Olie til servostyringen - hvilken?
Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-05-05 10:23

Hej,

Er der nogen der ved hvilke olie jeg kan anvende til at toppe op med?

Den "knirker" en smule når man drejer, og tror det er fordi olien er
lidt for lav (hvor den olie så er løbet hen er jo så et andet godt
spørgsmål - den blev toppet op med 2 dL olie for et lille års tid
siden hos BMW - og nu er den gal igen).

Der står "ATF oil only" på dækslet. Bilen er en 2002 e39 bmw 530dA.

** Lars

Fra : Brizz

Dato : 25-05-05 10:44

> Er der nogen der ved hvilke olie jeg kan anvende til at toppe op med?

Helst en magen til. Men det er en hydraulik olie. Så find sådan en. Men regn
med den er dyr som alle andre olie produkter.

> [...]
> lidt for lav (hvor den olie så er løbet hen er jo så et andet godt
> spørgsmål - den blev toppet op med 2 dL olie for et lille års tid

Du kan jo starte med at kontrollere om oliestanden er lav. Der hvor du vil
opleve det værst er ved fuld styreudslag hvis der mangler olie.

> Der står "ATF oil only" på dækslet. Bilen er en 2002 e39 bmw 530dA.

Dejlig bil.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-05-05 10:58

Hej,

On Wed, 25 May 2005 11:44:01 +0200, "Brizz" <rendmig@iroven.dk> wrote:

>Helst en magen til. Men det er en hydraulik olie. Så find sådan en. Men regn
>med den er dyr som alle andre olie produkter.

Klart nok - jeg kunne jo selvfølgelig også bare finde min vej forbi
værkstedet så får jeg den rigtige. Jeg skal jo bare bruge 1 liter
eller noget, så flere millioner kan den vel ikke koste

>Du kan jo starte med at kontrollere om oliestanden er lav. Der hvor du vil
>opleve det værst er ved fuld styreudslag hvis der mangler olie.

Det er præcist det, ved fuldt udslag "synger" pumpen og hvis man bare
drejer lidt mens man kører er der ingenting. Jeg fandt faktisk ved at
google lidt rundt ud af at der er en målepind i dækslet - *DOH* - og
oliestanden er ganske rigtig lav.

>Dejlig bil.

Takker ja... Er sørme også ret glad for den

** Lars

Fra : Brizz

Dato : 25-05-05 11:11

> Klart nok - jeg kunne jo selvfølgelig også bare finde min vej forbi
> værkstedet så får jeg den rigtige. Jeg skal jo bare bruge 1 liter
> eller noget, så flere millioner kan den vel ikke koste

Tror næsten ikke du finder olien så meget billigere andre steder med mindre
du lige kender en der kan skaffe noget. og når det kun er 1L ja så herre
gud.

> Det er præcist det, ved fuldt udslag "synger" pumpen og hvis man bare
> drejer lidt mens man kører er der ingenting.

Så kan jeg da huske lidt fra min gamle mekker tid

>Jeg fandt faktisk ved at google lidt rundt ud af at der er en målepind i
>dækslet - *DOH* - og
> oliestanden er ganske rigtig lav.

Ja der sidder tit en lille pind der. så afsted med dig.

> Takker ja... Er sørme også ret glad for den

Er stadig meget i tvivl om jeg skal investerer i sådan en når jeg kommer
hjem fra grønland. Men som det står lige nu har jeg valgt at beholde min
passat. Men tanken er fristende med en 530D

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-05-05 11:43

Hey,

On Wed, 25 May 2005 12:10:53 +0200, "Brizz" <rendmig@iroven.dk> wrote:

>Så kan jeg da huske lidt fra min gamle mekker tid

Hehe.. Det er utroligt hvad man husker!

>Er stadig meget i tvivl om jeg skal investerer i sådan en når jeg kommer
>hjem fra grønland. Men som det står lige nu har jeg valgt at beholde min
>passat. Men tanken er fristende med en 530D

Hmm.. Ja... Altså - der er jo heller ingen tvivl om at passat'en er
lækker. Men jeg kan meget anbefale den anden - klassisk pæn, god
størrelse og motor... Det er kun lige diesel tomgangslyden der kan
irritere lidt - til gengæld trækker den altså til fra nærmest ingen
omdrejninger, og jeg har jo ikke en bil for at holde i tomgang anyway

** Lars

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-05 11:06

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> siden hos BMW - og nu er den gal igen).
>
> Der står "ATF oil only" på dækslet. Bilen er en 2002 e39 bmw 530dA.

ATF er alm automatgearsolie, fås på tanken.

Mvh
Roberto

Fra : Anders Thorup

Dato : 25-05-05 18:15

Lars Knudsen wrote:

> Der står "ATF oil only" på dækslet. Bilen er en 2002 e39 bmw 530dA.

ATF står sikkert for Automatic Transmission Fluid, for på min Audi 100 skal
man bare hælde noget automatgears-olie på servo'en, og det virker fint.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Ex. Honda VFR750F ejer
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-05-05 08:13

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er der nogen der ved hvilke olie jeg kan anvende til at toppe op med?

Pas på med hvad du topper op med, der findes flere typer ATF fluid, så betal
den lidt højere pris og køb hos BMW, hvis du ikke er sikker på hvilken olie
styringen skal have

> [...]
> lidt for lav (hvor den olie så er løbet hen er jo så et andet godt
> spørgsmål - den blev toppet op med 2 dL olie for et lille års tid

Dårligt værksteds arbejde. : (

En servostyring skal altså ikke mangle olie. Det er et lukket kredsløb, så
hvis der mangler olie, er der en utæthed. Eller i det mindste have fundet og
oplyst dig om hvor, hvad og til hvilken pris reparationen kunne udføres.
Det er i mine øjne en alvorlig sikkerhedsbrist, sådan et køretøj bliver
altså afsindig tung at styre hvis servovirkningen er væk.
Havde problemet sidste sommer på min V70, det var "bare" en pakning ved en
af slangerne.

> Der står "ATF oil only" på dækslet. Bilen er en 2002 e39 bmw 530dA.
>
> ** Lars

Venlig hilsen
Per

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-05-05 10:07

Hej,

On Thu, 26 May 2005 09:12:46 +0200, "Per Rasmussen"
<person@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Pas på med hvad du topper op med, der findes flere typer ATF fluid, så betal
>den lidt højere pris og køb hos BMW, hvis du ikke er sikker på hvilken olie
>styringen skal have

Ja - det endte jeg så også med at gøre i går. 85 kroner for en liter,
så det var ikke engang slemt - og problemet er nu "løst" indtil
videre.

>Dårligt værksteds arbejde. : (

Ja, enig. Jeg er heller ikke udpræget tilfreds med dem, det er ikke
det eneste de har overset. Så jeg skifter nok her til næste service!

De havde også overset rustne bremseskiver bagpå til en alminde Service
Inspektion I (hvor bremsecheck er inkluderet). Havde den så til
værksted tre uger senere af helt anden årsag (kardanakslen var defekt
og skulle fikses) og der opdagede de så også at der var rust på
skiverne. Flot, hvad for noget bremsecheck mon de så lavede til den
almindelige service?!

> [...]
>oplyst dig om hvor, hvad og til hvilken pris reparationen kunne udføres.

Ja, enig.

>Det er i mine øjne en alvorlig sikkerhedsbrist, sådan et køretøj bliver
>altså afsindig tung at styre hvis servovirkningen er væk.

Uha ja! Men nu er der så - ikke endnu da - tale om et stort olietab.
Der er vel løbet cirka 2 dL ud på omkring 10 måneder. Men kan jo
ligeså godt få undersøgt hvad årsagen egentlig er!!

** Lars

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-05-05 12:13

> [...]
> Der er vel løbet cirka 2 dL ud på omkring 10 måneder. Men kan jo
> ligeså godt få undersøgt hvad årsagen egentlig er!!

Hej
Ja ,jeg ville seriøst overveje at finde et andet værksted.
Det er altså en tillidssag at sende bilen til service, og det ser ikke ud
til at det værksted fortjener din tillid.

Venlig hilsen
Per

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-05-05 13:11

Hej,

On Thu, 26 May 2005 13:12:52 +0200, "Per Rasmussen"
<person@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Ja ,jeg ville seriøst overveje at finde et andet værksted.
>Det er altså en tillidssag at sende bilen til service, og det ser ikke ud
>til at det værksted fortjener din tillid.

Det gør jeg også... Og det er jo ikke fordi de ikke kan finde ud af at
tage penge for deres services - og så skal det altså være i orden.

** Lars