tomgang cb650
Fra : Cartwright

Dato : 20-05-05 21:17

Hej

Er der en rar person der har lyst til at give et letfatteligt bud på
årsagen til mine problmer?

Min hedengangne Honda CB650 B fik i år nye potter på ( Sito)
Det var jo en rar ting..
Men lige siden (fik dem på i år) har jeg undret mig over min tomgang.
Når motoren er kold, kan jeg sætte 'tomgangsskruen' til 1400
omdrejninger men når den bliver varm ( 1-2 timers rask kørsel) lyder jeg
i tomgang som en gammel dame der skal over krydset i sin skoda. Dvs den
ligger med omdrejninger på 2900 og op til 3300 !
Det er ikke ret sjovt.

Jeg skal desuden i koblingen, tage højde for de højere omdrejninger i
mine gearskift (hurtigere skift) hvis jeg vil undgå 'alt for lamme'
gearskift.

Benzinforbruget tror jeg nok er blevet en del højere end sidste år.
Det er jeg ved at måle.
Kan det være potternes skyld eller har det også noget med mine problemer
at gøre?

Jeg har et andet problem som måske kan spore den rette på mit problem:
I mit 4 til 5 gear har den en tendens til at file kobling noget så
grueligt. Jeg kan ikke finde nogen systematik i det. Det kan forekomme
både når motoren er kold (og med chokeren trukket) og når den er velkørt
varm. Men altså ikke hver gang. Det er jo ikke den bedste overhaling man
kan ønske sig > sejle forbi en bil med koblinegn i bund! : D

Jeg har for nyligt skiftet koblingskablet og det gav jo en hel ny mc.
Mage til mirakler et nyt kabel kan gøre..
Adskilt kunne jeg knapt trække det med en tang !

Før kabel-skiftet havde jeg til tider det samme koblingsfileri i de
andre gear - men ikke altid.

Det skal siges at den nu har kørt ca. 39.000 km - og det passer selv om
det er en gammel dreng. Så det burde vel ikke være
koblingsplader/koblingen ?

Mine kaburatorer har i en anden anledning, været igennem noget
ultralydshalløj hvilket hjalp på den overall feeling.
Desuden er der rust i tanken som dog indtil videre bremses nogenlunde af
et klassisk papfilter monteret på benzinslangen (fungeret i 2 år).

Jeg er en flittig læser i gruppen men må indrømme at jeg desværre INTET
ved om mekanik. Jeg er nok en af den slags der analogt til
computerverdenen ville sige: " jeg ved ikke hvad det drejer sig om men
jeg vil bare gerne ha at min pc virker".

- så jeg er håbløs hvad den slags angår..

Hvis der er nogle der alligevel vil hjælpe mig på rette vej med råd
eller hvad jeg burde gøre (udover at købe en næsten ny VFR) med min
antikvariske mc er jeg tak skyldig

Det er ikke sikkert at jeg svarer på detailspørgsmål da jeg nok ikke kan
men jeg er et lytteøre.

mvh pft
Cartwright

Fra : Richard

Dato : 21-05-05 09:37

Cartwright wrote:

> [...]
> i tomgang som en gammel dame der skal over krydset i sin skoda. Dvs den
> ligger med omdrejninger på 2900 og op til 3300 !

Nej, men er samlingerne tætte og passer karburatorindstillingen nu?
- eller har du haft løsnet karburatorhalsene / indsugningsgummierne? -
eller kunne de være blevet utætte af alder? I så fald ville tomgangen ofte
falde til normal efter et par minutter, men du kunne da prøve at se dem
efter for sprækker og/eller sprøjte noget dieselstart omkring dem, mens
motoren går. Tager den omdrejninger, er gummierne utætte.

> [...]
> varm. Men altså ikke hver gang. Det er jo ikke den bedste overhaling man
> kan ønske sig > sejle forbi en bil med koblinegn i bund! : D

Har du eller den forrige ejer brugt olie med friktionsnedsætter eller kørt
på Nitro3000-benzin (der indeholder samme stof, der efterhånden optages i
olien jvf. H.-Texaco?

Eller er koblingsfjedrene tjent til udskiftning - der er sikkert et
minimumsmål i værkstedshåndbogen, men pas på, det gælder kun originale
fjedre; nogle uoriginale er længere og har derfor en andet
minimumslængde...

> [...]
> computerverdenen ville sige: " jeg ved ikke hvad det drejer sig om men
> jeg vil bare gerne ha at min pc virker".

