force quit i os X...
Fra : Michael

Dato : 31-05-01 20:35

Nu sidder kæresten jo og skriver opgave, også skal mac'en selvfølgelig
drille

iMac DV 450/20bg hd/256 ram 2 partioner OS X / os 9.1 med alle opdat.

Hun sidder og skrive i Word (2001 med service rel.1) i classic,

1. underlige ting er at første side ser mærkelige ud på skærmen: første
afsnit på anden side sidder nærmest oven på teksen på første side ... så
ruller jeg lidt op og ned i dok. og så er afsnittet på sin rigtige plads
igen.. men overskriften på første side gentager sig selv 20-30 gange
oven i hinanden letter forskubet nedad... det er kun et "skærmproblem"
(også i printpreview) det kommer ok ud af printeren..
Hvis man booter i 9.1 ser det fint ud på skærmen.

2. problem er at word fryser under stavekontrol, efter en 8 - 12 opslag
(det syntes jeg nu at jeg kan huske er et generelt problem ??)
Så force quiter jeg word, og derefter classic. efter at havde været det
nummer igennem en gang mere, hænger osX finderen også, men da jeg prøver
at relaunch den hænger force quit også...efter 5 min. må jeg til knappen
på siden af imac'en

Kunne jeg havde tvunget et terminal vindue frem og tastet en kommando ?

p.s. tillægs spørgsmål: kan man force quite dock'en på en måde.

p.p.s den anden dag under afvikling af det udmærket spil TRON (hvis man
er til lidt nostalgi kan det varmt anbefales
kommer der pludselig sorte streger ind over skærmen med tekst i, der
endte med at man kunne trykke "c" for continue (hvilket der ikke skete
noget ved) eller "r" for reboot (hvilket virkede !)

p.p.p.s.

Er der andre der har problemer med at forbinde til internettet når man
har bootet i os 9.1, men ikke har det når man booter i os X ?? (via det
indbyggede modem)

puhaa det blev en meget lang mail med en masse spørgsmål, håber nogen
har tid til at svare ?!
--
- Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Nis Sarup

Dato : 31-05-01 20:45

In article <1euaitl.1ti9a1dsawy8N%kiaikido@mac.com>, kiaikido@mac.com
(Michael) wrote:

> [...]
> endte med at man kunne trykke "c" for continue (hvilket der ikke skete
> noget ved) eller "r" for reboot (hvilket virkede !)

I Utilities mappen i Applications mappe ligger der et program der hedder
ProcessViewer. Åbn det og så kan du se alle åbne programmer og
quitte/relaunche dem. Inklusiv docken.

De sorte linier er en kernel panic. Og det er selve systemet der går ned.
Jeg har fået det et par gange når jeg har taget min logitech optiske mus
ud og ind.

Jeg har ik så meget erfaring med word så jeg vil prøve at vove mig ud i en
forklaring på det :)

Nis Sarup
--
http://www.sarup.dk/nis

Fra : Michael

Dato : 31-05-01 20:58

Nis Sarup <tamen@mailme.dk> wrote:

> I Utilities mappen i Applications mappe ligger der et program der hedder
> ProcessViewer. Åbn det og så kan du se alle åbne programmer og
> quitte/relaunche dem. Inklusiv docken.

Det var godt nok hurtigt svar !!! Og super dupert, det var lige sådan
noget jeg kigged efter tak !

> De sorte linier er en kernel panic. Og det er selve systemet der går ned.
> Jeg har fået det et par gange når jeg har taget min logitech optiske mus
> ud og ind.

ok!

> Jeg har ik så meget erfaring med word så jeg vil prøve at vove mig ud i en
> forklaring på det :)

Håber der er andre der kan speciet vedr. at den hvad man gør hvis den
alm. force quit hænger...

--
- Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-01 14:41

Michael <kiaikido@mac.com> wrote:

> Håber der er andre der kan speciet vedr. at den hvad man gør hvis den
> alm. force quit hænger...

skift til et andet åbent program og vælg "Force quit" fra Apple-menuen.

Det er iøvrigt en meget god ide altid at have terminal programmet åbent,
så man har adgang til "top" og "kill [PID #]", især hvis der er tale om
en root process der hænger, "sudo kill [PID #]".

