Regnskaber for foreninger
Fra : Kert Rats

Dato : 25-05-05 01:11

Hvor kan jeg finde årsregnskaber for private, danske
foreninger/interesseorganisationer? Jeg har prøvet på Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens hjemmeside og klikket en del rundt - uden held.
Håber, at I kan hjælpe mig. På forhånd mange tak.

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-05-05 02:48

Scripsit "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk>

> Hvor kan jeg finde årsregnskaber for private, danske
> foreninger/interesseorganisationer?

I almindelighed: Hos dem selv. Hvis de vil ud med dem. Det vil de ikke
nødvendigvis.

Demokratisk opbyggede foreninger vil sjældent direkte kunne
hemmeligholde deres regnskaber, som jo normalt bliver udsendt til alle
medlemmer eller i det mindste alle delegerede til det øverste
foreningsorgan. Men det betyder jo ikke at de gider bruge tid på at
sende kopier til vilkårlige udenforstående.

--
Henning Makholm "Nett hier.
Aber waren Sie schon mal in Baden-Württemberg?"

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-05-05 08:51

Henning Makholm wrote:

> I almindelighed: Hos dem selv. Hvis de vil ud med dem. Det vil de ikke
> nødvendigvis.

Såfremt foreningen modtager offentlige tilskud, vil der dog ofte være
krav om at aflevere regnskab, og det er muligt, at man kan få agtindsigt
i disse.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kert Rats

Dato : 25-05-05 14:59

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Såfremt foreningen modtager offentlige tilskud, vil der dog ofte være krav
> om at aflevere regnskab, og det er muligt, at man kan få agtindsigt i
> disse.

Jeg forstår det sådan, at foreninger ikke har pligt til at indberette
regnskabsoplysninger - årsregnskab - til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
sådan som det er tilfældet med aktie- og anpartsselskaber.
Rigtigt forstået?

Venligst

Kert Rats

Fra : Holst

Dato : 25-05-05 15:41

Kert Rats wrote:

> [...]
> regnskabsoplysninger - årsregnskab - til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
> sådan som det er tilfældet med aktie- og anpartsselskaber.

Det tror jeg er meget rigtigt forstået. Jeg har været medlem af
forskellige foreninger og i nogle tilfælde også bestyrelser, og mig
bekendt har vi aldrig indberettet nogen regnskabsoplysninger. I min
gamle spejdergruppe, som jo reelt blot er en forening, blev der mig
bekendt heller ikke indberettet noget regnskab til kommunen, selvom vi i
lighed med andre lignende foreninger jo modtager væsentligt tilskud fra
det offentlige.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-05 17:54

> [...]
> regnskabsoplysninger - årsregnskab - til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
> sådan som det er tilfældet med aktie- og anpartsselskaber.

Rigtigt forstået. I virkeligheden skal det nok betragtes omvendt. Man skal
ikke aflevere regnskab til offentliggørelse medmindre man er ApS eller A/S.
I/S skal f.eks. ikke, og det samme gælder personligt ejede virksomheder.

Mvh Maria

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-05-05 21:09

Kert Rats wrote:

> [...]
> regnskabsoplysninger - årsregnskab - til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
> sådan som det er tilfældet med aktie- og anpartsselskaber.

Det er korrekt. Jeg kan umiddelbart komme i tanker om to tilfælde, hvor
en forening får pligt til at indsende et regnskab.

Det ene er som nævnt, hvis den modtager tilskud. Det medfører ikke
automatisk regnskabspligt, men tilskudsmyndigheden kan vælge at kræve et
regnskab.

Det andet er hvis foreningen driver erhvervsmæssig virksomhed.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kert Rats

Dato : 25-05-05 23:27

> [...]
> regnskab.
>
> Det andet er hvis foreningen driver erhvervsmæssig virksomhed.

Erhvervsmæssigt virksomhed? Tjahh, så er jeg igen i tvivl.
Konkret tænker jeg på Dansk Varefakta Nævn. Jeg vil umiddelbart sige, at de
driver erhvervsmæssigt virksomhed.

Men hvad er definitionen på erhvervsmæssigt virksomhed?

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-05-05 14:03

Scripsit "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk>

> Erhvervsmæssigt virksomhed? Tjahh, så er jeg igen i tvivl. Konkret
> tænker jeg på Dansk Varefakta Nævn. Jeg vil umiddelbart sige, at de
> driver erhvervsmæssigt virksomhed.

Det vil jeg ikke. De har ganske vist indtægter fra gebyrer for deres
deklarationsordning, men ifølge deres websted dækker de kun en del af
udgifterne; resten kommer fra tilskud fra forskellige kilder.

Når det ikke er meningen at virksomheden skal give overskud, vil den
normalt ikke blive bedømt som erhvervsmæssig.

Imidlertid anfører DVN ligeledes på sit websted at de modtager tilskud
fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. Utvivlsomt
betinger ministeriet sig at der bliver indsendt regnskaber, og det er
derfor muligt at man kan opnå aktindsigt i disse regnskaber.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the