Dykkere sigtet iflg. dykkerloven
Fra : Michael

Dato : 24-05-05 21:21

Er der nogle der kender til historien.. De var vist tæt på at blive
sejlet ned.. http://www.politi.dk/Middelfart/da/lokalnyt/Doegnrapporter/p27_dognrap_22-05_05.htm

Michael W

www.diverssite.com

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-05-05 22:47

"Michael" <michaelwallentin@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der kender til historien.. De var vist tæt på at blive
> sejlet ned..
> http://www.politi.dk/Middelfart/da/lokalnyt/Doegnrapporter/p27_dognrap_22-05_05.htm

Der står ikke noget om at de er blevet sigtet, de blev vejledt... Men det
kunne da have været sjovt hvis de var forsøgt sigtet.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 25-05-05 00:51

Klip fra døgnrapport:
"Anmeldelse om dyking ved Fænøsund uden brug af dykkerflag. Patrulje til
stedet. I forbindelse med obervation af dykkerne, kom to motorbåde forbi
dykkerne med en afstand af max 5 m. To dykkere sigtet for overtrædelse af
dykkerloven og vejledt om korrekf fremgangsmåde i forbindelse med dykning."

Der står da vist "sigtet".

MVH
Jan Kisak rasmussen
aalborgdyk.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-05-05 11:33

> Der står da vist "sigtet".

Det gør der, men jeg læser vejledt som om de har fået en advarsel og blevet
"belært". Jeg kan god tage fejl, men synes da det kunne være rigtigt
interresant hvis de blev sigtet.

Jeg ville mene at de kun kan straffes hvis den lokale politimester har lavet
en påbud om dykkerflag i området.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-05-05 12:34

> Jeg ville mene at de kun kan straffes hvis den lokale politimester har
lavet
> en påbud om dykkerflag i området.

Min kilde i juridiske spørgsmål siger at man pr. defination er straffet, i
dette tilfælde har fået en bøde, i det at man er sigtet.

mvh
Jonas

Fra : Allan Jensen

Dato : 25-05-05 13:32

.....det er helt forkert, man er sigtet indtil domstolen har taget stilling
til, om man er skyldig og hvad man evt. er skyldig i.

Den periode man er sigtet i, bruges til at undersøge omstændighederne
omkring det påståede lovbrud. Det er ikke ualmindelig at anklagemyndigheden
frafalder en sigtelse, hvis de ikke kan underbygge og bevise påstanden, om
at loven er brudt.

Er din juridiske kilde skomager eller sådan noget

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-05-05 13:46

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> ....det er helt forkert, man er sigtet indtil domstolen har taget stilling
> til, om man er skyldig og hvad man evt. er skyldig i.

Når du kører over for rødt bliver du også sigtet og hvis du erkender dig
skyldig i sigtelsen skal domstolen ikke tage stilling. Ellers har du ret,
men min pointe er at hvis de erkender sig skyldige i sigtelsen vil de have
fået en bøde. Det melder historien dog intet om.

> Er din juridiske kilde skomager eller sådan noget

Hovmod står for fald :)

Fra : Allan Jensen

Dato : 25-05-05 14:13

....>>Når du kører over for rødt bliver du også sigtet og hvis du erkender
dig skyldig i sigtelsen skal domstolen ikke tage stilling.<<

Det er kun fordi der i færdselsloven er en bestemmelse om administrative
bøder. Du bliver i disse sager ikke sigtet, men administrativt dømt.

Jeg hoverede ikke, men du var temmelig langt ved siden af og nævnte selv at
du var blevet vildledt (vejledt?) juridisk.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-05-05 14:40

> [...]
>
> Det er kun fordi der i færdselsloven er en bestemmelse om administrative
> bøder. Du bliver i disse sager ikke sigtet, men administrativt dømt.

Nej det passer ikke. Du kan til enhver tid erkende dig skyldsspørgsmålet og
modtage bøden uden at skulle i retten. Men nu gider jeg ikke pludre mere om
det, men noget tyder på at din kilde er se og hør eller måske din mors
damefrisør (se jeg hoverer ikke)

> Jeg hoverede ikke, men du var temmelig langt ved siden af og nævnte selv
at

Ligeover.