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-06-01 10:36

In article <1eudn9u.5j0zrkdpb7foN%reippuert@mac.com>, Morten Reippuert
Knudsen wrote:

> Det er iøvrigt en meget god ide altid at have terminal programmet åbent,
> så man har adgang til "top" og "kill [PID #]", især hvis der er tale om
> en root process der hænger, "sudo kill [PID #]".

Men man er vel lige vidt, hvis alting hænger? Med Linux kan man hoppe fra
den grafiske brugerflade, logge på maskinen i tekstmode, udføre alle
terminal-ting og vende tilbage til den grafiske brugerflade. Alternativt
dø grafikken mens maskinen kører videre. Synes ikke at have set noget
tilsvarende på OSX?

-j

--
Boligløs i København siden 1.04.01. Kan du hjælpe?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-06-01 14:31

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Men man er vel lige vidt, hvis alting hænger?

ja. Man kan dog fobinde til den via telnet eller ssh.

> [...]
> terminal-ting og vende tilbage til den grafiske brugerflade. Alternativt
> dø grafikken mens maskinen kører videre. Synes ikke at have set noget

Den mulighed eksisterer desværre ikke i Mac OS X Af samme årsag mener
jeg at man altid bør have terminal.app åben eller kunne forbinde via
telnet (el. ssh) fra en anden maskine.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-05-01 21:10

Thu, 31 May 2001 21:35:10 +0200, "Michael" <kiaikido@mac.com>:

> Kunne jeg havde tvunget et terminal vindue frem og tastet en kommando ?
> p.s. tillægs spørgsmål: kan man force quite dock'en på en måde.

hmm... er ikke helt sikker på, jeg forstår problemstillingen og
spørgsmålet, men alligevel.

Hvis _alting_ fryser er der nok ikke så meget at gøre, men hvis du kan
bringe en terminal frem kan du slå proecsser ihjel. I terminalen:

   $ top

giver en oversigt over alle processer. Det kan eksempelvis se sådan ud:

PID USER PRI NI SIZE RSS SHARE STAT %CPU %MEM
18566 janus 15 0 1084 1084 840 S 1,1 0,8 0:03 top
12162 root 16 0 23444 21M 4812 R 0,9 17,4 90:53 X
18572 janus 16 0 1084 1084 840 R 0,7 0,8 0:01 top
12930 janus 10 0 8784 8448 4252 S 0,1 6,6 0:29 pan

Du kan sortere output, bl.a. ved at trykke [u] efterfulgt af brugernavn,
fx.

   [u] foobar

som viser de processer som brugeren foobar har startet. Hver proces har et
nummer (PID) som bruges når du vil dræbe en proces:

   $ kill [PID]

Jeg mener at der er findes en grafisk system-oversigt i OSX som gør det
samme som top. Kill svarer vel til "force quit".

-j

--
Janus Sandsgaard - Netcetera Aps
Brolæggerstræde 4 - 1211 København K

Fra : Michael

Dato : 01-06-01 08:48

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> hmm... er ikke helt sikker på, jeg forstår problemstillingen og
> spørgsmålet, men alligevel.

det der skete var "force quit" frøs, da jeg prøver at relaunch finder,
så mit sprøgsmål gik på om der var en tastaturgenvej der kunne bringe
terminalvinduet frem så jeg kunne "skrive" mig ud af det.

> [...]
>
> som viser de processer som brugeren foobar har startet. Hver proces har et
> nummer (PID) som bruges når du vil dræbe en proces:

tusind tak, fedt at du svare detaljeret !

> Jeg mener at der er findes en grafisk system-oversigt i OSX som gør det
> samme som top. Kill svarer vel til "force quit".

jeps men det var den der "frøs"...
--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-01 14:41

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Jeg mener at der er findes en grafisk system-oversigt i OSX som gør det
> samme som top.

Processviewer, men hvis først man kender top og kill er det faktisk
nemmere fra terminalen.

> Kill svarer vel til "force quit".

Ja men derfra har du ikke ret til at "kille" root processer og baggrunds
processer