VW 1,8 kontra 1,8T
Fra : Mikkel Vitus

Dato : 24-05-05 20:20

Hej med jer,

Er der nogen der kan sige om de problemer der var med 1,8'eren også er
tilstede på turboversionen ?
Jeg tænker på støj osv, som man hørte om engang.

Er 1,8T en holdbar motor ?

Mvh
Mikkel

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-05-05 20:38

> Er der nogen der kan sige om de problemer der var med 1,8'eren også er
> tilstede på turboversionen ?

Det er de ikke. I øvrigt var problemet ikke tilstede i Passat, da motoren
der ligger på langs.

> Jeg tænker på støj osv, som man hørte om engang.

Intet problem på turbomotoren.

> Er 1,8T en holdbar motor ?

Ja - meget - efter hvad der skrives og fortælles om den.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 09:31

> Ja - meget - efter hvad der skrives og fortælles om den.

Der kan være problemer med tændingssystemet (afbrændte/defekte tændspoler).

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 19:45

> Der kan være problemer med tændingssystemet (afbrændte/defekte
> tændspoler).

Det var en dårlig serie tændspoler, som blev brugt på 2001-2002 modeller og
alle er blevet kaldt ind til udskiftning.
Det gælder iøvrigt alle VAG modeller med enkelt tændspoler ikke kun 1,8T.
1,8T fra 1995 - 2000 og efter 2002 har ikke risiko for den fejl, og chancen
for at finde en der ikke er udskiftet på tilbagkald nu er forsvindende
lille.

1,8T kan dog potentielt på de første Golf 4 årgange have problemer med det
tændingsmodul der er monteret på luftfilterkassen, fejlen observeres ved at
der periodisk er udfald på tændingen på en cylinder. OBD fanger ikke fejlen
så længe der ikke kommer en hel masse uforbrændt bensin ud til lambdasonden,
så fejlsøgning kan være lidt trickie. Men det er ikke noget dyrt, kun
trælst.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-05-05 19:55

> chancen for at finde en der ikke er udskiftet på tilbagkald nu er
> forsvindende lille.

Ergo - 1,8 T ér enholdbar motor..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 20:49

> Er der nogen der kan sige om de problemer der var med 1,8'eren også er
> tilstede på turboversionen ?
> Jeg tænker på støj osv, som man hørte om engang.

Støjen er værst på modeller med tværstillet motor.
Problemet blev dog delvist løst, dvs. støjen reduceret men IMO ikke nok.

Motoren er oprindendeligt designet til langsliggende montering i A4/A6 og
Passat.
Da man så ville bruge den i A3 og Golf blev der ballade med støj pga.
udstødningsmanifolden, ændringer på motoren bl.a. en ny udstødningsmanifold
gjorde at den så ikke helt kunne holde de 125 Hk som var lovet.
Dvs. der var et problem med at de ved stikprøvekontroller på færdig biler
ikke kunne holde normen, som er maks 10% der har op til x Hk for lidt. ved.
Jeg kan desværre ikke huske hvad X var.

> Er 1,8T en holdbar motor ?

Ja! Jeg har ikke hørt andet.
Kender flere der har rundet 200.000 km uden problemer.
Har selv haft sådan en dejlig motor. Men jeg havde den ikke længe nok til at
kunne udtale mig personligt om holdbarheden.
Der var dog aldrig problem med den, ud over blow-off ventilen - den er
billig og nem at skifte. Det var muligvis fordi den var chippet.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk