MC'ers opførsel
Fra : PSG

Dato : 24-05-05 08:05

Hej MC-folk

Puh - hvor er jeg træt af (mange) af jer!

Jeg begriber ikke den trafikkultur som jeg dagligt oplever mange
motorcyklister praktiserer på motorvejene mellem Roskilde og København. Det
er mere reglen end undtagelsen af mc'er tror at trafikkøer kun er noget der
gælder for biler, og som følge af den opfattelse ligger mange mc'er og
slingrer mellem bilerne, laver et 3. spor i midten og kører generelt komplet
hensynsløst med pludselige overhalinger (på begge sider) og efterfølgende
opbremsninger når de presser sig ind i et hul! Jeg forstår egentlig ikke at
I tør. Konsekvensen er at mange bilister simpelthen ikke gider at passe
ordentligt på jer når I ikke efterlever de mest simple spilleregler i
trafikken. I har kræfter og rettigheder som biler men opfører jer som
cyklister!

Jeg ved selvfølgelig godt at ovenstående ikke gælder alle, måske ikke engang
flertallet, men jeg mener det er problematisk at så mange mc'er på
pågældende strækning blæser på egen og andres sikkerhed. Tager I det
egentlig selv op i mc-kredse?

God dag til alle.

- Patrick

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 08:21

> [...]
> opbremsninger når de presser sig ind i et hul! Jeg forstår egentlig ikke

Tjaa, jeg synes det er ok at mc'erne glider udenom køerne, det er fint nok
med mig, kan sq ikke få ondt i røven over at de kommer hurtigere frem..
Og hurtige overhalinger er også ok, dog IKKE på den forkerte side !!

At vi tør.. hmmm jeg synes jo det er sjovt at lave de tætte overhalinger,
jeg presser mig dog ikke ind i huller, men holder mig ude i siden af hullet
= ingen gene ved bremsning for billisten..

bare min mening om overstående..

Mvh
Morten

Fra : Bo Christensen

Dato : 24-05-05 08:33

> Og hurtige overhalinger er også ok, dog IKKE på den forkerte side !!
Afhængigt af trafikken,
så er det jo ikke en overhaling, men en forbipassage, og den må man gerne
lave højre om.
/bo

Fra : Jan

Dato : 24-05-05 09:03

"Bo Christensen" <bo@anet(slet).dk> skrev i en meddelelse
> Afhængigt af trafikken,
> så er det jo ikke en overhaling, men en forbipassage, og den må man gerne
> lave højre om.
> /bo

hmm, der skal du vist læse lidt på loven, en forbipassage er når du FØLGER
trafikken i din bane, hvis ikke der er nogen i din bane og du vil kører
hurtigere end trafikken/billisten i yderbanen, så skal du lægge dig ud i
hans bane og så må man jo håbe han også kender loven og trækker ind og giver
plads til den bagved kørende også selvom denne ikke overholder
hastighedsgrænserne.

i indlægget lyder det som om at det er ved tæt trafik, så der gælder det om
at følge trafikken i ens egen bane ikke noget med at siksakke uden og
indenom.

jd

Fra : Bo Christensen

Dato : 24-05-05 09:56

> [...]
> hans bane og så må man jo håbe han også kender loven og trækker ind og
> giver plads til den bagved kørende også selvom denne ikke overholder
har du link til loven ?
-b

Fra : Jan

Dato : 24-05-05 11:10

> har du link til loven ?

Overhaling

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
sving. Cyklist og fører af ikke registreringspligtig knallert kan overhale
køretøjer af andre arter til højre.

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der
bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et
køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne
tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter §16,
stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller
standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er forbeholdt
en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er
forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses dette
ikke som overhaling.

http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel4.htm

jd

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-05-05 16:47

"Jan" skrev i en meddelelse:

> [...]
> en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er
> forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses

Hvor i disse paragraffer ser du, at det er ulovligt at køre op immellem
rækken af biler der holder i kø?

Hvis det gøres rigtigt er der intet i loven til hindring for det. Hindringen
opstår først ved de bilister der forsøger at hindre forbikørslen ved deres
placering. Mange bilister trækker helt ud til venstre i deres inderste
kørebane, alene når de ser i spejlet der kommer en motorcykel listende op
gennem rækken af biler. Det vil jeg kalde chikane, istedet for at holde til
højre i inderste bane og til venstre i den yderste, så motorcyklerne frit
kan liste forbi. Det kan de finde ud af i Tyskland og Frankrig - men ikke i
jantelandet Danmark.

Jeg hørte om en motorcykelist der var ved at køre ind i en dør der blev
åbnet, alene for at hindre ham i at passere. Motorcykelisten stillede
derefter pænt sin motorcyken på støttebenet, hvorefter han gik hen foran
døren og sparkede den i igen. Det var måske ikke så klogt gjort, men det var
sandelig også livsfarligt det bilisten havde haft gang i.

/Mark.

Fra : Jan

Dato : 24-05-05 17:40

> Hvor i disse paragraffer ser du, at det er ulovligt at køre op immellem
> rækken af biler der holder i kø?
>
> Hvis det gøres rigtigt er der intet i loven til hindring for det.

§21 Overhaling skal ske venstre om.

så det er den eneste rigtige måde og hvis du kører mellem to rækker af biler
så passerer du den ene række indenom (højre om) altså ikke venstre om.

men fortolkning af lovtekst er sq en jungle LoL

jd

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-05-05 17:43

> §21 Overhaling skal ske venstre om.
> så det er den eneste rigtige måde og hvis du kører mellem to rækker
> af biler så passerer du den ene række indenom (højre om) altså ikke
> venstre om.

Nu er passering af holdende biler ikke en overhaling. Hvis bilerne kører, så
er det er, men ikke hvis de holder stille.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-05-05 20:19

"Jan" skrev i en meddelelse:

> §21 Overhaling skal ske venstre om.

Nemlig!

> så det er den eneste rigtige måde og hvis du kører mellem to rækker af
biler
> så passerer du den ene række indenom (højre om) altså ikke venstre om.

Forkert - du skal istedet se det som to kørebaner med striberne som
adskillelse.
Holder motorcykelisten sig i den samme kørebane som bilisten han passerer
venstre om, er det en lovlig forbikørsel eller overhaling venstre om.
Derimod må motorcykelisten ikke køre højre om bilerne i den aktuelle bane,
men gerne højre om bilerne i den anden bane - som han jo ikke kører i.

/Mark.

Fra : Jan

Dato : 24-05-05 20:33

> [...]
> Holder motorcykelisten sig i den samme kørebane som bilisten han passerer
> venstre om, er det en lovlig forbikørsel eller overhaling venstre om.

Der kan vi tildels være enige, men ikke når der er en vejbane med kørsel i
samme retning på din venstre side

> Derimod må motorcykelisten ikke køre højre om bilerne i den aktuelle bane,
> men gerne højre om bilerne i den anden bane - som han jo ikke kører i.

Absolut ikke, kun hvis det er en forbikørsel hvor han følger trafikken i sin
egen bane, og det kan man næppe kalde det hvis han er ved at overhale i
samme vognbane som han selv kører i.

men læs hellere selv loven på
http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel4.htm og tolk den som du syntes
den skal tolkes, men jeg håber sandelig ikke det er mig det går ud over når
det en dag går galt

Sidste svar fra min side
Man bliver alligevel aldrig enige om fortolkningen af loven, men hva' når
bare man kører hensynsfuldt og passer på så går det som regel alligevel.
Skulle man være helt i tvivl er det måske bedst at ringe og hører hvad dem
der administrere færdselsloven mener er korrekt inden man forvolder skade på
sig selv el. andre

jd

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-05-05 20:45

"Jan" skrev i en meddelelse:

> Absolut ikke, kun hvis det er en forbikørsel hvor han følger trafikken i
sin
> egen bane, og det kan man næppe kalde det hvis han er ved at overhale i
> samme vognbane som han selv kører i.

Jeg er overhovedet ikke enig i dette.

Der er forskel på bredde af køretøjer og vognbaner.

Med dine "regler" må to cykler jo ikke engang overhale hinanden i samme
vognbane

/Mark.

Fra : Jan

Dato : 25-05-05 05:14

> [...]
>
> Der er forskel på bredde af køretøjer og vognbaner.
>
> Med dine "regler" må to cykler jo ikke engang overhale hinanden i samme

Jo, det må de da sålænge det sker venstre om, du må også overhale ved fuldt
optrukne linier når bare du ikke krydser linierne, men det jeg skrev var at
hvis der er 2 vognbaner med samme kørselsretning må du ikke kører imellem,
hvis der ligger et køretøj i den yderste bane, da du derved kører indenom
denne (med undtagelse af at du følger trafikken i din egen vognbane) man vil
jo forøvrigt normalt skifte vognbane for at lave en overhaling, men selom
man bliver i samme vognbane er det stadig en overhaling.
Der er ikke forskel på reglerne om der ligger et køretøj i inderbanen eller
ej, det er køretøjet i yderbanen som det drejer sig om, kører du indenom
(højreom) er det en overhaling hvis ikke du følger trafikken i inderbanen,
også selvom der ikke er nogen i inderbanen, ligger der et køretøj inderbanen
og du kører venstre om dette kører du også højreom det i yderbanen og det er
en overhaling højreom og det er ikke tilladt.

jd

Fra : cykellapper

Dato : 25-05-05 15:59

Jan wrote:

> du må også overhale ved
> fuldt optrukne linier når bare du ikke krydser linierne

Tja.. men ikke, hvis det er i en zone afmærket med overhaling forbudt. Har en
kammerat, der fik en bøde for at overhale en traktor, selv om han ikke krydsede
de fuldt optrukne linier. Så vær opmærksom på det.

Min bror mener i øvrigt, at den smalle stribe /mellem/ de fuldt optrukne linier
er en vognbane for motorcykler

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Carl Dragert

Dato : 25-05-05 19:16

"cykellapper" <adressenergodnok@cykellapper.dk> wrote in message
> Jan wrote:
> Min bror mener i øvrigt, at den smalle stribe /mellem/ de fuldt optrukne
> linier
> er en vognbane for motorcykler

Nåee' det er det de er beregnet til - din bror er en meget vis mand

--
Hilsen Carl
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Ulvir

Dato : 24-05-05 20:49

Mark Sandberg wrote:
..
> [...]
> venstre om. Derimod må motorcykelisten ikke køre højre om bilerne i
> den aktuelle bane, men gerne højre om bilerne i den anden bane - som

SÅ er det en forbikørsel- og ikke en overhaling!

Fra : Jan

Dato : 25-05-05 05:18

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Mark Sandberg wrote:
> .
>

> SÅ er det en forbikørsel- og ikke en overhaling!

Kun hvis der er trafik i ens egen bane og man følger den.
Og nej, han må ikke kører højreom trafik i yderbanen, med undtagelse af at
han følger traffikken i inderbanen, han skal lægge sig ud i yderbanen og
håbe på at kørertøjet der fjerner sig som han skal (og var det ikke her det
hele startede højere oppe i tråden LoL)
Vær opmærksom på at vi taler om to spor med samme kørselsretning, ikke en
modkørende bane.

jd

Fra : Thomas Makro

Dato : 27-05-05 23:15

On Tue, 24 May 2005 21:19:02 +0200, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Nemlig!
Ja overhaling. Men læs lige §24 igen. Ved kø-kørsel er
overhalings-begrebet sat ud af kraft, og da overhalings-begrebet
bruges i mange andre paragraffer, sættes alle disse ud af funktion.

