Ny bike, GPZ 500s slut 80'er "okay"?
Fra : Mikkel Paulsen

Dato : 18-05-05 20:18

Hej
Nu tænker i sikker "ikke igen" men jo! Jeg vil også gerne have forslag til
en ny cykel. sidste forår fik jeg kortet, og skulle selvfølgelig skulle
jeg have mc men kortet og udstyr løb op i de første 15.000.- så der var
ikke meget til bage til mc. Men min XS 400 seca er også en kanon MC, har
kørt 16.000 siden August sidste år! Den udskiftes udelukket pga. den ikke
har nogen kåbe. Min MC er primær til transport og skal derfor være
behagelig at køre langt på "50-100km i træk", og det syntes jeg ikke XS'en
er. Desuden skal den også kunne klare en tur med oppakning til ferie.
Oprejst kørestilling og ingen kåbe er ikke en god sammensætning på XS'en.
Jeg har knapt 20.000 til rådighed samt den gamle mc, som jeg nok kan få
godt 15.000.
Hvad ville i købe? kravene er: Kåbe, få reparationer, over 15km/l.
Jeg har kigget meget på GPZ 500 s, den er set ned til 27.000.- men er de
første modeller dårlige?
GS 500 e var også en mulighed, men den har simpelthen for lidt kræfter.
Har i andre forslag, eller gode råd?

Mikkel Paulsen XS 400 seca 85"

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-05-05 22:10

"Mikkel Paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har kigget meget på GPZ 500 s, den er set ned til 27.000.- men er de
> første modeller dårlige? GS 500 e var også en mulighed, men den har

GPz500S eller GS500 E er glimrende muligheder i det lag.

Det er begge slidstærke modeller, Kawa'en er noget friskere end Suzukien med
60 hk mod 46, desuden er den født med kåbe.
Mig bekendt er de første modeller af Kawa'en ikke ringere end de senere. Der
er blot ændret lidt på bremser, o.a.

Evt. en tidlig XJ 600 Diversion?

Asger
DL 1000

Fra : Peter Hasselby

Dato : 19-05-05 06:05

Jeg har en GPZ fra 89 og den har kørt 90.000 og kører stadig fint..

Fra : Mikkel Paulsen

Dato : 19-05-05 16:25

Peter Hasselby wrote:

> Jeg har en GPZ fra 89 og den har kørt 90.000 og kører stadig fint..

Prøver igen, virker ikke som om programmet ville æde mit svar..

Jeg har også overvejet den xj 600 division den er lækker, dog bliver den
lidt for dyr især hvis den skal være med fuldkåbe, har kun set en med
sådan en. Tror i ikke jeg får lige så meget for pengene hvis jeg køber en
GPZ 500 s, så vidt jeg kan se har xj 600 div kun et par HK mere, og mere
vægt.

Har kun et spørgsmål: Hvorfor GPZ 500 kendt for at holde lige så godt
eller bedre end GS 500. Samme ccm men GPZ har mange flere hk, dvs motoren
er mere pint?

Har GS 500 virklig kun 46 HK? det er jo det samme som min XS 400, så
forstår jeg bedre den er lidt sløv.

Tror jeg køber en af de gamle GPZ'ere, hvis folk mener motoren er lige så
stærk som de nye. selvfølgelig skal jeg kunne sidde godt på den, jeg er jo
en lang mand over 1.90.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-05-05 16:54

"Mikkel Paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in
message news:d6ib4p$v2n$1@abbeden.bunk.cc

> [...]
> lige så godt eller bedre end GS 500. Samme ccm men GPZ
> har mange flere hk, dvs motoren er mere pint?

Den er vandkølet hvilket gør den noget mere holdbar, men så mange flere hk
har den altså heller ikke. GS'eren er tillige en gammel konstruktion.

Desværre har nogle folk også generelt et issue med GS500'eren, som fører til
ikke saglige argumenter. Prisen på en GS'er gør den til en meget brugt
begyndercykel. Det medfører så at nogle af dem ikke bliver vedligeholdt
ordentlig fordi ejerne ikke ved ret meget om motorer. Manglende eller
forkert olietjeck og at pine en kold motor er noget der ødelægger
holdbarheden, lige meget hvilken mc man har.

> Har GS 500 virklig kun 46 HK? det er jo det samme som min
> XS 400, så forstår jeg bedre den er lidt sløv.

Min GS500 har 52hk. Det havde modellen indtil 96.

Om en mc har 10 hk mere eller mindre synes jeg ikke gør den store forskel.
Hvis du synes en GS500 er for svag vil du nok også synes de andre nævnte
cykler er for små rent motormæssigt. En GPZ styrer mere sportsligt end en
GS'er, så det er nok der du skal finde den største forskel.

