Politikens leder 23/5
Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 25-05-05 10:51

Har nogen læst Politikens leder mandag den 23/5?
Er det mig der læser lederen forkert, eller gøres spørgsmålet om at
tro på en skabende og opretholdende gud ikke i lederen til et
spørgsmål om at tro på biblens skabelsesberetning?
Kort sagt skriver lederskribent ikke uden den ringeste anelse om, hvad
det begreb han skriver om, dækker?

J.O.

Fra : Vidal

Dato : 25-05-05 13:27

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Har nogen læst Politikens leder mandag den 23/5?

Ja, den har lige været oppe at vende.

> Er det mig der læser lederen forkert, eller gøres spørgsmålet om at
> tro på en skabende og opretholdende gud ikke i lederen til et
> spørgsmål om at tro på biblens skabelsesberetning?

Du læser rigtigt.

> Kort sagt skriver lederskribent ikke uden den ringeste anelse om, hvad
> det begreb han skriver om, dækker?

Ikke-kristne er fundamentalister.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 25-05-05 13:34

Vidal wrote:
> Ikke-kristne er fundamentalister.

Virkelig? Jeg er ateist men opfatter mig bestemt ikke som specielt
fundamentalistisk.

J.O.

Fra : Vidal

Dato : 25-05-05 18:20

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Virkelig? Jeg er ateist men opfatter mig bestemt ikke som specielt
> fundamentalistisk.

Hehe, nå ja, undskyld.

Man bliver som kristen ofte stillet overfor et billede,
velsagtens modelleret over et eller andet vagt midtvest-
amrikansk fundamentalistisk-kristen skræmmebillede, når
man taler med ikke-kristne.

Og det har man bare at leve op til. Ellers er man ikke
nogen 'ordentlig' kristen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-05 20:44

jenspolsen@hotmail.com skrev i
1117024425.118480.131330@g43g2000cwa.googlegroups.com

> Virkelig? Jeg er ateist men opfatter mig bestemt ikke som specielt
> fundamentalistisk.

Mange ikke-kristne har en overfundamentalistisk tro på at
skabelsesberetningen KUN kan forstås på en måde. Blandt kristne findes der
ret så mange måder at læse og forstå den beretning på.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Bo Warming

Dato : 25-05-05 14:13

<jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
[...]

BW: Det dækker mange ting. Lederenskriver klogt, at Lindhardt nok mente
13-14 millIARDER år og altså tror på Einstein og det bifalder den
kulturradikale avis selvfølgelig.

Hvad skabende og opretholdende gud betyder er mange forskellige ting, for
forskellige mennesker.

Nedenstående deistiske/panteistiske , kritiske synspunkt var i 1765 kun for
Voltaire, Locke, Jefferson og Spinoza og lignende - men deles nok idag af de
fleste præster. Men ikke af de fleste kirkegængere som er gamle damer, med
dømmesyge og antropomorft gudsbegreb

" Vi sender bønner op til Gud, blot fordi vi har formet ham i
vort eget billede. Vi behandler ham som en pasha eller en sultan, som er i
stand til at blive forbitret eller formildet. Voltaire

Fra : Per Rønne

Dato : 25-05-05 16:11

> [...]

> spørgsmål om at tro på biblens skabelsesberetning?
> Kort sagt skriver lederskribent ikke uden den ringeste anelse om, hvad

Lederskribenten kan kun betragtes som en ignorant. Ikke alene påstår
Grosbøll ikke kun at Gud ikke er skaberen, han påstår også at Gud ikke
eksisterer. Og enhver med fornuften i behold, som tror på Gud, må
naturligvis opfatte ham som skaberen af Big Bang.

I øvrigt kender lederskribenten jo tydeligvis ikke forskel på »million«
og »milliard«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-05 20:45

"Per Rønne" skrev i 1gx4nnd.idt1fnpbhvknN%spam@husumtoften.invalid

[ ... ]
> I øvrigt kender lederskribenten jo tydeligvis ikke forskel på »million«
> og »milliard«.

Lederskribenten har nok set for mange Merlin-reklamer

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 25-05-05 21:20

Andreas Falck wrote:
> jenspolsen@hotmail.com skrev i
> 1117024425.118480.131330@g43g2000cwa.googlegroups.com

> Mange ikke-kristne har en overfundamentalistisk tro på at
> skabelsesberetningen KUN kan forstås på en måde.

Det er vel blot uvidenhed om hvad kristen tro er. Et problem bliver det
jo først når, man vil føre en diskussion med udgangspunkt i denne
uvidenhed. Og uvidenhed kan jo afhjælpes ved indlæring.

J.O.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-05 21:26

jenspolsen@hotmail.com skrev i
1117052413.734367.326910@g47g2000cwa.googlegroups.com

[ ... ]

> Det er vel blot uvidenhed om hvad kristen tro er. Et problem bliver det
> jo først når, man vil føre en diskussion med udgangspunkt i denne
> uvidenhed. Og uvidenhed kan jo afhjælpes ved indlæring.

Ja, uvidenhed fører ofte til en fundamentalistisk og fejlagtig opfattelse.