Ja, det vil vi alle. Men vi skal også som du kende vores begrænsning, både
hvad tid, faciliteter og indsigt angår. Så mon ikke en tur på et
ordentligt værksted ville være det bedste nu

> Hvis der er nogle der alligevel vil hjælpe mig på rette vej med råd
> eller hvad jeg burde gøre (udover at købe en næsten ny VFR) med min
> antikvariske mc er jeg tak skyldig

En VFR er altid en god løsning i en situation som din, men næppe
nødvendigt - heller ikke selv om det værksted, du måtte opsøge nu, hellere
vil sælge dig sådan en

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Cartwright

Dato : 21-05-05 22:13

Richard 21-05-2005 10:36:

> [...]
> dem efter for sprækker og/eller sprøjte noget dieselstart omkring dem,
> mens motoren går. Tager den omdrejninger, er gummierne utætte.

Jeg har ikke selv pillet ved det men jeg skal da lige prøve dit råd efter.

> Har du eller den forrige ejer brugt olie med friktionsnedsætter eller
> kørt på Nitro3000-benzin (der indeholder samme stof, der efterhånden
> optages i olien jvf. H.-Texaco?

Cyklen havde stået i en lade i mange mange år inden jeg fik fat i den så
jeg aner ikke hvad forrige ejer har gjort ved den.
Den har i de knapt 3 år jeg har haft den, kørt med
Fuchs Silkolene comp 4 15w-50

> Eller er koblingsfjedrene tjent til udskiftning

Ja, det har jeg nemlig hørt nogle mumle om i krogene

> Ja, det vil vi alle. Men vi skal også som du kende vores begrænsning,
> både hvad tid, faciliteter og indsigt angår. Så mon ikke en tur på et
> ordentligt værksted ville være det bedste nu

Det kan godt være det ender med det.

og tak for dine indspark også

Fra : Richard

Dato : 22-05-05 20:41

Cartwright wrote:

> Jeg har ikke selv pillet ved det men jeg skal da lige prøve dit råd efter.

Følg først Armands råd om st stille tomgang varm; jeg havde ikke læst hele
din mail på det tidspunkt og tog dette for givet. Også at du kendte mere
til mc'er - havde jeg læst igennem først, havde jeg foreslået dig at søge
mere kvalificeret hjælp lokalt - eller sende den direkte på værksted...

Det var det med at erkende sine begrænsninger, ikke

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 21-05-05 11:42

Cartwright wrote:

> [...]
> i tomgang som en gammel dame der skal over krydset i sin skoda. Dvs den
> ligger med omdrejninger på 2900 og op til 3300 !

Først og fremmest: Tomgangen skal justeres ved varm motor. Alt andet
lige er det jo med varm motor man oftest bruger tomgangen!
At den kolde motor derefter ikke vil holde sig gående er alene et
choker-problem - Det er for koldstart at der er monteret choker!

> Jeg skal desuden i koblingen, tage højde for de højere omdrejninger i
> mine gearskift (hurtigere skift) hvis jeg vil undgå 'alt for lamme'
> gearskift.

Motoren skal IKKE rotere med den hastighed :-|
Det gavner f.eks heller ikke "motorbremsen", ligesom at du kan ende i en
situation hvor motoren uønsket trækker

> Benzinforbruget tror jeg nok er blevet en del højere end sidste år.
> Det er jeg ved at måle.
> Kan det være potternes skyld eller har det også noget med mine problemer
> at gøre?

Jeg tror at du forblændes af de friskmonterede potter, Dine problemer
ligger sikkert alle andre steder end omkring Sito'erne :-|

> [...]
> varm. Men altså ikke hver gang. Det er jo ikke den bedste overhaling man
> kan ønske sig > sejle forbi en bil med koblinegn i bund! : D

Dét er jo to umiddelbart usammenhængende problemer:
Kold kobling der ikke kan koble ud og varm kobling der ikke kobler 100%
til :-/

En voldsom forhøjer oliestand, ligesom brug af alt for tyktflydende
olie, kan medføre begge symptomer - Hvilken olie har du hældt i og i
hvilken mængde??

