Skærme
Fijala 3554
Skærm med BNC stik
Fra : Nico de Jong

Dato : 25-05-05 12:15

Hej allesammen

Jeg har fået fingre i en 192 skærm med 3 BNC stik (RGB)
Hvordan kan jeg få det til at spille sammen med (S)VGA kort?

Nico

Fra : Repzak

Dato : 25-05-05 12:27

"Nico de Jong" <first_name@FARUMDATA.DK> wrote in message
> Hej allesammen
>
> Jeg har fået fingre i en 192 skærm med 3 BNC stik (RGB)
> Hvordan kan jeg få det til at spille sammen med (S)VGA kort?

Hvis der ikker er 5 bnc stik mangler du vel sync'en eller det ligger i
farverne, så er du vel ude i noget med nogle adapter boxe..

Den jeg havde med BNC var der 5... R-G-B-H-V stik på...

Kasper

Fra : Nico de Jong

Dato : 25-05-05 12:55

"Repzak" <repzakGED@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> farverne, så er du vel ude i noget med nogle adapter boxe..
>
> Den jeg havde med BNC var der 5... R-G-B-H-V stik på...

Jeg har lige prøvet at Google på skærmnavnet (Tektronix 119-4073-00) og
den
ser ud til at være ret ondsindet, hvis den skal køre på en normal VGA
udgang. Der mangler så sync'en, som man kan få lagt "oveni" GREEN
signalet,
men det er ikke hele løsningen.
Der skal åbenbart anskaffes et specielt VGAkort, men det er de nok værd,
da
det efter hvad jeg kan læse mig frem til, er en formidabel god skærm
Tak for hjælpen

Nico

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-05-05 13:30

Hej!

Nico de Jong wrote:

> [...]
> da
> det efter hvad jeg kan læse mig frem til, er en formidabel god skærm

Glem besværet med en sync-on-green skærm! Det er en fastfrekvens monitor, som
kræver specielt grafikkort (som du også har fundet ud af). Du kan købe en _fed_
19 eller 21" skærm med Sony Trinitron billedrør for ca. 500,- i markedsgrupperne
og de er rigtig gode.

F.eks. en Sony E500 vil uden tvivl slå din skærm, som jo har en del år på bagen
efterhånden.

Just my 5 cents...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 25-05-05 23:38

Kim Voss Schrader skrev:

> [...]
> en _fed_ 19 eller 21" skærm med Sony Trinitron billedrør for ca. 500,- i

Det kan godt lade sig gøre. Jeg har engang fået en lignende skærm (en
Rasterops) til at virke med et almindeligt NVidia TNT videokort. Men det
tog mig lang tids fiflen med modelines til X at få det til at virke. Og det
virkede kun i X (på Linux), ikke i BIOS, så jeg måtte bruge en anden skærm
når jeg skulle ændre i BIOS'en.
Det var mest besværet værd fordi en 19" skærm stadig var dyr dengang og
fordi min kæreste blev ved at sige at jeg skulle smide den gamle skærm ud
fordi den aldrig kom til at virke. Og så var den for tung til at jeg orkede
at slæbe den ned af trappen igen.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-05-05 00:01

Hej!

Niels Elgaard Larsen wrote:

> [...]
> virkede kun i X (på Linux), ikke i BIOS, så jeg måtte bruge en anden skærm

Ja, selvfølgelig kan det lade sig gøre med _een_ frekvens, da skærmen ikke kan
andet Men om det er anvendeligt i praksis som primærskærm? Nej!

> [...]
> fordi den aldrig kom til at virke. Og så var den for tung til at jeg orkede

Yes, men idag vil man ikke gide besværet...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 26-05-05 01:42

Kim Voss Schrader skrev:

> Ja, selvfølgelig kan det lade sig gøre med _een_ frekvens, da skærmen ikke
> kan andet

Det kræver nok et videokort, der kan sættes til en præcis frekvens og holde
den.

> Men om det er anvendeligt i praksis som primærskærm? Nej!

Hvad skal man med mere end een frekvens? Når først det er sat på fungerer
det ok.

> Yes, men idag vil man ikke gide besværet...

Det er vel individuelt, hvad man gider. Man kan jo give det et forsøg.. Hvis
man er heldig er det måske hurtigere at få det til at virke end at købe en
ny.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard