On Sun, 22 May 2005 23:18:44 +0200, "Simon B. Hansen"
<simon@SPAM_NEJ_TAKsart.dk> wrote:
Hej Simon.
>
>Den klaprer lidt. Det lyder som om den indimellem springer tændingen over på
>den ene cylinder, motor springer baglæns og når den kører fremad igen
>strammes knastkæden op med en klaprende lyd.
>
Jeg har rodet lidt med CBX550F og kender den indvendig.
Du må ikke tage det jeg skriver for "den fuldgyldige sandhed", men det
du beskriver har jeg oplevet før.
Den er berygtet for at smide et plejlleje.
Det fører til at den klaprer og kan ikke holde olietryk.
Der er kun een ting at gøre, og det er at undersøge motoren for den
defekt.
Skru tændrørene ud, og fjern generatordækslet så du kan komme til at
dreje motoren med en fastnøgle.
Drej motoren således at stemplet i cyl. 1 er på vej nedad og stik en
rundstok ned gennem cyl. 1's tændrørshul til den netop rammer stemplet
og giv så stokken et let slag med hånden.
Hvis der kommer et hørbart klik er der slør i plejlleje eller
krydspind.
Gentag proceduren på alle fire cylindre, evt. flere gange for at være
sikker.
>Skal jeg starte med at skille den ad, eller med at justere karburator og
>kontrollere tændrør?
>
Glem det med karburator og tændrør.
>Når motor er varm kan den ikke holde trykket og lampen lyser. Sælger påstod
>olien var nyskiftet, men jeg må nok hellere skifte alligevel.
>
Hvis den ikke kan holde olietryk er der røget et leje.
>Det er min første 4takter, så jeg er lidt tilbageholdende med at skille den
>ad, men det er vel bare om at købe Haynes og gå i gang?
>
Det ville jeg gøre.
Med de erfaringer jeg har med CBX550 ved jeg, at hvis du fortsætter
skader du krumtappen, og så er du virkelig på'en.
Hvis du når det inden sølerne er skadet er det blot at bestille nye
lejepander.
De er lette at skifte og ikke særlig dyre.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk