Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et par billeder fra USA
Fra : Morten Wartou

Dato : 24-05-05 18:36

Halløj!

Just hjemkommet fra en lille tur rundt i det sydvestlige USA -
holddaheltophvorerderflot! Jeg burde sove nu, men kom lige til at lave et
par billeder:

inet.uni2.dk/~unimwl/bryce1.jpg - Bryce Canyon
inet.uni2.dk/~unimwl/golden1.jpg - Golden Gate, San Francisco
inet.uni2.dk/~unimwl/monu1.jpg - Monument Valley
inet.uni2.dk/~unimwl/yose1.jpg - Yosemite

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-05-05 18:37

Morten Wartou wrote:
> [...]
> inet.uni2.dk/~unimwl/monu1.jpg - Monument Valley
> inet.uni2.dk/~unimwl/yose1.jpg - Yosemite

Det går sgu' altid galt for mig. I får dem lige som lænker. :)

http://inet.uni2.dk/~unimwl/bryce1.jpg - Bryce Canyon
http://inet.uni2.dk/~unimwl/golden1.jpg - Golden Gate, San Francisco
http://inet.uni2.dk/~unimwl/monu1.jpg - Monument Valley
http://inet.uni2.dk/~unimwl/yose1.jpg - Yosemite

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-05-05 18:40

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Det går sgu' altid galt for mig. I får dem lige som lænker. :)

Meget, meget flotte og postkortagtige, hvilket både er godt og skidt. Jeg
går ud fra, du har brugt pol-filter? Jeg bryder mig ikke om din
s/h-konvertering af det sidste.

Du var ikke i Sedona- og/eller Flagstaff-området?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-05-05 19:00

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Meget, meget flotte og postkortagtige, hvilket både er godt og skidt.
> Jeg går ud fra, du har brugt pol-filter? Jeg bryder mig ikke om din

Hehe. Takker. Mig og s/h-konverteringer, jeg øver og øver, engang må det
blive godt. :) Jeg har brugt polfilter på alle bortset fra Bryce
Canyon-billedet.

> Du var ikke i Sedona- og/eller Flagstaff-området?

Nej. Jeg tog direkte fra LA til San Diego hvor jeg besøgte USS Midway,
derefter igennem et ufatteligt bjergpas (Kruuse, det må være det du nævnte,
det var utroligt! Øv! Jeg var så betaget at jeg glemte at tage billeder) Las
Vegas (uden at spille!), Hoover Dam, Zion National Park, Bryce Canyon,
Arches National Park, Monument Valley, Grand Canyon (south rim, north rim
lukket grundet sne), Death Valley (stort set kun kørt igennem, hvilket dog
også var en oplevelse - store dele var lukket fordi vejene var skyllet bort
sidste efterår - var dog ude og gå tur i sandbunkerne (hvad er det nu de
hedder på dansk, sand dunes?)), Yosemite (lukket første dag jeg var der
grundet oversvømmelse, hvilket var godt da der virkelig var gang i
vandfaldene dagene efter), San Francisco og så tilbage ad highway 1 til LA,
hvor jeg var i Universal Studios (kommer man forbi LA bør man ikke snyde sig
for at opleve T2: 3D i Universal Studios - det er grotesk flot). Sikke nogle
afstande der er i det land - jeg har kørt omkring 5000 km på tre uger,
cruise control og automatgear er jo genialt!

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Brian Lund

Dato : 25-05-05 08:22

> sidste efterår - var dog ude og gå tur i sandbunkerne (hvad er det nu de
> hedder på dansk, sand dunes?))

Klitter?

Brian

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-05-05 23:29

Brian Lund wrote:

> Klitter?

