/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bruger kølervæske?
Fra : Michael


Dato : 25-05-05 22:12

Jeg har en Mondeo fra 94, kørt omkring 100.000.

De sidste par måneder er den begyndt at bruge en del
kølervæste, ca. ½-1 l. pr. måned. Dette har den ikke
gjort før.

Jeg har haft den til reparation, men uden held - den bruger
stadig en masse kølervæske.

Det sjove er så, at min kammerat har en Mondeo af
samme årgang, og han havde nøjagtig samme problem
med hans. Han løste problemet med at skifte en
bestemt slange.

Mit spørgsmål er så, er dette et kendt problem ved
Mondeoer fra den årgang, og hvad hedder den slange
der skal skiftes?

Har ikke lyst til at bruge yderligere 1000 kr. på en
mekaniker, uden at få problemet løst.

Mvh.
Michael



 
 
Jens B (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens B


Dato : 26-05-05 06:15

Michael wrote:
> Jeg har en Mondeo fra 94, kørt omkring 100.000.
>
> De sidste par måneder er den begyndt at bruge en del
> kølervæste, ca. ½-1 l. pr. måned. Dette har den ikke
> gjort før.
>
> Jeg har haft den til reparation, men uden held - den bruger
> stadig en masse kølervæske.
>
> Det sjove er så, at min kammerat har en Mondeo af
> samme årgang, og han havde nøjagtig samme problem
> med hans. Han løste problemet med at skifte en
> bestemt slange.
>
> Mit spørgsmål er så, er dette et kendt problem ved
> Mondeoer fra den årgang, og hvad hedder den slange
> der skal skiftes?
>
> Har ikke lyst til at bruge yderligere 1000 kr. på en
> mekaniker, uden at få problemet løst.
>
> Mvh.
> Michael

kan du se den drypper.

hvis der ikke er andet tegn på den er utæt end det forsvinder, kan det være
din toppakning der skal skiftes.




PMH (26-05-2005)
Kommentar
Fra : PMH


Dato : 26-05-05 06:17


"Michael" <spam@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:4294ea24$0$63644$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg har en Mondeo fra 94, kørt omkring 100.000.
>
>
> Mit spørgsmål er så, er dette et kendt problem ved
> Mondeoer fra den årgang, og hvad hedder den slange
> der skal skiftes?
>
> Mvh.
> Michael


Hvis det er en slange der er utæt, så burde du jo kunne se det.
Så vil den højest sandsynlig stå og dryppe..

Ligger der ikke vand/kølevæske under bilen når
du flytter den..??

Start bilen, lad den stå i tomgang og hold så øje
med om den drypper..

PMH


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 658 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



Ukendt (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-05-05 07:57


"Michael" <spam@spam.dk> wrote in message
news:4294ea24$0$63644$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg har en Mondeo fra 94, kørt omkring 100.000.
>
> De sidste par måneder er den begyndt at bruge en del
> kølervæste, ca. ½-1 l. pr. måned. Dette har den ikke
> gjort før.

næh, jeg har endnu aldrig skulle efterfylde på min mondeo med 300.000 Km

> Jeg har haft den til reparation, men uden held - den bruger
> stadig en masse kølervæske.

De har garanteret ikke analyseret sig frem til om det var toppakning eller
andet. En trykprøvning eller en måling af dampe i expansionsbeholderen siger
meget. Du kan dog selv prøve at stikke næsen hen til beholderen når du har
fjernet låget. Vær dog forsigtig så du ikke skruer låget af når vandet er
kogende varmt.


> Det sjove er så, at min kammerat har en Mondeo af
> samme årgang, og han havde nøjagtig samme problem
> med hans. Han løste problemet med at skifte en
> bestemt slange.

utætte slanger skal man lede efter når motoren kører og den er drønvarm.


> Mit spørgsmål er så, er dette et kendt problem ved
> Mondeoer fra den årgang, og hvad hedder den slange
> der skal skiftes?

Kølerslange, men der er jo flere af dem. Man skal nok kigge efter hvor
spændebåndende sidder da det oftester er der de revner først.

> Har ikke lyst til at bruge yderligere 1000 kr. på en
> mekaniker, uden at få problemet løst.

1000 Kr???
Hvem kan skifte en toppakning for 1000 Kr, jeg ville tippe at det løb op i
3.000 Kr. Strækbolte og toppakning udgør jo mindst halvdelen af prisen og
det tager da flere timer at skifte.
Hvad er det for en reparation der er blevet lavet?

--
Tom



Michael (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 26-05-05 15:16

> næh, jeg har endnu aldrig skulle efterfylde på min mondeo med 300.000 Km

Lyder dejligt.

> De har garanteret ikke analyseret sig frem til om det var toppakning eller
> andet. En trykprøvning eller en måling af dampe i expansionsbeholderen
> siger
> meget. Du kan dog selv prøve at stikke næsen hen til beholderen når du har
> fjernet låget. Vær dog forsigtig så du ikke skruer låget af når vandet er
> kogende varmt.

Hvad skal det "lugte af"?

> utætte slanger skal man lede efter når motoren kører og den er drønvarm.

Jeg vil prøve...


> 1000 Kr???
> Hvem kan skifte en toppakning for 1000 Kr, jeg ville tippe at det løb op i
> 3.000 Kr. Strækbolte og toppakning udgør jo mindst halvdelen af prisen og
> det tager da flere timer at skifte.
> Hvad er det for en reparation der er blevet lavet?

De satte noget tryk på den og rensede en slange de mente havde
sat sig løs.

Ingenting skiftet - kun arbejdetimer og ny kølervæske.

Mvh.
Michael




Ukendt (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-05-05 19:07


"Michael" <spam@spam.dk> wrote in message
news:4295da21$0$63649$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > næh, jeg har endnu aldrig skulle efterfylde på min mondeo med 300.000 Km
>
> Lyder dejligt.
>
> > De har garanteret ikke analyseret sig frem til om det var toppakning
eller
> > andet. En trykprøvning eller en måling af dampe i expansionsbeholderen
> > siger
> > meget. Du kan dog selv prøve at stikke næsen hen til beholderen når du
har
> > fjernet låget. Vær dog forsigtig så du ikke skruer låget af når vandet
er
> > kogende varmt.
>
> Hvad skal det "lugte af"?

Det må ikke lugte af udstødning.

> > utætte slanger skal man lede efter når motoren kører og den er drønvarm.
>
> Jeg vil prøve...
>
>
> > 1000 Kr???
> > Hvem kan skifte en toppakning for 1000 Kr, jeg ville tippe at det løb op
i
> > 3.000 Kr. Strækbolte og toppakning udgør jo mindst halvdelen af prisen
og
> > det tager da flere timer at skifte.
> > Hvad er det for en reparation der er blevet lavet?
>
> De satte noget tryk på den og rensede en slange de mente havde
> sat sig løs.
>
> Ingenting skiftet - kun arbejdetimer og ny kølervæske.

Det er nok toppakningen

--
Tom




Klaus D. Mikkelsen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-05-05 08:02

Michael skriver:
>
> De sidste par måneder er den begyndt at bruge en del
> kølervæste, ca. ½-1 l. pr. måned. Dette har den ikke
> gjort før.

Hvordan ser olien ud ?

Går den ujævnt ?

> Jeg har haft den til reparation, men uden held - den bruger
> stadig en masse kølervæske.

Hvad gjode de ?
Hvilke materialer har de brugt ?

> Har ikke lyst til at bruge yderligere 1000 kr. på en
> mekaniker, uden at få problemet løst.

Klart. Stil den på et tørt stykke asfalt en dag den er godt varm.
Drypper den ?

Er der fugtigt i kabinen ?
Varmeapparater og slanger dertil er en dejlig fejlkilde....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Michael (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 26-05-05 15:14

> Hvordan ser olien ud ?

Olien? Den har jeg ikke kigget på...

> Går den ujævnt ?

Uhm... Det vil jeg ikke mene. Den kan godt "hakke" lidt ved
f.eks. 40 km. i timen, hvis den ikke får nok speeder.

> Klart. Stil den på et tørt stykke asfalt en dag den er godt varm.
> Drypper den ?

Umiddelbart vil jeg jo sige nej, men jeg har ikke lagt
specielt mærke til det.

> Er der fugtigt i kabinen ?
> Varmeapparater og slanger dertil er en dejlig fejlkilde....

Overhovedet ingen fugt.


Hvordan kan jeg lettest finde ud af, om det er toppakningen
der er gået? Det er jeg mest nervøs for. Hvis den bare spilder
lidt, kan jeg jo bare fylde mere på.

Mvh.
Michael



Ukendt (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-05-05 16:39

> Hvordan kan jeg lettest finde ud af, om det er toppakningen
> der er gået? Det er jeg mest nervøs for. Hvis den bare spilder
> lidt, kan jeg jo bare fylde mere på.

Få den trykprøvet (om nødvendigt natten over) på et værksted eller ved FDM.
Der findes også noget sportsof som kan hældes i vandet, derved kan man spore
om kølevandet havner i udstødningen.

At bare hælde vand på er en forkert holdning til kølevandet, med mindre
bilen er skrotningsmoden.
Den slags har med pludselig at at tage fart, og hvis ikke du opdager at
vandet pludselig er væk kan du bøje topstykket eller sætte et stempel ud
gennem siden af blokken.

Tag at gå dit kølesysteme efter.
Når det er tørvejr, skal du bare tjekke om køleren er fugtig typisk i
bunden.
Kontroller alle slanger i kølesystemet og studserne hvor slangerne er
monteret på motor og topstykke.
Hvis der har været vand men det er fordampet er der typisk nogle blågrønne
aflejringer.


--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk






claus b. p. (27-05-2005)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 27-05-05 09:52


"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
news:4295ed92$0$658$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Tag at gå dit kølesysteme efter.
> Når det er tørvejr, skal du bare tjekke om køleren er fugtig typisk i
> bunden.
> Kontroller alle slanger i kølesystemet og studserne hvor slangerne er
> monteret på motor og topstykke.
> Hvis der har været vand men det er fordampet er der typisk nogle blågrønne
> aflejringer.
>
Check også omkring vandpumpen. De fleste tilfælde af kølevandstab jeg har
oplevet skyldet en slidt vandpumpe. (I særdeleshed på VW)

/Claus (som absolut ikke er VW freak)



Ukendt (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-05-05 19:34

> Check også omkring vandpumpen. De fleste tilfælde af kølevandstab jeg har
> oplevet skyldet en slidt vandpumpe. (I særdeleshed på VW)

Den aktuelle bil her er så en Ford Mondeo.
VW har vel ikke specielt dårlige vandpumper, men det kan blive en dyr omgang
på de modeller der har tandremstrukket vandpumpe.
Derfor skifter man dem for hver 180.000 km.

>
> /Claus (som absolut ikke er VW freak)

Århh pjat - du ved det bare ikke endnu.


--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste