moms på advokatsalær?
Fra : sn

Dato : 25-05-05 22:41

Er det normalt at advokater oplyser deres priser ex. moms?
Jeg har netop haft hjælp til en bolighandel, - og advokaten brystede sig med
at være særdeles konkurrencedygtig mht. pris/salær, idet det kun kostede kr.
5.000,- for den samlede rådgivning. Dette beløb blev nævnt flere gange.
Stor var min undren således da jeg fik en regning på kr.6.250,-. Specielt
fordi der på intet tidspunkt blev talt om tillæg af moms.
Gælder reglerne for salg til private ikke for advokater? Kvickly, Føtex og
alle de andre butikke må jo ikke skilte med "før-moms" priser.

Susanne Nielsen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-05-05 23:00

In article <4294f0e8$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, sn wrote:
> [...]
> Gælder reglerne for salg til private ikke for advokater? Kvickly, Føtex og
> alle de andre butikke må jo ikke skilte med "før-moms" priser.

Hvis de sælger ydelser til private, så skal der skiltes med prisen
inkl. moms. Så indbetal de 5000 kr og gør opmærksom på, at der var
aftalt en pris på 5000 kr, og du som forbruger skal have priser opgivet
inkl. moms.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-05-05 23:36

"Povl H. Pedersen" skrev 26/05/05 0:00:

> [...]
> inkl. moms. Så indbetal de 5000 kr og gør opmærksom på, at der var
> aftalt en pris på 5000 kr, og du som forbruger skal have priser opgivet

Hvis du tænker på prismærkningslovens § 1, så gælder den kun for salg af
varer.

Tjenesteydelser hører under § 4:

"Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan fastsætte regler om, at
den, der erhvervsmæssigt for forbrugere udfører tjenesteydelser herunder
yder kredit eller modtager indlån, ved skiltning eller på anden tydelig måde
i nærmere fastsat omfang skal give oplysning om ydelsernes pris, mængden af
varer, som indgår i ydelserne, samt om der gives rabat eller anden særlig
fordel til bestemte persongrupper. [...]"

Så vidt jeg lige kan se, så er der ikke lavet en bekendtgørelse for
advokatydelser.

Momsspørgsmålet indgår tilsyneladende heller ikke i den nyeste revision af
de advokatetiske regler (som ellers netop omhandler prisoplysning). Men jeg
kan ha' overset noget.

--
/kristian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-05-05 02:31

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> de advokatetiske regler (som ellers netop omhandler prisoplysning). Men jeg

Advokaten har sikkert ment at han skal have 5000 kr for sit arbejde, men
det kan jo forstås på 2 måder og det må derfor falde ud til forbrugerens
fordel.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 16:32

In article <429526af$0$63613$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Martin Jørgensen wrote:

> Advokaten har sikkert ment at han skal have 5000 kr for sit arbejde, men
> det kan jo forstås på 2 måder og det må derfor falde ud til forbrugerens
> fordel.

Korrekt. grundlaget for dette er aftalelovens paragraf 38b, er der tvivl om
forståelse af en aftale, og har det pågældende aftalevilkår ikke været
genstand for individuel forhandling, fortolkes vilkåret på den måde der
er mest gunstig for forbrugeren.

den erhvervsdrivende har bevisbyrdern.

Jeg tvivler på at der har været en individuel forhandling af momsen.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-05-05 23:23

"Povl H. Pedersen" skrev 26/05/05 17:32:

> [...]
> er mest gunstig for forbrugeren.
>
> den erhvervsdrivende har bevisbyrdern.
>
> Jeg tvivler på at der har været en individuel forhandling af momsen.

Aftalelovens § 38b er en fortolkningsregel med et begrænset område, der
retter sig mod bl.a. (men ikke alene) mod standardvilkår og fortolkningen af
disse. Det er derfor ikke sikkert den kan anvendes direkte på dette
tilfælde.

Men det kan ikke afvises at reglen kan få betydning. Og advokaten må i hvert
fald bære en del (måske hele) bevisbyrden.

--
/kristian

Fra : Peter

Dato : 26-05-05 23:53

> [...]
> er mest gunstig for forbrugeren.
>
> den erhvervsdrivende har bevisbyrdern.
>
> Jeg tvivler på at der har været en individuel forhandling af momsen.

Jep, men ellers kan du med fordel fremsende en klage til advokatnævnet. Det
tager godt nok sin tid, men det koster ikke noget.

/P