Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tape kontakter på Canon extender
Fra : Thor

Dato : 25-05-05 21:29

Jeg har købt et 300 mm L f/4 objektiv til mit canon 10D.
Jeg har prøvet en billig Kenko 2x extender sammen med objektivet, og AF
fungerer rimeligt.
Nu har jeg forsøgt at sætte tape på min Canon EF extender for også at få
denne til at virke med AF.
Hvad er det helt præcis jeg skal gøre? Er der en der vil være rar at tage et
foto af en fungerende tapet extender, -
jeg kan ikke selv få det til at virke!

mvh Thor

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 25-05-05 22:06

> Hvad er det helt præcis jeg skal gøre? Er der en der vil være rar at tage
> et foto af en fungerende tapet extender, -
> jeg kan ikke selv få det til at virke!
>
> mvh Thor

Jeg har prøvet at tape de 3 kontakter både på kamerahus samt på tc, i følge
manualen til min Canon 400 mm vil objektivet selv slå autofokus fra hvs den
kan se en TC det samme gør min 20D så jeg kan ikke få autofokus til at virke
med min Canon 1.4 TC. Hvilken Kenko TC er det du bruger ?

Peter Michael Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-05-05 23:12

In article <4294e85c$0$63695$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Peter Michael Nielsen wrote:

> [...]
> kan se en TC det samme gør min 20D så jeg kan ikke få autofokus til at virke
> med min Canon 1.4 TC. Hvilken Kenko TC er det du bruger ?

Jeg havde en Kenko 1.4x Pro 300. Den virkede med alle objektiver (og
tilstrækkeligt med lys) med overtapede kontakter. Men den rapporterede
forkert blænde til kameraet.

Hvad siger dit kamera blænden er ? Hvis dit kamera siger 5.6 eller
bedre, så virker din afblænding af kontakerne, og det er lyset der
mangler til AF.

Fra : Thor

Dato : 26-05-05 05:40

> [...]
> hvs den kan se en TC det samme gør min 20D så jeg kan ikke få autofokus
> til at virke med min Canon 1.4 TC. Hvilken Kenko TC er det du bruger ?

Kenko C-AF 1 2 x TELEPLUS MC7

Den er bare ikke helt så skarp som Canonen.
Er der noget der tyder på, at det der trick med tape slet ikke fungerer?

mvh Thor

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 16:18

In article <42955276$0$79461$14726298@news.sunsite.dk>, Thor wrote:

> Kenko C-AF 1 2 x TELEPLUS MC7
>
> Den er bare ikke helt så skarp som Canonen.
> Er der noget der tyder på, at det der trick med tape slet ikke fungerer?

Hvilken blænde siger dit kamera objektiver har ? Hvis det siger f/5.6,
så virker afblændingen, og du mangler lys til autofokus.

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 26-05-05 20:05

> Hvilken blænde siger dit kamera objektiver har ? Hvis det siger f/5.6,
> så virker afblændingen, og du mangler lys til autofokus.

Jeg har lige prøvet igen , for at være helt sikker, og blænden vist 00 og
ingen autofokus på trods af et lukketiden blev 1/4000, så prøvede jeg at
tape både TC og objektiv, samme resultat !

Peter Michael Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 21:02

In article <42961da0$0$63677$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Peter Michael Nielsen wrote:

> Jeg har lige prøvet igen , for at være helt sikker, og blænden vist 00 og
> ingen autofokus på trods af et lukketiden blev 1/4000, så prøvede jeg at
> tape både TC og objektiv, samme resultat !

Blænde 00 betyder kommunikationsfejl med objektivet. Du har det
samme uden objektiv.

Og det du taper er (set fra kamera mod objektiv med kontakterne i toppen)
de 1, 2 eller 3 kontakter mest til venstre, og rører ikke ved de 5 andre
der sidder adskilt en smule ? Det er ikke altid 3 kontakter. Mit
10-22mm har en bred og en smal, det har de andre også.

Hvis du har en MC7 konverter, så fører den vel kun 5 ben igennem ?
Så skal du ikke tape 3 - Det er gjort fra fabrikken..

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 26-05-05 21:26

> [...]
>
> Hvis du har en MC7 konverter, så fører den vel kun 5 ben igennem ?
> Så skal du ikke tape 3 - Det er gjort fra fabrikken..

Min Canon 1.4X II TC har som du skriver en bred og en smal , dette set ind
mod kamera'et, mod objektivet har TC'en 3 kontaktpunkter.
Gad vide om min 20D'er er så avenceret at den kan kan se TC'en via de andre
kontakt punkter ?

Peter Michael Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-05-05 22:02

In article <4294df6a$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Thor wrote:
> [...]
> denne til at virke med AF.
> Hvad er det helt præcis jeg skal gøre? Er der en der vil være rar at tage et

Det er de 3 tapper der sidder for sig selv der skal dækkes til, på
objektiv eller extender.