>Derimod må motorcykelisten ikke køre højre om bilerne i den aktuelle bane,
>men gerne højre om bilerne i den anden bane - som han jo ikke kører i.
Motorcyklisten må da gerne passere (ikke overhale) i samme vognbane
som bilerne. Der står ingen steder at man _skal_ over i en anden
vognbane for at passere.
Hvis §24 ikke havde eksisteret, ville der være tale om en overhaling,
og så ville du have ret. Men nu findes §24 jo, og den sætter som nævnt
overhalings-begrebet ud af kraft, hvorfor §21 ikke er relevant her.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Jakob

Dato : 24-05-05 10:05

Jan wrote:
> [...]
> hans bane og så må man jo håbe han også kender loven og trækker ind og giver
> plads til den bagved kørende også selvom denne ikke overholder

LOL - Hvilken planet bor du på?

--
Jakob, 748SP

Fra : Jan

Dato : 24-05-05 10:57

> LOL - Hvilken planet bor du på?
>
> --
> Jakob, 748SP

Hvad snakker du om Jakob, hvis du kører hurtigere end køretøjet i yderbanen
og du ligger i inderbanen og du fortsætter forbi er det en
overhaling/indenomskørsel og det kan i værste fald koste en orienterne
kørerprøve.

jd

Fra : Jan

Dato : 24-05-05 11:12

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Nu ville en undskyldning være på sin plads, og så håber jeg ikke jeg møder
dig i traffikken.

Fra : bem

Dato : 24-05-05 11:52

> "Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ville en undskyldning være på sin plads, og så håber jeg ikke jeg møder
> dig i traffikken.

Mon ikke Jacob siger LOL til, at forankørende skulle trække ind og give
plads...

/Bo

Fra : Jan

Dato : 24-05-05 12:34

> Mon ikke Jacob siger LOL til, at forankørende skulle trække ind og give
> plads...
>
> /Bo

Tjaa, nu var det hele afsnittet han havde sat med, og jeg er sq ikke til dum
smarte bemærkninger, så måske han skulle overveje at skrive hvad han mener
istedet for så er der en chance for ikke at blive misforstået hvis du nu
skulle have ret og det bare var det han mente, ellers har han jo chancen for
at tilpasse det nu LoL

Jd

Fra : Jakob

Dato : 24-05-05 11:43

Jan wrote:
> [...]
> og du ligger i inderbanen og du fortsætter forbi er det en
> overhaling/indenomskørsel og det kan i værste fald koste en orienterne

Hvis du nu så hvilken del af del dit indlæg jeg havde quoted, så vil du
se at det er din henvisning til at man skal håbe på at billisten kender
loven og vil trække ind til siden når du ligger dig bag ved ham, som jeg
kommentere på - men der mangler måske ilt på din planet?

--
Jakob, 748SP

Fra : Jan

Dato : 24-05-05 12:40

> [...]
> og vil trække ind til siden når du ligger dig bag ved ham, som jeg
> kommentere på - men der mangler måske ilt på din planet?

ja ja, det ene hænger jo sammen med det andet, men du quotede til dette
(ellers kig i dit svar!):

> [...]
>må man jo håbe han også kender loven og trækker ind og giver plads til den
>bagved kørende også selvom denne ikke overholder hastighedsgrænserne.

Og jeg hentydede til starten (som trods alt er den vigtige part resten
var ment lidt ironisk da de fleste mener at når bare de overholder
fartgrænsen er det ikke nødvendigt at give plads.
Men bemærkningen om der mangler ilt på min planet, tjaa, den bruger min søn
også tit, så den slags kan jeg ikke tage alvorligt.

jd

Fra : Carl Dragert

Dato : 24-05-05 12:58

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> wrote in message
> Men bemærkningen om der mangler ilt på min planet, tjaa, den bruger min
> søn også tit, så den slags kan jeg ikke tage alvorligt.
så det må jeg måske til at tage alvorligt.

carl

Fra : Jakob

Dato : 24-05-05 13:30

Jan wrote:

> Og jeg hentydede til starten (som trods alt er den vigtige part resten
> var ment lidt ironisk da de fleste mener at når bare de overholder
> fartgrænsen er det ikke nødvendigt at give plads.

Det ironiske er da at hvis billisten ligger i yderbanen og der er frit i
inderbanen så har billisten jo ligsom allerede vist at han/hun ikke
kender eller ikke har tænkt sig at overholde loven - Vil du så påstå at
det er normalt at de skifter mening når du lægger dig ud bagved dem?

--
Jakob, 748SP

Fra : Jan

Dato : 24-05-05 14:42

> [...]
> eller ikke har tænkt sig at overholde loven - Vil du så påstå at det er
> normalt at de skifter mening når du lægger dig ud bagved dem?

ok, selvom vedkommende ikke kender loven, og jeg ikke selv regner med
han/hun vil skifte bane hvis jeg lægger mig ud bagved, så bliver det ikke
mere lovligt af at jeg overhaler indenom!

jd

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-05-05 08:33

"PSG" <psg@MYREget2net.dk> writes:

> Det er mere reglen end undtagelsen af mc'er tror at trafikkøer kun
> er noget der gælder for biler, og som følge af den opfattelse ligger
> mange mc'er og slingrer mellem bilerne, laver et 3. spor i midten

I Tyskland giver bilisterne plads, så der bliver et 3. spor i midten
hvori motorcyklerne kan passere. Trafikken afvikles hurtigere og alle
er glade. Tilmed er det ganske ufarligt fordi bilisterne netop giver
plads.

I øvrigt er min medlidenhed over for bilister i kø oftest ret
begrænset. De vælger et køretøj, der fylder 10 m², men der er sjældent
mere end én person i. Hvem er det lige der er skyld i køerne, kunne
man næsten spørge

Personligt kører jeg kun mellem biler, hvor der er rimelig plads og
trafikken står helt stille. Det andet er for farligt IMO.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-05-05 08:40

> [...]
> flertallet, men jeg mener det er problematisk at så mange mc'er på
> pågældende strækning blæser på egen og andres sikkerhed. Tager I det

Hej

Nu kører jeg ikke som ovenstående, da jeg hellere vil komme for sent i
dette liv end for tidligt til det næste.

Men det du beskriver kunne lige så godt være en billist eller en
knallert 45. Eneste grund til man lige lægger mærke til MC'erne er at de
først lige er kommet ud i vejret og som regel larmer en del mere en de
små æsker (og at æskemenneskerne i bund og grund er pisse misundelige på
de ikke har en.

Men nu vi er ved det! Så oplever jeg tit bilister der ligger 3 cm fra
min bagskærm på landevejen til trods for 100 km/t, bilister der i
sammenfletninger forsøger at presse en ud i rabatten, bilister der
absolut skal holde og gasse op ved et lyskryds for at se om de kan acc.
fra en. Og det er som regel yngre mødre eller ældre herrere!

Det der er problemet er at de fleste der har overstået køreprøven har
glemt den vigtigste regel i færdselsloven "Gensidigt hensyn!"

Stef

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-05-05 09:42

PSG wrote:
> [...]
> ordentligt på jer når I ikke efterlever de mest simple spilleregler i
> trafikken. I har kræfter og rettigheder som biler men opfører jer som

Nu er jeg bil- MC- og cyklist, så jeg tager afstand fra dine
generaliseringer til en start. Det sagt, så forstår jeg din frustration
over at holde i kø - det er der ingen af os der finder morsomt. Men som
du ser det demonstreret dagligt kan det trafikproblem løses temmelig
elegant med enten en MC eller cykel.

Min kø-regel når jeg er på MC er at hvis køen bevæger sig med < 30km/t
kører jeg omkring 40km/t i midten. Dog kun på motorvej. Der er muligvis
ikke lovligt, men jeg vil ikke betegne det som hensynsløst. Jeg har ikke
oplevet køen på din motorvej, så jeg kan ikke udftale mig om dine
oplevelser, men umiddelbart tror jeg bare du er lidt indebrændt. Tag en
cykeltur - det tager din overskudsenergi og omsætter den til afslappet
tilfredshed.

> [...]
> flertallet, men jeg mener det er problematisk at så mange mc'er på
> pågældende strækning blæser på egen og andres sikkerhed. Tager I det

Ja da - vi er klar over at der er et mindretal der kører for farligt og
provokerende - det giver alle MC-ister et dårligt rygte, og øger
risikoen for at andre trafikanter (primært bilister) bevidst udøver
chikane, der vel at mærke kan koste os livet. Samme fænomen kan man se i
cyklistkredse. Bilisters risiko er noget mindre, så det kan ikke helt
sammenlignes.

Jeg kan kun opfordre til at se lidt mere nuanceret på trafikantgrupper -
ikke alle bilister taler i håndholdt mobil mens de fodrer spædbarnet på
bagsædet under kørslen, ikke alle cyklister kører over for rødt på
fortovet mens de i grupper fylder hele vejen klædt ud i CSC svømmetøj og
ikke alle MC-ister bruger vejene som racerbane mens de brækker spejlene
af bilerne.

--
vh
Torben

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 08:57

> [...]
> ser det demonstreret dagligt kan det trafikproblem løses temmelig elegant

Jeg mener ikke at jeg generaliserer. Jeg udleder ikke noget generelt ud fra
mine observationer, men skriver netop 'mange' og ikke 'alle'. Og jeg har
affundet mig med at holde i kø - hvilket betyder at bl.a. jeg ikke lige
napper et hul når jeg ser det. Køkørsel kan være stressfremkaldende og det
kræver faktisk at man udviser endnu større hensynsfuldhed end ellers.

> [...]
> oplevelser, men umiddelbart tror jeg bare du er lidt indebrændt. Tag en
> cykeltur - det tager din overskudsenergi og omsætter den til afslappet

Nope - jeg bliver sq bare nogen gange forskrækket når der blæser noget ind i
mit synsfelt i en trafiksituation hvor alle andre står stille. Og tak for
rådet - men jeg cykler faktisk ret meget!

> [...]
> vel at mærke kan koste os livet. Samme fænomen kan man se i cyklistkredse.
> Bilisters risiko er noget mindre, så det kan ikke helt sammenlignes.

Jeg mener så ikke at det giver alle MC'er et dårligt ry - jeg undlader at
generalisere, jf. ovenfor.

> [...]
> ikke alle MC-ister bruger vejene som racerbane mens de brækker spejlene af

Ja, ja, men to vrang giver ikke en ret! Jeg er da klar over at alle andre
trafikanter har deres andel af forseeelser, men det retfærdiggør jo ikke
MC'ers kørsel mellem kørende biler.

- Patrick

Fra : Jesper

Dato : 24-05-05 10:55

> Nope - jeg bliver sq bare nogen gange forskrækket når der blæser noget ind i
> mit synsfelt i en trafiksituation hvor alle andre står stille. Og tak for
> rådet - men jeg cykler faktisk ret meget!

Og her indrømmer du så at du ikke holder dig orienteret i dene spejle. Når
du er så bevidst om at der kan komme MC'er mellem rækkerne, burde du så
netop ikke holde dig orienteret om det, sådan at du ikke bliver
forskrækket? Og når du så ser en MC i spejlet, så træk lidt væk fra midten
så han lettere kan komme forbi...

På min første MC-tur gennem Tyskland stødte jeg også tit ind i køer (altså
ikke dem der giver mælk) og som alle andre MC-ister kørte jeg imellem de 2
rækker af biler. Her opdagede jeg så at de bilister der var dårligst til
at give plads var dem der havde danske nr.plader på :-/
Så det kan godt være at denne tråd istedet for skulle hedde "Biler's
opførsel"...

/
Jesper

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 12:51

"Jesper" <tiper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> netop ikke holde dig orienteret om det, sådan at du ikke bliver
> forskrækket? Og når du så ser en MC i spejlet, så træk lidt væk fra midten

Nix - jeg sidder da ikke i fx en kø og holder øje med eventuelle mc'ere der
kommer bagfra og smutter mellem bilerne. Gør du?

- Patrick

Fra : bem

Dato : 24-05-05 13:14

"PSG" <psg@MYREget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> kommer bagfra og smutter mellem bilerne. Gør du?

Det gør jeg da bestemt. Hvordan skal man ellers kunne give plads for
udrykningskøretøjer og som Jesper skriver, når du er bevidst om, at der kan
komme andre trafikanter bagfra, så er det da underligt, at det kan overraske
dig - med mindre de kører hurtigt/uforsvarligt, naturligvis.

/Bo

Fra : Plil

Dato : 24-05-05 13:17

Man holder vel altid et vågent øje med spejlene (uden at der er behov for at
sidde og glo i den hele tiden). Der kunne eksempelvis være et udtryknings
køretøj på vej, og det vil i såfald ikke gøre noget hvis man havde lavet
plads til det inden det var så tæt på at det overdøvede radioen/konen

PLil

Fra : Jesper

Dato : 24-05-05 13:42

PSG wrote:

> "Jesper" <tiper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nix - jeg sidder da ikke i fx en kø og holder øje med eventuelle mc'ere der
> kommer bagfra og smutter mellem bilerne. Gør du?

Jo det gør jeg da. Desuden holder jeg også øje med udrykningskøretøjer....
Gør du det?

/
Jesper

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-05-05 14:31

PSG wrote:

> Jeg mener ikke at jeg generaliserer.

"I har kræfter og rettigheder som biler men opfører jer som cyklister"

Det er de generaliseringer jeg taler om. Jeg er klar over at du kun er
træt af mange af os.

> Og jeg har
> affundet mig med at holde i kø - hvilket betyder at bl.a. jeg ikke lige
> napper et hul når jeg ser det.

At "nappe et hul" er jo også ulovligt ved køkørsel. At affinde sig med
køen er jo noget man vælger når man skriver slutsedlen på madkassen.

> Nope - jeg bliver sq bare nogen gange forskrækket når der blæser noget ind i
> mit synsfelt i en trafiksituation hvor alle andre står stille. Og tak for
> rådet - men jeg cykler faktisk ret meget!

Forstået - det er ikke rart at få en skrigende larmepotte ind af
sideruden - den slags hensynsløs adfærd tager jeg også afstand fra
(hvilket gør mig upopulær hos visse her fra gruppen). Vedr. cykleriet -
godt for dig. Det gør det normalt nemmere at forstå og acceptere andre
gruppers handlemåde når man prøver deres vilkår på egen krop. Jeg er dog
ikke sikker på at du cykler helt nok, når du stadig bruger cyklister som
et skældsord.

> Jeg mener så ikke at det giver alle MC'er et dårligt ry - jeg undlader at
> generalisere, jf. ovenfor.

Tjah. Man oplever tit grundløs chikane fra bilister når man færdes på MC
eller cykel. Det er let at slutte at chikanen stammer fra bilistens
dårlige oplevelser med andre fra cykel- eller motorcykelgruppen.

Konsensus omkring de 8 cyklister der blev vædret forleden, er her på mit
arbejde at de har gjort noget forkert og dermed selv er skyld i at blive
kørt ned. Så vidt jeg nåede at høre før jeg skred er det med baggrund i
mine kollegaers oplevelser med cykelklubber på træningstur.

> Ja, ja, men to vrang giver ikke en ret! Jeg er da klar over at alle andre
> trafikanter har deres andel af forseeelser, men det retfærdiggør jo ikke
> MC'ers kørsel mellem kørende biler.

Jeg har stadig svært ved at se at man kan have noget imod det når det
foregår kontrolleret og fredeligt.

--
vh
Torben

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-05-05 16:31

> [...]
> kørt ned. Så vidt jeg nåede at høre før jeg skred er det med baggrund i
> mine kollegaers oplevelser med cykelklubber på træningstur.

Jeg færdes i et område der er meget brugt af trænende cykelryttere og min
svoger er både motorcyklist og cykelrytter.
Uden at ane hvad der skete nede ved Århus, så tror jeg begge parter gjorde
noget der var dumt, uforsvarligt og ulovligt. Cyklisterne tog skade (det
gjorde bilisten nok også), og bilisten er sigtet.
Trænende cyklister her i området kører stort set altid 3-4-5 ved siden af
hinanden på de små sogneveje, så en bil ingen chance har for at komme forbi,
og de er generelt ret dårlige til at orientere sig. Bilisterne til gengæld,
kører ofte 80 selvom oversigtsforholdene måske kun berettiger til det halve.
Hvis sådanne to enklaver mødes, så opstår situationer som i Århus.
Hvem var selv ude om det? Det kan man diskutere til man bliver gammel,
faktum er at der er en flok cykelryttere som fremover overholder
færdselsloven, og en bilist der også gør (hvis han stadig har kørekort).

Og til debatten om de motorcyklister der kører mellem vejbaner og maser sig
ind og ud af køer: Vær mere bevidst om den risiko I løber end cykelryttere
er. Intet vi foretager os her i livet er risikofrit, men det er meget dumt
at miste noget man helst ikke vil undvære (fx. sine ben) for et øjebliks
morskab eller 10 min. kortere tid i kø.

Rittig

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 19:47

> PSG wrote:
> >
> Jeg er dog ikke sikker på at du cykler helt nok, når du stadig bruger
cyklister som
> et skældsord.

Det mener min vægt heller ikke! Men jeg er nu gammel cyklist i bund og grund
og faktisk er jeg ophavsmand til nyhedsgruppen dk.fritid.cykel og har
adskillige lange (+300 km) motionsløb i meritterne.

Men det afholder mig ikke fra at ryste på hovedet af mange cyklisters
opførsel - især i København!

- Patrick

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-05-05 08:55

"Jeg begriber ikke den trafikkultur som jeg dagligt oplever"

Er det fordi du mener det er "uretfærdigt" at de ikke blive i samme vognbane
og dermed kommer hurtigere frem?

Eller mener du at de foretager sig noget ulovligt?

Nu bor jeg selv i Jylland, så jeg har ikke set kørslen på den pågældende
strækning.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Janner

Dato : 24-05-05 08:59

> Er det fordi du mener det er "uretfærdigt" at de ikke blive i samme
> vognbane og dermed kommer hurtigere frem?

Lige mine ord .... Hvorfor slikker hunde sig i skridtet ???? Ja fordi di kan
!

Folk kan da bare sidde i deres madkasse og pakke deres fucking fordomme væk,
fordi der er ikke er plads til deres kasse og de sidder fast i en kø behøver
jante loven da ikke komme op så de ikke giver plads for de motorcykler der
faktisk er plads til ! Det er så typisk Dansk .... fordi "tude fjæs" jeg
ikke selv kan SKAL ANDRE heller ikke have lov til passere en kø !

Hygge

Jan
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 09:09

"Janner" <askmejust@nospamnejtak.ja> skrev i en meddelelse

> [...]
> "tude fjæs" jeg ikke selv kan SKAL ANDRE heller ikke have lov til passere

Jan, prøv at læs hvad jeg skriver og argumenter gerne imod hvis du er uenig
i stedet for at kyle om dig med dine egne fordomme. Jeg mener at det er en
hensynsløs opførsel jeg har beskrevet, hvis du synes det er i orden at
slingre mellem bilerne så er det vel din sag - jeg håber at du passer godt
på dig selv så.

- Patrick

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-05-05 15:56

> Jan, prøv at læs hvad jeg skriver og argumenter gerne imod hvis du er
uenig
> i stedet for at kyle om dig med dine egne fordomme.

Velargumenterede indlæg er ikke lige Janners stærke side

Men der er flere ting i dit indlæg:
1. Maser motorcyklisterne sig frem?
2. Er det de gør ulovlligt?
3. Udsætter de sig for fare?
4. Vil bilister begynde at gøre farlige ting fordi de er sure/misundelige på
motorcyklisterne?

Ad 1. - Ja, det gør de da - ligesom bilisterne gør når de kan komme til det.
Det gør alle, også knallerter og cyklister, motorcyklister er bare gode til
det, fordi mange kører rundt på "transportmidler" med ydelse som en Ferrari.

Ad 2. - Nej, det er oftest ganske lovligt (pånær indenoms overhalingerne,
der kan koste en orienterende køreprøve). Lær at leve med det.

Ad 3. - Ja, de udsætter sig for fare. Men for faen, det er jo deres eget liv
og førlighed der er indsatsen, og hvis de nu vil løbe risikoen, så lad dem
da.

Ad 4. - Ja, før eller senere. Road rage er ikke så sjældent endda, jeg har
været udsat for det flere gange. Så bliver vi motorcyklister vildt
indignerede, men det hjælper ikke rigtig, når vi ligger der med vores
brækkede ryg...

Rittig
Bilist, motorcyklist og cyklist

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 09:04

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "Jeg begriber ikke den trafikkultur som jeg dagligt oplever"
>
> Er det fordi du mener det er "uretfærdigt" at de ikke blive i samme
> vognbane og dermed kommer hurtigere frem?

Nej, jeg synes de der ligger og krydser vognbane mellem hver anden bil
opfører sig farligt.

> Eller mener du at de foretager sig noget ulovligt?

Mig bekendt gælder samme regler for biler som for MC'er ved overhalinger og
vognbaneskift. Og en to-sporet motorvej er en to-sporet motorvej - ikke tre!

> Nu bor jeg selv i Jylland, så jeg har ikke set kørslen på den pågældende
> strækning.

Nej, motorvejskøer er vist primært et sjællandsk fænomen ( Arrjj, ved
godt at den kan være slem ved fx Vejle).

- Patrick

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 09:59

> Mig bekendt gælder samme regler for biler som for MC'er ved overhalinger
og
> vognbaneskift. Og en to-sporet motorvej er en to-sporet motorvej - ikke
tre!

Man må gerne overhale inden for en vognbane hvis der er plads, det siger
færdselsloven, så det er faktisk lovligt !
I næstved har vi en ringvej og stykket ude fra krydset op imod bilka og til
kalbyris krydset der er dobbelt optrukket, men den enkelte vejbane er dog så
bred at man kan overhale, hvis den foran kørende holder helt til højre.. det
er også lovligt..

Så man må faktisk godt, selv kørelæren sagde det da jeg tog mc pap i sin tid

Mvh
Morten

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 24-05-05 10:11

Juel wrote:

> [...]
> er også lovligt..
>
> Så man må faktisk godt, selv kørelæren sagde det da jeg tog mc pap i sin tid

Det kunne jeg godt tænke mig at få bekræftet på en eller anden måde. Jeg
diskuterede netop selv samme emne med min far i weekenden. Han påstår
det ikke er lovligt, men jeg mener også at det var i orden, i og med det
faktisk er en forbikørsel..?

Mvh Peter

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 10:25

> [...]
> diskuterede netop selv samme emne med min far i weekenden. Han påstår
> det ikke er lovligt, men jeg mener også at det var i orden, i og med det

Det er jo ikke anderledes end hvis det var en 45scooter man overhalede inden
for den optrukne linie... må man jo også godt.

Mvh
Morten

Fra : Henrik Larsson

Dato : 24-05-05 20:06

> Man må gerne overhale inden for en vognbane hvis der er plads, det siger
> færdselsloven, så det er faktisk lovligt !

