/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hvordan fungerer garanti på VVS installati~
Fra : dmbs1


Dato : 24-05-05 07:50

Er det ok at blive faktureret for arbejdsløn, når ens nyinstalleret
varmeveksler går i stykker. Da producenten kun dækker
materialeforbrug har den autoriseret VVS mand altså valgt at fakturere
mig for arbejdslønnen.

Det er ikke en stor sag og selvfølgelig kan man ikke sammenligne det
med en videomaskine købt i Bilka, men normalt er reparationer i
garantiperioden vel uden omkostning for forbrugeren.

Skal jeg betale ???


 
 
bem (24-05-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 24-05-05 08:04


"dmbs1" <dmbs1@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:1116917409.621945.313060@f14g2000cwb.googlegroups.com...
>Er det ok at blive faktureret for arbejdsløn, når ens nyinstalleret
>varmeveksler går i stykker. Da producenten kun dækker
>materialeforbrug har den autoriseret VVS mand altså valgt at fakturere
>mig for arbejdslønnen.

>Det er ikke en stor sag og selvfølgelig kan man ikke sammenligne det
>med en videomaskine købt i Bilka, men normalt er reparationer i
>garantiperioden vel uden omkostning for forbrugeren.

>Skal jeg betale ???

Har du købt varmeveksleren hos den VVS mand, der reparerede den? Hvis det er
tilfældet, så skal du ikke betale for arbejdsløn. Det er ikke dit problem,
at hans leverandør ikke vil godtgøre arbejdsløn, og dit krav er alene rettet
mod den, du har købt anlægget (og installationen af det) af - i dette
tilfælde VVS manden.

/Bo



dmbs1 (24-05-2005)
Kommentar
Fra : dmbs1


Dato : 24-05-05 08:42

Ja det er samme VVS mand som solgte og installerede anlægget.


bem (24-05-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 24-05-05 08:53


"dmbs1" <dmbs1@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:1116920542.361419.130530@g14g2000cwa.googlegroups.com...
Ja det er samme VVS mand som solgte og installerede anlægget.

Så skal du ikke betale noget.

/Bo



Martin Jørgensen (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 24-05-05 14:47

bem wrote:

> "dmbs1" <dmbs1@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:1116920542.361419.130530@g14g2000cwa.googlegroups.com...
> Ja det er samme VVS mand som solgte og installerede anlægget.
>
> Så skal du ikke betale noget.
>
> /Bo

Du kunne da godt lige poste spørgeren den lov-tekst han skal henholde
sig til når han tager fat i vvs-manden?

Jeg går udfra at det bare er forbrugerkøbsbestemmelserne i købeloven:


§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen
ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.


Det er såvidt jeg kan se sætningen med: "... kan køberen kræve et
passende afslag i købesummen, ...bla.bla.bla.... eller.... lade mangelen
afhjælpe for sælgerens regning" der er relevant.


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

TS (25-05-2005)
Kommentar
Fra : TS


Dato : 25-05-05 06:45

Der står her levering af anden genstand - kan VVS manden evt.
så slippe for montagen?

mvh

Torsten


>
> § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
>
> 1) afhjælpning af mangelen,
>
> 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
> (omlevering),
>



bem (25-05-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 25-05-05 08:22

"TS" <torstennospam@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:429410ec$0$73182$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Der står her levering af anden genstand - kan VVS manden evt.
> så slippe for montagen?

Nej, ikke når han selv har leveret og monteret hele anlægget.

/Bo



Carsten Riis (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 24-05-05 14:29

dmbs1 skrev den 24-05-2005 08:50:
> Er det ok at blive faktureret for arbejdsløn, når ens nyinstalleret
> varmeveksler går i stykker. Da producenten kun dækker
> materialeforbrug har den autoriseret VVS mand altså valgt at fakturere
> mig for arbejdslønnen.
>
> Det er ikke en stor sag og selvfølgelig kan man ikke sammenligne det
> med en videomaskine købt i Bilka, men normalt er reparationer i
> garantiperioden vel uden omkostning for forbrugeren.
>

Nu skal du lige have styr på om det er en reklamation eller en
garantiydelse.


Ved reklamation (6+18 måneder) skal du ikke betale noget.


Ved garantiydelse, så er det helt op til hvad der står i garantien.
Sålænge den stiller dig bedre end de krav du har via lovgivning, så kan
man kan kalde sine ydelser for garanti.