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-05-05 16:48

> Min kilde i juridiske spørgsmål siger at man pr. defination er straffet, i
> dette tilfælde har fået en bøde, i det at man er sigtet.

Sikke en masse penge man kan spare i det danske retsvæsen hvis det nu var
sådan. Visse steder i verden er det sådanne, det bliver vist kaldt politi
stater og diktaturer. Sigtet er noget man bliver så man kan komme for en
dommer og der blive dømt eller frikendt. Straffen får man først når man er
dømt og kendt skyldig.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 25-05-05 06:41

> Er der nogle der kender til historien.. De var vist tæt på at blive
> sejlet ned.. http://www.politi.dk/Middelfart/da/lokalnyt/Doegnrapporter/p27_dognrap_22-05_05.htm

Hmm, jeg sidder med et eksemplar af dykkerloven (år 2000) og synes ikke
lige jeg kan finde noget om dykkerflag....

Derimod står der noget om afmærkning i 'Bekendtgørelse om
dykkerarbejdets sikre udførelse' fra september 2001. Den bekendtgørelse
gælder vist kun for erhvervsdykning (jvf dykkerlovens §2).

Er jeg ilde ude?

/Jan

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 25-05-05 09:17

Umidelbart vil jeg tro, at det er en overtrædelse af de internationale
søvejsregler (regl 27). Denne regl gælder også når der ikke dykkes fra skib.

M.v.h.
Søren

Fra : Jan Birk

Dato : 25-05-05 09:37

> Umidelbart vil jeg tro, at det er en overtrædelse af de internationale
> søvejsregler (regl 27). Denne regl gælder også når der ikke dykkes fra skib.

Er det disse regler du mener:

http://www.sofartsstyrelsen.dk/graphics/Synkron-Library/Sofartsstyrelsen/til_download/BEKENDTGOERELSE-SOEVEJSREGLER.pdf

Hvis ja, synes jeg ikke at jeg kan gennemskue hvordan reglerne skulle
gælde, hvis der ikke dykkes fra et skib! Lær mig

/Jan

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 25-05-05 15:54

Hej Jan

Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg mener, at der her er tale om indre danske
farvande. Derfor gælder "Regler for sejlads i nationale indre farvand", som
iøvrigt henviser til de internationale søvejsregler.Regl 27 gælder derfor
også i dette tilfælde.

Det kan at jurister kommer til en anden konklusion, men søvejsreglerne
gælder også for anden traffik på havet og under havets overflade herunder
U-både og dykning (som jo er under havet)

Jeg håber at det hjælper

M.v.h.
Søren BJ

Fra : Egon Stich

Dato : 25-05-05 19:20

> [...]
>
> Hvis ja, synes jeg ikke at jeg kan gennemskue hvordan reglerne skulle
> gælde, hvis der ikke dykkes fra et skib! Lær mig

Enkelt.
Står der noget sted, at signalerne alene gælder for dykning fra skib?
Nej vel?
Altså:
Ved AL dykning flag 1 meter højt udspilet så detr kan ses fra alle sider.
(Og ikke de latterlige lommetørklæder man ofte ser)

MVH
Egon.

Fra : sln

Dato : 25-05-05 19:05

I §1 står der !lovens foremål(dykkerloven) og anvendelsesområdeer på
betryggende måde at sikre liv og helbred for personer ,der benytter
dykkermateriel.i§2 stk 2 står dykkermateriel ,uanset om materiellet
anvendes ved dykkerarbejde eller i rekreativt øjemed .altså dykkerloven
gælder også dig. med venlig hilsen sln.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars

Dato : 25-05-05 21:08

Ok. Det er nok en dårlig ide at dykke uden flag i fænø sund, men når jeg
tænker på hvor mange gange jeg har oplevet at en bår har været ved at pløje
mit flag ned i lillebælt, synes jeg det er lidt sjovt at Middelfart Politi
bruger tid på sigte dykkere.

Lars

Fra : Morten Holst

Dato : 26-05-05 17:12

Jeg synes generelt det er en dårlig idé at dykke uden flag... Og så er det
sgu lige meget hvor det er henne. Det er så lige til at sætte et flag på
kajen eller have et med på en bøje.

Sidste sommer var en dykkerklub på aftendyk. De lå ca. 10 dykkere lå spredt
over ca. 50 m. ud for et slæbested. Jeg opdagede dem først da jeg med 40 kn
passerede to der lå i overfladen.

Der var ikke én der havde afmærkning på. Jeg kan slet ikke forstå at
dykkere fra en dykkerklub kan være så lige glade med sig selv og deres
makkere?

Jeg dykker selv og bruger som minimum et flag på båden og et lign. på en
bøje.

Jeg kan godt forstå hvis de er blevet sigtet og bliver idømt en stor bøde.
De der dykker uden har jeg intet til overs for... men dem der ved et uheld
sejler en dykker ned og dem der skal ud og samle dem sammen bagefter føler
jeg sgu med!
--
Morten H. Christensen

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-05-05 21:24

> dykkermateriel.i§2 stk 2 står dykkermateriel ,uanset om materiellet
> anvendes ved dykkerarbejde eller i rekreativt øjemed .altså dykkerloven
> gælder også dig. med venlig hilsen sln.

Nu skal man ikke blande æbler og bananer. §2 omhandler dykkermateriel og
salg og udlejning af samme, den har ikke noget med dykning at gøre. Du må
faktisk godt dykke med "ulovligt" udstyr men du må ikke sælge det til
dykning. (Du må gerne sælge det til andre foremål).

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 25-05-05 19:18

> [...]
> dykkerarbejdets sikre udførelse' fra september 2001. Den bekendtgørelse
> gælder vist kun for erhvervsdykning (jvf dykkerlovens §2).

Jeg må sige, jeg er rystet.
Jeg konstaterer, at der findes dykkere, der ikke har kendskab til gældende
regler.
De halt klare regler, for AL dykkervirksomhed, står bi de internbationale
søvejsregler.
Det er dem der gælder, og dem der tildeles ansvar efter, i tilfælde af
ulykker.
Men til gengæld kan jeg så forstå, at jeg ofte ser uafmærkede dykkere ud for
Rødvig.
Til disse vil jeg bemærke: Ukendskab til loven fritager ikke for ansvar..!!
Var det mon en ide med en eller anden form for dykkeruddannelse, før man
udsætter os andre for at sejle jer ned?

MVH (trods alt)
Egon.

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-05-05 19:12

> [...]
> regler.
> De halt klare regler, for AL dykkervirksomhed, står bi de internbationale

Og åbentbart også nogle der tror de kender dem.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Henrik Kraul

Dato : 03-06-05 09:46

Ja, nu er jeg endelig koblet op på denne nyhedsgruppe, og det er chokerende
læsning.

Tænk sig at alle der har sportsdykkercertifikat ikke ved at der ikke er en
dykkerlov vedrørende sportsdykning.

Dykkerloven er kun gældende for ERHVERVSDYKNING og UDSTYRSSALG.

For sportsdykning findes retningslinier udstukket af f.eks. PADI og CMAS.

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-05-05 22:29

> Er der nogle der kender til historien.. De var vist tæt på at blive
> sejlet ned..
> http://www.politi.dk/Middelfart/da/lokalnyt/Doegnrapporter/p27_dognrap_22-05_05.htm

Hov jeg læste først nu at det var i Middelfart, er der ikke noget om at det
er der politimesteren har lavet et påbud. Jeg så i hvert fald engang et
skilt om det ved kongebrogården for et par år siden. I så fald får de nemt
en bøde men det er ikke dykkerloven der bliver brugt.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Sjak

Dato : 26-05-05 10:42

> [...]
> skilt om det ved kongebrogården for et par år siden. I så fald får de nemt
> en bøde men det er ikke dykkerloven der bliver brugt.

Jamen, der er da lokale vedtægter for dykkerflag:
http://www.politi.dk/CMS.Politi.Web/Templates/Content/ArticleWithIndexPage.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fMiddelfart%2fda%2floveogrettigheder%2fkredsens_vedtaegt%2f&NRNODEGUID=%7b6E912954-5E01-409A-8EE2-AE3A6F891C5E%7d&NRCACHEHINT=NoModifyGuest#SubHeader12

Mvh
Søren J