Klatreplanter på hegn - ikke destruktive
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 24-05-05 18:11

Vi har netop fået opsat et langt træhegn (lærk på klink), men for at bryde
"rockerborgen" vil vi gerne beplante det hist og her med klatreplanter. Jeg
ved dog at flere at disse, fx. blåregn kan være meget hårde med hegnet idet
grene trænger ind mellem brædderne og med tiden rykker dem fra hinanden.

Hvilke mindre aggressive plantetyper vil I anbefale til at klatre op ad
hegnet via påsatte tværliggende 2 mm ståltråde?

Jeg regner med at klematis kunne være et godt bud, men jeg hører gerne om
andre slags. Også andre fordele og ulemper hvis I kender til disse.

Stor hilsen

Lars

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-05-05 18:43

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg regner med at klematis kunne være et godt bud, men jeg hører gerne om
> andre slags. Også andre fordele og ulemper hvis I kender til disse.

Kaprifolie af alle slags - husk nogle duftende og nogle stedsegrønne (det er
desværre ikke de samme).
Fordele: De gror hurtigt, blomstrer over en lang periode og dufter dejligt.
Hvis de ser ud til at ville brede sig for meget, tåler de en tur med
hækklipperen om foråret og kvitterer så med tættere vækst og stadig en masse
blomster.
Krøller sig selv rundt om trådene uden opbinding.
Ulemper: Kræver plads, og hvis du planter dem i sandjord, skriger de lidt,
hvis du ikke husker at vande dem.
Både-og: Røde bær, som ligner ribs - og som er moderat giftige (noget med
mavesmerter og opkastning ved indtagelse af en halv snes bær).
Alt i alt: Vidunderlige klatreplanter.

Klatreroser - New Dawn (hvis der er masser af plads) ellers Coral Dawn.
Fordele: Blomstrer smukt og dufter dejligt.
Ulemper: ND kravler ind under taget og river damernes stråhatte af, hvis den
er for tæt på. Hvis du planter dem for tørt, får de nemt strålepletsyge
(hvis du ikke vander i forsommeren). Lidt trælse at se på om vinteren, men
det opvejes rigeligt om sommeren.
Skal principielt bindes op - men sådan som du beskriver jeres hegn, vil den
nok selv finde vej.
Alt i alt: Uundværlige, hvis der er plads nok.

Klatrehortensia.
Fordele: Alle
Tåler skygge, kan klippes som du vil, blanke frodige blade, gullighvide
blomster, der er smukke selv i vissen tilstand, de visne blomster/frøstande
bliver siddende til næste forår - smukt gult efterårsløv, og af en eller
anden grund er grenene pæne også uden blade.
Hæfter sig selv uden opbinding.
Ulemper: Ingen
Det skal siges, at jeg ikke ved, hvordan den vil te sig mod syd og i tør
jord.

ALLE de nævnte er kønnere end clematis om vinteren

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-05 20:21

> Kaprifolie af alle slags - husk nogle duftende og nogle stedsegrønne (det
> er desværre ikke de samme).

Jeg har en af de stedsegrønne (Henrii, tror jeg), og den er mildt sagt ikke
spor stedsegrøn, og desuden har den de mest rædselsulde brune blomster - nå
ja, rædselsfuld er vel så meget sagt, men charmerende er den bestemt ikke.

Mvh Maria

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 24-05-05 20:26

Tak for det meget informative svar.

Det giver noget at gå efter. Dog opdagede jeg efter at have søgt efter
billeder på Google, at den grønne plante vi har på vestsiden af husen var en
klatrehortensia - det vidste jeg faktisk ikke...

Er det iøvrigt muligt at lave egne stiklinger af de nævnte planter, eller
skal jeg droppe den idé og tage i planteskolen istedet? Jeg gider jo på den
anden side heller ikke vente i flere måneder på at de skal sætte rødder, men
det tager måske heller ikke så lang tid?

PS. Hvad i øvrigt med efeu/vedbend? De er vidst heller ikke så destruktive
eller hva'?

PPS. Clematis er da ikke så grim om vinteren - den er da blot i
vinteruniform.

Lars

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-05-05 20:30

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse

> PPS. Clematis er da ikke så grim om vinteren - den er da blot i
> vinteruniform.

Det er relativt let at få stiklinger af kaprifolie til at gro.
Det burde det også være med klatrehortensiaen med alle de sugerødder, de har
på grenene, men jeg har ikke haft så meget held med det.

Men hvor langt er hegnet da?

Hilsen Inger

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 25-05-05 10:22

Inger Pedersen wrote:
> Men hvor langt er hegnet da?

40 meter den ene led og 10 meter på den anden led. Se et billede
her:

http://home24.inet.tele.dk/flexsun/FlexsunHegn.htm

Lars

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-05-05 10:52

> 40 meter den ene led og 10 meter på den anden led. Se et billede
> her:

Ok - så kan jeg bedre forstå, du er interesseret i selv at lave stiklinger

Ud fra billedet ville jeg plante en rolig "baggrund" (i citationstegn, fordi
de netop ikke kommer bagest) ind mod haven af stedsegrønne, f.eks. taks og
buksbom og så nogle blomstrende af dem, du bedst kan lide.
Og her ville jeg vælge mellem roser og clematis (altså ikke begge) og så
plante nogle med forskellige farver og blomstrindstider, så
blomstringsperioden bliver lang - og så evt. supplere med kun én slags
kaprifolie.
- Eller også ville jeg nøjes med buksbom og forskellige slags kaprifolie -
man må jo sige, der er rigelig plads

God fornøjelse og arbejdslyst!

Hilsen Inger

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 25-05-05 11:25

> [...]
> så plante nogle med forskellige farver og blomstrindstider, så
> blomstringsperioden bliver lang - og så evt. supplere med kun

Vi vil ikke plante det helt til. Kun for hvert 4 element, mest
for at bryde det lange hegn. Jeg tror ikke der er plads nok til
buxbom ud mod parkeringspladsen idet hegnet næsten står i skel og
kommunen vil ikke have noget på deres side.

På indersiden sætter vi ikke nogle kravleplanter. Der er i
forvejen masser af buske, stauder mm og grundet højdeforskellen
ser det ikke så markant ud indefra.

Hvorfor vil du ikke anbefale clematis sammen med roserne (og
kaprifolierne) Kan det ikke gå når der nu "kun" er tale om hvert
4. element og derved kun skal dækkes omkring 9 felter (med 6
meters afstand). Jeg forestillede mig måske følgende

Felt 1: New Damn rose
Felt 2: Kaprifolie (type 1)
Felt 3: Clematis
Felt 4: Kaprifolie (type 2)
Felt 5: Coral Dawn rose
Felt 6: Kaprifolie (type 3)
Felt 7: Clematis
Felt 8: Kaprifolie (type 4)
Felt 9: New Damn rose

Giver ovenstående mening eller bliver det for spraglet?

Er det nødvendigt med mere end een plante pr felt (2 meter bredt)

Lars