En lille anekdote:
Meget passende var det netop på en CB650 at en af klubkammeraterne
engang hældte hele indholdet fra en 5-liters oliedunk på motoren efter
selvgjort olieskifte: "Tænkte at det nok ikke var tilfældigt at der var
lige 5 liter i en dunk og at det således nok passede", var hans
begrundelse! Han klagede dog ikke over symptomer som dine, hvorimod alle
kammeraterne bagved ham under en fællestur vár ved at kvæles i olie-os
på det sidste stykke motorvej hvor der gik lidt race i det

En anden fik engang voldsomme problemer med kobling og gearkasse efter
selv at have lavet olie+filter -service: "Guud, skal det gamle olie også
af"

> Jeg har for nyligt skiftet koblingskablet og det gav jo en hel ny mc.
> Mage til mirakler et nyt kabel kan gøre..
> Adskilt kunne jeg knapt trække det med en tang !

Jup!
Ufatteligt hvor mange kræfter man faktisk har i venstre hånd

> Før kabel-skiftet havde jeg til tider det samme koblingsfileri i de
> andre gear - men ikke altid.

Det kan også være et justeringsspørgsmål; men det kan jeg vende tilbage
til når du har svaret på olie-detaljerne!

--
Armand.

Fra : Cartwright

Dato : 21-05-05 22:06

Armand 21-05-2005 12:41:
> [...]

> At den kolde motor derefter ikke vil holde sig gående er alene et
> choker-problem - Det er for koldstart at der er monteret choker!

Hmm det lyder jo egentlig ganske fornuftigt

> Jeg tror at du forblændes af de friskmonterede potter, Dine problemer
> ligger sikkert alle andre steder end omkring Sito'erne :-|

sikkert nok

> En voldsom forhøjer oliestand, ligesom brug af alt for tyktflydende
> olie, kan medføre begge symptomer - Hvilken olie har du hældt i og i
> hvilken mængde??

Jeg kører på den olie jeg selv skiftede ifbm. vinterklargøringen.
Tappede det gamle af og skiftede filter.
Den fik 3,5 ltr Fuchs Silkolene comp 4 15w-50

> Det kan også være et justeringsspørgsmål; men det kan jeg vende tilbage
> til når du har svaret på olie-detaljerne!

tak for indsparkene

Fra : Armand

Dato : 22-05-05 01:47

Cartwright wrote:
> Armand 21-05-2005 12:41:

> tak for indsparkene

Det slap du let over!
Fik du fedtsmurt sagerne, eller er det bevidst at du snakker udenom?

--
Armand.

Fra : Cartwright

Dato : 22-05-05 13:27

Armand den 22-05-2005 02:46:

> Det slap du let over!
> Fik du fedtsmurt sagerne, eller er det bevidst at du snakker udenom?

Hej Armand

Ikke helt forstået?

Spurgte du mig ikke bare om hvilken olie og hvormeget jeg kørte med?

Fra : Armand

Dato : 22-05-05 14:13

Fra : Armand

Dato : 22-05-05 14:14

Cartwright wrote:
> Armand den 22-05-2005 02:46:

> Hej Armand
>
> Ikke helt forstået?
>
> Spurgte du mig ikke bare om hvilken olie og hvormeget jeg kørte med?

Jo!
Jeg roder et par sager sammen, sorry

--
Armand.

Fra : Cartwright

Dato : 22-05-05 20:34

Jeg justerede tomgangen med pænt varm motor i dag.
Nu fungerer det tilsyneladende fint - tak for det Armand.
Er det mine potter der har påvirket det ? - jeg har ikke pillet ved den
skrue siden sidste år.

Til min gru opdagede jeg at motoren var seriøst tørlagt for olie !
Jeg ved godt at man jævnligt skal tjekke den slags men da jeg til
vinterklargøringen fyldte 3,5 ltr på og max har kørt 1000 km i år, havde
jeg ikke forestillet mig at den allerede var ligefrem tørlagt.
Det er da ikke normalt vel ?

Det kunne vel sagtens være noget af grunden til mine koblingsproblemer?
Den har dog haft de nævnte fejl sidste år også (fyldt op med olie) men
der havde jeg det gamle kabel på.
Må se ad når jeg får hældt olie på.

-og så kan man undre sig over hvorfor olielampen ikke lyste hmm

Jeg kunne ikke lige finde noget diesel-start i dag så Richard´s forslag
må jeg prøve i morgen - hvor jeg fluks skal ha købt noget olie.

Heldigvis endte mit benzforbrugs tjek i dag hvor den lokale OK havde
flottet sig med 92 okt til 7.70 ltr.
Den kører ved blandet landevejskørsel med en del unødvendige
accelerationer, 18,87 km/l
- er det ikke ok for sådan en gammel svend?

Fra : Ulvir

Dato : 22-05-05 22:57

Cartwright wrote:

> med en del unødvendige accelerationer..