Så forklar mig lige §52 i færdselsloven:
- Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj

Mvh Henrik

Fra : bem

Dato : 24-05-05 20:10

Henrik Larsson wrote:

> Så forklar mig lige §52 i færdselsloven:
> - Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj

Gerne. Det betyder, at en motorcykel ikke må køre ved siden af et andet
køretøj med samme hastighed i samme vognbane. Det har intet med overhaling
at gøre.

/Bo

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-05-05 10:16

"jeg synes de der ligger og krydser vognbane mellem hver anden bil opfører
sig farligt"

Men det er vel ikke ulovligt. Om det er farligt ved jeg ikke, da jeg ikke
har set det. Men bilisterne køre nu ofte også tæt... Men det forsvare
selvfølgelig ikke farlig kørsel.

"Mig bekendt gælder samme regler for biler som for MC'er ved overhalinger og
vognbaneskift. Og en to-sporet motorvej er en to-sporet motorvej - ikke tre"

Tidligere havde det danske blad "Bike" (mener jeg det var og som vist ikke
eksistere mere) en artikel, hvor politiet udtaler at det ikke er helt
ulovligt (men det er også nogle år siden). Det eneste som de måske kunne
give bøde for, var hvis man overhaler (og ikke "forbikøre" i kø) højre om, i
din vognbane. Men hvis blot de kørte på den anden side af linierne, så er
det en overhaling af bilen i vognbanen ved siden af.....
Husk MC'er fylder ikke meget, vi må jo også overhale når der er dobbelt
optrukne linier, hvis bare vi kan være mellem bilen og linien.

Men bilisterne er nu heller ikke for flinke. Hvis jeg holder i kø (fx.
Vejle), er jeg ofte ude for at biler presser sig op på siden af mig. Og
derefter trække mod højre, så jeg enten er nød til at give gas og køre væk,
og det ikke muligt, må jeg trække om bag bilen. Det er da hensynsløst. Og
han komme kun én plads længere frem i køen....
Personligt bryder jeg mig ikke om kø. Dog fungere det perfekt i Tyskland (og
andre lande), hvor der bliver givet plads, så vi kan komme ud af køen. Det
er jo også til fordel for bilisterne, så optager vi jo en plads mindre i
køen. For de fleste bilister er det vist bare janteloven der råder... Hvis
jeg kommer for sent, så skal ham på MC'en også
Personligt giver jeg altid plads til MC'er. Og der er ingen grund til selv
at lege politi og måske fremtvinge en farlig situation. Læs blot tråden lidt
længere nede, hvor en billist i Århus påkøre en MC'ist med fuldt overlæg.
Heldigvis uden personskade. Men det er vanvittigt.

Fra : anders majland

Dato : 24-05-05 10:33

> Husk MC'er fylder ikke meget, vi må jo også overhale når der er dobbelt
> optrukne linier, hvis bare vi kan være mellem bilen og linien.

Men ikke når der skiltes med overhalingsforbud - selvom der er plads nok
indenfor linierne... De sidste 30kkm har jeg kørt med sidetasker så min mc
er omkring 1 meter bred - så jeg fylder mere end gennemsnittet. Det sker
selv at jeg overhaler en kø hvor der er plads til det. F.eks hvor holbæk
motorvejen stopper. Hvis bilisterne i andet spor er flinke og holde til
højre i deres bane er der masser af plads at komme forbi på (og langt de
fleste er flinke, men nogle vælger også bevist at spærre.)

Men det har været diskuteret et utal af gange. En af de mere saglige
diskussioner giv på vejens bredde og om der var plads nok. Jeg kan ikke
huske hvem jeg primært arhumenterede imod - men han måtte se sig slået hjem
på et tidspunkt efter at jeg have fundet vejdirektoratets beskrivelser af
hvordan veje skulle anlægges. Historien må kunne findes igen via
groups.google.com men jeg kan ikke huske om det var her eller i
dk.fritid.bil. Konklusionen var ihvertfald at sporene på motorveje (normalt)
er brede nok til at man forsvarligt kan overhale en bil der holder passende
til højre i sit spor. Derimod kniber det mere med at komme forbi en lastbil,
men det er også sjældent de ligger og spærre i andet spor ved kø.

/Anders Majland

Fra : anders majland

Dato : 24-05-05 11:46

> Hvis bilisterne i andet spor er flinke og holde til højre i deres bane er
> der masser af plads at komme forbi på (og langt de fleste er flinke, men
> nogle vælger også bevist at spærre.)

Det sker også (men sjældent) at jeg overhaler i første spor - eller på et
sporet vej. Men der er det så ikke til lovligt at komme forbi en lastbil.
Der er ikke tvivl om at slalom er ulovligt men grænsen er lidt grå. Hvor
længe skal man blive i et spor inden man må skifte ... Ligeledes må man jo
ikke indlede en overhaling uden at have sikret sig at den kan afsluttes. Det
kan være lidt svært hvis man overhaler en række i tæt trafik, selvom man på
mc næsten altid kan trække ind på den rigtige side af linien uden at tage
bremseafstanden for den bil man lige har overhalet /da veje oftest er brede
nok til at man ligger ved siden af i "mellemrummet" mellem bilerne

Jeg har også en enkelt gang valgt at følge efter en mc.betjent mellem
rækkerne. Da han kom i roligt tempo uden udrykning er han jo underlagt samme
regler som os andre så jeg vurderede at det var forsvarligt at følge efter.
Langt de fleste bilister var flinke til at trække ind for os, men der var
selvfølgelig også enkelt der "sov" så de ikke så den politimotorcykel i side
og bakspejl ...

/Anders Majland

Fra : Carl Dragert

Dato : 24-05-05 12:51

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:42930997$0$79465$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> rækkerne. Da han kom i roligt tempo uden udrykning er han jo underlagt
> samme regler som os andre så jeg vurderede at det var forsvarligt at følge

Hvordan kunne du se at han var uden udrykning?

Under udrykning må en fører af politiets køretøjer gerne tilsidesætte
almindelige færdselsregler. Det er ikke påkrævet at advisere om udrykningen
ved benyttelse at horn eller lygter.. Men for lovligt at kunne tilsidesætte
færdselslovens bestemmelser i forbindelse med udrykningskørsel kræves det,
at føreren har udøvet et konkret skøn både over udrykningskørslens
nødvendighed og over nødvendigheden af at tilsidesætte de almindelige
færdselsregler.

Carl

Fra : anders majland

Dato : 24-05-05 13:34

> Hvordan kunne du se at han var uden udrykning?

Du har ret - men hans "attitude" var ikke at han havde travlt men bare ikke
gad holde stille i køen ... Det var almindelig myldertidstrafik på
motorringvejen. Havde det været på et tid/sted med en pludseligt opstået kø,
havde jeg nok ikke fulgt efter da jeg så havde forventet et uheld eller lign
længere fremme som han skulle frem til...

I forrige uge holdt jeg også pænt min plads i køen da der var sket et par
uheld på E45 sydgående ved Horsens. Mange bilister begyndte at flette ind
1,5-2km før nødvendigt og der valgte jeg så at blive liggende i andet spor
helt frem til at det var nødvendigt at flette ind - Jeg overvejede godt nok
at "snyde i køen", men holdt min plads - måske mest fordi det var et par
store gulplade varevogne der bagfra havde mast sig langt frem efterhånden
som folk trak ind - De var mildest talt utilfredse med at jeg spærrede for
dem de sidste 5-700meter inden sammenfletningen men påkørte mig dog ikke ...

/A

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-05-05 12:22

"Men ikke når der skiltes med overhalingsforbud"

Nej, det er klart.

"så jeg fylder mere end gennemsnittet"

Og jeg kører med sidevogn

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-05-05 10:55

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> writes:

> [...]
> ikke har set det. Men bilisterne køre nu ofte også tæt... Men det
> forsvare selvfølgelig ikke farlig kørsel.

Tjah, en 3-4 hurtige vognbaneskift kan faktisk redde dig en sigtelse
for uforsvarlig kørsel. Specielt i myldretid midt i byen, køkørsel osv.
Det er en vurderingssag den enkelte politi'er foretager.

(og det gælder ikke kun motorcykler)

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : Carl Dragert

Dato : 24-05-05 09:05

"PSG" <psg@MYREget2net.dk> wrote in message
> [...]
> simpelthen ikke gider at passe ordentligt på jer når I ikke efterlever de
> mest simple spilleregler i trafikken. I har kræfter og rettigheder som

Jeg er en af de mc-folk som dagligt kører til København ad vestmotorvejen,
og har den opfattelse at trafikkøer er noget som skal afvikles bedst muligt.
Jeg kører næsten altid op mellem rækkerne af holdende biler hvor motorvejen
ophører. Denne kørsel foretager jeg med meget lav hastighed og tager
selvfølgelig stor hensyn til de bilister jeg passerer, jeg slingrer ikke,
larmer ikke, og 'presser' mig ikke ind i et hul. Et stykke før lyskrydset
bliver banerne så smalle at det vil genere bilisterne hvis jeg passerer dem,
her trækker jeg ind i køen og følger denne.

Jeg tør godt køre på denne måde! og mener ikke at konsekvensen er at
bilisterne ikke gider passer på mig, den holdning er der vel intet menneske
der har til andre. Tværtimod oplever jeg hver dag at bilister trækker lidt
til siden så jeg kan passere, f.eks. når jeg holder bag dem fordi der ikke
er plads i 'det 3. spor i midten'. De fleste bilister har ikke noget imod at
mc'ister kommer hurtigere frem, og jeg møder smil og stor venlighed hver
morgen.

Ja, vi har kræfter og rettigheder som biler, og vi opfører os ikke meget
anderledes end andre trafikanter. Nej jeg opfører mig ikke som cyklister
(har aldrig set en på motorvejen), jeg kører ikke på cykelstierne, og kører
ikke i korte bukser og t-shirt om sommeren (desværre). - Men hvad mener du
egentlig med 'opfører sig som cyklisterne', det lyder lidt som om du mener
der også er noget galt med deres opførsel i trafikken.

--
Hilsen Carl
FZR600 + Carina E + SCO racercykel

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 09:20

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er en af de mc-folk som dagligt kører til København ad vestmotorvejen,
> og har den opfattelse at trafikkøer er noget som skal afvikles bedst

Det trods alt begrænsede antal mc'er gør næppe fra eller til ift. afvikling
af køerne.

> [...]
> mener du egentlig med 'opfører sig som cyklisterne', det lyder lidt som om
> du mener der også er noget galt med deres opførsel i trafikken.

Det var ikke som en cyklist på motorvejen jeg henviste til, men mange
cyklisters generelt alternative fortolkning af færdselsloven. Jeg oplever
masse cyklister hver dag der cykler med hovedet under armen og med en
tilsyneladende ligegyldighed og dødsforagt, og det er en variant af den
holdning jeg synes praktiseres af 'slingre-mc'erne':
jeg-skal-frem-lige-nu-koste-hvad-det-vil.

- Patrick

Fra : Carl Dragert

Dato : 24-05-05 09:53

> Det trods alt begrænsede antal mc'er gør næppe fra eller til ift.
> afvikling af køerne.

Det er rigtigt at en mc som 'snyder' ikke giver en mærkbar effekt på
bilkøerne, men for mc'en bliver køen afviklet bedst muligt

> [...]
> holdning jeg synes praktiseres af 'slingre-mc'erne':
> jeg-skal-frem-lige-nu-koste-hvad-det-vil.

