Andet multimedie
bentjuul 3670
Vektorgrafik i MS Word
Fra : Martin Helbo

Dato : 24-05-05 21:51

Hej

Jeg bruger ikke Word så ofte, men skal lave en brevpapirs-skabelon, hvori
det skal indgå et logo.

Man kan ikke bruge eps eller pdf i word, men er der et vektorformat der kan
benyttes? Eller skal jeg lave en png fil?

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-05-05 22:03

Martin Helbo skrev:
> Man kan ikke bruge eps eller pdf i word, men er der et vektorformat der kan
> benyttes? Eller skal jeg lave en png fil?

EPS kan da godt bruges i min 2003 version (og mange versioner
før den så vidt jeg husker).

Men ellers kan CDR (corel draw) eller WMF (windows metafile)
da nævnes som eksempler på vektorformater der understøttes.

--
Peter J

Fra : Martin Helbo

Dato : 24-05-05 22:36

"Peter Jensen" <peter@lovelyspam.spateldask.dk> skrev i en meddelelse

> EPS kan da godt bruges i min 2003 version (og mange versioner
> før den så vidt jeg husker).

Ja, der kan man bare se, så lærte jeg det. Jeg skulle bare lige et par
versioner tilbage så virkede det.
Tak for svaret.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Studio Smalbro

Dato : 25-05-05 08:23

Jeg ville nok lige prøve et par test på forskellige psprintere. Jeg har
oplevet at vektortegninger kommer underligt forvanskede ud i
postscriptmiljøer. Det var wmf og emf der tiltede for mig. Cdr vil jeg ikke
kloge mig på og eps vil vel ikke blive fortolket rigtigt i pclmiljøer ?....
Png er noget bras - det giver masser af problemer med udskrift - oftes VIL
det bare ikke skrives ud. Jeg plejer at gå efter jpg. Det virker.

Kh
Bjørn

Fra : Martin Helbo

Dato : 25-05-05 10:55

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
VIL
> det bare ikke skrives ud. Jeg plejer at gå efter jpg. Det virker.

Jeg har printet nogle pdfer af det, og det ser ud til at fungere fint.
Men det er klart, det skal lige testes igennem inden jeg sender det til
dem
der skal bruge det.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Esben

Dato : 26-05-05 06:39

> [...]
> postscriptmiljøer. Det var wmf og emf der tiltede for mig. Cdr vil jeg
> ikke kloge mig på og eps vil vel ikke blive fortolket rigtigt i pclmiljøer

eps i Word-dokumenter på pcl-printere har jeg nu aldrig haft problemer med.

> Png er noget bras - det giver masser af problemer med udskrift - oftes VIL
> det bare ikke skrives ud. Jeg plejer at gå efter jpg. Det virker.

Indsætter man en bmp i Word kommer dokumentet til at fylde ufattelig lidt -
jeg ved ikke hvilken form for koprimering der bliver brugt, men resultatet
fejler ikke noget.

--
Esben

Fra : emj

Dato : 26-05-05 10:55

Esben skrev:

>Indsætter man en bmp i Word kommer dokumentet til at fylde ufattelig lidt -
>jeg ved ikke hvilken form for koprimering der bliver brugt, men resultatet
>fejler ikke noget.

Har du prøvet at udskrive resultatet?

I Word kan man i "Formater billede" vælge komprimering og vælge om det
skal være til udskrift eller til web(skærm).
Hilsen emj

Fra : Martin Helbo

Dato : 26-05-05 12:28

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Esben skrev:
>
> I Word kan man i "Formater billede" vælge komprimering og vælge om det
> skal være til udskrift eller til web(skærm).

Hvis det er vektor burde der vel ikke være en forskel.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-05-05 12:50

"Martin Helbo" <helbo@FJERNthedude.dk> skrev i en meddelelse
> "emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er vektor burde der vel ikke være en forskel.

Næh.
Men det var et svar på et indlæg om bmp-er.

I øvrigt foretrækker jeg tiff til word brug, bla fordi komprimeringen er
fil-komprimering og ikke billedkomprimering.
Og så kan tiff-er bedre bruges i andre sammenhænge er min erfaring.

/Per

Fra : emj

Dato : 26-05-05 16:04

Per Christoffersen skrev:

>I øvrigt foretrækker jeg tiff til word brug, bla fordi komprimeringen er
>fil-komprimering og ikke billedkomprimering.

PNG fungerer glimrende i Word og er bestemt mit foretrukne format til
Wordbrug.
Hilsen emj

Fra : Esben

Dato : 26-05-05 18:08

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at udskrive resultatet?

Ja, jeg udskriver dagligt en masse.

> I Word kan man i "Formater billede" vælge komprimering og vælge om det
> skal være til udskrift eller til web(skærm).

Det står standard til "Udskrivning" 200dpi, så det må være det der er valgt.

--
Esben

Fra : zczc

Dato : 24-05-05 23:04

> EPS kan da godt bruges i min 2003 version (og mange versioner
> før den så vidt jeg husker).

Man kunne i hvert fald også i Word 6...

Fra : Foged.net

Dato : 25-05-05 09:23

Martin Helbo wrote:

> Man kan ikke bruge eps eller pdf i word, men er der et vektorformat der kan
> benyttes? Eller skal jeg lave en png fil?

Du kan benytte WMF formatet, det er understøttet af word ca 1200 år
tilbage :D

....eller bare kopiere dit logo i det vektor program du arbejder i, og så
paste det ind.

Foged.net

--
Design is an attitude!

http://foged.net
http://netmedia.dk

If you write to me directly, remove [REMOVE] in my e-mail address.