/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Min nye mc klaprer i motor, hvorfor?
Fra : Simon B. Hansen


Dato : 22-05-05 22:19

Hej

Jeg har lige købt en Honda CBX 550 fra '86 som har kørt 85.000.

Den klaprer lidt. Det lyder som om den indimellem springer tændingen over på
den ene cylinder, motor springer baglæns og når den kører fremad igen
strammes knastkæden op med en klaprende lyd.

Skal jeg starte med at skille den ad, eller med at justere karburator og
kontrollere tændrør?

Når motor er varm kan den ikke holde trykket og lampen lyser. Sælger påstod
olien var nyskiftet, men jeg må nok hellere skifte alligevel.

Det er min første 4takter, så jeg er lidt tilbageholdende med at skille den
ad, men det er vel bare om at købe Haynes og gå i gang?

Mvh
Simon



 
 
Ulvir (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 22-05-05 22:37

Simon B. Hansen wrote:

> Når motor er varm kan den ikke holde trykket og lampen lyser. Sælger
> påstod olien var nyskiftet, men jeg må nok hellere skifte alligevel.

Bruger/brænder den olie?





Simon B. Hansen (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Simon B. Hansen


Dato : 22-05-05 23:04

> Bruger/brænder den olie?

Ikke i løbet af de ca 1000km jeg har kørt indtil nu

Simon



Preben Riis Sørensen (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-05-05 22:41


"Simon B. Hansen" <simon@SPAM_NEJ_TAKsart.dk> skrev i en meddelelse
news:4290f728$0$662$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har lige købt en Honda CBX 550 fra '86 som har kørt 85.000.
>
> Den klaprer lidt.

Sådan er det, når foråret udebliver, det er koldt, og du vil ud at køre
alligevel
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Steen Gruby (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-05-05 23:23

On Sun, 22 May 2005 23:18:44 +0200, "Simon B. Hansen"
<simon@SPAM_NEJ_TAKsart.dk> wrote:

Hej Simon.
>
>Den klaprer lidt. Det lyder som om den indimellem springer tændingen over på
>den ene cylinder, motor springer baglæns og når den kører fremad igen
>strammes knastkæden op med en klaprende lyd.
>
Jeg har rodet lidt med CBX550F og kender den indvendig.
Du må ikke tage det jeg skriver for "den fuldgyldige sandhed", men det
du beskriver har jeg oplevet før.
Den er berygtet for at smide et plejlleje.
Det fører til at den klaprer og kan ikke holde olietryk.
Der er kun een ting at gøre, og det er at undersøge motoren for den
defekt.
Skru tændrørene ud, og fjern generatordækslet så du kan komme til at
dreje motoren med en fastnøgle.
Drej motoren således at stemplet i cyl. 1 er på vej nedad og stik en
rundstok ned gennem cyl. 1's tændrørshul til den netop rammer stemplet
og giv så stokken et let slag med hånden.
Hvis der kommer et hørbart klik er der slør i plejlleje eller
krydspind.
Gentag proceduren på alle fire cylindre, evt. flere gange for at være
sikker.

>Skal jeg starte med at skille den ad, eller med at justere karburator og
>kontrollere tændrør?
>
Glem det med karburator og tændrør.

>Når motor er varm kan den ikke holde trykket og lampen lyser. Sælger påstod
>olien var nyskiftet, men jeg må nok hellere skifte alligevel.
>
Hvis den ikke kan holde olietryk er der røget et leje.

>Det er min første 4takter, så jeg er lidt tilbageholdende med at skille den
>ad, men det er vel bare om at købe Haynes og gå i gang?
>
Det ville jeg gøre.
Med de erfaringer jeg har med CBX550 ved jeg, at hvis du fortsætter
skader du krumtappen, og så er du virkelig på'en.
Hvis du når det inden sølerne er skadet er det blot at bestille nye
lejepander.
De er lette at skifte og ikke særlig dyre.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Simon B. Hansen (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Simon B. Hansen


Dato : 23-05-05 11:28

> Skru tændrørene ud, og fjern generatordækslet så du kan komme til at
> dreje motoren med en fastnøgle.
> Drej motoren således at stemplet i cyl. 1 er på vej nedad og stik en
> rundstok ned gennem cyl. 1's tændrørshul til den netop rammer stemplet
> og giv så stokken et let slag med hånden.
> Hvis der kommer et hørbart klik er der slør i plejlleje eller
> krydspind.

Det lyder som en ret nem operation, så det vil jeg kaste mig ud i.