--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

bem (24-05-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 24-05-05 14:43


"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
news:Q_Fke.29759$Fe7.111570@news000.worldonline.dk...

> Nu skal du lige have styr på om det er en reklamation eller en
> garantiydelse.

Mon ikke det er en reklamation:
"når ens *nyinstalleret* varmeveksler"

/Bo



Carsten Riis (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 24-05-05 15:34

bem skrev den 24-05-2005 15:42:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> news:Q_Fke.29759$Fe7.111570@news000.worldonline.dk...
>
>
>>Nu skal du lige have styr på om det er en reklamation eller en
>>garantiydelse.
>
>
> Mon ikke det er en reklamation:
> "når ens *nyinstalleret* varmeveksler"
>

Tjo, men den gode skribent skriver jo også noget om at varmeveksleren
bliver skiftet under garantien.





--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

dmbs1 (25-05-2005)
Kommentar
Fra : dmbs1


Dato : 25-05-05 11:39

Jeg forsøgte at beskrive det lidt simplet, for at gøre det lidt sort
og hvidt.

Den fulde historie er:

Anlægget blev installeret aug. 2003.
Termostaten gik i stykker marts 2004. Skiftet uden beregning.
Samme termostat gik i stykker igen marts 2005. Denne gang fik jeg
faktura fra den VVS som har stået for både installation og begge
reparationer.

Nu håber jeg ikke at det er en årlig tilbagevendende begivenhed!
Fejlen har i øvrigt betydet forøget (spildt) fjernvarmeforbrug.

Jeg sagde til VVS manden, at jeg forventede at det (anden reparation)
var under garantien. Han svarede at han nok skulle tage kontakt til
producenten (Termix). På regningen skrev han så at producenten kun
dækker materialeforbruget.

Det er ikke nogen stor sag, men er det nogle klare regler som fritager
mig for betaling, vil jeg principelt ikke betale.

Hvis det som nævnt var en videomaskine fra Bilka, havde jeg ikke
været i tvivl. Men jeg kan jo ikke pille boxen ned fra væggen og
køre hen til VVS manden med den.


bem (25-05-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 25-05-05 12:33

"dmbs1" <dmbs1@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:1117017545.844550.244250@g44g2000cwa.googlegroups.com...
>Jeg forsøgte at beskrive det lidt simplet, for at gøre det lidt sort
>og hvidt.
>
>Den fulde historie er:
>
>Anlægget blev installeret aug. 2003.
>Termostaten gik i stykker marts 2004. Skiftet uden beregning.
>Samme termostat gik i stykker igen marts 2005. Denne gang fik jeg
>faktura fra den VVS som har stået for både installation og begge
>reparationer.

Den skulle du ikke have betalt. Der løber en *ny* 2-årig reklamationsperiode
på den nye termostat, efter den er blevet udskiftet - altså indtil marts
2007. Derfor kan vvs-manden heller ikke påstå, at du selv skal betale, når
vi når hen i aug. 2005, hvor reklamationsretten ellres ville ophøre på hele
anlægget.
Han kan ikke tørre den af på termostatleverandøren og henvise dig dertil med
din klage. Du har et krav mod din leverandør, og det er vvs-manden. Det kun
ham du skal henvende dig til - resten er hans problem.

Hvis der bliver ved med at være fejl, kan du hæve handelen - så må han komme
og pille sit møg ned, og give dig pengene tilbage.

Hvis han i øvrigt vælger at reparere termoststen i stedet for at skifte den,
så kan du reklamere over samme fejl (men det *skal* være nøjagtig samme
fejl) i 5 år.

>Det er ikke nogen stor sag, men er det nogle klare regler som fritager
>mig for betaling, vil jeg principelt ikke betale.

Det synes jeg sandelig heller ikke du skal!

>Hvis det som nævnt var en videomaskine fra Bilka, havde jeg ikke
>været i tvivl. Men jeg kan jo ikke pille boxen ned fra væggen og
>køre hen til VVS manden med den.

Det skal du bestemt heller ikke.
Hvis han ikke vil makke ret, så klag til forbrugerstyrelsen:
http://www.forbrug.dk/klage/vil-du-klage/klage/

/Bo



dmbs1 (25-05-2005)
Kommentar
Fra : dmbs1


Dato : 25-05-05 13:20

Tak for det. Jeg vil kæmpe for min ret :)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408545
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste