FORM tag "fylder"
Fra : Frederik Sunne

Dato : 24-05-05 13:11

Hej Gruppe,

Jeg har et problem som undrer mig.
Når jeg indsætter et FORM tag i et blokelement
som DIV eller SPAN, så er det som om der kommer
en padding eller lignende, som gør det umuligt at styre
så det ser ens ud i IE og FF.
Kan I følge mig?
Hvordan kommer man uden om det?

Mvh,

Frederik

Fra : Foged.net

Dato : 24-05-05 13:18

Frederik Sunne wrote:
> [...]
> som DIV eller SPAN, så er det som om der kommer
> en padding eller lignende, som gør det umuligt at styre

Ret simpelt faktisk, du kan style dig ud af det.

Lav en class til form tag'et med nedenstående, eller sæt:
style="display: inline; margin: 0px; padding: 0px;"

Og voila, så fylder det ikke mere :D

Foged.net

--
Design is an attitude!

http://foged.net
http://netmedia.dk

If you write to me directly, remove [REMOVE] in my e-mail address.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-05 13:21

Foged.net skrev:

> Lav en class til form tag'et med nedenstående, eller sæt:
> style="display: inline; margin: 0px; padding: 0px;"

Det skulle ikke være nødvendigt at pille ved display - margen+padding
sat til 0 er nok, medmindre man gerne vil have en form ind som en del af
en linje.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Foged.net

Dato : 24-05-05 13:33

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det skulle ikke være nødvendigt at pille ved display - margen+padding
> sat til 0 er nok, medmindre man gerne vil have en form ind som en del af
> en linje.

Ikke nødvendigvis, den kan finde på at lave et linieskift (afhængig af
browser) hvis man ikke gør det. Men teoretisk har du ret

Foged.net

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 24-05-05 13:43

Foged.net wrote:

> Ikke nødvendigvis, den kan finde på at lave et linieskift (afhængig af
> browser) hvis man ikke gør det. Men teoretisk har du ret

Hvilken browser er det afhængig af... det har jeg aldrig hørt om.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Foged.net

Dato : 24-05-05 14:22

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Hvilken browser er det afhængig af... det har jeg aldrig hørt om.

Fra tidligere erfaringer har IE nogle gange opfattet FORM som et blok
element, hvilket har resulteret i et linieskift. Som regel er det nok
med at fjerne padding og margin, men hvis det har drillet, vhar det
tidligere for mig virket at sætte display: inline; på, for at få det til
at fremstå ens i alle browsere.

FF og Opera, har ikke haft dette problem.

Er det ikke et problem, skal det selvfølgelig heller ikke på :D

Foged.net

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 24-05-05 14:39

Foged.net wrote:

> Fra tidligere erfaringer har IE nogle gange opfattet FORM som et blok
> element, hvilket har resulteret i et linieskift.

Øh... form elementet har altid været et blok element og har så langt
tilbage jeg kan huske (IE3) altid været vist som et block element.

Du tror ikke at du førhen har lavet noget slam-kode , som mirakuløst
blev vist "rigtigt" når du satte display inline på formen?

Sådan kodet vi vist alle sammen i det forrige årtusinde

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Foged.net

Dato : 24-05-05 14:48

> [...]

> blev vist "rigtigt" når du satte display inline på formen?
>
> Sådan kodet vi vist alle sammen i det forrige årtusinde

Ha ha ha - slamkode er nok så meget sagt, men jo - det er muligt at det
er et 'levn' der har overlevet.

Anyhow - det er jo ikke direkte forkert, bare lidt overflødig.. Men
bøjer mig gerne hvis det virker fint uden :D

Foged.net

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-05 14:44

Foged.net skrev:

> Fra tidligere erfaringer har IE nogle gange opfattet FORM som et blok
> element,

Form *er* et blokelement - så det er ikke spor mærkeligt at IE opfatter
det som sådan (det gør Firefox og Opera også).

> hvilket har resulteret i et linieskift.

Nu kan linjeskift opfattes på flere måder. Et blokelement vil som
standard altid begynde og slutte på sin egen linje (det er det der
danner selve blokken). Hvis man derfor fx skriver:

<form action="foo">
</form>
- og nu er formen slut

- vil der være linjeskift før og efter formen. Man kan bestemme hvor
stor den lodrette afstand før og efter formen skal være med margen og
padding, men hvis man derudover har brug for at formen skal fortsætte
midt i en linje, må man kombinere med display: inline.

Jeg har bare yderst sjældent haft brug for at have en form der ikke må
fylde en hel blok i bredden.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frederik Sunne

Dato : 24-05-05 14:51

"Foged.net" <"foged.net[REMOVE]"@gmail.com> wrote in message
> [...]
> med at fjerne padding og margin, men hvis det har drillet, vhar det
> tidligere for mig virket at sætte display: inline; på, for at få det til

- Tak! Det kan sagtens være det. Det må jeg prøve.

> FF og Opera, har ikke haft dette problem.

- Nej, det var vist hellere ikke et problem med FF, problemet var
- at det var anderledes end i IE ;)
- Og nevermind Opera, den browser giver mig så lange løg.

/Frederik