Jeg kører jo selv GS500 og den næste mc jeg skal have, bliver nok med med
min 100hk. Ellers er forskellen simpelthen for lille, og jeg ved, at jeg
bliver træt at den nye cykel alt for hurtigt. Jeg kan mærke at de andre jeg
har prøvet simpelthen har føltes for små allerede. Hvis du synes en GS500 er
for lille står du jo nok i samme situation.

Hvis du skulle vælge en ny cykel til den pris, vil jeg dog mene at en GPZ er
et godt bud. Den holder sig jo nok spændende et par uger mere.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Mikkel Paulsen

Dato : 19-05-05 20:26

Jacob Larsen wrote:

> "Mikkel Paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in
> message news:d6ib4p$v2n$1@abbeden.bunk.cc
>>

> Min GS500 har 52hk. Det havde modellen indtil 96.

Okay Asger skrev bare at den havde 46 HK.

> Om en mc har 10 hk mere eller mindre synes jeg ikke gør den store forskel.
De 10HK betyder ikke noget hvis man kører alene, men med oppakning eller
en bag på så skulle jeg mene 10 HK betød en del. Jeg har kørt med en bag
på en Savage 650ccm med 32 HK den kørte som en tunet scooter "langsomt"
men på XS'en Går det noget kun bedre.

> Hvis du skulle vælge en ny cykel til den pris, vil jeg dog mene at en GPZ er
> et godt bud. Den holder sig jo nok spændende et par uger mere.

Ahh XS'en er stadig sjov at køre på ;)

Til Armand tak for det gode råd! jeg tjekker lige det med ploven osv, tror
du har ret.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 19-05-05 21:07

> Okay Asger skrev bare at den havde 46 HK.

Jeg mener de seneste modeller har 46 hk, men det har svinget lidt gennem
tiderne.

> [...]
> en bag på så skulle jeg mene 10 HK betød en del. Jeg har kørt med en bag
> på en Savage 650ccm med 32 HK den kørte som en tunet scooter "langsomt"

Hm, ja, men momentet spiller også en ikke uvæsentlig rolle, og der er en
Savage nok noget bedre rustet.

Asger
DL 1000 V-Strom
GPz500S
(begge til salg

Fra : Armand

Dato : 19-05-05 22:13

Asger Steffensen wrote:

> Hm, ja, men momentet spiller også en ikke uvæsentlig rolle, og der er en
> Savage nok noget bedre rustet.

Huh?!

Jeg gad faktisk godt se Savagens kurver blive udsat for Orlas
mellemregninger :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-05 08:43

Armand skrev i meddelelsen ...

>Huh?!
>
>Jeg gad faktisk godt se Savagens kurver blive udsat for Orlas
>mellemregninger :-|

Ringere end min ex. BM33 med 23Hk., MEGET ringere. Nej jeg har ikke regnet
på det, men fandt Savage'ens omdrejningsområde meget smalt da jeg prøvede
en.

mvh
Orla

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-05-05 19:50

> Hm, ja, men momentet spiller også en ikke uvæsentlig rolle, og der er
> en Savage nok noget bedre rustet.

Nu skriver han jo at XS'en klarer det bedre, og forøvrigt er det stadig HK
der skal til for at slæbe motorcyklen afsted med en vis hastighed (46>32).

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 19-05-05 18:58

Mikkel Paulsen wrote:

> Jeg har kigget meget på GPZ 500 s, den er set ned til 27.000.- men er de
> første modeller dårlige?

Er du sikker på at dén, samt de øvrige tidlige/billige er "S"-modeller?
De senere modeller, og her husker jeg S'et for at være skel, er bedre
udstyret omkring bremserne (á to skiver foran og underkåbe ("sneplov")),
og dén forskel kan godt medføre et markant prishop for de sparsommere
udstyrede modeller :-/
Fra midten af 90'erne kom der tillige skive på baghjulet!

Hvis min skepsis holder stik, så overvej lige hvor meget mere man får
for merprisen i en S'er, inden du kritikløst hopper på den absolut
billigste :-/

Og så lige fordi at jeg personligt har oplevet nærværende problem:
Skru oliepåfyldnings-proppen i højre side af motoren af og (med slukket
motor, men gerne varm) stik venstre pegefinger ned og få fat neden under
den kæde man kan skimte indenfor hullet - Man må ikke kunne slå kæden
opad så den rører motordækslet!
Gør den det er den udskiftnings-klar - Og dét er IKKE et job man gør
uden at skille motorblokken fra hinanden =

--
Armand.