Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO!! Hvad er det??
Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 11:14

Hej er der ikke lige nogen som vil hjelpe mig hvad står iso for? Hvad er
det? Hvad gør det??

Når der står om et Sony V1
ISO 100 / ISO 200 / ISO 400 / ISO 800

eller

Canon Digital IXUS 50
ISO 100 / ISO 200 / ISO 400 / ISO 50 / ISO auto

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-05-05 11:22

"Anders Bomholt" <anderssnabelabomholt.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> eller
>
> Canon Digital IXUS 50
> ISO 100 / ISO 200 / ISO 400 / ISO 50 / ISO auto

ISO er et tal der beskriver filmens (og sensorens) følsomhed overfor lys.
Man plejer at sige, at det beskriver hvor hurtig filmen er. Jo højere
ISO-tal jo hurtigere er filmen. ISO på 100 og under er i den langsomme ende,
ISO mellem 100-400 er normale og ISO over 400 er hurtige.
For ISO gælder det, at når du fordobler tallet, bliver filmen dobbelt så
hurtigt. Det har især en indflydelse på den lukkerhastighed du kan få. Hvis
du tager et billede på ISO 100 og kan få en lukkerhastighed på 1/125 sekund,
så kan du på ISO 200 få en lukkerhastighed på 1/250 sekund. På ISO 400 vil
lukkeren være 1/500 sekund og så videre.
Så hvis du fotograferer steder, hvor der ikke er meget lys, så er en høj
ISO-værdi at foretrække, da du da vil kunne opnå lukkerhastigheder, hvor det
er muligt at håndholde kameraet eller fryse bevægelser. Ulempen ved høj ISO
er så, at du får mere grynede billeder fra filmen eller billedet fra
digitalkameraet vil indeholde mere støj. Jo lavere ISO jo mindre støj.

MVH
Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 24-05-05 11:24

"Anders Bomholt" <anderssnabelabomholt.net> skrev i en meddelelse

> Hej er der ikke lige nogen som vil hjelpe mig hvad står iso for? Hvad er
> det? Hvad gør det??

ISO er et tal for lysfølsomheden, der svarer stort set til de gamle ASA
værdier som angiver lysfølsomheden på film.

ISO 100 angiver lav lysfølsomhed dvs. kræver stor blænde og/eller lange
lukketider - lav mængde af støj.

ISO 800 angiver høj lysfølsomhed dvs. mulighed for lille blænde og/eller
kortere lukketider - mere støj: Mere kornede eller grynede billeder.

Der er forskel på hvor meget kameraer støjer nogle kameraer støjer meget
allerede ved ISO 100 (Panasonic FZ20), mens andre støjer forbløffende lidt
ved ISO 800 (Canon 20D).

Mvh Erik

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-05-05 11:47

Anders Bomholt wrote:
> Hej er der ikke lige nogen som vil hjelpe mig hvad står iso for? Hvad er
> det? Hvad gør det??

ISO er forkortelse for International Standard Organization. De har lagt
navn til MANGE standarder inden for forskellige tekniske emner.

http://www.iso.org/iso/en/ISOOnline.frontpage

Eks:
ISO-9660 beskriver dataformat på CD skiver
ISO 10918 handler om JPG kompression af billeder
ISO 5800 handler om filmfølsomhed

http://www.iso.org/iso/en/CatalogueDetailPage.CatalogueDetail?CSNUMBER=11948&ICS1=37&ICS2=40&ICS3=20

Jeg kan se at Thomas har givet en fin forklaring om film/chip følsomhed,
så det springer jeg over.

Bo //

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-05-05 12:26

Bo Bjerre skrev den 24-05-2005 12:47:

> ISO er forkortelse for International Standard Organization. De har lagt
> navn til MANGE standarder inden for forskellige tekniske emner.

Det kan virkelig ikke passe, ISO er da en sjællandsk Supermarkedskæde.

http://www.iso.dk/

Og ja, opfat det rolig som ironisk. Men det er dig der startede

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-05-05 15:27

Carsten Riis wrote:

> Det kan virkelig ikke passe, ISO er da en sjællandsk Supermarkedskæde.
>
> http://www.iso.dk/

> Og ja, opfat det rolig som ironisk. Men det er dig der startede

Det var ellers seriøst ment fra min side. Mange bruger forkortelser i
flæng, og da der var en fornuftig forklaring på film/chip følsomheder,
fandt jeg det rimeligt at supplere med en forklaring af hvad
forkortelsen ISO står for.

Ja, jeg havde ikke tæknt på de 12 ISO butikker på sjælland. Men de burde
jo hedde JSO, efter grundlæggeren, Jørgen Soldbro's initialer...

Bo //

Fra : KNL DtP

Dato : 24-05-05 14:16

"Anders Bomholt" <anderssnabelabomholt.net> skrev i en meddelelse

> Hej er der ikke lige nogen som vil hjelpe mig hvad står iso for? Hvad er
> det? Hvad gør det??

Da flere gennem tiden har spurgt til netop dette emne, har jeg skrevet en lille
artikel om det:

http://www.akamera.dk/art.php?artikkelid=12610

Jeg håber, at det besvarer dit spørgsmål tilstrækkeligt - ellers må du lige sige
til.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk