Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Monopod?
Fra : Brian Lund

Dato : 25-05-05 09:35

Jeg tror at et monopod godt kunne gå hen og blive brugbart for mig når jeg
leger med min 300mm tele, jeg har derfor set mig lidt omkring og fundet den
her, som ser rimeligt ud prismæssigt:

http://kortlink.dk/technikdirekt/ta7

Så er spørgsmålet, skal man købe ekstra hoveder eller kamera-plader for at
kunne sætte sit kamera på, eller er alt med jeg skal bruge til at komme
igang?

Brian

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-05-05 09:56

Brian Lund wrote:
> [...]
> kunne sætte sit kamera på, eller er alt med jeg skal bruge til at komme

Specificationerne på den side du linker til, svarer vel på dit spml?

PROFESSIONAL MONOPOD 681 B
Robust three-section black anodized aluminium monopod featuring sure
rubber grip, wrist carrying strap, quick action lever leg lock system
with 45° flip, large 2.3" camera/head platform with plastic cover and
dual 1/4-20" - 3/8" camera screw.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Brian Lund

Dato : 25-05-05 09:59

> [...]
> rubber grip, wrist carrying strap, quick action lever leg lock system
> with 45° flip, large 2.3" camera/head platform with plastic cover and

Og det så jeg ikke engang...
Det er nok fordi jeg er blevet vant til TDs meget dårlige (manglende)
varebeskrivelser! ;)

Så kan jeg jo roligt købe en!

Brian

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-05-05 17:49

In news:42943e4e$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Brian Lund <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

> Så kan jeg jo roligt købe en!

Ja, hvis du kan leve med højden..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Christer Holte

Dato : 25-05-05 10:01

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Så er spørgsmålet, skal man købe ekstra hoveder eller kamera-plader for at
> kunne sætte sit kamera på, eller er alt med jeg skal bruge til at komme
> igang?

Der er mig bekendt kun gevind på af samme type som er i bunden af dit
kamera. Dvs. hvis du vil have et hoved på, skal du købe det ekstra. Jeg har
også selv luret på et monopod, og hvad jeg har læst mig til rundt omkring,
skulle manfrotto være sagen.

Hilsen Christer

Fra : Brian Lund

Dato : 25-05-05 10:06

> [...]
har
> også selv luret på et monopod, og hvad jeg har læst mig til rundt omkring,

Det er vist også rigeligt til at starte med for mig, de fleste motiver jeg
skyder, hvor jeg kunne få brug for dem, er rimeligt vandrette, og resten kan
man jo komme frem til ved at vippe med stativet :)

Brian

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-05-05 12:53

"Christer Holte" <nospam@FJERNchristerholte.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. hvis du vil have et hoved på, skal du købe det ekstra.

Det er ikke megen idé i at sætte et hovede på en monopod.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Thomas Kjær

Dato : 25-05-05 13:06

On 2005-05-25, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> "Christer Holte" <nospam@FJERNchristerholte.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke megen idé i at sætte et hovede på en monopod.

Hvis man skal fotografere fugle eller andre ting der kræver andet end
blot panorering (som f.eks. flyshows) vil der være idé i det.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-05-05 13:14

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man skal fotografere fugle eller andre ting der kræver andet end
> blot panorering (som f.eks. flyshows) vil der være idé i det.

Ja, det er jeg så ikke enig med dig i. Intet er lettere end at panorere _og_
tilte en monopod. Man har begge hænder fri til kamerabetjening, og har mere
bevægelsesfrihed end med påmonteret kuglehovede.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-05-05 14:08

Jens Bruun wrote:

> Det er ikke megen idé i at sætte et hovede på en monopod.

Jo, der er rigtig meget ide i det. Panorering fra side til side giver ingen
problemer, men op/ned er møjbesværligt. Især, hvis man sidder en et hegn
eller en busk og ikke uden videre kan bevæge sig frem eller tilbage.
Prøv at bruge det etbenede stativ i en bil og fortæl så, hvordan du vil pege
op eller ned.

vh
Jan

Fra : [HCS] 4000

Dato : 25-05-05 12:50

Prøv også at se på Cullmann's stativer.
Hvis jeg var dig ville jeg tage et kuglehoved med i samme køb, for ikke at
skulle købe een gang mere med tilhørende fragt. Du vil hurtigt opdage at det
kan du ikke undvære.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-05-05 15:25

On Wed, 25 May 2005 10:35:03 +0200, Brian Lund wrote:

> [...]
> kunne sætte sit kamera på, eller er alt med jeg skal bruge til at komme

Har et mage til. Købte ved samme lejlighed Manfrotto Neiger für Einbein-
stativ m. Schnellwech. MA 234 RC således at jeg får quickrelease. Købte
samtidig en ekstra plade, der er heletiden monteret en på min bigma og så
har jeg en løs jeg kan skrue på kameraet hvis det bliver nødvendigt.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Carsten Saugmann

Dato : 26-05-05 21:24

Jeg vil tilslutte mig Jens's anbefaling af MA 234 RC - har selv valgt samme
løsning og ville nødig undvære hovedet med quickrelease. Det er ikke et
kuglehoved, men det vigtigste er at man KAN tage et højformatbillede uden at
skulle støtte på en husvæg Har lige været på Færøerne, hvor jeg også
fandt det særdeles behageligt at kunne vippe henholdvis op og ned - de har
nogle ret stejle fotogene fjelde deroppe...

Mvh/Carsten

Fra : Brian Lund

Dato : 27-05-05 06:32

> [...]
> fandt det særdeles behageligt at kunne vippe henholdvis op og ned - de har
> nogle ret stejle fotogene fjelde deroppe...

Højformat, ja det tænkte jeg selvfølgelig ikke lige på, god pointe!

Brian

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-05-05 22:01

> [...]
> kunne sætte sit kamera på, eller er alt med jeg skal bruge til at komme

Et ekstra hoved vil ikke være af vejen. Jeg har selv den monopod du linker
til, og gevindet passer ikke på mit D70 (standard gevind til stativer), men
det passer dog på min 500mm, hvor der er et stort gevind. Til
fuglefotografering vil jeg dog stadig anbefale et hoved, det er noget bøvlet
at tilte op og ned uden.

MVH
Thomas