Fundering med borede pæle
Fra : Torben

Dato : 24-05-05 16:00

Er der nogle herinde der kan foklare mig hvordan man laver et fundament, med
borede pæle. Jeg er med på at man borer huller og fylder beton i, men
hvordan "binder" man det sammen med "rammen som vægge skal stå på og gulv
skal ligge på (altså soklen)

På forhånd tak.
Torben

Fra : H.S.

Dato : 25-05-05 13:21

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> wrote in message
> [...]
> hvordan "binder" man det sammen med "rammen som vægge skal stå på og gulv

Du støber en sokkelsko med i hvert hul, hvori man så kan skrue stolper fast.

Fra : Torben

Dato : 25-05-05 17:52

Ok, så køber man betonstolperne i 35 cm. bredde og lægger i "skoen" ... spøg
til side, det er ikke et skur jeg skal lave, men en større tilbygning, på en
kraftigt skrånene grund. Så jeg tvivler på at stolper kan gøre det

Illustration : o------o------o
| |
o------o------o

Fra : Henning Lund

Dato : 25-05-05 18:30

Torben skrev:

> [...]
> ... spøg til side, det er ikke et skur jeg skal lave, men en større
> tilbygning, på en kraftigt skrånene grund. Så jeg tvivler på at

Borer huller i stolpen og sætter beslaget fast.
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Claus P.

Dato : 25-05-05 18:41

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan "binder" man det sammen med "rammen som vægge skal stå på og gulv

Lader noget armeringsjern stritte op i fundamentet.

MVH CP

Fra : Torben

Dato : 26-05-05 07:38

Ja, det er jeg også kommet frem til, herefter bindes disse med
armeringsjernet i fundamentet, således bliver krafterne overført til
pillerne der er nede i 2,5 meters dybde. Mon man stadig skal lade
fundamentet gå ned i 90 cm. dybde så ??

/Torben

Fra : Finn Christiansen

Dato : 26-05-05 08:43

> [...]
>>

>Skal jeg være helt ærlig og det skal jeg så vil jeg fraråde dig at udføre
>det selv, såfremt du ikke ved mere om det end jeg har kunnet læse her.
Du viser 6 borefundamenter det er måske nok det kommer an på hvor bæredygtig
din jord er ( har du fået foretaget en geoteknisk udersøgelse) Hvor meget du
skal armere det fundament du skal have oven på borefundamenterne afhænger
dels af spændviden imellem de borede fundamenter og af bygningen hvor meget
kommer den til at veje. Skal vi gå til yderligheder kan vi tage
taghældningen med er det fladt tag skal du beregne en meget større snelast
end hvis du har 60 graders taghældning.
Det du har behov for i første omgang er at kontakte en bygningsingienør som
har bærende konstruktioner som speciale.
Jeg tvivler meget på at du kan finde svar på dine spørgsmål her i gruppen.
mvh FC

Fra : Torben

Dato : 26-05-05 12:57

Tak for det, jeg har fået fat i et funderingsfirma, og har fået foretaget en
geoteknisk rapport, de har bedt om den, og så får de nok lov at løfte
opgaven - hvis det er til at betale....

Mvh.
Torben