Bingo! :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Faktum er, at UseNet er anerkistisk medie, hvor der ikke er nogen
enkeltperson, som kan gøre sig til dommer over og bestemme, hvad der

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-05-05 20:02

Det pas jeg nok har nævnt er når man kører fra LA via Mojave Dessert til Las
Vegas. Der kommer man op i stor højde og i passet ser man så Las Vegas ligge
langt nede, nærmest som noget fra en rumfilm fra en anden planet. Det er
helt siden 9/11 jeg var der og da jeg kørte bilen fik jeg ikke taget
billeder Jeg skulle have fløjet hjem fra LA, men pga. 9/11 kunne jeg
ikke komme hjem og derfor tog jeg på en tur via Las Vegas til Gran Canyon.
Ikke så dårligt, nård et nu skulle være

Iøvrigt flotte billeder du har taget, det rykker helt igen. Nu skal jeg
foreløbig en tur til Kina i Juli.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-05-05 20:12

Hans Kruse wrote:
> [...]
> LA, men pga. 9/11 kunne jeg ikke komme hjem og derfor tog jeg på en
> tur via Las Vegas til Gran Canyon. Ikke så dårligt, nård et nu skulle

Det var også fra Mojave jeg kørte - ad interstate 15. Jeg kan ikke huske
præcis hvor det lå, men bjergene var helt fantastiske. Jeg synes dog der var
et godt stykke til Las Vegas fra det sted, men husker det ikke præcist - det
var stenene jeg var "bjergtaget" af. Desuden var det første gang nogensinde
jeg kørte i bjerge, så det var så som så med at kigge på alt for meget
udover vejen. :)

> Iøvrigt flotte billeder du har taget, det rykker helt igen. Nu skal
> jeg foreløbig en tur til Kina i Juli.

Takker. Billeder kan godt være medvirkende til rejseplaner - det er nok
primært din skyld at turen gik til USA - du skylder mig knap 23.000. ;) Kina
lyder da ikke skidt - glæder mig til at se nogle billeder.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"...et objektivs største blændeåbning er et teknisk kompromi, der aldrig
giver bedste fotografiske ydelse" ... "...ekstra lysstærke objektiver, deres

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-05-05 21:13

> [...]
Kina
> lyder da ikke skidt - glæder mig til at se nogle billeder.

Jamen, send mig dit kontonummer
Ja, Kina er fantastisk og jeg glæder mig meget til at se Shanghai, Yangzte
floden med tre store kløfter, etc. Jeg har lige bestilt en 350D, så min søn
og jeg kan skyde om kap!
Jeg skal nok vise et par billeder frem, når jeg kommer hjem.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-05-05 21:37

Hans Kruse wrote:

> Jamen, send mig dit kontonummer
Gjort.

> Ja, Kina er fantastisk og jeg glæder mig meget til at se Shanghai,
> Yangzte floden med tre store kløfter, etc. Jeg har lige bestilt en
> 350D, så min søn og jeg kan skyde om kap!
Det lyder lækkert. Måske lidt unfair med et 350D mod et 20D når der skal
skydes om kap. :)

> Jeg skal nok vise et par billeder frem, når jeg kommer hjem.
Man glæder sig. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Jeg er jo ikke ansat til at undervise i denne gruppe, men hvis du
over en længre periode viser, at du bidrager til denne gruppe med

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-05-05 23:07

> Det lyder lækkert. Måske lidt unfair med et 350D mod et 20D når der skal
> skydes om kap. :)

Vi kan jo bytte indimellem Men ellers vil jeg sige at dine billeder fra
USA godt kan udløse en modregning
Jeg har nu i et stykke tid tænkt på en tur ind over New Mexico og Grand
Canyon igen, da jeg havde meget lidt tid sidst og kun en Canon S10....men
det er et fantastisk stykke land. NU blev det altså Kina igen, men det
bliver jeg altså ikke lige færdig med og formentlig næste gang Indien igen.
Ellers måske USA til efteråret.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : KNL DtP

Dato : 24-05-05 19:20

> Du var ikke i Sedona- og/eller Flagstaff-området?

Hvad sker der da der? Overnattede nemlig i Sedona efter besøg af Grand Canyon.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-05-05 21:05

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der da der?

Der sker ikke så meget, men landskabet er utroligt flot med de røde
formationer i ørkenen.

Fra : KNL DtP

Dato : 24-05-05 21:33

> Der sker ikke så meget, men landskabet er utroligt flot med de røde
> formationer i ørkenen.

