Cartwright wrote:
>
> Men lige siden (fik dem på i år) har jeg undret mig over min tomgang.
> Når motoren er kold, kan jeg sætte 'tomgangsskruen' til 1400
> omdrejninger men når den bliver varm ( 1-2 timers rask kørsel) lyder jeg
> i tomgang som en gammel dame der skal over krydset i sin skoda. Dvs den
> ligger med omdrejninger på 2900 og op til 3300 !
Først og fremmest: Tomgangen skal justeres ved varm motor. Alt andet
lige er det jo med varm motor man oftest bruger tomgangen!
At den kolde motor derefter ikke vil holde sig gående er alene et
choker-problem - Det er for koldstart at der er monteret choker!
>
> Jeg skal desuden i koblingen, tage højde for de højere omdrejninger i
> mine gearskift (hurtigere skift) hvis jeg vil undgå 'alt for lamme'
> gearskift.
Motoren skal IKKE rotere med den hastighed :-|
Det gavner f.eks heller ikke "motorbremsen", ligesom at du kan ende i en
situation hvor motoren uønsket trækker
> Benzinforbruget tror jeg nok er blevet en del højere end sidste år.
> Det er jeg ved at måle.
> Kan det være potternes skyld eller har det også noget med mine problemer
> at gøre?
Jeg tror at du forblændes af de friskmonterede potter, Dine problemer
ligger sikkert alle andre steder end omkring Sito'erne :-|
> Jeg har et andet problem som måske kan spore den rette på mit problem:
> I mit 4 til 5 gear har den en tendens til at file kobling noget så
> grueligt. Jeg kan ikke finde nogen systematik i det. Det kan forekomme
> både når motoren er kold (og med chokeren trukket) og når den er velkørt
> varm. Men altså ikke hver gang. Det er jo ikke den bedste overhaling man
> kan ønske sig > sejle forbi en bil med koblinegn i bund! : D
Dét er jo to umiddelbart usammenhængende problemer:
Kold kobling der ikke kan koble ud og varm kobling der ikke kobler 100%
til :-/
En voldsom forhøjer oliestand, ligesom brug af alt for tyktflydende
olie, kan medføre begge symptomer - Hvilken olie har du hældt i og i
hvilken mængde??
En lille anekdote:
Meget passende var det netop på en CB650 at en af klubkammeraterne
engang hældte hele indholdet fra en 5-liters oliedunk på motoren efter
selvgjort olieskifte: "Tænkte at det nok ikke var tilfældigt at der var
lige 5 liter i en dunk og at det således nok passede", var hans
begrundelse! Han klagede dog ikke over symptomer som dine, hvorimod alle
kammeraterne bagved ham under en fællestur vár ved at kvæles i olie-os
på det sidste stykke motorvej hvor der gik lidt race i det
En anden fik engang voldsomme problemer med kobling og gearkasse efter
selv at have lavet olie+filter -service: "Guud, skal det gamle olie også
af"
> Jeg har for nyligt skiftet koblingskablet og det gav jo en hel ny mc.
> Mage til mirakler et nyt kabel kan gøre..
> Adskilt kunne jeg knapt trække det med en tang !
Jup!
Ufatteligt hvor mange kræfter man faktisk har i venstre hånd
> Før kabel-skiftet havde jeg til tider det samme koblingsfileri i de
> andre gear - men ikke altid.
Det kan også være et justeringsspørgsmål; men det kan jeg vende tilbage
til når du har svaret på olie-detaljerne!
--
Armand.