Trailer-regler.
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 24-05-05 16:01

Hvornår er trailer-kort nødvendigt?

Nogen siger noget om bilen egenvægt andre ævler om en grænse ved 750 kilo
totalvægt på traileren, og andre igen mener at det handler om hvorvidt den
er læsset og meget andet...

Men hvad er rigtigt? Hvornår er trailerkortet nødvendigt?

Eksempel: Må man trække en 1 tons trailer efter en Vw Corrado med egenvægt
på 1300 læsset såvel som ulæsset?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-05 16:10

"Martin / Fårevejle" skriver:

> Eksempel: Må man trække en 1 tons trailer efter en Vw Corrado med egenvægt
> på 1300 læsset såvel som ulæsset?

Hvad siger registreringsattesten på bilen ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : phk

Dato : 24-05-05 16:25

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men hvad er rigtigt? Hvornår er trailerkortet nødvendigt?
>
> Eksempel: Må man trække en 1 tons trailer efter en Vw Corrado med egenvægt

Såfremt vægten på bilens registreringsattest går op til 1000 kg er der ikke
noget i vejen for det forudsat det er trailerens totalvægt vi snakker om...

--
Per, Esbjerg
Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Fra : Leonard

Dato : 24-05-05 16:34

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> wrote:

>Men hvad er rigtigt? Hvornår er trailerkortet nødvendigt?

Her får du svar på alle dine spørgsmål, blot ved at indtaste tallene i
de rigtige felter:
http://sikkertrafik.dk/164b3e80

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Leo Jensen

Dato : 24-05-05 17:37

> [...]
> er læsset og meget andet...
>
> Men hvad er rigtigt? Hvornår er trailerkortet nødvendigt?

Alle har sikkert ret, bare ikke samtidig...
Forvirringen kommer af at der er 2 sæt regler: et for hvad du som person må
være fører af (kørekortsregler) og et andet for hvad bilen må trække. Der
findes et par steder bl.a. hos rådet for større trafiksikkerhed og FDM, hvor
du kan beregne det.

> Eksempel: Må man trække en 1 tons trailer efter en Vw Corrado med egenvægt
> på 1300 læsset såvel som ulæsset?

Hvis Corradoen må trække det ifølge registreringsattesten, så ja til begge
dele.

MVH Leo

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 24-05-05 17:46

Det er så "kørekortreglerne" jeg er mest interesseret i...

Fra : blue

Dato : 24-05-05 18:01

> Hvornår er trailer-kort nødvendigt?

Det har været oppe at vende i gruppen ret mange gange og nedenstående har
tidligere været postet:

Følgende regler gælder for biler med en tilladt totalvægt på max. 3500 kg
med et dertil tilkoblet påhængskøretøj på over 750 kg. Man må altid trække
et påhængskøretøj på 750 kg eller derunder.

Alle oplysninger findes på bilens og påhængskøretøjets registreringsattest.
Det er således underordnet, hvad der bliver reelt bliver fragtet. Det kommer
i givet fald ind under koblingsbestemmelserne og reglerne for overlæs.

Bilens koblingsvægt 1 er udtryk for, hvad bilen maximalt må trække (største
påhængsvægt).

Der er to regler, der begge skal overholdes for at kunne nøjes med
B-kørekort:

1. Det laveste tal af

Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1

må ikke overstige

bilens egenvægt + 50 kg.

2. Det laveste tal af

Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1

lagt sammen med

bilens tilladte totalvægt

må ikke overstige 3500 kg.

--