Det har du absolut ret i. Jeg hjemtog og en lille pose med det specielle sand.
Det er ret sjovt at sammenligne det med den mere blege, som vi kender fra
Vestkysten.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 24-05-05 19:12

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej

Du har været heldig med skyerne, de giver en ekstra dimension. Man bliver
helt misundelig, men en gang kommer man nok "derover".
Farverne er gode, men nogen Ansel Adams er du ikke endnu, men det kommer nok
.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-05-05 23:04

Langgaard Bærbar wrote:
> [...]
> bliver helt misundelig, men en gang kommer man nok "derover".
> Farverne er gode, men nogen Ansel Adams er du ikke endnu, men det

Ja, uden skyer bliver det nogle gange lidt småkedeligt, desværre var der
også dage hvor jeg helst været dem foruden, da de ikke gav solen mange
chancer. Uhm, Ansel Adams. Der var et lille salgsgalleri i Yosemite, hvor
jeg endelig fik set hans billeder (udover et par små sager på nettet) - han
kunne godt nok finde ud af at styre et kamera, det varer nok lidt før jeg
når derop. :)

Det er absolut anbefalelsesværdigt at tage derover - flot som bare fanden.
:)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-05-05 19:46

Morten Wartou wrote:

> Det går sgu' altid galt for mig. I får dem lige som lænker. :)

> [...]
De er godt nok eddermalemig flotte. Men noget støder en anelse. De
strukturfattige områder ser helt strukturløse ud. Hvad skyldes det?
støjreduktion?
Og måske lidt rigeligt usm?
Den s/h - jamen jeg tænkte straks på A A, men han havde mere dramatisk
himmel og knap så meget kontrast

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-05-05 23:07

Ole Larsen wrote:

> [...]
>>

> De er godt nok eddermalemig flotte. Men noget støder en anelse. De
> strukturfattige områder ser helt strukturløse ud. Hvad skyldes det?
Der er ikke benyttet støjreduktion, og jeg kan ikke helt se at det er
strukturfattigt, udover hvordan det så ud i virkeligheden. Men måske local
contrast enhancement har kostet lidt, jeg prøver at konvertere igen og se på
sagerne når jeg er kommet mig over tidsforskellen. :)

> Og måske lidt rigeligt usm?
Kanske. Jeg må få prøvet CS2's nye smart sharpen.

> Den s/h - jamen jeg tænkte straks på A A, men han havde mere dramatisk
> himmel og knap så meget kontrast
De billeder af AA jeg så i Yosemite var særdeles kontrastrige - bortset fra
"originale" billeder fra 20'erne som så noget sløje ud. :) Men jeg kan gøre
det bedre, jeg offentliggør et nyt forsøg på et senere tidspunkt. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"I fotogruppen har man ikke position efter hvor veltalende og smart
man er, det er derimod sådan, at deltagerne måler og vejer hinanden

Fra : Jakob

Dato : 25-05-05 00:21

In article <4293660a$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
detteskalfjernesnews@wartou.dk says...
> unimwl

Min klare favorit er monument valley, det er bare så fedt det lys, det
minder mig meget om en tur til island hvor der konstant var det her lag
af skyer hvor solen titede igennem, det gav som her det flotteste lys
jeg har set. Desværre var jeg kun udstyret med et 2mp ixus så jeg har
ikke så meget at prale med :0).

Kan også godt lide lyset på bryce billedet, men jeg synes den højre side
virker for mørk/mat, men ok sådan så det jo ud :0).

Det sort hvide bryder jeg mig ikke om, det er pudsigt som al dybde
forsvinder på et s/h billede. Det ser fladt ud og jeg synes det er svært
at skelne for og baggrund.

