Hvordan er reglerne mht. salg til Grækenla~
Fra : Henrik Dvoracek

Dato : 31-05-01 21:15

Davs Erhverv,

Jeg sidder og skal tilbudsgive noget konsulentarbejde, til en virksomhed i
grækenland. Jeg kom dog pludselig i tvivl om hvorvidt der skal "udvekles"
VAT numre ifm. fakturering, til brug til T&S´s listesystemer ?

Er det rene nettopriser (dog i ECU) jeg skal gå ud fra, altså uden moms
pålagt samt VAT nummer registreret ? - ville det egentligt være en god idé
at kræve forudbetaling ? (arbejdet udføres fra DK)

- jeg vil jo nødigt kludre idet!

Er der nogle der kan give mig svar på dette ?

Henrik Dvoracek

http://www.supplier.dk
-Stedet hvor leverandører og kunder mødes!

Fra : Lars Gosvig

Dato : 01-06-01 08:25

> [...]
> pålagt samt VAT nummer registreret ? - ville det egentligt være en god idé
> at kræve forudbetaling ? (arbejdet udføres fra DK)

Hvis det er "rent" konsulentarbejde - altså uden samtidige vareleverancer,
skal du ikke have grækernes momsnummer på din faktura - og du skal fakturere
uden moms. Det eneste krav er, at din kunde er en virksomhed. Det er uden
betydning om virksomheden er momsregistreret i Grækenland eller ej.

Mht forudbetaling er jeg en ren novice, men jeg har en fornemmelse af, at
ideen ikke er dårlig.

/Lars

Fra : Henrik Dvoracek

Dato : 01-06-01 09:11

> [...]
uden
> betydning om virksomheden er momsregistreret i Grækenland eller ej.
-----
Det ER rent konsulentarbejde, så den er jo ligetil.

Mange tak for hjælpen!

Fra : Henrik Dvoracek

Dato : 01-06-01 11:54

> [...]
uden
> betydning om virksomheden er momsregistreret i Grækenland eller ej.
Forresten!

Gælder dette generelt for alle lande, hvis man sælger en "ydelse/eller
abonnement" og ikke varer fra ens lager?

Fra : Lars Gosvig

Dato : 02-06-01 15:59

> Forresten!
>
> Gælder dette generelt for alle lande, hvis man sælger en "ydelse/eller
> abonnement" og ikke varer fra ens lager?
Nej Desværre ikke. Når jeg får tid, skal jeg lave en lille matrix og
"smide" i gruppen

/Lars

Fra : Henrik Dvoracek

Dato : 02-06-01 17:59

> /Lars

Når jeg får tid, skal jeg lave en lille matrix og
> "smide" i gruppen
-----
En sådan matrix ville til enorm hjælp!

Det som er mit egentlige spørgsmål, er, at jeg til min portal skal sælge
abonnementer, samt annoncer/bannerreklamer og alt sådan noget kedeligt
noget... - til udenlandske virksomheder!

Skal jeg virkelig differenciere fra land til land mht. moms o.lign.? - og
ha´ VAT nummer fra "kun" nogle af dem ?
Hvis det er rigtigt, har skattevæsenet virkelig gjort det svært.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 02-06-01 10:27

In <qwKR6.12308$dS3.661446@news010.worldonline.dk>, on 06/01/2001
at 12:54 PM, "Henrik Dvoracek" <hd@s-c-t.dk> said:

> [...]

>Gælder dette generelt for alle lande, hvis man sælger en "ydelse/eller
>abonnement" og ikke varer fra ens lager?

Du skal så vidt jeg ved være i stand til at dokumentere at tjenesteydelsen
ikke benyttes i Danmark af køberen.... ???

Har jeg ikke ret i det???

/Knud

Fra : Lars Gosvig

Dato : 02-06-01 15:59

> Du skal så vidt jeg ved være i stand til at dokumentere at tjenesteydelsen
> ikke benyttes i Danmark af køberen.... ???
>
> Har jeg ikke ret i det???
>
> /Knud
Nej!

Udnyttelsesstedet er uden betydning, når kunden er hjemmehørende i et andet
EU-land OG en afgiftspligtig person (en virksomhed)

/Lars

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-06-01 08:45

In <9fausu$8d$1@news.inet.tele.dk>, on 06/02/2001
at 04:58 PM, "Lars Gosvig" <gosvig@post.tele.dk> said:

>Nej!

>Udnyttelsesstedet er uden betydning, når kunden er hjemmehørende i et
>andet EU-land OG en afgiftspligtig person (en virksomhed)

Med afgiftpligtig mener du vel også at virksomheden er momsregistreret i
hjemlandet? Min tvivl går jo på påstanden om at tjenesteydelser overfor
udenlandske virksomheder også er momsfrie hvis de ikke oplyser et
momsnummer.

/Knud

Fra : Lars Gosvig

Dato : 03-06-01 09:47

> [...]
> hjemlandet? Min tvivl går jo på påstanden om at tjenesteydelser overfor
> udenlandske virksomheder også er momsfrie hvis de ikke oplyser et

Nej. En afgiftspligtig person er "enhver fysisk eller juridisk person, som
driver selvstændig økonomisk virksomhed". Altså alle selvstændigt
erhvervsdrivende. Først i anden række afgøres det, om de ydelser og de
varer der sælges er momspligtige. En læge er f.eks. en afgiftspligtig
person, der er bare ikke moms på lægens ydelser.

Fsv angår ydelser, benyttes - som du ganske rigtigt ved - både et
etableringskriterie og et udnyttelseskriterie. Det eneste sted, hvor
udnyttelseskriteriet ikke er relevant er ved salg af §18-ydelser (i
momsloven) til afgiftspligtige personer i andre EU-lande!

I alle andre tilfælde er udnyttelsesstedet relevant.

I forbindelse med den seneste ændring af momsbekendtgørelsen blev det
faktisk foreslået, at kundens udenlandske momsnummer skulle på fakturaen ved
salg af §18-ydelser. Indtil mindst et par revisorer (læs momskonsulenter)
gjorde opmærksom på, at det ikke altid er et krav, at kunden er
momsregistreret. Så blev forslaget fjernet og - naturligvis - heller ikke
indføjet i bekendtgørelsen.

Matrixen kommer ved lejlighed, men hav lidt tålmod - jeg har hundetravlt
pt.

/Lars

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-06-01 08:41

In <QX8S6.17649$dS3.929806@news010.worldonline.dk>, on 06/02/2001
at 06:58 PM, "Henrik Dvoracek" <hd@s-c-t.dk> said:

> [...]

>abonnementer, samt annoncer/bannerreklamer og alt sådan noget kedeligt
>noget... - til udenlandske virksomheder!

Hvis det er en sådan ydelse du udfører her hjemme så er jeg ikke sikker på
at den er momsfri hvis ikke du får et VAT-nummer. Jeg mener helt bestemt
at jeg har hørt noget omkring tjenesteydelser og "momsfrihed" afhængig af
hvor ydelsen forbruges.

I dette tilfælde ville jeg selv forespørge direkte på T&S-regionen - evt.
få en forhåndsudtalelse.

/Knud