/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Blød forbremse - GSXR600K4
Fra : S@nd


Dato : 26-05-05 10:11

Hej,
Jeg har en Suzuki GSXR600K4, som bruges til roadracing.
Mit problem er, at lige så snart der kommer varme i systemet (efter 5-6
omgange), bliver forbremsen blød og kan næsten trykkes helt ind. Bremseevnen
er der stadig, men bremsen bliver markant blødere. Når den så er kølet ned,
er jeg tilbage til udgangspunktet og bremsen føles fin igen. Jeg har luftet
systemet igennem både varm og kold og både ved kaliberne og ved udluftningen
på masteren, så jeg tror ikke det er et udluftningsproblem.
En anden mulighed er skævhed i skiverne, men så burde problemet også være
der i kold tilstand.

Er der nogen der har oplevet lignende problem ???? - og måske fundet
løsningen.

Mvh
S@nd



 
 
Bjørn S (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 26-05-05 10:44

S@nd wrote:

> Hej,
> Jeg har en Suzuki GSXR600K4, som bruges til roadracing.
> Mit problem er, at lige så snart der kommer varme i systemet (efter 5-6
> omgange), bliver forbremsen blød og kan næsten trykkes helt ind. Bremseevnen

Hvad med din bremsevædske ? Den kan ha for lavt kogepunkt. Du siger du har
luftet ud, men hvis en bremseveskedunk står åpen natten over, har den
faktisk allerede hentet nok fugt fra luften til at ha tabt kogepunktet
væsentlig.
Jeg ville starte med at udskifte al bremsevæsken, og tage den nye fra en
ny UÅBNET dunk.

Da jeg boede i Norge var synsfolkene rett hyss med at teste bremsevesken
på biler ihvertfald, den skulle ikke være særlig gammel inden den var for
dårlig til kravene. Mange autoværksteder har et kogeapparat hvor de kan
måle vesken.

--
/Bjørn



S@nd (26-05-2005)
Kommentar
Fra : S@nd


Dato : 26-05-05 11:02

"Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:d745pp$sbm$1@abbeden.bunk.cc...
> S@nd wrote:
>
> > Hej,
> > Jeg har en Suzuki GSXR600K4, som bruges til roadracing.
> > Mit problem er, at lige så snart der kommer varme i systemet (efter 5-6
> > omgange), bliver forbremsen blød og kan næsten trykkes helt ind.
Bremseevnen
>
> Hvad med din bremsevædske ? Den kan ha for lavt kogepunkt. Du siger du har
> luftet ud, men hvis en bremseveskedunk står åpen natten over, har den
> faktisk allerede hentet nok fugt fra luften til at ha tabt kogepunktet
> væsentlig.
> Jeg ville starte med at udskifte al bremsevæsken, og tage den nye fra en
> ny UÅBNET dunk.
>
---
Det lyder meget sansynligt, da jeg synes fejlen må være i det lukkede
system, og da den forsvinder igen, når systemet er koldt.
Kan godt have en mistanke til, at der er blevet efterfyldt fra en "åbnet"
dunk, og at det er der problemet stammer fra.

Tak for svaret!

Mvh. S@nd



S.G (26-05-2005)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 26-05-05 11:35

ny væske der har højt kogepunkt!
Skift ved at pumpe det gamle ud mens du hælder det nye på. Så får du både
"fugt" m.m. ud :)



S@nd (26-05-2005)
Kommentar
Fra : S@nd


Dato : 26-05-05 12:44

"S.G" <msg1979FJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4295a66f@news.wineasy.se...
> ny væske der har højt kogepunkt!
> Skift ved at pumpe det gamle ud mens du hælder det nye på. Så får du både
> "fugt" m.m. ud :)
---
Det er planen! :)

Når nu vi nu er ved nyt bremsevæske! Kan det så betale sig, at betale en
formue for DOT5, som jo er silikone-baseret og ikke skulle optage fugt og
har et noget højere kogepunkt - men som samtidig er lidt "blødere" end
almindelig glycol-baseret DOT4??
Mener oprindeligt at DOT5 var tilegnet motorsport og de høje temperaturer,
men at den ikke slog igennem pga. at den var for blød - passer det?

Mvh S@nd
www.ss-racing.dk



MKS - 74 (26-05-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 26-05-05 12:59

On Thu, 26 May 2005 13:43:52 +0200, "S@nd" <ape@stofanet.dk> wrote:

>Når nu vi nu er ved nyt bremsevæske! Kan det så betale sig, at betale en
>formue for DOT5, som jo er silikone-baseret og ikke skulle optage fugt og
>har et noget højere kogepunkt - men som samtidig er lidt "blødere" end
>almindelig glycol-baseret DOT4??

Nej det kan det ikke, men du kan få specielle Super-DOT4 racing
bremsevæsker med specielt højt kogepunkt og DOT5.1 der også har højere
kogepunkt end std. DOT4 specifikationen, begge er glycol-baseret. At
noget er mærket DOT4 siger kun at det overholder en min. spec. men
ikke hvor meget det evt. er bedre. De specielle racing DOT4 har dog
ofte den ulempe at de er mere hygrofile og således optager vand
hurtigere, men til race burde det ikke være noget problem idet man
alligevel skifter tit (det bør man i hvert fald til race er det
_langt_ vigtigere at du skifter tit end at du køber super-duper-spec.
med højt tør og våd kogepunkt - men begge dele er naturligvis helt
optimalt.

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Armand (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-05 23:01

S@nd wrote:
> "Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:d745pp$sbm$1@abbeden.bunk.cc...
>
>>Hvad med din bremsevædske ? Den kan ha for lavt kogepunkt. Du siger du har
>>luftet ud, men hvis en bremseveskedunk står åpen natten over, har den
>>faktisk allerede hentet nok fugt fra luften til at ha tabt kogepunktet
>>væsentlig.
>>Jeg ville starte med at udskifte al bremsevæsken, og tage den nye fra en
>>ny UÅBNET dunk.
>>
>
> Det lyder meget sansynligt, da jeg synes fejlen må være i det lukkede
> system, og da den forsvinder igen, når systemet er koldt.
> Kan godt have en mistanke til, at der er blevet efterfyldt fra en "åbnet"
> dunk, og at det er der problemet stammer fra.

Når en "vandig" bremsevædske først har været bragt til kogning,
forsvinder de derved opståede damplommer da ikke blot fordi væsken
kommer på normaltemperatur - det kræver en udluftning!
Så problemet skyldes ikke kogende bremsevædske :-|

RGV'erne er kendt for endog meget svampede (men tilstrækkelige) bremser
ved racebrug, og det er sikkert dén, for mig uforklarlige) typefejl at
GSXR600'eren (og andre Zuki'er?) har arvet :-/
Sagt på en anden måde: Lev med det eller skift til andet bremsesystem :-|

--
Armand.

Ib Jakobsen (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 08-06-05 22:36

Armand skrev:

> Når en "vandig" bremsevædske først har været bragt til kogning,
> forsvinder de derved opståede damplommer da ikke blot fordi væsken
> kommer på normaltemperatur - det kræver en udluftning!
> Så problemet skyldes ikke kogende bremsevædske :-|

Nope. Sikkert en bremseskive der slasker/kaster sig ved
varmen. Det med vand og bremsevæske er vist lidt hysterisk.
Husk lige på hvor meget de snakkede i bilbranchen for nogle
år siden. Det gør de ikke mere.

Den omtalte bremsevæskekoger har jeg leget med. Der skal
faktisk temmelig meget vand i for at kogepunktet kommer ned
på 120-130 grader. Man kunne jo prøve med halvt vand og
bremsevæske og et termometer.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

S@nd (09-06-2005)
Kommentar
Fra : S@nd


Dato : 09-06-05 14:10

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42a764c8$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nope. Sikkert en bremseskive der slasker/kaster sig ved
> varmen. Det med vand og bremsevæske er vist lidt hysterisk.
> Husk lige på hvor meget de snakkede i bilbranchen for nogle
> år siden. Det gør de ikke mere.
>
> Den omtalte bremsevæskekoger har jeg leget med. Der skal
> faktisk temmelig meget vand i for at kogepunktet kommer ned
> på 120-130 grader. Man kunne jo prøve med halvt vand og
> bremsevæske og et termometer.
.....