Broen siger mig egentlig heller ikke så meget andet end at det er et
imponerende byggeri, men bygningen til venstre synes jeg er lidt ivejen
:0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-05-05 23:09

Jakob wrote:
> [...]
> lag af skyer hvor solen titede igennem, det gav som her det flotteste
> lys jeg har set. Desværre var jeg kun udstyret med et 2mp ixus så jeg
Takker. Det er også blevet meget heldigt, synes jeg. Det slår dog ikke
virkeligheden - uhm! :)

> [...]
> Det sort hvide bryder jeg mig ikke om, det er pudsigt som al dybde
> forsvinder på et s/h billede. Det ser fladt ud og jeg synes det er
Som skrevet til andre, der er plads til forbedringer i det billede. :)

> Broen siger mig egentlig heller ikke så meget andet end at det er et
> imponerende byggeri, men bygningen til venstre synes jeg er lidt
> ivejen
Jo, jeg prøvede også at rive den ned, men folk kom efter mig og bralrede op
om at det var en historisk bygning og borgerkrigen og bla-bla-bla. Tudedyr.
:)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"...jeg skriver aldrig belærerende vejledninger, jeg
har dælme ikke tid til at yde individuel undervisning til enkelte

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-05-05 07:30

Morten Wartou wrote:

> http://inet.uni2.dk/~unimwl/bryce1.jpg - Bryce Canyon

Et hamrende flot sted, der på en gang er meget anderledes, men også meget
ensformigt. Jeg synes at man ligesom havde oplevet det på relativ kort tid -
nogle timers tur langs Rim Walk og så nogle timer på en hike til bunden.
Men jeg synes i virkeligheden at det er et svært sted at fotografere. Jeg
kunne godt tænke mig at komme der igen - og så tror jeg faktisk, at jeg
ville gå på jagt efter detaljer. På en eller anden måde bliver alle totaler
på forunderlig vis til postkort. Det er som om der ikke er plads til at
lægge en personlig synsvinkel ind i det. Du kan se mine fra samme sted her:
http://jan.boegh.net/Album/bryce/index.html
Konkret synes jeg der er en anelse for meget USM på dit billede, og så havde
jeg nok skåret lidt af den skyggefulde del th. fra eller ventet til den var
lyst lidt mere op. Fed himmel.

> http://inet.uni2.dk/~unimwl/golden1.jpg - Golden Gate, San Francisco

Flot bro, trælst med bygningen tv (er det ikke Golden Gate Visitor Center?)
Jeg ville have gjort det en anelse lysere, men det koster måske mætning. God
detalje, at du har fået skabt en forgrund med skummet i vandet. Men generelt
er broen IMHO bedst at fotografere fra den anden side.

> http://inet.uni2.dk/~unimwl/monu1.jpg - Monument Valley

Meget specielt. Jeg tror jeg personligt ville have foretrukket at lyset
havde været på klipperne og ikke på fladen, men på den anden side er det jo
det almindelige, så det omvendte kan bestemt have sin berettigelse. Jeg har
bare det problem at jeg ikke helt kan finde ud af at aflæse billedet. Og så
tror jeg at jeg ville have horisonten højere op - himmelen er alligevel ikke
så spændende her.

> http://inet.uni2.dk/~unimwl/yose1.jpg - Yosemite

Der er nok en der har set Ansel Adams, hwa?
Jeg tror du med fordel kunne gøre billedet blødere og med mindre USM. O så
ville jeg ved konverteringen gøre den grønne farve lidt lysere, hvorved jeg
(tror) der ville blive lidt mere struktur i den meget mørke granskov.
Jeg er godt nok misundelig på dig mht. besøgstidspunktet. Det må være en
stærk oplevelse at se dalen mens alle vandfaldene drøner for fuldt tryk.
Mine billeder fra Yosemite
http://jan.boegh.net/Album/yosemite/index.html
viser en anden og meget mere venlig dal - men ikke nær så spektakulær.
Vandfaldene er nogle små pistne nogen sammenlignet med dem, du har set. Jeg
er misundelig!

Får vi nogle flere billeder at se, når du får dem bearbejdet?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 26-05-05 20:38

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> jeg nok skåret lidt af den skyggefulde del th. fra eller ventet til den var

Her er dine billeder de rene knipserier i forhold til Morten´s, flere
steder er de udbrændte i højlysene og andre har du ikke klonet skidtet
på sensoren væk.

> [...]
> Vandfaldene er nogle små pistne nogen sammenlignet med dem, du har set. Jeg

Forstår så udemærket at du er misundelig, for der skal mere end en
fotograf til at tage den slags billeder, der skal en god fotograf til,
og at se ud fra Morten´s udstyr så har han jo immervæk en fordel af at
være canon fotograf.

Tommy

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-05-05 17:35

Tommy Hjorth wrote:
> [...]

> fotograf til at tage den slags billeder, der skal en god fotograf til,
> og at se ud fra Morten´s udstyr så har han jo immervæk en fordel af at

Er du ikke ham, der blev så forfærdelig pissed over at jeg ikke faldt på
halen over dine lidt hjælpeløse forsøg med en unge i supermandsdragt?
Det må da godt nok have svedet godt, hwa?

Nu har jeg lige reinstalleret min newsreader, så alle ulykkerne er krøbet op
af killfiltret igen. Men du har nu æren af at være helt alene dernede - men
der kommer sikkert flere, du kan hygge dig med

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-05-05 23:16

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> så havde jeg nok skåret lidt af den skyggefulde del th. fra eller
> ventet til den var lyst lidt mere op. Fed himmel.
Taget ad notam. Meget flot sted, helt klart. Umiddelbart synes jeg Bryce var
flottere end Grand Canyon - som bare var vanvittigt imponerende. Jeg blev
ikke træt af Bryce, jeg kunne stire på det i timevis. :) Det er da lækre
sager du fik skudt der.

> [...]
> måske mætning. God detalje, at du har fået skabt en forgrund med
> skummet i vandet. Men generelt er broen IMHO bedst at fotografere fra
Bygningen er Fort Point som vistnok benyttedes under borgerkrigen. Desværre
gjorde jeg ikke stop på den anden side, og min tidsplan var lidt presset da
jeg ikke havde lyst til at køre for meget i myldretiden.

> [...]
> af at aflæse billedet. Og så tror jeg at jeg ville have horisonten
> højere op - himmelen er alligevel ikke så spændende her.
He, jeg synes da himlen er umådeligt lækker på det billede, men det er vel
en smagssag. :)

> [...]
> viser en anden og meget mere venlig dal - men ikke nær så spektakulær.
> Vandfaldene er nogle små pistne nogen sammenlignet med dem, du har
Det var heldigt, helt sikkert. Men desværre betød besøgstidspunktet også at
Tioga Pass og Glacier Point og meget andet var lukket - men man kan ikke få
det hele. Dit Halfdome billede fra Glacier Point er sublimt!

> Får vi nogle flere billeder at se, når du får dem bearbejdet?
Jojo. Skal nok. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Men jeg er ikke stupid, så jeg vil ikke mere ulejlige denne gruppe med
mine billeder og indlæg." -Niels Riis Ebbesen i dk.fritid.foto 17. april

Fra : JK

Dato : 25-05-05 09:09

On Tue, 24 May 2005 19:37:21 +0200, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

>Det går sgu' altid galt for mig. I får dem lige som lænker. :)

> [...]

Meget flotte billeder.

Tillykke med at være kommet relativt tæt på vinteren i Yosemite. Det
vandflad kunne ingenting, da jeg var der i september sidste år.

Iøvrigt blev vejene i Death Valley ødelagt visse steder primo
september allerede, sidste år.

Var du over det 3000 m høje pas fra Death Valley til Yosemite ?

Monument Valley: jeg har nogle regnbilleder, hvor skyerne dækker det
øverste af bjergtoppene: det giver en helt speciel stemning

Ja, der er plads nok derovre.

Jeg var også ved Lake Tahoo. Der var frost om natten allerede i
slutningen af september. Men billedsmukt.

Sluttede derfor af med Nappa Valley, hvor der var 20 grader.

Vil også gerne vide, hvilket kamera du bruger.

mvh

John

Fra : KNL DtP

Dato : 25-05-05 10:06

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> Vil også gerne vide, hvilket kamera du bruger.

EXIF siger 'Canon EOS 20D' - og ud fra brændevidderne gætter jeg på 17-40 mm f/

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-05-05 23:21

JK wrote:

>>> inet.uni2.dk/~unimwl/golden1.jpg - Golden Gate, San Francisco
>>> inet.uni2.dk/~unimwl/monu1.jpg - Monument Valley

> Meget flotte billeder.
Takker.

> Tillykke med at være kommet relativt tæt på vinteren i Yosemite. Det
> vandflad kunne ingenting, da jeg var der i september sidste år.
Det kunne så meget på det tidspunkt jeg var der, at jeg ikke kunne tage
billeder af det helt tæt på - selv parkeringspladsen ved vandfaldet var
fyldt med vand, og jeg fik meget glæde af mit regntøj da jeg kom tættere
på - sandaler gik jeg i, og det kolde smeltevand var ikke en fornøjelse. :)

> Iøvrigt blev vejene i Death Valley ødelagt visse steder primo
> september allerede, sidste år.
Ja, det fandt jeg ud af da jeg prøvede at komme op. :)

> Var du over det 3000 m høje pas fra Death Valley til Yosemite ?
Tioga. Nej. Jeg var ellers godt på vej, havde kørt 100 miles nordpå fra
Death Valley Junction, da jeg mødte et skilt der fortalte mig at jeg nok
bare burde køre en anden vej. :)

> Monument Valley: jeg har nogle regnbilleder, hvor skyerne dækker det
> øverste af bjergtoppene: det giver en helt speciel stemning
Jo. Jeg tror også jeg var heldig med de skyer.

> [...]
> Sluttede derfor af med Nappa Valley, hvor der var 20 grader.
> Vil også gerne vide, hvilket kamera du bruger.

Canon 20D. Det meste af tiden var en Canon 17-40L f/4 monteret, enkelte
billeder blev taget med et Canon 50 mm f/1.4, og enkelte andre med Canon
100-400L.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Sindrup

Dato : 27-05-05 15:08

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message
> [...]

Super-billeder, Morten.

Har også skrevet til dig på "privaten"

Peter

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-05-05 16:28

Peter Sindrup wrote:
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message
>
> Super-billeder, Morten.
Tak-takker. :)

> Har også skrevet til dig på "privaten"
Jeg har også lige svaret dig på "privaten". ;)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : KNL DtP

Dato : 24-05-05 19:14

> [...]

> Just hjemkommet fra en lille tur rundt i det sydvestlige USA -
> holddaheltophvorerderflot! Jeg burde sove nu, men kom lige til at lave et

Velkommen tilbage til det danske! Generelt: Meget flotte billeder med gode
farver og fin pol-effekt.

http://inet.uni2.dk/~unimwl/bryce1.jpg
Bryce Canyon er nok et af de smukkeste og mest specielle steder, jeg har
oplevet. Er det taget ved Sunset Point? Jeg var der i april sidste år, og her
var der ikke ret meget sne - på dit billede ligger der en del hist og her. God
effekt med sollyset, der rammer et lille område.

http://inet.uni2.dk/~unimwl/golden1.jpg
Et yndet objekt for fotografer i SF. Synes den røde bro står rigtigt godt mod
den knaldblå himmel. Bygningen i venstre side kunne jeg godt have været foruden.

http://inet.uni2.dk/~unimwl/monu1.jpg
Jeg oplevede desværre ikke Monument Valley, for den er godtnok storslået! Sjov
effekt med at skyerne dækker for klipperne, men lader solen ramme jorden. Fin
gengivelse af jordens farve. Mange P&S-kameraer vælger en forkert hvidbalance,
da kameraet bliver snydt af den taracotta-brune-farve, som sandet virkelig har.

http://inet.uni2.dk/~unimwl/yose1.jpg
Ligner Tunnel View-pladsen i Yosemite. Et meget flot sted at opleve de enorme
bjerge, som er samlet på så kompakt en plads. Jeg er ikke helt glad for
trækronerne i højre side, og den ensomme stamme i venstre. Uden dem ville
billedet have stået meget mere enkelt og flot. Fokuspunktet ville have været
Bridalveil Fall-vandfaldet i højre side. Fin sort/hvid-konvertering med masser
af kontrast. På min låne-skærm virker det som om, at der ligger en hvid kant
rundt om alle bjerge. Kunne tyde på lidt for megen brug af Highlight/Shadow e.l.
for at få tegning i himmelen.

