On Mon, 23 May 2005 16:11:29 +0200, "Steen E."
<steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote:
>Det er formen på den lille tætningsring i kædeleddet, som holder
>smøremiddel inde, og vand og støv ude. En x-ring (eller z-ring etc.) er
>mere fleksibel end en o-ring, og vil derfor alt andet lige bedre kunne
>følge kædeleddets bevægelser uden at blive utæt
Udmærket forklaring, Z-ring er AFAIK Reginas ækvivalent til X-ring
(noget skal man jo profilere sig på) men Reginas kæder har mange
modstandere. "Ulempen" ved tætningsringe er at det skaber en lille
smule højere friktion i kæden og man mister derfor (marginalt) ydelse,
hvorfor man tit ser kæder uden ringe brugt til race hvor
langtidsholdbarhed sædvanligvis ikke er et tema - Vil man ha' en lidt
billedlig illustration af hvad det er så kan det ses her :
http://home.tiscali.dk/isl21043/rings.jpg
>Det er dog vigtigere at kæden er dimensioneret til din R6 - Hvis DID så
>vel en 530VM.
Hvilket ville være min anbefaling til en std. gade-R6'er...
--
-Michael
No. 74 riding shotgun...