En cyklist med 'hovedet under armen' må se mærkværdigt ud, jeg vil prøve om
jeg kan fremmane sådan et syn næste gang jeg sidder og keder mig i min bil

Ordet >slingre< benyttes primært i forbindelse med ikke at have kontrol, jeg
oplever sjældent mc kører som i den grad ikke har kontrol over køretøjet.

Holdningen "jeg-skal-frem-lige-nu-koste-hvad-det-vil" kan jeg ikke genkende,
og gælder under ingen omstændigheder i forbindelse med mc-folks adfærd i
'3.spor'.

Men nu skal jeg ind på arbejde, hils på mig hvis vi ses på motorvejen.

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 09:59

> Det er rigtigt at en mc som 'snyder' ikke giver en mærkbar effekt på
> bilkøerne, men for mc'en bliver køen afviklet bedst muligt

Point taken

> Holdningen "jeg-skal-frem-lige-nu-koste-hvad-det-vil" kan jeg ikke
> genkende, og gælder under ingen omstændigheder i forbindelse med mc-folks
> adfærd i '3.spor'.

Det er sådan jeg nogen gange oplever det: for agressivt og uden at tage
temperaturen på hvordan køen udviker sig.

> Men nu skal jeg ind på arbejde, hils på mig hvis vi ses på motorvejen.

Ja, på denne tid af formiddagen får du ingen problemer

- Patrick

Fra : m0rt3n

Dato : 24-05-05 11:20

"PSG" <psg@MYREget2net.dk> skrev i en meddelelse
> er mere reglen end undtagelsen af mc'er tror at trafikkøer kun er noget
> der gælder for biler, og som følge af den opfattelse ligger mange mc'er og

Ja køer er kun for biler! At holde i kø i bil er noget med musik,
aircondition og måske lidt mobilsnak. At holde i kø på MC, er noget ofte
noget med at sidde og stege i solen i sort læder over en varm motor. En gang
prøvede jeg at respektere køen på den fynske motorvej. Efter et stykke tid
havde jeg ikke kræfter til at tage koblingen igen og igen (ny MC med stram
kobling) Jeg måtte tage den i nødsporet derfra. Det var der selvfølgelig en
masse der fik ondt i røven over og dyttede, men jeg havde dog lige kræfter
tilbage i armen til at sende dem en lille hilsen tilbage...
-m0rt3n "zig-zag" zrx1100

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-05-05 10:57

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> writes:

> Det var der selvfølgelig en masse der fik ondt i røven over og dyttede,
> men jeg havde dog lige kræfter tilbage i armen til at sende dem en lille
> hilsen tilbage... -m0rt3n "zig-zag" zrx1100

*LOL* - diplomatisk as ever

Fra : Arne Andersen

Dato : 24-05-05 11:24

Fra : Niels Porsbøl Jacobs~

Dato : 24-05-05 11:31

> [...]
>
> Jeg begriber ikke den trafikkultur som jeg dagligt oplever mange
> motorcyklister praktiserer på motorvejene mellem Roskilde og København.
<KLIP>

Hej Patrick

Her er et par links som du kan dele med dine medbilister:

www.dsb.dk
http://www.pendler.net/

Jeg er helt personligt syg og træt af at se på de miljøsvin, der sidder
alene i deres bil med kaffen i den ene hånd og mobiltelefonen i den anden og
skaber trafikkøer om morgenen og eftermiddagen...

Prøv en dag at kigge dig omkring på motorvejen og se hvor mange der sidder
alene i deres bil og tænk så på hvor store køerne ville være, hvis der bare
var 3 personer i hver bil!

Jeg er også træt af modkørende bilister der overhaler i min vejbane så jeg
må søge tilflugt i rabatten, bilister der koldt og kynisk laver et
venstresving ud foran mig, bilister der ikke orienterer sig til venstre før
de trækker ud til en overhaling på motorvejen og bilister, der absolut skal
presse sig op på siden af mig i trafikkryds for at komme 2 m. længere frem!
Men det gør ikke, at jeg passer mindre på mig selv eller andre!!

Og hvis du bare generelt er sur på motorcyklister, så fortæl det til nogen
der rent faktisk gider lytte:

www.care-bears.com

M.v.h.

Niels Porsbøl - Der både kører mc, bil og lastbil...

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 13:00

"Niels Porsbøl Jacobsen" <npja03@land.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Patrick
>
> Her er et par links som du kan dele med dine medbilister:
>
> www.dsb.dk
> http://www.pendler.net/

Tak, men dem kendte jeg så godt!

> [...]
>
> Prøv en dag at kigge dig omkring på motorvejen og se hvor mange der sidder
> alene i deres bil og tænk så på hvor store køerne ville være, hvis der

Hvad har det med sagen at gøre? En dumhed eller uhesigtsmæssigt har jo
aldrig retfærdiggjort en anden. Men det er selvfølgelige lidt lettere at
forsvare egne fejl ved at påpege andres, selvom du sammeligner pærer og
bananer her.

> [...]
> skal presse sig op på siden af mig i trafikkryds for at komme 2 m. længere
> frem! Men det gør ikke, at jeg passer mindre på mig selv eller andre!!

Det kan jeg godt forstå du er træt af. Prøv at lav et indlæg i dk.fritid.bil
om dette emne, så er jeg sikker på at du får en god debat med bilisterne

> Og hvis du bare generelt er sur på motorcyklister, så fortæl det til nogen
> der rent faktisk gider lytte:

Næh, slet ikke. Så var jeg jo maschocist når man tager i betragtning at jeg
tager dette emne op i en mc-gruppe!

- Patrick

Fra : Jannick Andersen

Dato : 24-05-05 11:38

PSG <psg@MYREget2net.dk> skrev:
>Hej MC-folk
>SNIP en masse fornuftigt snak og en del sludder<

Jeg kører mest cykel og som regel med hovedet under armen, hvilket
gør det utroligt svært at se når det bliver rødt...

Men dit indlæg er godt og du bringer ting på banen som alle
tydeligvis har en holdning til jf. den lange tråd.

Til Mc folket, kan jeg kun sige at det ikke alting man skal gøre
selvom man kan. Alle ting har en konsekvens nogen gør mere ondt
end andre. Man boller ikke (altid) udenom fordi man kan...

Jeg vil ikke prædike for eller imod, nogen gange kører jeg i 3.
bane andre gange holder jeg i køen. Men vi skal vel alle være her
og gensidigt hensyn gælder begge veje.

Dette er en svær diskussion og et emne der sagtens kan tages op en
gang imellem, så husker vi nemlig at tænke.

Man kan ikke tænke hvis man er sikker på man har ret.. (Børsen d.
20-5)

God sommer, vi ses derude måske i 3. bane

Jannick

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 24-05-05 11:44

Hej Patrick

Jeg forstår godt dine synspunkter - MEN er det ikke sjældent du oplever
dette? Generalt bliver der kørt pænt, men der er altid nogle fjolser!
Naturligvis skal man ikke skifte vognbane konstant samt kører tæt på
bilisterne (navnlig ikke med en højtlydende potte på) og jeg har da også en
del gange set dette hovederystende idioti!
Som motorcykelist har man visse fordele - b.la. det at man kan smutte udenom
en kø, dette er både lovligt og fornuftigt. Det der nogle gange kan gøre
disse situationer endog meget farlige er når en bilist prøver at lukke af
el. samt i det hele taget prøver at lege lokal politi.
Jeg har kørt mc i 25år og syntes selv at jeg kører meget pænt, men alligevel
har jeg mødt en del af disse politier der bevist skaber farlige situationer
for motorcykellisten.
En sidste ting. Man har som motorcykellist ikke kun lov med ret til at kører
ind mellem bilerene i en kø - hvis man holder bagerst. Dette pga.
sikkerheden fra bagfrakommende.

/Steen

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 13:04

"Steen Jørgensen" <steen@tryllekunst.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Patrick

Hej Sten

> Jeg forstår godt dine synspunkter - MEN er det ikke sjældent du oplever
> dette?

Tjo, en gang eller to om ugen vil jeg tro, men nu er Holbækmotorvejen jo
også ret trafikkeret. Som andre har skrevet er det sikkert også værst her i
starten af sommeren, hvor der dels nok skal fræses lidt ekstra overvintrede
mc-kubik af, og dels at vi bilister igen skal vænne os til at dele vejbanen
med jer.

God tur hjem...

- Patrick

Fra : Plil

Dato : 24-05-05 12:22

Patrick jeg synes du har skrevet en reel og proper note, og det er
simpelthen for barnligt at den er blevet besvarret som den er - hvad enten
men er enig eller ej. Venner at en bilist "brokker" sig over hvordan MCer
overhaler er ikke ensbetydende med at man blot er misundelig på at de kan.
Jeg er ligesom alle MC-kører træt af det ry vi har rundt omkring, og
heldigvis kører størstedelen fornuftigt. Men der er få det skruer hovedet af
hver gang de sætter sig op på cyklen, og dermed bidrager til dette dårlige
ry.

Generelt synes jeg at jeg ser mere hensynsløst kørsel fra bilister end jeg
ser fra MCister, og når dette sker er vi på 2 hjul væsentligt mere udsat.
Personligt så jeg gerne at hensynsløs kørsel blev takseret som drabsforsøg
(for et par dage siden var der en der nævnte at en bilist med fuld overlæg
havde kørt op i røven på ham). Samme regle skal naturligvis gælde for ham
der skruer hoved at og kører gennem +150 gennem en by på MC (ham jeg så gøre
det have ikke behov for nogen dom for det er begrænset hvor meget der er
tilbage efter man "parkere sin motorcykel midt i en bil" - desværre mistede
en intent anende billist livet på samme konto).

Personligt har jeg det fint med at MCer kører mellem rækken af biler når
blot det forgår med et fornuftigt/sikkert (læs: langsomt) tempo, og at det
sker på en sådan måde at man ikke ridser samtlige biler man passere. Måske
fordi man selv er MC kører, men hvis jeg er i madkassen er jeg ikke bange
for at give plads til MCer, og har da osse selv prøvet at andre giver plads
(dog ikke så tit <G>). At kører indenom i samme vognbane mener jeg helt
klart er en "no no". Dem man kører inden om forventer det helt klart ikke,
og man beder på den måde om at blive kørt ned (til dem der er "fatsvare"
mener jeg IKKE at det er i orden at billister med vilje køre ind i norgen,
jeg mener der er en reel risiko for at man bliver overset). Jeg kan ikke se
noget galt i at "pludselig" overhaler. At en overhaling kan opfattes
pludselig er vel mere et udtryk for at den der bliver overhalet ikker er
opmærksom på hvad der sker?. At overhalingen foregår hurtigt (på grund af
som du skriver "I har kræfter") er heller ikke noget problem (husk også lige
på at en MC har ofte væsentligt bedre udsyn end en bil) så overhalinger der
for dig måske ser haserderet ud kan sagtent være velovervejde.

PLil

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 24-05-05 18:26

Plil wrote:
> [...]
> på at en MC har ofte væsentligt bedre udsyn end en bil) så overhalinger der
> for dig måske ser haserderet ud kan sagtent være velovervejde.

Der er også det i det at det sidste sted vi gider at være, er skråt bag
eller på siden af en bil. Det gælder bare om at komme forbi, og jeg
indrømmer at hastighedsgrænsen ofte tilsidesættes under manøvren
(hvilket bilister jo også gør).

Carsten Sørensen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-05-05 13:22

Det var da godt nok et emne der kunne få tingene i kog hos os
danskere.

Jeg synes det er fair nok at du giver din mening til kende, Patrick.
Lige præcis denne her sætning synes jeg rammer hovedet på sømmet.

"Konsekvensen er at mange bilister simpelthen ikke gider at passe
ordentligt på jer når I ikke efterlever de mest simple spilleregler i

trafikken."

Vi danskere er i bund og grund nogle små fedtede forsømte betjente.
Der nok skal sørge for at holde på vores ret uanset hvordan det
påviker omgivelserne. Det kan jeg nok heller ikke sige mig helt fri
for selv.

Man oplever det sjovt nok ikke så meget når man kører i udlandet.
Der blinker folk når de skifter bane, giver plads til hinanden, og
kører efter forholdende.

Efter min mening er MC'ister der blæser ned mellem en bilkø lige så
lamme i kasketten som bilister der med vold og magt forhindrer at en MC
kommer stille og roligt forbi.

Vi skal jo alle sammen værer her (endnu en typisk dansk sætning, vi
bruger når ANDRE har gjort noget galt).

MVH,
Jesper
CB900F '03

Fra : Mikkel Paulsen

Dato : 24-05-05 15:17

PSG wrote:

> Hej MC-folk
> Puh - hvor er jeg træt af (mange) af jer!

I lige måde!

> Konsekvensen er at mange bilister simpelthen ikke gider at passe ordentligt
> på jer når I ikke efterlever de mest simple spilleregler i
> trafikken.

Jammen efterlever trafikanten som IKKE passer på os, de simple
spilleregler?

Nogen få MC'ister kan lide at provokere, det ses navnlig på de mange mc
film som ligger på nettet. Jeg mener dog at det for de mc'ister er en
overgangsfase "som den 18årige der lige har fået Bil-kørekort".

Ang det med at køre mellemkøerne, så kan jeg overhovede ikke se noget
problem i det.
nummer 1: det er TÆSKE varmt at sidde stille over 10 min på sin mc i
sommervarmen.
nummer 2: hvis køen holder stille, hvem skulle så køre mc'isten ned?
svar: Billisten som pludselig skifter vognbane "uden at se sig for", fordi
han tror han når hurtigere frem i kasse-køen. "så har han lige så meget
skyld som mc'isten"
nummer 3: MC'isten hjælper faktisk bilerne ved at køre mellem køerne, en
mc skal efter loven fylde som var han en bil. Dvs. bilerne skal også
betragte mc'en som en bil, altså 8 kvadratmeter mindre plads pr mc i køen.
resultat længere køer.

At det er ulovligt er en helt anden sag! der er meget som på papiret er
ulovligt, men alligevel kan noget af det accepteres. fx er det også
ulovligt når biler kører i nødsporet ved uheld "LAD VÆRRE", når 70% af den
danske befolkning snakker i håndholdt mobil, eller sms'er under kørsel!
som de mange biler der bruger to p-pladser fordi de er så talentløse, at
de ikke kan holde bilen i en bås. osv!

Se nu udover dit eget ego, prøv at se tingene fra flere sider.

Mikkel 20år XS400 "som har motorvejen mellem Aalborg og Hirtshals for sig
selv"

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 19:32

"Mikkel Paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ang det med at køre mellemkøerne, så kan jeg overhovede ikke se noget
> problem i det.
> nummer 1: det er TÆSKE varmt at sidde stille over 10 min på sin mc i
> sommervarmen.

Fair nok - det anede jeg ikke før i dag!

> [...]
> danske befolkning snakker i håndholdt mobil, eller sms'er under kørsel!
> som de mange biler der bruger to p-pladser fordi de er så talentløse, at

Som jeg har skrevet flere gange i dag kan andre trafikanters fejl jo ikke
bruges som forsvar for egne fejl. Så fik vi jo aldrig nogen debat, for hvem
er ufejlbarlig?

> Se nu udover dit eget ego, prøv at se tingene fra flere sider.

Det mener jeg nu også at jeg har gjort.

> Mikkel 20år XS400 "som har motorvejen mellem Aalborg og Hirtshals for sig
> selv"

Ok - geografien siger jo så noget om de forskellige verdener vi lever i. På
"min" strækning kører der sikkert flere biler i timen end på en hel uge hos
dig!

- Patrick

Fra : Mikkel Paulsen

Dato : 24-05-05 22:57

PSG wrote:

> "Mikkel Paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det mener jeg nu også at jeg har gjort.

Det jeg nøjagtig mener er: Hvormange er det i realiteten som kommer
tilskade ved at køre "i den 3-række" mellem bilerne på motorvejen? jeg
tror personlig det er meget få, for ikke at sige ingen! "pliz bevis mig
fejl!"
dvs. din vrede bunder kun i det faktum, at du er misundelig på de mc'ister
som kan komme hurtigere frem i trafikken. Men burde du ikke blive glad? de
hjælper med at gøre køen mindre.

Mikkel XS400 "som beundre forfatteren i at stikke han fingre i en
hvepserede"

Fra : PSG

Dato : 25-05-05 08:47

> [...]
> tilskade ved at køre "i den 3-række" mellem bilerne på motorvejen? jeg
> tror personlig det er meget få, for ikke at sige ingen! "pliz bevis mig

Det kan ikke sætte det op som kun et spørgsmål om hvor mange der kommer til
skade, vel? Det vi diskuterer her er at en adfærd giver nogle farlige
situationer.

> dvs. din vrede bunder kun i det faktum, at du er misundelig på de mc'ister
> som kan komme hurtigere frem i trafikken. Men burde du ikke blive glad? de
> hjælper med at gøre køen mindre.

Nej, jeg er ikke misundelig. Stik bare lommepsykologien væk - jeg kan godt
selv fortælle hvordan jeg har det!

> Mikkel XS400 "som beundre forfatteren i at stikke han fingre i en
> hvepserede"

Det generer mig ikke det mindste Der er jo åbenbart også mange herinde
der har samme opfattelse som jeg.

- Patrick

Fra : Mikkel Paulsen

Dato : 26-05-05 12:24

PSG wrote:

> "Mikkel Paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan ikke sætte det op som kun et spørgsmål om hvor mange der kommer til
> skade, vel?

jo det mener jeg godt man kan. Det ser givet vis farligt ud for dem som
ikke ved hvordan det er at køre mc, men i realiteten er der ikke noget
farligt ved at tøffe stille og roligt afsted i "den 3-række"
men hvis vi derimod snakker om de mc'ister som kører vildt og voldsomt
afsted i trafikken, med overhalinger, 200km/t i 3-række. så har jeg kun
det til overs for dem, at de nok skal lære det en dag. Muligvis den dag,
hvor de lige når at tænke shit 3 sekunder inden de brager ind i den bil,
som lagde an til at dreje mod venstre, men hvor blinklyset desværre lige
var gået istykker.

> Det vi diskuterer her er at en adfærd giver nogle farlige
> situationer.

men situationerne er jo kun farlige, hvis nogen rent faktisk kommer til
skade. ellers er spørgsmålet rent hypotetisk.
Hvis vi nu snakker hypotetisk, så har jeg kendskab til 2 mc'ister som er
blevet påkørt bagfra, begge gange var det ved kødannelse ved
limfjordstunellen. ALTSÅ MEGET FARLIGT at holde i kø fordi mc'isten er
blevet overset.
Det er farligt at bevæge sig i trafikken og det må vi leve med.

Mikkel XS400

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-05-05 16:29

> [...]
> er blevet påkørt bagfra, begge gange var det ved kødannelse ved
> limfjordstunellen. ALTSÅ MEGET FARLIGT at holde i kø fordi mc'isten er

Jeg har også været udsat for et enkelt uheld på min motorcykel, og det var
en midaldrende kvinde i en Saab der havde travlt med at skulle ned og hente
et barnebarn i børnehaven, og ikke havde opdaget at trafikken pludseligt
stod stille fordi der var en der skulle dreje til venstre (der var ikke
plads til at køre højre om for den bil jeg holdte bagved, så jeg holdte pænt
og ventede bagved). Resultatet er at hun forsøger at undvige da hun ikke kan
nå at bremse, men rammer mig alligevel i venstre side bagfra, så
nummerpladen bliver bukket ind og beslaget til bagskærmen bliver bøjet. Det
var ret ukritisk, og det gik mest ud over hende selv, da bilens højre
forlygte var smadret og der var ridser i lakken. Jeg kunne selv rette
skaderne ud på min motorcykel, så jeg valgte ikke at gøre mere ud af sagen.

Hvis hun havde drejet et splitsekund senere, havde hun sikkert ramt
bagdækket og så havde jeg nok været nede og ligge og haft en motorcykel der
sikkert ikke var i stand til at køre videre..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 26-05-05 22:39

Mikkel Paulsen wrote:

> [...]
> bagfra, begge gange var det ved kødannelse ved limfjordstunellen. ALTSÅ
> MEGET FARLIGT at holde i kø fordi mc'isten er blevet overset.

Jeg har oplevet at blive påkørt bagfra da jeg, som loven foreskriver,
holdt tilbage for et par ved et fodgængerfelt.
Bilisten bagfra var efter begivenheden nærmest rasende over at jeg ikke
passede i hans trafikbillede og derfor ligesåvel kunne have bakket ind i
hans køler
Jo, det er farligt at bryde ud af folks fordomme

--
Armand.

Fra : Henrik

Dato : 24-05-05 15:57

PSG wrote:
> [...]
> ... Konsekvensen er at mange bilister simpelthen ikke gider at passe
> ordentligt på jer når I ikke efterlever de mest simple spilleregler i

Gider ikke? Skal! Hvor er den kristne ånd? Er du ude på at slå dine
medtrafikanter ihjel? Fy-skamme!

> I har kræfter og rettigheder som biler men opfører jer som
> cyklister!

Kan godt se det er lidt bittert at MC'ere kommer hurtigere frem end De,
oh højtærede konge af de Danske veje... "Kong tudefjæs" er hvad du er.

> [...]
> flertallet, men jeg mener det er problematisk at så mange mc'er på
> pågældende strækning blæser på egen og andres sikkerhed. Tager I det

Du kan ikke helt sammenligne det at køre stærkt på MC med det at køre
stærkt i bil. Så hvad der kan virke som rådden kørsel på en uvidende
madkasse-fører, behøver ikke være hasarderet *overhovedet*. MC'ere har
10 gange bedre føling med deres MC end gode bilister har med deres
biler. Desuden er det som oftest udelukkende MC'eren der tager knubsene
når det går galt, uanset hvis skyld det er, så de kører sjældent mere
råddent end at de selv har styr på tingene... Darwin har ikke levet
forgæves

> God dag til alle.
>
> - Patrick

.... og *farvel* til dig!

/henrik
Honda CBR600 F4

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-05-05 17:36

"Henrik" <foo@bar.com> skrev i en meddelelse

> Kan godt se det er lidt bittert at MC'ere kommer hurtigere frem end De,
> oh højtærede konge af de Danske veje... "Kong tudefjæs" er hvad du er.

Jah, rækker intellektet ikke til en saglig debat, kan man jo altid ty til
øgenavne og nedgørelse.

Rittig

Fra : Henrik

Dato : 24-05-05 18:28

Claus Rittig wrote:

> Jah, rækker intellektet ikke til en saglig debat, kan man jo altid ty til
> øgenavne og nedgørelse.
>
> Rittig

.... og så vælger du *selv* at nedgøre... komisk.

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-05-05 19:25

> ... og så vælger du *selv* at nedgøre... komisk.

Så er du lige så dum som mig?!? Det er sgu noget af en fornærmelse...

Rittig

Fra : Henrik

Dato : 24-05-05 19:58

Claus Rittig wrote:
> "Henrik" <foo@bar.com> skrev i en meddelelse

> til

> Så er du lige så dum som mig?!? Det er sgu noget af en fornærmelse...
>
> Rittig

hehe

Fra : Janner

Dato : 24-05-05 21:06

> til

> Så er du lige så dum som mig?!? Det er sgu noget af en fornærmelse...
>
> Rittig

Velargumenterede indlæg er ikke lige Janners stærke side ........... Hø Hø
men til gengæld komiske *S*

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 19:28

"Henrik" <foo@bar.com> skrev i en meddelelse

>snip en masse ævl<

Tillykke - du er det første reelle tågehorn der har gidet at ytre sig i
denne tråd! Kom med nogle argumenter hvis du vil være med i legen.

- Patrick

Fra : Henrik

Dato : 24-05-05 20:31

PSG wrote:

> Tillykke - du er det første reelle tågehorn der har gidet at ytre sig i
> denne tråd! Kom med nogle argumenter hvis du vil være med i legen.
>
> - Patrick

Av-av, jeg må have sagt noget der gik rent ind Glæder mig.

Fra : Ulvir

Dato : 24-05-05 20:52

Henrik wrote:

> Av-av, jeg må have sagt noget der gik rent ind Glæder mig.

Hvad var det du sa' ?

Fra : Plil

Dato : 24-05-05 20:53

Ja eller osse sagde du en masse sludder. Hvad får dig til at tro at MCister
har bedre kontrol over deres cykler end billister har over deres bil (der
findes lige store dele tågehorn på 2 og 4 hjul). Når du spørger
billister/MCister om hvor godt de kører så vil 90% af dem svare at de ligger
blandt de 10% bedste. Vi laver alle vores fejl og har sikkert alle lavet "et
stunt" eller 2 hvor vi bagefter har takket de højere magter for at det ikke
gik værre end det gjorde (med alderen bliver vi forhåbentlig klogere og
lærer af disse fejl, hvadenten de laves på 2 eller 4 hjul).

PLil

Fra : Thomas

Dato : 24-05-05 20:36

> Av-av, jeg må have sagt noget der gik rent ind Glæder mig.

Glem PSG. Han er typen, der surfer ind i dk.fritid.kat og fortæller, at der
burde indføres jagttid på katte - bare for at starte en debat. Og det lykkes
jo åbenbart hver gang.

Og ja, jeg kører på Holbæk Motorvejen hver morgen ca. 0645 forbi Roskilde.
Her nyder jeg, at kører mellem de holdende kører og vide, at jeg er fremme
på min arbejdsplads 20-25 minutter før alle de holdende fjolser - og det på
en maskine, der koster 1/3 af deres foliebakker... Fedt.

/Ths

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 21:18

"Thomas" <thomas@xn--snydtudafnsen-dgb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> burde indføres jagttid på katte - bare for at starte en debat. Og det

Nice - godt set! Doh!

> Og ja, jeg kører på Holbæk Motorvejen hver morgen ca. 0645 forbi Roskilde.
> Her nyder jeg, at kører mellem de holdende kører>

Så støder vi sikkert på hinanden en dag - du i en bårevogn fra Falck og jeg
i endnu en bilkø opstået som følge af et fæ der ikke kan styre sig.

- Patrick

Fra : Thomas

Dato : 24-05-05 21:36

> Så støder vi sikkert på hinanden en dag - du i en bårevogn fra Falck og
> jeg
> i endnu en bilkø opstået som følge af et fæ der ikke kan styre sig.

Eller dig på medicinsk afdeling med navlebrok og endnu et blødende mavesår
over at være moralsk på alle andres bekostning og jeg på en MC på vej ud i
solnedgangen med frisk vind i håret og et smil så bredt som kun en livsnyder
kan have det.

Og du behøver ikke besvare - Jeg skal ud og lufte Suzi. På Holbæk
Motorvejen. Vi ses ved tilkørslen fra Ringsted. Du kan ikke undgå at bemærke
mig. Jeg griner og synger mens jeg kører - og tænk dig bare: Jeg kan godt
finde på at overhale en bil! Er det ikke syndigt? Jeg er slet ikke
solidarisk med arbejderklassen og foliebakkefacisterne. Jeg vil slet ikke
finde min plads i den grå, kedelige masse af langsomtkørende og modløse
bilister.

/Ths.

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 22:45

> jeg på en MC på vej ud i solnedgangen med frisk vind i håret og et smil så
bredt som kun en livsnyder
> kan have det.

Det lyder da dejligt - lidt ligesom når jeg cykler, springer faldskærm, står
på ski eller kitesurfer! Hvorfra har du egentlig at jeg er moralsk? Du har
en masse fordomme om mine motiver og hvem jeg er, men du bidrager med intet
selv. Sølle...

> Og du behøver ikke besvare -

Du behøver ikke at læse.

Jeg skal ud og lufte Suzi. På Holbæk
> Motorvejen. Vi ses ved tilkørslen fra Ringsted.

God tur - og kør pænt. Der er sikkert nogle der holder af dig og ville være
kede af at miste dig blot fordi du skal dyrke dit Easy Rider-flip eller hvad
det nu er der på spil.

> Du kan ikke undgå at bemærke mig. Jeg griner og synger mens jeg kører

Kender jeg godt

> Jeg er slet ikke solidarisk med arbejderklassen og foliebakkefacisterne.
Jeg vil slet ikke
> finde min plads i den grå, kedelige masse af langsomtkørende og modløse
> bilister.

Der mistede du mig godt nok - hvad dine valg af transportmidler har at gøre
med arbejderklassen henstår for mig i det dunkle, men du behøver ikke at
forklare - det fører for vidt.

EOD herfra.

- Patrick

Fra : Carl Dragert

Dato : 24-05-05 21:04

"Henrik" <foo@bar.com> wrote in message

> Av-av, jeg må have sagt noget der gik rent ind Glæder mig.

Tja - sådan kan man jo også vælge at se på det

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-05-05 11:09

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik" <foo@bar.com> wrote in message

> Tja - sådan kan man jo også vælge at se på det

LOL!

Dagens fedeste kommantar.

Rittig

Fra : PSG

Dato : 24-05-05 21:13

"Henrik" <foo@bar.com> skrev i en meddelelse

> Av-av, jeg må have sagt noget der gik rent ind Glæder mig.

Desværre, mester - du overvurderer dig selv - og det åbenbart både hvad
angår evne til at argumentere og dine trafikale evner, så bye-bye, du!

- Patrick

Fra : Kim \(Bandit600\)

Dato : 24-05-05 16:45

"PSG" skrev i en meddelelse

> [...]
> generelt komplet hensynsløst med pludselige overhalinger (på begge sider)
> og efterfølgende opbremsninger når de presser sig ind i et hul!

Det er desværre en udbredt misforståelse i blandt danske billister mht til

kultur den der med "hvis jeg skal holde her i kø, så skal de fandme da også"

I tyskland, holland osv har de fattet pointen, at det handler om at komme
fra punkt
A - B! Er der kø dannelse dernede er det god opførelse mht motorcyklister,
hvis der
ikke er plads et enkelt sted til at slippe igennem på mc at man lige trækker
ud så
man kan slippe igennem! Hvorfor ikke glæde sig over at der er nogen der ikke
behøver
at holde nær så lang tid i kø!!

Næh nej i dk skal den satans bandit bare skæres vejen af, have hornet på
fulde skrald,
og fuck fingeren! For hvis jeg skal holde her en halv time med 20 km/t så
skal de fandme
også!

kim..

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-05-05 18:05

> Puh - hvor er jeg træt af (mange) af jer!

Enig, selv når jeg er på motorcykel bliver jeg overrasket over hvor frække
mange andre motorcyklister kan være i trafikken..
Jeg har flere gange oplevet af andre motorcyklister maser sig forbi mig når
jeg f.eks. holder ved et lyskryds bag nogle biler. De kører måske ikke forbi
bilerne fordi vejen ikke er bred nok, men en anden motorcykel (mig) kan de
lige mase sig forbi. Så ender det med at de holder lige foran mig og venter
på at den forankørende bil begynder at køre. Det er da en underlig mani,
maser de sig også frem i køen ved kassen nede i Brugsen? Eller er det bare
fordi deres ansigt er gemt inde i en hjelm at de tør gøre det på to hjul?

> [...]
> overhalinger (på begge sider) og efterfølgende opbremsninger når de
> presser sig ind i et hul! Jeg forstår egentlig ikke at I tør.

Helt enig. Mange billister kan ikke tåle at se det uden at gå op i en spids,
og for ens egen skyld bør man ikke provokere dem.. Problemet er bare at
siden der er en kø, må der også være noget der blokerer længere fremme.
Hvordan kan man som motorcyklist være sikker på at man selv kan køre forbi
det uden at genere de billister der holder deroppe? For så er det jo ikke
bedre at mase sig frem på en MC frem for i en bil, hvis man alligevel ender
med at tage pladsen for en bil oppe i den anden ende. Af samme årsag har jeg
endnu 'til gode' at mase mig frem, for jeg kan simpelthen ikke finde nogle
gode argumenter for det.

Jeg overhørte engang en samtale, hvor en bilist udtrykte sin irritation over
for de motorcykler der kører forbi ved kø-kørsel. Vedkommende havde lyst til
at smække døren op lige foran motorcyklen.. Det kan godt være at vedkommende
måske ikke var den bedste bilist på vejen med den holdning, men det nytter
ikke så meget hvis man som motorcyklist bliver udsat for sådan en. Når man
kører forbi en hel række biler, f.eks. i en kø på motorvejen, er det nok
ikke usandsynligt at man på et tidspunkt kører forbi en bilist af den type,
og det vil jeg nødigt risikere. Så hellere holde nogle minutter længere i kø
(det er sjældent at køerne i Danmark varer ret længe alligevel).

> Tager I det egentlig selv op i mc-kredse?

Ja, emnet har været oppe herinde flere gange før.

Motorcyklister er ikke en pind bedre trafikanter end billister, nok nærmere
tværtimod vil jeg mene. Procentvis oplever jeg mange flere frække
motorcyklister der kører som det selv passer dem, i forhold til bilister,
som for det meste kører rimeligt fornuftigt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jørgen Peter Nielsen

Dato : 24-05-05 20:30

Jeg giver lige mit bidrag til denne tråd der må være værdig til Guiness
rekordbog....

Efter at have læst tråden løst igennem blev en enkelt sætning hængende:
"Jeg kan godt lide tætte overhalinger".
Jeg orker ikke at finde indlægget og citatet er muligvis ikke 100% ordret
MEN:

Forleden oplevede jeg selv en MC der kom kørende i det tredie spor.
Trafikken var tæt og hastigheden ca. 80km/t. Jeg kørte i indersporet og
fulgte trafikken, da vedkommende kom blæsende forbi, med en hastighed jeg
vil anslå til over 120km/t. Det var en ubehagelig oplevelse at mærke
lufttrykket fra den og bagefter tænke på hvis jeg eller en anden i rækken
havde haft brug for at undvige eller 'slingret' en anelse. Den dag var jeg
selv på MC. Jeg kunne også have været i bil.
Jeg fatter ikke hvad der går af den slags trafikanter. Har de ingen
forældre, venner, kærester, børn elign. det vil sætte sår i sjælen på hvis
de kom af dage pga hensynsløs kørsel fra en eller anden medtrafikant ?

Der er talrige gode og forholdsvis sikre muligheder for at komme ud og "køre
tæt" og hurtig sammen med ligesindede på de talrige banedage der arrangeres.

Nu drejer tråden sig om MC'er men burde snare dreje sig om trafikanter. En
hensynsløs MC'ist er formentlig også lige så hensynsløs fodgænger, cyklist,
bilist, buschaffør og hvad vedkommende nu ellers kunne finde på at befordre
sig med.

Hvis vi alle levede op til den vigtigste regel "Vis Hensyn" blev det mere
tryg for os alle at færdes på gader og stræder.

Jørgen
Menneske

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 24-05-05 20:56

Jørgen Peter Nielsen wrote:
> [...]
> og fulgte trafikken, da vedkommende kom blæsende forbi, med en
> hastighed jeg vil anslå til over 120km/t.

....dette ikke for på nogen måde at forsvare uforsvarlig kørsel, meeen
alligevel: ovenstående giver altså kun en forskel i hastighed på 40 km/t

Hmm hvis du nu kører nedad en gade med parkerede biler, cyklister og alt det
der der "pludselig kan komme i vejen" - vil du så vurdere 40 km/t som en
uforsvarlig hastighed ?

> Der er talrige gode og forholdsvis sikre muligheder for at komme ud
> og "køre tæt" og hurtig sammen med ligesindede på de talrige banedage
> der arrangeres.

HØRT !

--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74

Fra : Plil

Dato : 24-05-05 21:10

Hmmm det vil sige at du på lige så kort afstand kan binge MCen til
standsning og eller dreje lige så skarpt som hvis du kun havde kørt 40
km/t - I don't think so. 120 km/t er 120 km/t, og kan ikke sammenlignes på
40 km/t.

PLil

Fra : Ulvir

Dato : 24-05-05 21:13

Henrik H. Jensen wrote:

> Hmm hvis du nu kører nedad en gade med parkerede biler, cyklister og
> alt det der der "pludselig kan komme i vejen" - vil du så vurdere 40
> km/t som en uforsvarlig hastighed ?

Ubetinget ja.

Fra : S.G

Dato : 24-05-05 22:26

Jeg kan godt se dit synspunkt. Men vi kunne bytte ordet mcist ud med
billist!
Det gælder begge veje!! Der er sq osse billister der tager nødsporet!
Jeg har personlig oplevet en billist der var ved at køre mig af vejen fordi
jeg overhalede ham lovligt! Man skulle satme have været panser, så var han
røget direkte på stationen sådan en nar. Tænk at sætte andres liv på spil
pga lovlig overhaling! Og tænk at der findes folk der ikek kan se udover
deres egen næsetip! Det er sørgeligt!
Uanset hvem der kører hvordan osv, så er det altså begge veje, dvs om det så
er mcist, cyklist, billist osv! Men husk på at det i sidste ende er mcisten
det går udover, da det er ham der IKKE sidder inde i et skrog af metal!

Fra : Armand

Dato : 25-05-05 19:27

PSG wrote:
> [...]
> opbremsninger når de presser sig ind i et hul! ......
> I har kræfter og rettigheder som biler men opfører jer som cyklister!

Jeg kan kun tage det som et udslip af mavesyre :-|
De 30 km mellem Roskilde og KBH tager en times tid at køre i rush-hour,
og dét kan en lovlig Puch Maxi gøre efter, så der er ikke noget at sige
til hvis man sidder i sin bil og bliver frustreret over at kigge på
bremselys.
Men jeg er sikker på at du selv ikke gad holde dig tilbage hvis du havde
muligheden for at øge gennemsnittet for distancen til over 50km/t, så
jeg tager dig ikke alvorligt.

Jeg bor i en gængs dansk kystby og min køreprøve på MC forgik en onsdag
formiddag (=torvedag) =
Uden mulighed for radiokommunikation fik jeg stukket en rute ud af
prøvesagkyndige, som ville følge efter med kørelæreren i dennes bil, og
allerede ved førstkommende lyskryds så jeg et hul i trafikken lige som
jeg kom op til hajtænderne, hvorfor jeg straks krudtede den af tværs
over krydset for siden at konstantere at jeg meget belejligt(?) havde
sat prøvesagkyndige af. Og selvom jeg efterfølgende kun luntede igennem
byen fik de aldrig kontakt bagfra og på et tidspunkt hvor jeg ligefrem
holdt ind til siden for at vente kom jeg i tvivl om jeg overhovedet
måtte holde dér og fortsatte straks jeg kunne se mine "forfølgere"
fjernt bagude. Og sådan forløb hele prøven: Motorcyklen var konstant et
plus i den tæt trafikerede bymidte og prøvesagkyndige havde kun akkurat
øjekontakt med mig fjernt i trafikken.
Ankommet til udgangspunktet fik jeg atter tid til et anfald af
bondeanger inden prøvesagkyndige og min kørelærer ankom et pænt stykke
tid efter; men eneste kommentar der blev givet om kørslen var: "En
motorcykel er et vævert køretøj der kan komme frem i trafikken - Og dét
har du ihvertfald bevist idag . . . . Bestået"!

Og den opfattelse har jeg henholdt mig til lige siden:
Hvor man kán komme frem er der ingen grund til at holde sig tilbage :-|

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-05 18:41

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Jeg har oplevet at blive påkørt bagfra da jeg, som loven foreskriver,
> holdt tilbage for et par ved et fodgængerfelt.

Af selvsamme årsag er jeg ret "dårlig" til at holde tilbage for folk
ved fodgængerfelter, hvis jeg har en bil lige bagved, og jeg kan se at
jeg kan smutte forbi uden at køre nogen ned.

Når jeg en sjælden gang kører bil stopper jeg altid for folk ved
fodgængerfelter.

Det er bare skidt at folk ikke kan se sig for. Det kan sg* da ikke
være så svært, hvis bare de kunne koncentere sig om at køre i stedet
for at snakke i mobil, barbere sig, lægge makeup, passe børn eller
noget andet der ikke bør foregå når man kører bil.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Casper Pedersen

Dato : 28-05-05 09:33

Nu er jeg i den lykkelige situation at jeg bor i et land (Holland) hvor
det er lovligt at koere paa de hvide striper naar flg. er overholdt. 1)
Trafikken skal staa stille, 2) Max. hastighed for koeretoejet (MC) er
30km/t.

Som jeg normalt siger naar jeg faa en kommentar omkring hvordan
MC-bilister opfoere sig i trafikken; det er en kalkuleret risk, man skal
altid regne med at der er en eller anden som opfoere sig dumt, om det er
personen paa MC'en eller personen i bilen kan vaere lige meget. Jeg har
vaere i nogle interessante situatuioner hvor jeg har overholdt trafik
loven, og det samme er ogsaa gaelden naar jeg ikke har overholdt loven,
men jeg har efterhaanden fundet ud af hvis man koere som en 'idiot' er
der en mindre chance for at blisten overser en (underligt).

De sidste paa aar jeg boede i DK koerte jeg omkring 50k.km om aaret (i
bil), og tro mig det er ikke MC'erne som skaber de farlige situationer,
det er bilisterne. Paa en MC falder du ikke i soevn (saa doer man), og
der er ikke ret mange ting at lege med (GPS, radio, skifte CD, etc), saa
det eneste man kan goere som MC, er at nyde udsigten....

Jeg tror at du maaske skulle se paa hvordan dine med trafikanter opfoere
sig (bilister), foer du kommentere om MC-bilister.

Ikke fordi alle paa en MC koere paent, men jeg tror at forholdet er
bedre en for auto-bilister.

Mvh./Casper
Fazer 600 2004 - snart Sprint ST 2005.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-05-05 13:33

"Jante" <jante{REMOVE}@orangenet.dk> writes:

> Og når billisten, som de fleste trafikanter!, fokuserer på det
> forankørende køretøj - i dette tilfælde dig - og som følge deraf
> knalder fodgængeren ned i feltet, får du muligvis en rigtig
> dårlig smag i munden, vel vidende, at du indirekte har været
> medvirkende årsag til ulykken - selv om du ikke straffes for det.

Ja, det er klart at jeg ville få en dårlig smag i munden, hvis nogen
bliver kørt ned i et fodgængerfelt, og jeg havde noget med det at
gøre.

Men på den anden side vil jeg helst heller ikke have en eller anden
bil i nakken fordi føreren har travlt med at passe børn på bagsæddet.

Det er også fodgængerens ansvar at se sig så meget for at han
forhåbentlig ikke overser den bil der ikke ser ham.

> Der sker rigtig mange ulykker i fodgængerfelter på denne måde,
> så ret beset det er vel egentlig ikke særlig smart, det du gør?

Jeg kan desværre bare ikke komme i tanke om et bedre alternativ. Hvis
jeg stopper føler fodgængeren sig også mere sikker og ser sig måske
mindre grundigt for nu når trafikken er stoppet, og så går det ud over
os begge, hvis bilen bagved ikke holder tilbage.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-05-05 18:13

> Og sikkert også, selv om du ikke havde noget med det at gøre.

Ja, det er naturligvis aldrig en god ting at nogen bliver kørt ned.

> Ja! Men desværre oplever man af og til, at fodgængerfelter
> tilsyneladende påvirker fodgængeres syn i negativ retning.

Jeg oplever heldigvis normalt at folk ser sig godt for, og nogle gange
vil de end ikke gå over selv om man holder tilbage, men vinker i
stedet en frem.

> Man kunne måske gøre, som færdselsloven 'foreslår', og sænke
> farten _i god tid_ og derved signalere, at man vil holde tilbage?

Klart - men det der med "i god tid" er altså et vidt begreb. Man skal
jo også lige nå at se at fodgængeren er på vej ud i fodgængerfeltet.
Det er fodgængeren typisk ikke når man er 100 meter væk, for så ville
hun allerede mere eller mindre have krydset vejen før man når hen til
fodgængerfeltet.

> Selvfølgelig er der så risiko for, at idioten bagved giver sig til at
> overhale, men det kræver vel, at hun 'vågner' og derved muligvis
> når at se fodgængeren (og fodgængeren hende) i tide.

Det er jeg nu ikke så bange for. Jeg er mere bange for at vedkommende
slet ikke ser at jeg sætter farten ned fordi ungerne på bagsæddet var
umulige.

Kan vi ikke bare blive enige om at det i vid udstrækning handler om at
vurdere den enkelte situation? Jeg bremser heller aldrig hårdt ved et
lyskryds hvis det er ved at blive rødt og jeg har en bil lige bagved
mig, og jeg ikke af en eller anden grund er overbevist om at den vil
stoppe? Jeg har alt for ofte oplevet at folk i biler bag mig er fuldt
med over selv om det nærmest har været rødt for dem, og i hvert fald
var rødt før de nåede over krydset. Hellere køre over for gult end at
blive kørt ned bagfra.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-05-05 08:20

"Jante" <jante{REMOVE}@orangenet.dk> writes:

> [ ... ]
> som, at du *generelt* misbruger MC'ens fordele (á mindre bredde
> og større accelerationskraft) til at 'bøje' færdselslovens ord vedr.
> opførsel ved fodgængerfelter og 'smutte' over, selv om der er
> fodgængere i feltet (for det gør du jo ikke, eller...?)

Nej, kun hvis jeg føler mig presset bagfra. Ikke hvis vejen er helt
fri bag mig. Så holder jeg naturligvis tilbage ... i øvrigt ofte til
fodgængernes overraskelse. Måske kører jeg bare oftere hvor der er
trafikeret end du gør. Det er nemlig ofte at jeg har biler bag mig ved
fodgængerfelter.

Du læste vel også Armands indlæg om hvordan det desværre tit går, hvis
man på MC er god til at holde tilbage?

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*