Alt i alt nogle gode skud - glæder mig til at se flere, når du kommer til
overfladen igen :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-05-05 23:26

KNL DtP wrote:
> [...]

> sidste år, og her var der ikke ret meget sne - på dit billede ligger
> der en del hist og her. God effekt med sollyset, der rammer et lille
Jeg mener - men hæng mig ikke op på det - at netop det billede er fra Bryce
Point.

> http://inet.uni2.dk/~unimwl/golden1.jpg
> Et yndet objekt for fotografer i SF. Synes den røde bro står rigtigt
> godt mod den knaldblå himmel. Bygningen i venstre side kunne jeg godt
> have været foruden.
Jo, bygningen er måske lidt irriterende. Netop det motiv gav den mest
drastiske forbedring ved brug af polfilter, som jeg nogensinde har oplevet -
uden blev broen kedelig og farveløs, og skyerne blev blot en kedelig klat
plettet på himlen.

> [...]
> P&S-kameraer vælger en forkert hvidbalance, da kameraet bliver snydt
> af den taracotta-brune-farve, som sandet virkelig har.
Monument Valley er bestemt værd at se. Når ens yndlingsfilm delvist er
optaget på stedet (Once Upon a Time in the West af Sergio Leone) får man
lidt ekstra fornøjelse af det. :)

> [...]
> låne-skærm virker det som om, at der ligger en hvid kant rundt om
> alle bjerge. Kunne tyde på lidt for megen brug af Highlight/Shadow
Det er Tunnel View, præcist. Tunnel View havde været perfekt uden de skide
træer. Jeg kan dog selv godt lide den døde stamme. :)

> Alt i alt nogle gode skud - glæder mig til at se flere, når du kommer
> til overfladen igen :)
Takker. Jeg må igang, men er stadig lidt ør. Underligt, jeg havde absolut
ingen problemer med tidsforskellen da jeg ankom til USA.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-05-05 17:37

Morten Wartou wrote:

> Jeg mener - men hæng mig ikke op på det - at netop det billede er fra
> Bryce Point.

Yeps - eller fra the Rim Walk tæt på Bryce point.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thor

Dato : 24-05-05 20:17

Meget flotte billeder!

mvh Thor

Fra : Falcon

Dato : 24-05-05 22:05

On Tue, 24 May 2005 21:17:29 +0200, "Thor" <thor@thor.thor> wrote:

>Meget flotte billeder!
>
>mvh Thor

Ja,Vestkysten er et kanont sted at opleve USA, Især Yosemite og Grand
Canyon var mit foretrukne, men det er svært at vælge.
Morten, kan vi få Yosemite billedet at se i farver? Og selvfølgelig
vil vi (jeg) gerne se mange flere billeder derovre fra.

mvh Falcon

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-05-05 23:27

Falcon wrote:

> [...]
> Morten, kan vi få Yosemite billedet at se i farver? Og selvfølgelig
> vil vi (jeg) gerne se mange flere billeder derovre fra.

Der kommer flere billeder, og Yosemite vil også blive tilgængeligt i farver.
:)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-05-05 23:26

Thor wrote:
> Meget flotte billeder!

Taktak.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Photo Gallery DK - har stor fordel af dot.com krisen. Hvis ideen var
lanceret før krisen, så ville der straks ha' været nogle meget store

Fra : SpookiePower

Dato : 25-05-05 01:13

Nogle virkelig flotte billeder du har taget.
God dybde i billederne og dejlige farver.
Hvilket kamera har du brugt ?

www.photo.activewebsite.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-05-05 23:28

SpookiePower wrote:
> Nogle virkelig flotte billeder du har taget.
> God dybde i billederne og dejlige farver.
Tak-takker.

> [...]
Canon 20D. Det meste af tiden var en Canon 17-40L f/4 monteret, enkelte
billeder blev taget med et Canon 50 mm f/1.4, og enkelte andre med Canon

"...danske amatørfotografer er så dumme, at de under alle omstændighedder
anbefaler og køber Canon's produkter." - Niels Riis Ebbesen