Det er ikke fordi jeg er total teknik-mongol, jeg har lige skiftet motor på
bilen selv. Jeg er nok bare bange for, at jeg ødelægger noget som koster en
bondegård, bare fordi jeg ikke har ret stor "mekaniker-erfaring". Og dyrt
.....det er det jo, når man mangler en lille dims til sin mc..

Hvis jeg kaster mig ud i at skille motoren ad, skal jeg så regne med at
kunne genbruge alle pakninger, eller er jeg nødt til at skifte pakninger.
Jeg ved godt at det kommer an på, osv, men hvad er mest sandsynligt.

Simon



D@n Dethlefsen (23-05-2005)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 23-05-05 16:05

Simon B. Hansen wrote:
>
> Hvis jeg kaster mig ud i at skille motoren ad, skal jeg så regne med
> at kunne genbruge alle pakninger, eller er jeg nødt til at skifte
> pakninger. Jeg ved godt at det kommer an på, osv, men hvad er mest
> sandsynligt.

Nye pakninger er absolut mest sandsynligt

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar




Claus Ruglund Jakobs~ (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Ruglund Jakobs~


Dato : 23-05-05 16:16


>
> Hvis jeg kaster mig ud i at skille motoren ad, skal jeg så regne med at
> kunne genbruge alle pakninger, eller er jeg nødt til at skifte pakninger.
> Jeg ved godt at det kommer an på, osv, men hvad er mest sandsynligt.
>
Hej Simon, gør dig selv den tjeneste og køb en pakningssæt, det man får fra
Max's mc-katalog er ikke dyrt, og så slipper du for at stå og mangle en
lille pakning til 4kr når du har besluttet dig for at samle cyklen lørdag
eftermiddag, sån lige præcis 2 minutter efter alle mc-handlere har lukket


--
Mvh Claus
Honda Cbx750f '84, Mz ts150 RR '79, Audi 80 1.8e '88

> Simon
>



Steen Gruby (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-05-05 19:44

On Mon, 23 May 2005 17:16:05 +0200, "Claus Ruglund Jakobsen"
<gravko*nospam*@tele2adsl.dk> wrote:

Hej.
>>
>Hej Simon, gør dig selv den tjeneste og køb en pakningssæt, det man får fra
>Max's mc-katalog er ikke dyrt, og så slipper du for at stå og mangle en
>lille pakning til 4kr når du har besluttet dig for at samle cyklen lørdag
>eftermiddag, sån lige præcis 2 minutter efter alle mc-handlere har lukket
>

Der er så vidt jeg husker ingen pakning mellem halvdelene i gearkassen
på CBX550 motoren - Kun silicone baseret flydende pakning.
Så mit bud er, at hvis der kun er tale om at skifte lejepander kan det
klares uden at demontere topstykke og cylinder, så der burde ikke være
behov for pakninger.
Hvis det alligevel er tilfældet kan pakningerne jo passende bestilles
sammen med andre nødvendige reservedele


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-05-05 00:08

Steen Gruby wrote:
> On Mon, 23 May 2005 17:16:05 +0200, "Claus Ruglund Jakobsen"
> <gravko*nospam*@tele2adsl.dk> wrote:
>
>>Hej Simon, gør dig selv den tjeneste og køb en pakningssæt, det man får fra
>>Max's mc-katalog er ikke dyrt, og så slipper du for at stå og mangle en
>>lille pakning til 4kr når du har besluttet dig for at samle cyklen lørdag
>>eftermiddag, sån lige præcis 2 minutter efter alle mc-handlere har lukket
>>
>
>
> Der er så vidt jeg husker ingen pakning mellem halvdelene i gearkassen
> på CBX550 motoren - Kun silicone baseret flydende pakning.

Jup!
Og sådan ser det ud på alle motorer, derved at det er hovedlejernes
tolerencer man roder med hvis man lægger fast paknings-materiale mellem dér!

> Så mit bud er, at hvis der kun er tale om at skifte lejepander kan det
> klares uden at demontere topstykke og cylinder, så der burde ikke være
> behov for pakninger.

Der sidder nu et par pakninger på tværs af krumtaphusenes enkeltdele:
Heraf er koblingsdækslets pakning den mest markante at henvise til!

--
Armand.

Steen Gruby (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-05-05 20:05

On Tue, 24 May 2005 01:07:50 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>
>Der sidder nu et par pakninger på tværs af krumtaphusenes enkeltdele:
>Heraf er koblingsdækslets pakning den mest markante at henvise til!

Du har som sædvanlig ret
Undskyld forglemmelsen - Det må være min "høje" alder

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste