, er det galt igen.
> Hvorfor mon skiverne sådan bliver skæve?
>
Havde samme problem med en Ford Galaxy. Fik skiftet første sæt skiver på
garantien efter 20-25000, derefter afdrejning eller udskiftning ved samme
intervaller. Og den er ikke kørt eller behandlet anderledes end de andre 25
biler jeg har haft. Men der er også et par andre fejlmuligheder: Dårlige
bærekugler eller hjulophæng. Forkert tilspænding af hjulmøtrikker. Skæve
fælge.

/Claus



Jørgen M. Rasmussen (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 27-05-05 22:42


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Havde samme problem med en Ford Galaxy. Fik skiftet første sæt skiver på
> garantien efter 20-25000, derefter afdrejning eller udskiftning ved samme
> intervaller.

Jeg hat to kolleger m. henh.vis en Mondeo og en Carina, de fik afdrejet og
udskiftet skiver i en uendelighed, lige som du. Ind til de skiftede til
skiver fra Høyer, de kan holde- no probs.



Jesper Sørensen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Sørensen


Dato : 26-05-05 19:45

"Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> wrote in message
news:4295a977$0$79455$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg har lige købt en Mazda 626 årgang 1994. Da jeg prøvekørte den inden
> køb bremsede den fint som den skulle, men der var nogle andre ting der
> skulle ordnes og bilen skulle synes inden levering. Det var også fint nok,
> men nu hvor jeg så har fået bilen, kan jeg mærke at bremsepedalen
> ryster/slår/hopper en hel del ved normal opbremsning, uden der dog er
> noget at mærke i rattet.
>
> Jeg beklager mig til forhandleren, og han siger at det kan være fordi de
> bageste bremseskiver var noget rustne og han derfor havde slebet dem inden
> syn. Han skifter så de bageste skiver til nye og jeg får bilen igen (uden
> at han havde prøvekørt den), men problemet er uændret. Han foreslår nu at
> prøve at skifte de forreste skiver, fordi han ellers ikke kan se hvor
> problemet skulle ligge. Jeg har bare på fornemmelsen at det ikke vil
> hjælpe, for han siger han ikke har pillet ved de forreste bremser, og der
> var altså ingen problemer da jeg prøvekørte bilen inden køb.
>
> Spørgsmålet til alle jer kloge menensker er derfor: Hvad kan der ellers
> være galt? Er der ikke andet end skæve bremseskiver der kan forårsage
> problemet?
>
> Mvh.
> Jesper

Hej
Når bremsepedalen ryster, så er det på grund af skiverne - enten for eller
bag. Punktum.
Det behøver ikke at kunne mærkes i rattet, da der ikke nødvendigvis er tale
om ubalance.
Måske har skiverne været rustne da du har prøvekørt bilen, så der har den
bremset jævnt i rustlaget.
Hilsen Jesper



Regnar Ingversen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Regnar Ingversen


Dato : 26-05-05 20:32

Det er skiverne, der er skæve.

Jeg har selv en Mazda 626, som snart bliver udskiftet, fordi den gennem de
sidste 3 år har haft problemer med skæve skiver. Mekanikeren har både
skiftet forhjulslejer, kalibre og klodser. Det kører fint de første 3-6
måneder, men bliver derefter værre. Jeg mener selv, at jeg kører uden hårde
opbremsninger.

mvh

Regnar

"Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> wrote in message
news:4295a977$0$79455$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg har lige købt en Mazda 626 årgang 1994. Da jeg prøvekørte den inden
køb
> bremsede den fint som den skulle, men der var nogle andre ting der skulle
> ordnes og bilen skulle synes inden levering. Det var også fint nok, men nu
> hvor jeg så har fået bilen, kan jeg mærke at bremsepedalen
> ryster/slår/hopper en hel del ved normal opbremsning, uden der dog er
noget
> at mærke i rattet.
>
> Jeg beklager mig til forhandleren, og han siger at det kan være fordi de
> bageste bremseskiver var noget rustne og han derfor havde slebet dem inden
> syn. Han skifter så de bageste skiver til nye og jeg får bilen igen (uden
at
> han havde prøvekørt den), men problemet er uændret. Han foreslår nu at
prøve
> at skifte de forreste skiver, fordi han ellers ikke kan se hvor problemet
> skulle ligge. Jeg har bare på fornemmelsen at det ikke vil hjælpe, for han
> siger han ikke har pillet ved de forreste bremser, og der var altså ingen
> problemer da jeg prøvekørte bilen inden køb.
>
> Spørgsmålet til alle jer kloge menensker er derfor: Hvad kan der ellers
være
> galt? Er der ikke andet end skæve bremseskiver der kan forårsage
problemet?
>
> Mvh.
> Jesper
>
>



Jesper Kristensen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Kristensen


Dato : 26-05-05 22:31

"Regnar Ingversen" <regnar.ingversen@get2net.dk> wrote...
>
> Det er skiverne, der er skæve.
>
> Jeg har selv en Mazda 626, som snart bliver udskiftet, fordi den gennem de
> sidste 3 år har haft problemer med skæve skiver. Mekanikeren har både
> skiftet forhjulslejer, kalibre og klodser. Det kører fint de første 3-6
> måneder, men bliver derefter værre. Jeg mener selv, at jeg kører uden
> hårde
> opbremsninger.

Hmm... jeg havde samme problem med en Honda Accord engang. Den fik nye
skiver på 2 gange uden at det gjorde nogen forskel. Først 3. gang da
værkstedet prøvede med et andet mærke skiver hjalp det - og derefter var der
absolut ingen problemer.

Du kan ikke tilfældigvis fortælle mig hvad der duer og ikke duer på sådan en
Mazda så?

Mvh.
Jesper



Regnar Ingversen (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Regnar Ingversen


Dato : 27-05-05 19:45

Mazda 626 er en utrolig pålidelig og holdbar bil til det daglig
kørselsbehov.

Bortset fra de skæve skiver, har der kun været de sædvanlige fejl som
udstødning, hjullejer, køler og tandrem for hver 100.000 km. På et tidspunkt
hang bagbremserne, og den massive varme ødelagde baghjulslejerne. Der har
aldrig været problemer med det elektrisk.

Men, pas på rusten. Synhallerne ved godt, hvor rusten og gennemtæringen
gemmer sig. Og det koster.

Køremæssigt er bilen noget kedelig. Velkørende, men ikke nogen hurtig og
kvik bil. Der er faktisk lidt "morfar" over den. Men hva', jeg kommer da
frem langt hurtigere end DSB/HT.

mvh

Regnar


"Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> wrote in message
news:42964034$0$79452$14726298@news.sunsite.dk...
> "Regnar Ingversen" <regnar.ingversen@get2net.dk> wrote...
> >
> > Det er skiverne, der er skæve.
> >
> > Jeg har selv en Mazda 626, som snart bliver udskiftet, fordi den gennem
de
> > sidste 3 år har haft problemer med skæve skiver. Mekanikeren har både
> > skiftet forhjulslejer, kalibre og klodser. Det kører fint de første 3-6
> > måneder, men bliver derefter værre. Jeg mener selv, at jeg kører uden
> > hårde
> > opbremsninger.
>
> Hmm... jeg havde samme problem med en Honda Accord engang. Den fik nye
> skiver på 2 gange uden at det gjorde nogen forskel. Først 3. gang da
> værkstedet prøvede med et andet mærke skiver hjalp det - og derefter var
der
> absolut ingen problemer.
>
> Du kan ikke tilfældigvis fortælle mig hvad der duer og ikke duer på sådan
en
> Mazda så?
>
> Mvh.
> Jesper
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste