Ophavsret og fotos på nettet ...
Fra : Alex Tiedemann

Dato : 25-05-05 14:51

Hejsa,

Hvordan er det med ophavsret, hvis man fx henter nogle fotos fra en
hjemmeside, ændrer lidt på format osv., for at bruge dem til et Theme
til sin mobiltelefon (baggrund, screensaver osv.).

Må man det?

Og må man videregive det Theme til en kammerat, hvis man oplyser om,
hvem som har rettighederne til de fotos man har brugt?

--
Mvh.
Alex T. / OZ1NE

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-05-05 15:30

Den 25-05-05 15.51 skrev Alex Tiedemann følgende:

> [...]
> hjemmeside, ændrer lidt på format osv., for at bruge dem til et Theme
> til sin mobiltelefon (baggrund, screensaver osv.).

Ja.

> Og må man videregive det Theme til en kammerat, hvis man oplyser om,
> hvem som har rettighederne til de fotos man har brugt?

Nej. Man kan give ham adressen til, hvor man har hentet billedet, og
fortælle ham, hvordan han ændrer det, og hvordan han bruger det sammen
med temaet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 25-05-05 15:38

Ok, tak skal du have for info.

--
Mvh.
Alex T. / OZ1NE

Fra : lars bo

Dato : 25-05-05 18:55

Hej Kim

> Ja.

Som fotograf mente jeg faktisk at det var omvendt. Men hvis du har en
lov/paragraf der beviser dit stanpunkt er jeg da intereseret.
hilsen
lars bo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-05-05 19:35

Den 25-05-05 19.55 skrev lars bo følgende:

> Som fotograf mente jeg faktisk at det var omvendt. Men hvis du har en
> lov/paragraf der beviser dit stanpunkt er jeg da intereseret.
> hilsen

Ophavsretsloven: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040071029-REGL

§12:
Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille
enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i
erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Jens

Dato : 25-05-05 19:45

lars bo <lbh@postkasse.com> wrote:

> [...]
> >
> Som fotograf mente jeg faktisk at det var omvendt. Men hvis du har en
> lov/paragraf der beviser dit stanpunkt er jeg da intereseret.

Lov om ophavsret § 12: "Af et offentliggjort værk må enhver fremstille

Jens F