Kan efterflg. fortælle, at efter udskiftning af bremsevæsken (DOT4 igen),
har problem ikke vist sig.
Så det tyder på, at det er væsken som har foråsaget problemet.
Har tjekket skiverne, som kun havde minimal skævhed.

Mvh. S@nd
www.ss-racing.dk



S.G (26-05-2005)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 26-05-05 13:26

Btw du har ikke kommet til at smide silikone baseret væske i og så det der
ikke silikone væske i? Bare en rest af det ene er nok til det ikke fungerer!



Ukendt (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-05-05 05:33

Hej
Min Blackbird gjorde det samme da jeg prøvede silikone bremsevæske, det var
ingen problem på landevejen,
men på bane duede det ikke.

Hygge PD CBR1100t



MKS - 74 (27-05-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 27-05-05 08:27

On Fri, 27 May 2005 06:33:23 +0200, "Poul Dam" <pouldamadslhome>
wrote:

>men på bane duede det ikke.

Nej - det gør det ikke, lad os tage den lange version :

Brake Fluid Tech

The two most common brake fluids used in the automotive industry are
fluids that contain polyalkylene glycol ether and fluid that contains
silicone or silicium-based polymer. Both fluids are common but very
different in regards to the manner in which they perform. Fluids
containing polyalkylene glycol ether are more widely used and are the
only fluids that should be used in racing brake systems. Because brake
systems may reach extreme temperatures brake fluid must have the
ability to withstand these temperatures and not degrade rapidly.

SILICONE BASED FLUID
Fluids containing silicone are generally used in military type
vehicles and because silicone based fluids will not damage painted
surfaces they are also somewhat common in show cars. Silicone-based
fluids are regarded as DOT 5 fluids. They are highly compressible and
can give the driver a feeling of a spongy pedal. The higher the brake
system temperature the more the compressibility of the fluid. This
increases the feeling of a spongy pedal.

Silicone based fluids are non-hydroscopic meaning that they will not
absorb or mix with water. When water is present in the brake system it
will create a water/fluid situation. Because water boils at
approximately 212¾F, the ability of the brake system to operate
correctly decreases, and the steam created from boiling water adds air
to the system. It is important to remember that water may be present
in any brake system. Silicone brake fluid lacks the ability to deal
with this moisture and will dramatically decrease a brake system's
performance.

POLY GLYCOL ETHER BASED FLUIDS
Fluids containing polyglycol ether are regarded as DOT 3, 4, and DOT
5.1. These type fluids are hydroscopic meaning they have an ability to
mix with water and still perform adequately. However, water will
drastically reduce the boiling point of the fluid. In a passenger car
this is not an issue. In a racecar it is a major issue because as the
boiling point decreases the performance of the fluid also decreases.
Polyglycol type fluids are two times less compressible than silicone
type fluids, even when heated. Less compressibility of the brake fluid
will increase pedal feel. Changing fluid on a regular basis will
greatly increase the performance of the brake system.

All brake fluids must meet federal standard #116. Three Department of
Transportation (DOT) minimal specifications for brake fluid are
defined in this standard. They are DOT 3, DOT 4, and DOT 5.1 (for
fluids based with polyalkylene glycol ether) and DOT 5 (for silicone
based fluids).
MINIMAL boiling points for these specifications are as follows:

Type Wet Boiling Point Dry Boiling Point
DOT 3 284¾F 401¾F
DOT 4 311¾F 446¾F
DOT 5 356¾F 500¾F
DOT 5.1 375¾F 518¾F

DOT 3 VS. DOT 4 and 5.1
U.S. Brake 570 Gold is a DOT 3 type fluid. However, it has a dry
boiling point that is 52¾ higher than DOT 5.1 specifications, 124¾
higher than DOT 4 specifications and 169¾ higher than DOT 3
specifications. U.S.

