Ansvar ved transport af genstande i traile~
Fra : L

Dato : 24-05-05 22:22

Hej

Der skal transporteres nogen ting i en trailer.
Jeg er hverken ejer til bilen eller traileren,
og kommer ikke selv til at køre bilen.
Jeg vil dog være med til at læsse traileren
og sidde i bilen under transporten.
Kan jeg gøres ansvarligt,
hvis nogen ting løsner sig fra traileren og
f.eks. rammer den efterfølgende bil?

Ændrer ansvarsspørgsmålet sig + evtuelle erstatningskrav,
hvis tingene ikke er blevet fastgjort ordentligt?
Kan jeg i så fald komme til at hæfte for nogen skader?

Mvh.
Lars

Fra : anders majland

Dato : 25-05-05 11:32

> Der skal transporteres nogen ting i en trailer.
> Kan jeg gøres ansvarligt,
> hvis nogen ting løsner sig fra traileren og
> f.eks. rammer den efterfølgende bil?

Det er førerens ansvar at gods er forsvarligt fastgjort.

Hvis et uheld skyldes defekter på bil eller trailer kan både bruger og ejer
gøres ansvarlig (afhængigt af defekten)

Men til gengæld er dine ting i traileren som udgangspunkt heller ikke dækket
af nogen forsikring...

/A

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-05-05 20:15

In news:42945447$0$79453$14726298@news.sunsite.dk,
anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> Men til gengæld er dine ting i traileren som udgangspunkt heller ikke
> dækket af nogen forsikring...

Korrekt, så man skal altid sørge for at det er andres bohave man kører
rundt med hvis uheldet er ude.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : L

Dato : 25-05-05 21:31

On Wed, 25 May 2005 12:31:54 +0200, "anders majland"

> [...]
>gøres ansvarlig (afhængigt af defekten)
>
>Men til gengæld er dine ting i traileren som udgangspunkt heller ikke dækket

Hej

Tak for svaret.
Det der skal transporteres, er ting der skal smides ud.
Turen går til genbrugsstationen.

Mvh.
Lars