Brake's 570 Gold fluid meets or exceeds all DOT 3, 4, and 5.1
lubrication, corrosion protection and viscosity specifications. U.S
Brake's 570 Gold racing fluid meets but does not exceed federal
standards for wet boiling point specification; therefore, its
classification is DOT 3.

U.S Brake's Ultra HTX brake fluid dramatically exceeds all DOT 3, 4,
and 5.1 standards for wet and dry boiling points, lubrication,
corrosion protection, and viscosity specifications.

WET VS. DRY BOILING POINT
The term boiling point when used regarding brake fluid means the
temperatures that brake fluid will begin to boil.


WET BOILING POINT
The minimum temperatures that brake fluids will begin to boil when the
brake system contains 3% water by volume of the system.

DRY BOILING POINT
The temperatures that brake fluid will boil with no water present in
the system.

MOISTURE IN THE BRAKE SYSTEM
Water/moisture can be found in nearly all brake systems. Moisture
enters the brake system in several ways. One of the more common ways
is from using old or pre-opened fluid. Keep in mind that brake fluid
draws in moisture from the surrounding air. Tightly sealing brake
fluid bottles and not storing them for long periods of time will help
keep moisture out. When changing or bleeding brake fluid always
replace master cylinder caps as soon as possible to prevent moisture
from entering the system. Condensation (small moisture droplets) can
form in lines and calipers. As caliper and line temperatures heat up
and cool repeatedly, condensation forms, leaving behind an increase in
moisture/water. Over time the moisture becomes trapped in the internal
sections of calipers, lines, master cylinders, etc. When this water
reaches 212¾F the water turns to steam. Many times air in the brake
system is a result of water that has turned to steam. The build up of
steam will create air pressure in the system, sometimes to the point
that enough pressure is created to push caliper pistons into the brake
pad. This will create brake drag as the rotor and pads make contact
and can also create more heat in the system.

Another way that moisture may enter the system is through diffusion.
Diffusion occurs when moisture enters through rubber brake hoses.
Using hoses made from EPDM materials
(Ethlene-Propylene-Diene-Materials) OR steel braided brake hose with a
non-rubber sleeve (usually Teflon) will greatly reduce the diffusion
process.

THINGS TO REMEMBER

• A brake fluid's dry boiling point is more important then wet boiling
point when used in a racing brake system.
• Racing brake system fluid should be changed often. A system with
fresh fluid will have a lower moisture content and therefore perform
best.
• Never use silicone-based fluids in racing brake systems.
• Never re-use fluid. Never mix types or brands of brake fluid.
• Purge the system (completely drain) and replace the brake fluid
often for maximum performance.

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Johan Vikkelsøe-Pede~ (06-06-2005)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 06-06-05 19:49

Hvis du bruger den til roadrace, ska du vist bruge det silikonebasserede
bremse væske(lyserødt stads), og hvad med dine klodser? det er ikke dem der
"fader"/ på skiverne når de bliver varme??

Johan
Bandit 600


"S@nd" <ape@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:429592e7$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej,
> Jeg har en Suzuki GSXR600K4, som bruges til roadracing.
> Mit problem er, at lige så snart der kommer varme i systemet (efter 5-6
> omgange), bliver forbremsen blød og kan næsten trykkes helt ind.
Bremseevnen
> er der stadig, men bremsen bliver markant blødere. Når den så er kølet
ned,
> er jeg tilbage til udgangspunktet og bremsen føles fin igen. Jeg har
luftet
> systemet igennem både varm og kold og både ved kaliberne og ved
udluftningen
> på masteren, så jeg tror ikke det er et udluftningsproblem.
> En anden mulighed er skævhed i skiverne, men så burde problemet også være
> der i kold tilstand.
>
> Er der nogen der har oplevet lignende problem ???? - og måske fundet
> løsningen.
>
> Mvh
> S@nd
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste